В розробці уроку подано матеріал для розвитку вміння учнів правильно вживати суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк- в прикметниках. В конспекті використано інтерактивні методи навчання. Протягом уроку формується навчально-пізнавальна компетентність.
Українська мова. 4 клас.
Урок ____ Дата _____________
ТЕМА. ВИМОВА І ПРАВОПИС ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ськ-, -зьк-, -цьк-
Мета. Формувати навчально-пізнавальну компетентність, вчити учнів дотримувати правил вимови та написання прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття гордості за героїчне минуле нашої держави.
Обладнання. Таблиця до теми, адміністративна карта України,малюнки святого Миколая, козака, Незнайка, вислів «Козацькому роду – нема переводу», картки для самостійної роботи. Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сіроокі дівчатка,
Ясноокі хлоп’ята,
Заспокойтеся, сядьте,
Час вже починати.
Уч. – Я знаю, що ви, діти, творчі, працьовиті, завзяті і урок буде продуктивним.
(Малюнок св..Миколая)
На урок до нас завітав Св.Миколай. Адже ви знаєте, що цими днями він ходить по Землі і дивиться, які справи роблять діти. Давайте сьогодні до його торби покладемо якомога більше хороших справ, щоб завтра ви отримали від Миколая подарунки за свою хорошу роботу.
– Діти, доповніть речення і покладіть у торбинку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вправа «Мікрофон»
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як правильно вимовляти і писати прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Прослуховування вірша П.Тичини «Про Україну пам’ятай».
У всьому світі - кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна – єдина –
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка спів .
Про горду славу козаків.
Не забувай, що ти дитина
Землі, що зветься Україна.
Про який народ йдеться у вірші? ( Український).
А як ще називали мужніх українців? (козаками)
(Малюнок козака)
2. Каліграфічна хвилинка.
Кк км Козацькому роду – нема переводу
2. Робота над текстом. Вправа 187 (с. 97)
Учні читають текст і визначають його мету.
— Що цікавого ви знаєте про козаків?
• Самостійне виконання учнями другого завдання до вправи нас. 98 підручника.
• Перевірка виконаного завдання.
— Які слова ви написали? Назвіть виділені суфікси.
3. Ознайомлення з теоретичним матеріалом з рубрики «Запам'ятай!» (с. 98)
4. Робота в парах. Вправа 190 (с. 98)
Звітування пар про виконану роботу.
— Допишіть назву нашогосела і утворіть від неї прикметник.
— За допомогою якого суфікса ви це зробили?
5. Фізкультхвилинка
«Знайди в класі прикметник за кольором»
6. (На дошці іменники, діти утворюють усно від них прикметники)
-Назвіть суфікси за допомогою яких утворилися прикметники. (Діти можуть утворити слова невірно)У слові народний – н, український – ськ, козак – цьк, запорізький – цьк. Якщо утворили невірно, запитати : «А як же вірно?»
-Нам потрібно розв’язати цю проблему.
-Що ви помітили спільного в написанні суфіксів – ськ, -зьк, -цьк? (Пишуться з м’яким знаком). Отже, вимовляємо звуки [сʼ], [зʼ], [цʼ] мʼяко.
-Це завдання сміливих, відважних людей запорізької землі. А хто на нашій землі славився сміливістю і відважністю?(Козаки). Ви будете мої маленькі козачата.
-Відкриваємо зошити. Запишіть каліграфічно ці суфікси. У кого виникли питання щодо зʼєднання букв? (Всі зʼєднання верхні, мʼякий знак відкритий)
-Запишіть прикметники український, козацький, запорізький (з дошки). Позначте суфікси.
Дайте тлумачне визначення цих прикметників.
8.При творенні прикметників козацький та запорізький виникли труднощі. Ми утворювали ці прикметники від іменників. А куди поділася буква к з основи слова козак? А зі слова Запоріжжя, при утворенні прикметника взагалі зникли дві літери ж? Саме цю таємницю ми спробуємо розкрити, працюючи протягом уроку.
8. . Первинне закріплення правила – підібрати у слова потрібні суфікси
Кременчу…ке, поль…ке, коза….кий, риба…кий, запорі…..кий.
9. Самостійно підібрати слова із суфіксами – ськ-, -зьк-, -цьк-
10. Складання асоціативного куща до слова козак
11.Робота в групах (2 групи)
Групи отримують картки зі словосполученнями. Діти повинні проаналізувати основи іменників, звернути увагу на кінцевий приголосний основи іменника та на чергування приголосних в суфіксах прикметників. Кінцевий приголосний основи буде підкреслений.
1 група «Сміливі» ( картка)
Чумак -чумацький, ткач – ткацький, німець – німецький . (Учні повинні самостійно вивести правило).
Прага – празьк.ий, Париж – паризький, Кавказ – кавказький
Товариш – товариський, Одеса – одеський, волох – волоський.
Висновок: (після 3 груп) – у всіх інших випадках пишемо суфікс ськ
2 група «Кмітливі»
Мʼякість звука [лʼ] перед суфіксом - ськ позначається знаком м’якшення
Сіл?ський, пол.?ський, уман?ський
Отож, Перед цими суфіксами приголосні також можуть пом'якшуватись у вимові, проте ь після них не пишеться: уманський, селянський. Але м'якість звука [л'] перед суфіксом -ськ- позначається знаком м'якшення: сільський, польський, подільський.
Житомир - житомирський, Кагарлик- кагарлицький, Хорол - хорольський, Волинь- волинський, Прилуки - прилуцький
12.Робота в парі.
На Запорі…ій Січі був цікавий звичай. Новачок, котрий вступав у Січове товариство, мав поміняти своє попереднє прізвище на нове, коза…е. Основою появи прізвиськ могли бути діяльність (Пушкар), схожість з якоюсь рисою тварин (Горобець) чи рослин(Береза), риси характеру(Задеріхвіст), зовнішній портрет (Носань). Часто за козаком закріплювалась назва місцевості або міста, села, звідки він прибув. Якщо з міста Чигирин -Чигирин…ий, з міста Прилуки – Прилу…ий, з села Кодак – Кода…ий, з села Потоки – Пото…ий, з річки Кальміус-Кальміу…ий.
IV. Закріплення та систематизація знань.
(У військовій музиці україн…их козаків була поширена дерев’яна труба. Її називали сурмою, або коза...ою трубою . Це був сигнальний інструмент війська Запорі…ого.)
V. Рефлексія
Гра «Хто швидше?»
— Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.
(Море) берег — ...
(чумак) шлях — ...
(гори) річка — ...
(Карпати) край — ...
(юнак) змагання — ...
— Складіть словосполучення.
Зразок: Київ — київські капітани.
Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Луганськ, Полісся, Запоріжжя.
3. Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
- Над якою темою працювали?
- Чого навчилися на уроці?
- Чи справдилися ваші очікування?
VI. Домашнє завдання.
• Від уроку я очікую…
• Від однокласників я очікую..
• Від учителя я очікую…
Кременчу…ке, поль…ке, коза….кий, риба…кий, запорі…..кий.
Чумак -чумацький, ткач – ткацький, німець – німецький .
Прага – празьк.ий, Париж – паризький, Кавказ – кавказький
Товариш – товариський, Одеса – одеський, волох – волоський.
Гра «Хто швидше?»
— Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.
(Море) берег — ...
(чумак) шлях — ...
(гори) річка — ...
(Карпати) край — ...
(юнак) змагання — ...
— Складіть словосполучення.
Зразок: Київ — київські каштани.
Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Луганськ, Полісся, Запоріжжя.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.