Відмінювання іменників І, ІІ, ІІІ, ІV відмін. Особливості відмінювання іменників, що вживаються тільки в множині. Незмінювані іменники

Про матеріал

Мета. Удосконалювати вміння і навички учнів визначати групи іменників І та ІІ відмін, правильно вживати відмінкові закінчення іменників ІІ відміни, пояснювати їх написання за допомогою відомих орфографічних правил;

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови в 6 класі 

Зінченко Алла Валентинівна, вчитель української мови та літератури Миколаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №26, м. Миколаєва

Тема. Відмінювання іменників І, ІІ, ІІІ, ІV відмін. Особливості відмінювання іменників, що вживаються тільки в множині. Незмінювані іменники

Мета. Удосконалювати вміння і навички учнів визначати групи іменників І та ІІ відмін, правильно вживати відмінкові   закінчення іменників ІІ відміни, пояснювати їх написання за допомогою відомих орфографічних правил; правильно відмінювати і   писати іменники ІІІ відміни, зокрема в О. відмінку, вживати відмінкові закінчення іменників І, ІІ, ІІІ, ІV відмін в усному та писемному мовленні, вміло користуватися синонімічними формами деяких відмінкових конструкцій;  формувати вміння і навички відмінювати і використовувати в усному та писемному мовленні іменники, які вживаються тільки у множині;  правильно вимовляти і писати незмінювані іменники,визначати їх рід.

Збагачувати лексичний запас учнів, вчити користуватися словником іншомовних слів, розвивати вміння виділяти головне.

Виховувати почуття патріотизму.

Тип уроку. Урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок на основі знань.

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ.Лексико - орфографічна робота

Визначний, визначальний, пам’ятник, памятка, талан, талант, місто, місце, практик, практикант, адресант, адресат.

ЗАВДАННЯ

  1. Пояснити лексичне значення слів.
  2. Виділені слова ввести в речення.
  3. Пояснити написання слова пам’ятник.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Вступне слово вчителя 

V. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

Бесіда.

– Що є підставою для поділу іменників на відміни? Групи?

– Іменники яких відмін поділено на групи?

– На якій підставі відбувся такий поділ?

– Які іменники не належать до жодної з відмін? Чому? Навести приклади таких іменників.

 Навести приклади незмінних іменників.

VІ. Виконання вправ на застосування узагальнювальних правил.

  1. Розподільний диктант.

ЗАВДАННЯ:

1.Записати слова в 3 колонки, визначити їх групи.

Барвінок, звіробій, полин, глухар, спориш, ковзаняр,базар, глід, аїр, поштар, калган,пісняр, лікар, любисток, чебрець,пирій, жар, хміль, косар, мак, тесляр.

Словникова робота

Калган, аїр, спориш-рослини.

  1. Поставити іменники:

а) у Н. в. множини:

селянин, плече, вухо, грузин, повістяр, довідник;

б) у Р. в. множини:

почутя, право, поле, перукар, сузір’я, вокзал;

в) у З. в. множини:

брат, дах, ведмідь, острів, ключ, машиніст.

  1. Робота з підручником. Виконання вправ.
  2. Завдання з елементами гри (усно)

Кожен учень має два кольорові папірці: синій і жовтий. За попередньою домовленістю папірець жовтого кольору означає ті іменники, де в О. в. однини є подовження., синього - де в О. в. однини немає подовження. Учитель читає іменники, учні реагують відповідними папірцями.

Мораль, мазь, ненависть, зелень, подорож, область, даль, неповторність,заполоч, користь, сухість, міль, спадковість, здобич, радість, біль, честь, синь, віддаль.

  1. Вибірковий диктант

Виписати іменники ІV відміни і поставити їх у Д. в. однини.

Кошеня, ягнятко, ягня, вовча, лисеня, внученя, внучка, внучатко, собаченя, собача, дитятко, оленятко, лоша, курча, соколя, соколятко.

  1. Робота з підручником. Виконання вправ

Іменники іншомовного походження розподілити за відмінами. Знайдіть незмінювані іменники. При потребі користуйтеся словником іншомовних слів. Абонент, абонемент, агава, автограф, автобіографія, арія, аташе, бармен,бегонія, бестселер,біжутерія, валіза,вакансія, вар’єте, велюр, гейзер,есперанто,інтерв’ю, кольє, пектораль, кольрабі.

  1. Відредагуйте сполучення слів. Зупинитися перед воротями, погнатися за гусями, не давати грошів, дарувати другу Володимиру, допомагати дядьку Івану.
  2. Вправи з усного і писемного мовлення.
  1. Клас ділиться на дві групи. Одна з них ставить запитання до теми « Відмінювання іменників ІІ відміни», а друга - до теми «Відмінювання іменників ІІІ відміни». Обидві групи відповідають на поставлені їм запитання.
  2. Учні читають спроектований  на дошці текст, знаходять іменники, визначте їх https://disted.edu.vn.ua/media/images/olvol/uk06/041/03.pngвідміну. 

             Звичаї – скарб українського народу

   Кожна нація, кожен народ, навіть кожна соціальна група має свої звичаї, що виробилися протягом багатьох століть й посвячені віками. 

Звичаєвий обряд Святої Вечері символічно об’єднує всіх людей, що належать до одного народу, однієї нації.

   Ми, українці, нація дуже стара, і свою духовну культуру наші пращури почали творити задовго до християнської доби. Староукраїнські традиції ввійшли у плоть і кров наших звичаїв, і ми собі не уявляємо Різдва без куті, Великодня – без писанки, Святої Троїці – без клечання.

   Все це – наша дохристиянська культура... Кутя – це символ урожаю, писанка – символ народження весняного сонця. Зеленим гіллям наші предки охороняли своє житло від нечистих духів, що прокидаються разом з воскресінням природи, - від русалок, мавок, перелесників...

   На перший погляд усі ці символи і слова, і дії, що супроводжують обряд, не мають значення в житті людини, але віють на серце кожного з нас чаром рідної стихії. Вони для душі є тим живлячим бальзамом, який сповнює її могутньою силою.

  1. Написати твір-мініатюру на тему: « Народе мій є! В його волячих жилах козацька кров пульсує і гуде !» ( В. Симоненко.)

VІІ.  ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Знайдіть іменник, який вживається тільки в множині:

а) гудзики;  

     б) зустрічі;

в) зошити;  

г) консерви;

д) квіти.

2. Знайдіть рядок, в якому всі іменники мають ж.р.:

а) леді, фрау, Міссісіпі, це-це;

б) шимпанзе, поні, колібрі, алібі;

в) журі, кашне, Кракатау, аташе;

г) меню, попурі, поні, какаду;

д) салямі, кюре, пальто, комюніке.

3. Знайдіть рядок, в якому всі іменники мають ч. р.:

а) кенгуру, шимпанзе, поні, пальто;

б) ВНЗ, бюро, Екзюпері, леді;

в) Жорж Санд, пенсне, аташе, Онтаріо;

г) радіо, лото, турне, ескімо;

д) шимпанзе, какаду, колібрі, Кракатау.

4.Знайдіть рядок з множинними іменниками на  позначення гір:

а) Карпати, Чернівці, Гельсінкі;

б) Місссурі, Альпи, Прилуки;

в) Альпи, Карпати, Піренеї;

г) Эверест, Арарат, Эребус;

д) Апеніни, Гельсінкі, Онтаріо.

5. Знайдіть рядок, в якому всі іменники мають с.р.:

а) суфле, ескімо, безе, турне;

б) фрі,боржомі, кашне, попурі;

в) какаду, пальто, авеню, кюре;

г) аташе, меню, алібі, фрау;

д) пюпітр, фюзеляж, журі, рагу.

6.  Знайдіть рядок із зайвим словом:

а) боа, кімоно, галіфе;

б) капучино, олівє, фрі;

в) бюро, метро, таксі;

г) кафе, інтервю, хобі;

д) леді, фрау,мадам.

7. До множинних іменників можна віднести всі іменники в рядках:

а) ви́ла, воро́та, дро́ва, я́сла, я́сна, вінця;

б) гроші, гуси, двері, кури, люди, чоботи;

в) ви́ла, ві́нця, граблі́, коно́плі, са́ни, ясла;

г) канікули, сходи, окуляри, двері, нігті;

д) діти, люди, помиї, зошити, ночви.

8. Усі іменники належать  до незмінюваних у рядках:

а) (приїхав) Пилипенко, дежавю, це-це;

б) (Олена) Шматко, (Жанна) дАрк, попурі;

в) турне, портмоне, кір;

г) Сибір, АЕС, каркаде;

д) ХНУ, (Оксана) Кісь, івасі.

9. Усі слова є абревіатурами в рядках:

а) МОН, ХНУРЕ, філфак, спецкор;

б) ЦК, ВНЗ, рагс, Ту-134;

в) держпром, ГЕС, МАН, комсомол;

г) ХНУ, США, МДУ, ООН;

д) юннат, КП(б) У, СРСР, завуч.

10.  Співвіднесіть множинні іменники з їх групами:

а) двері, меблі, ворота;

б) канікули, ласощі, заручини;

в) ножиці, окуляри, гроші;

г) Черкаси, Альпи, Карпати, Апеніни.

  1. назви малих предметів;
  2. абстрактні поняття;
  3. географічні назви;
  4. назви частин приміщення та двору.

11. До незмінюваних іншомовних слів дібрати український відповідник:

а) папарацці; 1) голос і співачка;

б) альма-матер; 2) вулиця;

в) сопрано; 3) різновид шашлика;

г) авеню; 4) фотограф;

д) бербекю.                                                          5) університет.

12. Виберіть правильний варіант написання іменника.

1. Найвищою:

а) грушою

б) грушею

VІІІ.      Підсумок уроку

Рефлексія

Учні висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази із рефлексивного екрана на дошці:

Сьогодні я дізнався…

Було цікаво…

Було складно…

Я зрозумів, що…

Тепер я зможу…

Я навчився…

У мене вийшло …

Я зміг…

ІХ. Домашнє завдання.

Повторити П. 12-19, вправа 176.

docx
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
1588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку