Розвиток зв’язного мовлення. Малюю осіннє листя.
Мета: формувати в учнів уявлення про виражальні засоби мови, вчити використовувати їх у власному мовленні, вміти переносити ознаки з одного предмета на інший, порівнювати предмети для розвитку творчої уяви, креативного та критичного мислення; удосконалювати вміння будувати речення; розвивати фонематичний слух, асоціативне мислення, мовлення, спостереження, уяву; формувати компетентність спілкування рідною мовою; виховувати культуру поведінки, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: відео осіннього пейзажу; фото природи восени, фото дерева та листя верби, дуба, липи, клена; зошит «Малюю словом»К.Пономарьової.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організація класу.
- Навіщо нам очі? – Щоб бачити.
- Навіщо нам вуха? – Щоб чути.
- Навіщо нам руки ? – Щоб писати.
- Навіщо нам ротик? – Щоб розмовляти.
- Навіщо нам серце? – Щоб відчувати.
- Навіщо нам голова? – Щоб думати.
2. Повторення вивченого матеріалу.
1) Яка зараз пора року?
2) Чому осінь називають чарівницею?
3) Чому назви осінніх місяців отримали саме такі імена?
4) Які кольори ( окрім зеленого ) можна побачити на рослинах восени? Чому так відбувається?
3. Повідомлення мети та теми уроку.
- Сьогодні на уроці я пропоную вам відправитися у віртуальну подорож осіннім лісом, щоб побачити дивовижну красу цієї пори року, помилуватися барвами, відчути себе наче в казці, перетворитися на художників. Разом з нами вирушають і наші друзі – знавці української мови: Читалочка, Родзинка, Щебетунчик, Ґаджик.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА. Робота в друкованому зошиті с.10-11
1. Виконання вправи 2 на с. 10
( Вчитель вмикає відео осіннього пейзажу).
2. Виконання вправи 1 та 3 на с. 10
Поки ми з вами насолоджувалися музикою, наші друзі назбирали осіннього листя. Давайте допоможемо їм визначити, хто під яким деревом збирав.
- Листочок якого дерева знайшов Щебетунчик? З’єднайте стрілочкою лист із відповідним деревом у вправі 1. (Вчитель демонструє фото листочка та дерева клена).
- Давайте поасоціюємо. На що схожий цей лист? ( Зірку, слід гуски, мушлю). Запишемо у вправі 3.
- Листочок якого дерева знайшов Ґаджик? З’єднайте стрілочкою лист із відповідним деревом у вправі 1. ( Вчитель демонструє фото дубового листочка та дуба).
- Давайте поасоціюємо. На що схожий цей лист? ( Хмаринку, солодку вату, дуб). Запишемо у вправі 3.
- Листочок якого дерева знайшла Родзинка? З’єднайте стрілочкою лист із відповідним деревом у вправі 1. (Вчитель демонструє фото листочка та дерева верби).
- Продовжуємо асоціювати. На що схожий цей листочок? ( Пір’їнку, спис, дзьоб). Запишемо у вправі 3.
- Листочок якого дерева знайшла Читалочка? З’єднайте стрілочкою лист із відповідним деревом у вправі 1. (Вчитель демонструє фото листочка та дерева липи).
- Асоціюємо з чим? ( Серце, латаття, кісточка калини, слід оленя ).
3. Виконання вправи 4 на с. 11
- А зараз я пропоную вам перетворитися на митців-чародійників. Створюватимемо красу осені. Тільки ми будемо змальовувати осіннє листя на деревах не фарбами, а словами.
(Вчитель демонструє відео осіннього пейзажу)
- Листя восени переважно яке? ( Жовте ). Якими відтінками жовтого ми можемо ще розфарбувати його, щоб наш пейзаж став виразнішим? (Золотим, жовтогарячим, яскраво-жовтим, сонячним).
- А це листя якого кольору? ( Червоного ). В які відтінки червоного вдягла осінь листя на деревах? ( Багряні, червоногарячі, помаранчові, вишневі).
- А опале листя яке воно? ( Коричневе, тьмяне).
-Давайте запишемо.
4. Фізкультхвилинка
В казковому лісі розминка –
Настала фізична хвилинка.
Втому проженем руками
Вгору їх піднімем з вами.
Потім присядемо дружно –
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправим
І до плечей їх поставим.
Коло вперед покрутили,
Потім назад повторили.
Голову вниз опустили,
Потім назад нахилили,
Потім наліво поклали,
Потім направо і стали
Рівно і струнко.
Швидко скінчилась хвилинка.
Нас збадьорила розминка.
5. Виконання вправи 5 с. 11
-Прочитайте, якими словами описала осіннє листя Читалочка та підкресліть ті, які ми не використали у вправі 4.
6. Виконання впр. 6 с. 11
- І ось тепер, мої любі, ми збагатили своє мовлення настільки, що сміло можемо скласти та записати власну розповідь. І в цьому нам допоможе Родзинка та опорні питання, які вона підібрала для нас.
ІІІ. Заключна частина
1. Бесіда.
-Що ми вчилися робити на уроці?
-Навіщо в нашому мовленні слід використовувати слова, що описують або порівнюють предмет?
2. Рефлексія
- Які цікаві слова ви запам’ятали?
-Чого нового навчилися?
-Тепер я знаю, що…..
-Мене здивувало ……