5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Використання ситуативних завдань як засобу формування комунікативної компетентності на уроках української мови

Про матеріал
Одним із головних завдань навчання української мови в основній школі є формування в учнів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях і сферах спілкування. У цій публікації пропоную добірку ситуативних завдань, які можна використати на уроках української мови в 5-9 класах із метою розвитку мовлення школярів та практичного застосування ними здобутих знань.
Перегляд файлу

 

Використання ситуативних завдань як засобу формування комунікативної компетентності на уроках української мови

 

    Одним із головних завдань навчання української мови в основній школі є

формування в учнів компетентностей комунікативно доцільно й виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях і сферах спілкування з дотриманням норм українського етикету

      Серед способів досягнення  цієї мети та ефективності занять з мови є метод моделювання мовленнєвого висловлювання. Він реалізується у використанні ситуативних завдань, які ґрунтуються на залежності висловлювання і його мовленнєвого оформлення від ситуації спілкування. Вдалий добір навчального матеріалу з урахуванням орієнтації в життєвих ситуаціях дає змогу винести мотивацію для подальшої самоосвіти та навчання учня застосовувати набуті знання на практиці.

      Сучасна методика навчання рідної мови повинна стимулювати самостійне творче мислення дитини, спираючись на її практичний досвід. А ситуативні завдання активізують думку школярів, викликають інтерес до навчального матеріалу, підвищують їхню активність, сприяють формуванню необхідних компетентностей. Результативність навчання покращується, якщо такі вправи зацікавлюють учнів, зближують навчання з життям, передбачають практичне застосування знань.

       Створення та розвязання ситуативних завдань, бузумовно, позитивно вплине на результат навчального процесу, розвиваючи розумові якості та творчі здібності дитини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ситуативні завдання для учнів 5-9 класів

Завдання 1

   Уявіть, що ви – кореспондент. Напишіть текст інформації для шкільного вебсайта або замітку до газети «Один день із мого шкільного життя», використовуючи різні за метою висловлення речення.

Завдання 2

   Побудуйте розповідь про роль форм ввічливості в спілкуванні людей, використовуючи елементи діалогічного та монологічного мовлення. Використайте подані нижче слова.

   Форми привітання та побажання: Добридень! Доброго дня! Доброго ранку! Доброго вечора! Здрастуйте! Ласкаво просимо! Вітаю! Привіт! Здорові були! Доброго здоровя! З приїздом Вас! Поздоровляю Вас! Зі святом Вас!  Щасливих Вам свят! На здоровя! Наше щире вітання!

   Форми прощання: До побачення! До наступної зустрічі! Прощавайте! Будьте здорові! На здоровя! на добраніч! На все добре! Усього найкращого! Бувайте! Щасливо! Щасливої дороги! Вітайте ваших рідних!

Завдання 3

   У вас зявився новий товариш. Розкажіть своїм батькам про нього, описавши його зовнішність. Який стиль мовлення ви використаєте?

Завдання 4

   Батьки доручили вам одержати замість себе в магазині замовлення речі або отримати на роботі певну суму грошей. Складіть текст розписки. У якому стилі ви писатимете?

Завдання 5

   Уявіть, що ви зустрілися зі сніговою людиною. Опишіть її.

Завдання 6

   Ви – класний керівник. Побудуйте діалог з учнем, який погано навчається, порушує дисципліну на уроках.

Завдання 7

   Уявіть себе кореспондентом шкільної радіогазети. Учень вашого класу надіслав листа. Дайте йому відповідь, створивши аудіо запис на запропоновану  тему, використавши окличні й неокличні речення.

Лист

   У нашому класі дуже важко навчатися, тому що немає взаємоповаги, однокласники грубо звертаються один до одного, часто сваряться. Тільки заходиш у клас, а вже чути крик, хлопці бються, зачіпають дівчат. Через такий шум ніколи не можна повторити домашнє завдання. Чергові кричать, але їх ніхто не слухає.

   А коли відповідаєш на уроці, ніхто не підкаже. Минулого разу Сашко не виконав домашнього завдання з математики, а його викликали до дошки. На першій парті сиділи учні, які правильно розвязали задачі, але вони замість того, щоб підказати, почали підіймати руки й казати правильну відповідь. А ще друзями називаються! Справжній друг завжди допоможе в біді. Не те, що в нас. Тому наш клас і займає останнє місце по школі з успішності та поведінки.

Завдання 8

   Напишіть твір-роздум на тему: Якби я був чарівником…»

Завдання 9

   Мабуть, вам доводилось допомагати працювати на городі чи в саду своїм батькам, бабусі, дідусеві. Розкажіть про це, докладно описуючи процес праці. У якому стилі мовлення слід будувати розповідь?

Завдання 10

  Уявіть себе Президентом України. Запишіть аудіолиста-привітання з інавгурацією Президентові Америки з дотриманням правил орфоепії.

Завдання 11

   Підготуйте матеріал для гри з малятами «Відгадай, хто це або що це». Спочатку вирішіть текстами якого типу мовлення повинні бути ваші матеріали. Чому? Складіть невеликі художні замальовки для такої гри.

Завдання 12

   Уявіть, що ваш товариш – житель Канади. Що ви можете розповісти йому про свою країну? Підготуйте розповідь на тему «Україна – мій рідний дім».

Завдання 13

   Побудуйте розповідь про випадок з вашого життя, використовуючи 2 – 3 фразеологізми.

   Для довідок. Ведмідь на вухо наступив, замилювати очі, дати драпака, не спускати ока, прикусити язика, як риба у воді, покласти на обидві лопатки, кров з молоком, зарубати на носі, пекти раки, як кіт наплакав.

Завдання 14

   Уявіть, що ваш однокласник пропустив заняття і ви повинні йому пояснити тему «Написання не з дієприкметниками». У якому стилі ви будуватимете розповідь? Запишіть її , використовуючи наведені приклади.

   Невиконане завдання; завдання не виконано; не виконане учнем завдання; завдання не виконане, а списане.

Завдання 15

   Як ви гадаєте, яким буде життя майбутніх школярів? Що вони вивчатимуть? У які ігри гратимуть? Опишіть уявний навчальний процес, використовуючи дієприслівники. Вирішіть, який тип та стиль висловлювання застосуєте.

Завдання 16

   Уявіть собі, що в неділю ваш клас іде у краєзнавчий музей. Вам потрібно:

А) оголосити про екскурсію на виховній годині;

Б) сказати про неї своїм батькам.

   У якому випадку ви використаєте розмовний стиль, а у якому звернетесь до іншого стилю мовлення?

 

Завдання 17

    Прочитайте наведений уривок учнівського твору. Складіть твір-роздум на цю ж тему із прикладами з вашого життя. Визначте тему та головну думку твору, його побудову. У якому стилі ви писатимете?

Інтернет у моєму житті

     Зараз неможливо уявити своє життя без інтернету! Адже хочеться поспілкуватися з друзями або з кимось познайомитись, знайти якусь необхідну інформацію, скачати нову пісню чи фільм! Більшість людей вважають, що вони не можуть жити без інтернету. Навіщо бігати по бібліотеках, якщо ти можеш знайти все, не виходячи з дому. Інтернет приваблює яскравими картинками, що змінюються. Неможливо уявити своє життя без нього, адже більшість часу ми проводимо за комп'ютером. Більшість підлітків сидять у соціальних мережах. Кожна людина проводить багато часу в інтернеті, шукаючи нову, пізнавальну, цікаву інформацію. Я також не виняток, тож шукаю матеріали для презентацій, рефератів, проектів та різноманітних повідомлень.

 

Завдання 18

   Уявіть, що ви – журналіст, якому треба взяти інтервю в директора школи на тему «Як відпочивають ваші учні». Запишіть це у вигляді діалогу.

Завдання 19

   Вам потрібно довести вашому однокласнику, що в наведених прикладах є помилки. Побудуйте розповідь, що починається: « Це слово неправильно написане , тому що..». Яких правил він не знає? Розкажіть їх.

   Не навидіти, нешанувати, не дочувати, читаючі, не дивлячись, завдання невиконане, не политі квіти, не хтуючи, нерозвязана учнем задача.

Завдання 20

   Уявіть, що ви берете участь у грі « Граматичний брей-ринг». Підготуйте відповіді на запитання: « Що називається дієприкметниковим зворотом?», «Які морфологічні ознаки дієприкметника?», «У яких випадках пи шемо –н- та –нн- у прикметниках дієприкметникового походження? Наведіть приклади. Чи зможете відповісти без підготовки?

Завдання 21

   Уявіть себе вчителем. Побудуйте розповідь-пояснення для учнів про правопис не й ні з прислівниками, використовуючи свої та подані приклади.  Складіть з ними на вибір 6 речень. У якому стилі ви будуватимете розповідь?

Ніколи, ніяк, нізвідки, нікуди, нізащо, ніяково, недбало, незручно, невміло, недалеко, негарно, недосконало, неякісно, невчасно.

Завдання 22

   У вашому класі новий класний керівник. Розкажіть про нього своїм батькам. Який тип мовлення ви використаєте? Обґрунтуйте свій вибір.

Завдання 23

   Уявіть себе науковим дослідником. Запишіть прізвища учнів вашого класу чи знайомих, які пов’язані з видами діяльності, іменами, професіями тощо. Згрупуйте ці прізвища. Напишіть дослідження про походження прізвищ, використовуючи ваші приклади.

Завдання 24

   Уявіть ситуацію: під час прогулянки по парку до вас підійшов кореспондент, який просить вас розповісти про парк у різні пори року, про ваше улюблене місце відпочинку в ньому. Складіть розповідь, урахувавши стиль мовлення. Обґрунтуйте свій вибір.

Завдання 25

   Продумайте теми: «Якою, на мою думку, повинна бути школа і чому?», «Який я урок найбільше люблю і чому?», «Мій улюблений день тижня». Тексти якого типу мовлення (чи типів) слід використати для розкриття цих тем? Виберіть одну з них, за якою ви б могли написати твір-роздум. Побудуйте тезу, аргументи, приклади, висновки. Напишіть твір.

Завдання 26

   Уявіть, що ви потрапили на Землю з іншої планети, де все замінюють роботи. Опишіть газету(як джерело інформації), яку ви побачили на Землі.

Завдання 27

   Прочитайте твір-розповідь. Спробуйте продовжити його, використовуючи факти з життя, власні спостереження за навколишнім середовищем. Згадайте ситуації з вашого життя, коли потрібно економити воду, слідкувати за чистотою водойм.

   Ось вона, крапля води. Яка маленька! Та уявімо, що вона вміє говорити. Скільки цікавого вона б розповіла нам. І, можливо, розповідаючи, гордовито промовила б:

    Нехай мої краплинки невеликі, та вони спритні. З ними я можу обійти всю землю, скрізь побувати, всіх понапувати. Я дуже поважна особа, хоч і непоказна. Не обійтися без мене. Якби не я, не зеленіли б трави, не прикрашали б землю квіти, не було б і дерев, не співали б у їхніх вітах пташки. До речі, без мене взагалі б не було ні птахів, ні тварин, навіть людей. Наймудріші вчені знають, що без води не було б і життя. І не забувайте, що з таких крихіток, як мої крапельки, утворилися моря й океани. Адже навіть найбільший океан – то лише скупчення численної кількості малесеньких крапель води…

                                                                                                                           П. Утевська

 

Завдання 28

   Ознайомтесь з невеликою замальовкою «Як я одного разу допомагав бабусі забивати гвіздок». Удоскональте текст, виправивши наявні в ньому помилки. Для цього зробіть із нього художню розповідь, показуючи дії детальніше. Виберіть для опису процесу праці необхідні форми, використайте характеристики дій, які б допомогли яскравіше показати, як усе відбувалось. Вирішіть, від якої особи ви будете писати: від першої чи третьої.

   Влітку я гостював у бабусі. Вона попросила мене повісити у кухні поличку для квітів. Я вибрав місце для полички. Потім я вдарив молотком по гвіздку, але промахнувся і попав по пальцю.

 Завдання 29

   Назвіть прислівя, у яких правильність висловленого часто підтверджується життям. Використайте одне з них для розповіді про випадок із свого життя. Подумайте,  як побудувати розповідь, коли використати прислівя – на початку чи в кінці? Як назвати історію? Після написання  тексту ще раз його прочитайте, попрацюйте над його удосконаленням. Чи повністю прислівя відповідає змісту твору? Чи відображена основна думка у вашому тексті?

Завдання 30

   У вашому класі ,мабуть, є учні, які погано вчаться. Як ви гадаєте, що заважає їм добре вчитись? Напишіть про це замітку до шкільного вебсайту у вигляді твору-роздуму. Який стиль мовлення слід використати?

Завдання 31

   Уявіть, що ваш кіт(пес, папуга чи ін.) пропав. Ви його дуже хочете знайти. Для цього потрібно написати оголошення, зазначивши прикмети тварини. Продумайте та напишіть оголошення.

Завдання 32

   Кореспондент журналу «Зелений патруль» запитав учнів однієї з шкіл: «Чи можете ви себе назвати захисниками природи?». Що б ви відповіли, якби він звернувся до вас. Побудуйте відповідь  у формі замітки до газети чи журналу. До неї можна додати розповідь про випадок із життя, свої роздуми про те, кого можна вважати другом та захисником природи.

Завдання 33

   У вашій школі, мабуть, проводиться конкурс навчальних кабінетів. Уявіть себе членом журі такого конкурсу. Виберіть кабінет, який заслуговує найкращої оцінки та опишіть його. А ви можете уявити ідеальний, на вашу думку, шкільний кабінет? Опишіть його. Обидва описи зєднайте в один твір, доповнивши розповіддю про вашу роль як члена журі.

Завдання 34

   На конкурс «Коли це буває» пригадайте і складіть самостійно якнайбільше загадок та прислівїв про місяці та пори року. З дібраного матеріалу складіть розповідь-характеристику, використавши епітети, порівняння. Перевірте, чи усім вимогам стилю та типу мовлення відповідає ваша розповідь.

Завдання 35

   Побудьте письменником. Напишіть сторінку до книги для малят «Допитливим». Виберіть тему: «Чому відбувається зміна дня і ночі?», «Чому влітку йде дощ, а взимку  - сніг?», «Чому взимку на вікнах мороз малює візерунки?», «Чому сніжинки риплять під ногами?» та ін. обміркуйте задум майбутнього твору та відповідно до нього підготуйте матеріал. Подумайте над удосконаленням тексту, зробіть його виразнішим, цікавішим.

Завдання 36

   Ви коли-небудь сніжинку чи дощову краплину? А крапельку роси на траві? Чи доводилось вам придумувати про них загадки, якісь історії, розповідати про їхні пригоди, науково пояснювати їх походження? Вирішіть, про що б вам хотілось написати, і для кого та які завдання перед собою поставите. Коли напишете роботу, перевірте, чи вона відповідає вашому задумові, чи не потребує вдосконалення.

Завдання 37

   Вам подобається гратися з молодшими школярами? Придумайте для них гру, у якій буде використано багато прислівників-антонімів. Наприклад, високо-низько, весело-сумно, сьогодні-завтра, вранці-ввечері, далеко-близько і т.д. Гру запишіть у вигляді інструкції. 

 

 

docx
Додано
3 січня
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку