Урок "ВИМОВА І ПРАВОПИС ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ськ-, -зьк-, -цьк-"

Про матеріал

В розробці уроку подано матеріал для розвитку вміння учнів правильно вживати суфікси -ськ-, -зьк-, -цьк- в прикметниках. В конспекті використано інтерактивні методи навчання. Протягом уроку формується навчально-пізнавальна компетентність.

Перегляд файлу

Українська мова. 4 клас.

Урок ____                                                                                                      Дата _____________

 

ТЕМА. ВИМОВА І ПРАВОПИС ПРИКМЕТНИКІВ ІЗ СУФІКСАМИ -ськ-, -зьк-, -цьк-

Мета. Формувати навчально-пізнавальну компетентність, вчити учнів дотримувати правил вимови та написання прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття гордості за героїчне минуле нашої держави.

Обладнання. Таблиця до теми, адміністративна карта України,малюнки святого Миколая, козака, Незнайка, вислів «Козацькому роду – нема переводу», картки для самостійної роботи. Хід уроку

І.        ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Сіроокі дівчатка,

Ясноокі хлоп’ята,

Заспокойтеся, сядьте,

Час вже починати.

Уч. – Я знаю, що ви, діти, творчі, працьовиті, завзяті і урок буде продуктивним.

(Малюнок св..Миколая)

На урок до нас завітав Св.Миколай. Адже ви знаєте, що цими днями він ходить по Землі і дивиться, які справи роблять діти. Давайте сьогодні до його торби покладемо якомога більше хороших справ, щоб завтра ви отримали від Миколая подарунки за свою хорошу роботу.

– Діти, доповніть речення і покладіть у торбинку.

  • Від уроку я очікую…
  • Від однокласників я очікую..
  • Від учителя я очікую…

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

Вправа «Мікрофон»

  • Яку тему ми зараз вивчаємо? (Прикметник)Чого навчилися на попередньому уроці? (Відмінювати прикметники)
  • Що називає прикметник? (Ознаку предмета)
  • На які питання відповідає в початковій формі?(Який? Яка? Яке? Які?)
  • Назвіть ознаки прикметника (Рід, число, відмінок)
  • Провідміняйте прикметник святковий
  • Як визначити відмінок прикметника в реченні? (Визначити від якого іменника залежить прикметник. Визначити відмінок іменника, прикметник завжди стоїть у тому ж відмінку, що і прикметник)
  • Від якої частини мови найчастіше можна утворити прикметник? (від іменника)

 

III.           ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, як правильно вимовляти і писати прикметники із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

IV.           СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Прослуховування вірша П.Тичини «Про Україну пам’ятай».

У всьому світі - кожен зна:

Є Батьківщина лиш одна.

І в нас вона одна – єдина –

Це наша славна Україна.

Не забувай Шевченка спів .

Про горду славу козаків.

Не забувай, що ти дитина

Землі, що зветься Україна.

Про який народ йдеться у вірші? ( Український).

А як ще називали мужніх українців? (козаками)

(Малюнок козака)

2. Каліграфічна хвилинка.

Кк   км Козацькому роду – нема переводу

2.            Робота над текстом. Вправа 187 (с. 97)

Учні читають текст і визначають його мету.

               Що цікавого ви знаєте про козаків?

          Самостійне виконання учнями другого завдання до вправи нас. 98 підручника.

          Перевірка виконаного завдання.

               Які слова ви написали? Назвіть виділені суфікси.

3.    Ознайомлення з теоретичним матеріалом з рубрики «Запам'ятай!» (с.  98)

4.    Робота в парах. Вправа 190 (с. 98)

Звітування пар про виконану роботу.

               Допишіть назву нашогосела і утворіть від неї прикметник.

               За допомогою якого суфікса ви це зробили?

5.    Фізкультхвилинка

«Знайди в класі прикметник за кольором»

6.  (На дошці іменники, діти утворюють усно від них прикметники)

  • Народ – народний;
  • Україна – український ;
  • Козак – козацький; (козакський)
  • Запоріжжя – запорізький (запоріжський)

-Назвіть суфікси за допомогою яких утворилися прикметники. (Діти можуть утворити слова невірно)У слові народний – н, український – ськ, козак – цьк, запорізький – цьк. Якщо утворили невірно, запитати : «А як же вірно?»

-Нам потрібно розв’язати цю проблему.

-Що ви помітили спільного в написанні суфіксів – ськ, -зьк, -цьк? (Пишуться з м’яким знаком). Отже, вимовляємо звуки [сʼ], [зʼ], [цʼ] мʼяко.

-Це завдання сміливих, відважних людей запорізької землі. А хто на нашій землі славився сміливістю і відважністю?(Козаки). Ви будете мої маленькі козачата.

-Відкриваємо зошити. Запишіть каліграфічно ці суфікси. У кого виникли питання щодо зʼєднання букв? (Всі зʼєднання верхні, мʼякий знак відкритий)

-Запишіть прикметники український, козацький, запорізький (з дошки). Позначте суфікси.

  1.           Словникова робота.

Дайте тлумачне визначення цих прикметників.

  • Козацький - належний козакові, козакам.
  • Український – приналежність до України, українського народу.
  • Запорізький – належний до Запоріжжя.

8.При творенні прикметників козацький та запорізький виникли труднощі. Ми утворювали ці прикметники від іменників. А куди поділася буква к з основи слова козак? А зі слова Запоріжжя, при утворенні прикметника взагалі зникли дві літери ж? Саме цю таємницю ми спробуємо розкрити, працюючи протягом уроку.

8. .  Первинне закріплення правила – підібрати у слова потрібні суфікси

 Кременчу…ке, поль…ке, коза….кий, риба…кий, запорі…..кий.

9. Самостійно підібрати слова  із суфіксами  – ськ-, -зьк-, -цьк-

 

10. Складання асоціативного куща до слова козак

11.Робота в групах (2 групи)

  • Діти, як ви гадаєте, чому козацький, а не козакський? Запорізький, а не запоріжжський? (Відповіді дітей)
  • Українська мова милозвучна, тому при творенні нових слів можуть змінюватися приголосні звуки. Тому в прикметниках кінцевий приголосний основи та суфікс –ськ у деяких випадках змінюється на –зьк та - цьк.
  • Щоб правильно утворювати прикметники, за допомогою цих суфіксів, потрібно ознайомитися з правилами. Працювати будете в  групах . Кожна група опрацює свою частину правила, потім ознайомить з нею весь клас.

Групи отримують картки зі словосполученнями. Діти повинні проаналізувати основи іменників, звернути увагу на кінцевий приголосний основи іменника та на чергування приголосних в суфіксах прикметників. Кінцевий приголосний основи буде підкреслений.

1 група «Сміливі» ( картка) 

Чумак -чумацький, ткач – ткацький, німець – німецький . (Учні повинні самостійно вивести правило).

  • Якщо основа закінчується на к, ч, ц, то  відбувається чергування приголосних звуків  - пишемо суфікс цьк 

Прага – празьк.ий, Париж – паризький, Кавказ – кавказький 

  • Якщо основа закінчується на г, ж, з відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс  зьк 

Товариш – товариський, Одеса – одеський, волох – волоський.  

  • Якщо основа закінчується на х, ш, с відбувається чергування приголосних звуків – пишемо суфікс  ськ 

Висновок: (після 3 груп) – у всіх інших випадках пишемо суфікс ськ

2 група «Кмітливі»

Мʼякість звука [лʼ] перед суфіксом - ськ позначається знаком м’якшення

https://fc.naurok.com.ua/00076o-322b/001.jpg

Сіл?ський, пол.?ський, уман?ський

  • Учні презентують свої картки біля дошки.
  • У вас на парті лежать конверти. Дістаньте карти з них. Подивіться, що там написано. (Для кожного учня правило написання суфіксів у прикметниках.)
  • Це підказка. Вона допоможе нам при творенні прикметників.

Отож, Перед цими суфіксами приголосні також можуть пом'якшуватись у вимові, проте ь після них не пишеться: уманський, се­лянський. Але м'якість звука [л'] перед суфіксом -ськ- позначається знаком м'якшення: сільський, польський, подільський.

  • Потренуємося, користуючись таблицею (усно)

Житомир - житомирський, Кагарлик- кагарлицький, Хорол - хорольський, Волинь- волинський, Прилуки - прилуцький

12.Робота в парі.

  • Зараз потренуємося утворювати прикметники.
  • Що ви знаєте про козаків? (Відповіді дітей)
  • Візьміть картки. Прочитайте, що нового дізналися про козаків?


На Запорі…ій Січі був цікавий звичай. Новачок, котрий вступав у Січове товариство, мав поміняти своє попереднє прізвище на нове, коза…е. Основою появи прізвиськ могли бути діяльність (Пушкар), схожість з якоюсь рисою тварин (Горобець) чи рослин(Береза), риси характеру(Задеріхвіст), зовнішній портрет (Носань).  Часто за козаком закріплювалась назва місцевості або міста, села, звідки він прибув. Якщо з міста Чигирин -Чигирин…ий, з міста Прилуки – Прилу…ий,  з села Кодак – Кода…ий, з села Потоки – Пото…ий, з річки Кальміус-Кальміу…ий.

  • Доберіть до тексту заголовок. Впишіть у картці пропущені суфікси в прикметниках. Запишіть у зошит прізвища козаків, які ви утворили від назв населених пунктів.
  • Ознайомлення з теоретичним матеріалом з рубрики «Запам'ятай!» (с.  98)

IV. Закріплення та систематизація знань.

  1. Самостійна диференційована робота.
  • Перевіримо наші знання. Завдання на картках за рівнями. Ми сьогодні говоримо про козаків. А це були мужні воїни, які захищали свою землю. Що потрібно мати для захисту? (Зброю). Зброя козаків – рушниця і шабля. Дехто з козаків мав короткий спис і стріли, але рідше. Найважливішою козацькою зброєю була рушниця.
  • Учні, у яких на картці малюнок списа (с.р.) – виконують вправу 189 на сторінці 98. Спишіть прізвища, позначте суфікси.
  • Учні, у яких на картці малюнок шаблі (д.р.). зʼєднайте частини прислівʼїв, вставте пропущениі суфікси. Запишіть прислів’я в зошит
  • Коза цьк ому роду …– нема переводу.
  • Коза цьк е життя коротке, … а слава вічна.
  • Не пив води дніпров ськ ої…, не їв каші коза цьк ої.
  • Учні, у яких на картці зображена рушниця (в.р.) – на картці. Прочитайте текст, спишіть його в зошит, вставляючи пропущені суфікси.

(У військовій музиці україн…их козаків була поширена дерев’яна труба. Її називали сурмою, або коза...ою трубою . Це був сигнальний інструмент війська Запорі…ого.)

  1. Перевірка самостійної роботи.
  2. Оцінювання учнів

V. Рефлексія

Гра «Хто швидше?»

                Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.

(Море) берег — ...

(чумак) шлях — ...

(гори) річка — ...

(Карпати) край — ...

(юнак) змагання — ...

                Складіть словосполучення.

Зразок: Київ — київські капітани.

Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Луганськ, Полісся, Запоріжжя.

3.                Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

- Над якою темою працювали?

- Чого навчилися на уроці?

- Чи справдилися ваші очікування?

VI. Домашнє завдання.

  • Повторити правило на картці та в підручнику на ст.89
  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням списа (с.р.) – виконують вправу 187на ст. 98 завдання (Виписати з тексту прикметники із суфіксами - ськ, - цьк, - зьк. Позначити суфікси)
  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням шаблі (д.р.) – виконують вправу 191 на ст. 99 завдання 1
  • Учні, які самостійно працювали з карткою із зображенням рушниці (в.р.) – виконують вправу 191 на ст. 99 всі завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Від уроку я очікую…

 Від однокласників я очікую..

 Від учителя я очікую…

 

 

 

Кременчу…ке, поль…ке, коза….кий, риба…кий, запорі…..кий.

 

 

Чумак -чумацький, ткач – ткацький, німець – німецький .

Прага – празьк.ий, Париж – паризький, Кавказ – кавказький 

Товариш – товариський, Одеса – одеський, волох – волоський. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Гра «Хто швидше?»

                Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.

(Море) берег — ...

(чумак) шлях — ...

(гори) річка — ...

(Карпати) край — ...

(юнак) змагання — ...

                Складіть словосполучення.

Зразок: Київ — київські каштани.

Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Луганськ, Полісся, Запоріжжя.

               Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

               Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

               Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

               Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

               Гра «Допоможи Незнайкові виправити помилки»

Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
9357
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку