Урок розвитку продуктивного мислення
Тема уроку. Подорож Країною Цікавинок
Мета. Формувати в учнів загально - навчальні вміння: культуру мовлення, чіткість і точність думки, критичність мислення, підвищувати інтелектуальний рівень та швидкість мовлення. Виховувати засобами уроку впевненість у своїх силах, відповідальність за доручену справу. Розвивати увагу, зорову та слухову пам’ять, уміння працювати з числами, збагачувати словниковий запас. Продовжувати розвивати навички індивідуальної самоорганізації: здатність до швидкого переключення на іншу ідею. Виховувати почуття гордості за якісно виконане завдання.
Випереджувальні завдання. Окремим учням вивчити слова для театральної сценки.
Обладнання. Ілюстрації, фото, малюнки, використання ІКТ,таблиці, тексти з малюнками.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Налаштування на урок
Вчитель.
Приготуйтеся швиденько,
Станьте біля парт рівненько,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!»
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми будемо подорожувати надзвичайною Країною Цікавинок, де розвинемо логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, кмітливість; виконаємо багато цікавих завдань, які вас і розвеселять, і вимагатимуть неабиякої уважності, старанності, точності рухів.
Давайте разом налаштуємося на урок. Повторюємо рухи за мною.
Очі дивляться – та все бачать.
Вуха слухають – та все чують.
Голова - думає.
«Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію ти прояви!»
Починаємо наш урок із гімнастики ваших розумових здібностей. Потренуємо мозок.
- Яка зараз пора року? (Зима). Охарактеризуйте іменником (Холод, сум, мороз, сніг)
- Який місяць? (Грудень). Чому має таку назву?
(Грудень - від слова груддя. Після осінніх дощів розтоптані возами грунтівки замерзали. Їздити такими дорогами було важко - заважали замерзлі грудки)
- Яку назву мав цей місяць в давнину?
(В давньоруські часи цей місяць називали студень. У народі його звали: лютень, хмурень, стужайло, мостовик, трусим)
- Який сьогодні день? Дайте повну відповідь. (четвер,четвертий день тижня після неділі, між середою та п'ятницею )
- Яке сьогодні число? (7)
- Де в житті ви зустрічали число7? (номери будинків, класу, квартир, дні тижня, кольори веселки, у сонечка 7 крапочок)
Розповідь вчителя
Таємниче число сім! Яким його тільки не вважають: і священним, і божественним, і магічним, і щасливим. Число сім зустрічається дуже часто в різних відомих висловах, прислів'ях і приказках, казках, а так само в історичних фактах, що зайвий раз підтверджує його незвичайні властивості...
Існує 7 чудес світу,7 людських чеснот, 7 смертних гріхів, 7 континентів, 7 видимих із Землі небесних тіл у Сонячній системі, 7 отворів в людській голові, 7 віків,7 днів Творіння. В багатьох країнах Європи на Різдво на святковий стіл ставлять 7 страв. А відома на весь світ Пізанська вежа, в місті Піза в Італії, має 7 дзвонів і всі вони налаштовані на 7 музичних нот, які вам вже відомі з уроків музичного мистецтва.
Сьогодні 7 музичних нот - гості нашого уроку.
(На дошці – малюнок нотного стану)
Люди здавна намагалися записати музику — за допомогою малюнків, букв, цифр, особливих знаків - гачків. Перші спроби музичного письма було зроблено ще у Давньому Єгипті. Але винахідником всесвітньо відомої нотної грамоти вважається чернець Гвідо д'Ареццо, що жив близько 990 року нашої ери. Він казав, що кожна нота має свою назву (Презентація, слайд №2)
Do – Dominus – Господь;
Re – rerum – матерія;
Mi – miraculum – чудо;
Fa – familias рlanetarium – сонячна система;
Sol – solis – Сонце;
La – lactea via – Молочний шлях;
Si – siderae – небеса.
Але сьогодні з нашими нотами
Дивна сталася пригода,
Чи подумати могли?
Ось так раптом, ось так раптом
Усі ноти утекли.
Засмутились музиканти,
Стали думать і гадать,
Як же сім маленьких ноток
Неслухняних розшукать.
Для того, щоб ноти зайняли свої місця в нотному стані, нам треба виконати певні завдання на протязі уроку.
На партах ви бачите дидактичні картки із завданнями. Звертаємося до першого: потрібно записати відповіді на мої запитання. Якщо ви згодні, записуєте цифру 1, якщо ні – цифру 0.
1.Цифровий диктант (Всі учні записують цифри на картках, один учень – біля дошки)
(10110)
Перевіряємо який код отримали. Підніміть руку у кого немає помилок. Дуже добре!
Зараз звертаємося до методу «Мікрофон».
У багатьох словах є сполучення, що відповідають назвам нот. Назвіть слова, де є сполучення до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
(Береза, черешня, берег, черевики, фабрика, фарби, помідор, ведмідь, місто, каструля, цибуля, неділя, валянки, директор, вересень, очерет, середа, дорога, додому, добраніч, дошка, сірники, парасолька)
Молодці! Перша нота «ДО» з’явилася на нашому нотному стані.
Гра з числами (Додаток №1)
15, 3, 67, 1, 76, 61, 18, 2, 7.
4, 13, 22. Знаки ставляться де завгодно.
(1+ 1+ 1+ 1= 4; 11+11=22; 1+11+1=13)
Молодці! Друга нота «РЕ» на нотному стані!
Метод «Цифро-буквенний код»
(Смородина, яблуко, стриж, дятел, підвал, сім’я, лимон)
Виберіть малюнок, який вам найбільше сподобався, об’єднайтеся в групи.
Кожна група отримує завдання: перекодуйте слова – в речення, речення – у розповідь. Відповідає один представник з кожної групи.
1група
Цифра 1. Смородина
Речення. Смородина корисна і смачна ягода.
Розповідь. Чорна смородина отримала свою назву від слова «сморід» - сильний запах і в усі часи вважалася джерелом вітамінів та корисних речовин. В 1 чайній ложці смородини міститься добова норма вітаміну С. Ягоди смородини сушать, маринують, консервують. Колись смородина була відома під назвою «монастирська ягода», тому, що її вирощували у всіх монастирях.
2 група
Цифра 3. Стриж
Речення. Стрижі більшу частину життя проводять у польоті.
Розповідь. Стриж – незвичайна пташка, дуже схожа на ластівку. Все, що їм потрібно, вони роблять у повітрі: ловлять комах, збирають пух, сухі травинки, щоб зробити гніздо і, навіть можуть спати в повітрі декілька годин. У польоті стрижі і п’ють і купаються. Вони найшвидші перелітні птахи. Зимують на острові Мадагаскар на півдні Африки, але завжди повертаються до своїх рідних домівок.
3 група
Цифра 2. Підвал
Речення. Підвал - це приміщення під першим поверхом будинку, призначене для зберігання продуктів.
Розповідь. Мій будинок – моя міцність! Мій татусь облаштував дуже гарний підвал! Чого там тільки немає! У підвалі ми зберігаємо заготовлену на зиму консервацію, овочі, фрукти. А також є там і комірчина для розміщення запасів палива та різних інструментів, які нам дуже потрібні.
4 група
Цифра 7. Сім’я
Речення. Моя сім’я – моє життя.
Розповідь. Найдорожче, що є у людини – це її сім’я, рідні та близькі. Моя сім’я невелика – мама, тато і я. У нашій родині всі люблять і поважають один одного. Увечері ми збираємося разом і вечеряємо. За вечерею розповідаємо новини, веселі випадки. Це найприємніші години нашого сімейного спілкування. Я люблю свою сім’ю і вважаю, що вона у мене найкраща!
Дуже добре! Третя нота – «МІ» з’являється на нотному стані.
Для наступного завдання нам треба, щоб розім’явся ваш язичок.
Четветра нота – «ФА» з’явилася у нас в гостях!
Звертаємося до 3 завдання дидактичної картки. Текст про зиму. Цей текст ви бачите і на екрані. Уважно прочитайте його.
Завдання: до виділених слів доберіть протилежні за значенням так, щоб похмура картина природи змінилася на веселу та сонячну.
Сумна зима цього року видалася. Важкі чорні хмари пливуть по небу. Небо похмуро дивиться згори, сонце зайшло за хмари. Сердитий вітер гойдає віти дерев. Голі дерева мерзнуть на холодному вітру. Природа завмерла в очікуванні першого снігу.
Відповіді дітей
Радісна зима цього року видалася. Легкі білі хмари пливуть по небу. Небо ясно дивиться згори, сонце вийшло з-за хмар . Лагідний вітер гойдає віти дерев. Голі дерева гріються на теплому вітру. Природа завмерла в очікуванні першого снігу.
В поданих словах складіть великі букви справа наліво (ззаду – наперед) і отримаєте назви відомих вам казок.
1.Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя (Колобок)
2.Андрій, Кирило, Петро, Ірина, Руслан. (Ріпка)
3. Антон, Кузя, Чарльз, Олексій, Ліля, Анна, Степан, Уляна, Роман (Русалочка)
5.Аліса, Кіндрат, Чук, Ольга, Володя, Оксана, Марія, Йосип, Юля, Дана (Дюймовочка)
Нота «ФА» на нотному стані.
Кожний предмет має свій певний колір. На кожній парті є одна кольорова стрічка . Піднятися мають ті учні, колір яких відповідає кольору названих мною слів.
Слова: буряк, кабачок, слива, ананас всередині, огірок, морква, ківі, баклажан, персик, цибуля , полуниця, лимон, редиска, перець, горох, петрушка, гранат, чорниця, малина, кукурудза –початок.)
Спрогнозуйте, чим (ким) буде предмет через деякий час
(вчитель показує малюнки, діти відповідають)(Презентація №4)
Дівчинка - жінкою, матір’ю
жолудь - дубом,
дошка - шафою, столом, стільцем, дверима
борошно – печивом, вареником
Завдання на екрані (Презентація, слайд №5)
Ти, но – це склади,
Швидше слово з ним склади! (ноти)
Ло, пед, ве, си - велосипед
Ро, ди, смо, на – смородина
Че, ки, ре, ви – черевики
Ви, хур, то, на – хуртовина
Ка, я, лин – ялинка
Нота «СОЛЬ» на нотному стані
Виразно прочитайте текст, який бачите на екрані, замінюючи малюнок на слова.(Презентація, слайд №6, додаток №2)
За плідну роботу і гарне читання ви отримуєте ноту «ЛЯ». Вона з’являється на нашому нотному стані!
Нота Сі
Я сідаю на дерева,
Щоб усі, усі, усі
Птахи в лісі добре знали,
Що найкраща нота Сі.
Нота Ре
Я кажу вам вкотре,
Що найкраща нота Ре!
Нота Фа
Ха-ха-ха і ще раз ха,
Я найкраща – нота Фа!
Ноти
До, Мі, Соль, Ля (2р.)
Пісня весело гуде,
Нас ніхто тут не знайде!
Скрипковий ключ
Не сваріться, помиріться,
Правді в очі подивіться,
Як же нотний стан без вас,
Виглядатиме весь час.
ДО, РЕ, МІ, ФА, СОЛЬ, ЛЯ, СІ –
Подруг знають цих усі -
Позбігались в звукоряд
На музичний наш парад!
Учитель
Усі ноти і скрипковий ключ повернулися на своє місце проживання – в нотний стан. А ми з вами закінчуємо наш урок завданням, яке зорієнтоване на поповнення словникового запасу і на розвиток мовлення.
Завдання №5 на картці (Це завдання є і на екрані, презентація, слайд №7)
З кожного рядка виберіть лише ті букви, що не повторюються, і складіть з них побажання. На всю роботу відводиться 2 хв.
О Р Т Б Р А Т О Ж
А С Н Є М Н С С О
Щ У Л К С Л К І Щ
Ч В З М З Ч Д В О
Я Б П Я Р П Ф А Ф !
Бажаємо усім добра!
ІІІ. Підсумок уроку
Вчитель. Сьогодні ви дружньо і активно працювали на уроці. Нехай веселі нотки супроводжують вас усе життя і ніколи не губляться!
Додаток №1
Так – 1, ні – 0
|
1 1 1 1=4 1 1 1 1 =13 1 1 1 1 =22
|
Сумна зима цього року видалася. Важкі чорні хмари пливуть по небу. Небо похмуро дивиться згори, сонце зайшло за хмари. Сердитий вітер гойдає віти дерев. Голі дерева мерзнуть на холодному вітру. Природа завмерла в очікуванні першого снігу. |
1. Катя, Оля, Борис, Олег, Ліда, Олена, Костя. 2. Андрій, Кирило, Петро, Ірина, Руслан. 3. Антон, Кузя, Чарльз, Олексій, Ліля, Анна, Степан, Уляна, Роман. 4. Аліса, Кіндрат, Чук, Ольга, Володя, Оксана, Марія, Йосип, Юля, Дана. |
О Р Т Б Р А Т О Ж |
Додаток №2