Розробка уроку розвитку зв `язного мовлення з української літератури для 6класу РЗМ №1.Письмова творча робота про роль і місце пісні в житті українців
Тема: РМ №1.Письмова творча робота про роль і місце пісні в житті українців.
Мета уроку: виконуючи письмову роботу, перевірити знання учнів про народні соціально-побутові пісні, їх особливості і призначення; вміти грамотно висловлювати власні думки щодо ролі народних пісень в житті українців; розвивати творчі здібності школярів, їх пам’ять, логічне мислення, вміння послідовно викладати свої думки, робити висновки, відповідні обґрунтування; формувати кругозір, світогляд; виховувати любов до народної пісні, повагу до її творців; прищеплювати інтерес до минулого нашого народу, культури рідного краю.
Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення
Обладнання: підручник, тексти народних пісень, учнівські зошити,
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Бесіда:
2.Асоціативна вправа «Доміно»
народ-творець талановитий, розумний, обізнаний, працьовитий…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1.Вступне слово вчителя
Шановні друзі!
Я сподіваюсь, що ви зачаровані українською піснею, відчули насолоду від її багатющих мелодій, широти й краси образів, чарівної сили, що викликає в душі найтонші асоціації, почуття, що підносить її до вершин людської гідності, людяності, творчості.
Слухаючи ту чи іншу пісню, ми пізнаємо життя нашого народу, його історичне минуле. Українці завжди славилися своїми піснями. Тому я пропоную вам виконати творчу письмову роботу, в якій кожний з вас висловив би свої враження, почуття щодо ролі української пісні в житті нашого народу.
Тож давайте спробуємо це зробити.
2.Ознайомлення із есе та його ознаками
- Що таке есе, на вашу думку?
Слово «есе» прийшло в російську мову з французького і історично сходить до латинського слова exagium (зважування). Французьке еззаi можна буквально перевести словами досвід, проба, спроба, начерк, нарис.
Есе — це прозовий твір невеликого обсягу і вільної композиції. виражає індивідуальні враження та міркування з конкретного приводу чи питання і явно не претендує на визначальну або вичерпну трактування предмета.
В «Тлумачному словнику іншомовних слів» Л.П. Крисина есе визначається як «нарис, який трактує які-небудь проблеми не в систематичному науковому вигляді, а у вільній формі».
«Великий енциклопедичний словник» дає таке визначення: «Есе — це жанр філософської, літературно-критичної, історико-біографічної, публіцистичної прози, що поєднує підкреслено індивідуальну позицію автора з невимушеним, часто парадоксальним викладом, орієнтованим на розмовну мову».
«Коротка літературна енциклопедія» уточнює: «Есе — це прозовий твір невеликого обсягу і вільної композиції, що трактує приватну тему й представляє спробу передати індивідуальні враження та міркування, так чи інакше з нею пов’язані».
Деякі ознаки есе:
Даний жанр став популярним в останні роки. Творцем жанру есе вважається М.Монтень («Досліди», 1580). Сьогодні есе пропонується як завдання досить часто. Воно є одним з основних компонентів пакета документів (при вступі до навчального закладу або працевлаштуванні). Конкурс есе допомагає з різноманіття кращих вибрати найкращих!
Важливо написання есе і для молодого фахівця.
Те, як кандидат зумів себе подати, як описав свої досягнення і промахи, дозволяє роботодавцю визначити, чи достатньо хороший ця людина для бізнесу, чи достатній його досвід роботи для того, щоб виправдати надії в майбутньому і принести користь компанії (організації, підприємству).
Мета есе полягає у розвитку таких навичок, як самостійне творче мислення і письмовий виклад власних думок.
Написання есе надзвичайно корисно, оскільки це дозволяє автору навчитися чітко і грамотно формулювати думки, структурувати інформацію, використовувати основні поняття, виділяти причинно-наслідкові зв’язки, ілюструвати досвід відповідними прикладами, аргументувати свої висновки.
Найбільш актуальною темою для есе молодого спеціаліста є тема «Я і моя кар’єра». Тематика есе дана для того, щоб комісії (роботодавцю) було легко оцінити особливості вашого мислення, творчі здібності, ентузіазм і потенціал. Найкращий спосіб досягти такого результату — писати прямо і відверто, залишаючись чесним перед самим собою. Якщо ви не чесні, є всі шанси, що ваше твір вважатимуть неприродним.
Структура есе визначається пропонованими до нього вимогами:
Аргументи — це факти, явища суспільного життя, події, життєві ситуації і життєвий досвід, наукові докази, посилання на думку вчених та ін. Краще приводити два аргументи на користь кожної тези: один аргумент здається непереконливим, три аргументи можуть «перевантажити» виклад, виконане в жанрі, орієнтованому на стислість і образність.
Таким чином, есе набуває кільцеву структуру (кількість тез і аргументів залежить від теми, обраного плану, логіки розвитку думки):
При написанні есе важливо також враховувати наступні моменти:
5. Про діяльність, якою ви займалися (займаєтеся):
6. Про кожну подію вашого життя, про який ви згадали:
7. Про кожну людину, якого ви згадали:
8. Про кожного з ваших уподобань і те, що вам не подобається:
9. Про кожну вашої невдачі:
Можна виділити деякі загальні ознаки (особливості) жанру, які зазвичай перераховуються в енциклопедіях і словниках:
Будь-яких жорстких меж, звичайно, не існує. Обсяг есе — від трьох до семи сторінок комп’ютерного тексту. Наприклад, у Гарвардській школі бізнесу часто пишуться есе всього на двох сторінках. В російських університетах допускається есе до десяти сторінок, правда, машинописного тексту.
Тема есе завжди конкретна. Есе не може містити багато тем чи ідей (думок). Воно відображає тільки один варіант, одну думку. І розвиває її. Це відповідь на одне питання.
Дослідники зазначають, що есе за своєю природою влаштовано так, що не терпить ніяких формальних рамок. Воно нерідко будується всупереч законам логіки, підпорядковується довільним асоціаціям, керується принципом «Все навпаки».
Автору есе важливо встановити довірчий стиль спілкування з читачем; щоб бути зрозумілим, він уникає навмисно ускладнених, неясних, зайво строгих побудов. Дослідники зазначають, що хороше есе може написати лише той, хто вільно володіє темою, бачить її з різних сторін і готовий пред’явити читачеві не вичерпний, але багатоаспектний погляд на явище, яке стало відправною точкою його роздумів.
Есе покликане здивувати читача (слухача) — це, на думку багатьох дослідників, його обов’язкова якість. Відправною точкою для роздумів, втілених в есе, нерідко є афористичний, яскраве висловлювання або парадоксальне визначення, буквально стикаюся на перший погляд безперечні, але взаємовиключні один одного твердження, характеристики, тези.
Можливо, це один із парадоксів жанру. Вільне по композиції, орієнтоване на суб’єктивність, есе водночас володіє внутрішнім смисловим єдністю, тобто узгодженістю ключових тез та тверджень, внутрішньою гармонією аргументів і асоціацій, непротиворечивостью тих суджень, в яких виражена особистісна позиція автора.
Водночас необхідно уникати вживання в есе сленгу, шаблонних фраз, скорочення слів, надто легковажного тону. Мова, що вживається при написанні есе, повинен сприйматися серйозно.
Отже, при написанні есе важливо визначити (усвідомити) його тему, визначити бажаний обсяг і цілі кожного параграфа.
Почніть з головної ідеї або яскравою фрази. Завдання — відразу захопити увагу читача (слухача). Тут часто застосовується порівняльна алегорія, коли несподіваний факт або подію зв’язується з основною темою есе.
1. Доберіть власні закінчення до поданих творів з народної мудрості:
· Казка — брехня, а пісня… (правда).
· Кому добре живеться, той і пісні… (співає).
· Він стільки пісень знає, що і…(на воловій шкурі не списав би).
· Усяка пташка свої пісні… (співає).
· Не все то правда, що в… (пісні співають).
2. Охарактеризуйте образ співака, якого стосується дане прислів’я:
· Гуде як бугай у болоті (…).
· Хто в ліс, а хто по дрова (…).
· Чорт ладу не шука: аби шум (…).
· Виє, як собака (…).
· Співає, як порося в дощ (…).
3. Прокоментуйте народну думку про пісню:
· З піснею робота спориться.
· Якої грають, такої й співають.
· Легше тобі на душі стане, як пісня до твого серця загляне.
· Хто співає, той журбу проганяє.
· Стара пісня та на новий лад.
· Співати змолоду учись, на старість не навчишся.
· Краще погана дорога, ніж погана пісня.
· Нових пісень співай, а старих не забувай.
V. Написання письмового есе на тему «Роль української народної пісні в житті народу»
В житті українського народу пісні займають окреме місце. Українські пісні надзвичайно мелодійні, в них поєднується пісенність української мови та чарівність мелодії. Українські народні пісні складалися протягом багатьох століть. Вони розповідають про цілі епохи в історії українського народу. В них йде мова і про мужніх завзятих козаків, які боронили українські землі від загарбників, і про тяжкі випробування, які випадали на долю українського народу; і про велич української нації.
Розповідають пісні і про повсякденні явища, про кохання, про нещасливу долю окремих людей. З пісень ми дізнаємося, як жили наші пращури. Пісні мали і символічне значення. Вони співалися при певних обрядах, як невід'ємна їх частина. Так, весною співалися веснянки, зимою — колядки та щедрівки, влітку — жниварські пісні.
Український народ вкладав у пісню глибоке значення, обов'язково відбивав у ній якусь подію. І тому українські пісні треба знати, бо вони завжди грали велику роль в житті українського народу.
VІ. Зачитування самостійно написаних есе на тему «Роль української народної пісні в житті народу»
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності
VІІІ. Підсумок уроку
Пісне моя, пісне мила,
Ти - моє щастя, ти – мої крила.
Чарівна, бентежна, легкокрила,
Душу мою ти заполонила.
ІХ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання
Підготуватися до написання контрольної роботи