Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Малюю весняні квіти.
Мета.
Формування предметних компетентностей:
- Учити учнів застосовувати набуті знання, уміння та навички.
- формувати в учнів уміння описувати весняні квіти, послідовно викладати думки та поєднувати їх у мовленні;
- розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас;
- вчити спостерігати й бачити красу навколишнього світу;
- виховувати у дітей почуття захоплення квітами та бережливе ставлення до природи.
• формування ключових компетентностей:
створює і записує коротке зв’язне висловлювання на добре відому та цікаву тему; перевіряє з (допомогою вчителя), чи грамотно написаний власний текст; виправляє орфограми й пунктуаційні помилки на вивчені правила (самостійно і з допомогою вчителя); удосконалює текст із часто повторювальними словами шляхом заміни їх синонімами
Обладнання: картки, фото весняних квітів, вальс Ф. Шопена ,,Весні назустріч”, відео ,,Весняні квіти”,
І. Організація класу
Посміхніться, друзі. Зніміть посмішку зі свого обличчя та киньте своїм однокласникам. Спіймайте посмішку своїх друзів і прикрасьте нею своє обличчя. Помахаємо ручками і скажемо: «Як класно, що ми разом!»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
З усмішкою на устах, з гарним настроєм розпочнемо урок розвитку зв’язного мовлення, урок краси, приємних емоцій та естетичної насолоди. А щоб він був продуктивним, будемо працювати під гаслом:
Щоб вміло, влучно, красиво думки викладати,
Вміти вільно твори писати –
Будемо мовлення своє розвивати!
ІІІ. Актуалізація знань
На уроці нам знадобляться знання, отримані раніше. Відтворити їх допоможе гра «Вірю – не вірю»
IV. Повідомлення теми і мети уроку
А до нас на урок завітала чарівна панна. Хто вона, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте ребус.
Ми вже з вами відчули тепло весняного сонечка та подих теплого весняного вітерця.
Грайлива весна приховала від вас слова, які викликають захоплення і насолоду. Давайте відшукаємо ці слова у зеленій травичці.
А весняний вітерець приніс чарівну хмаринку слів. Прочитайте слова, складіть з них речення і ви дізнаєтесь, тему і завдання нашого уроку.
(Малюю словом весняні квіти).
- Весняні квіти завжди пробуджують неймовірні почуття. Ці тендітні неповторні вісники весни завжди надихали поетів, художників, композиторів на прекрасні твори.
І ми з вами сьогодні на уроці спробуємо намалювати свою улюблену квітку за допомогою милозвучного українського слова, тобто будемо її описувати, а ще вчитимемося помічати прекрасне в природі і оберігати її дари.
V. Робота за темою уроку
1. Поетична хвилинка.
«Щоденні 5» Слухаю і розумію
- Послухайте вірш Олени Пчілки назвіть, весняні квіти, які згадує поетеса.
Весна-чарівниця,
Неначе цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала.
І проліски, й травка,
Зелена муравка,
І кульбаба рясна,
Й фіалочка ясна,
Всі квіти весняні,
Веселі, кохані,
З-під листя виходять,
Голівки підводять
Од сну зимового
До сонця ясного!
Олена Пчілка
Розгорніть зошит на с. 46 . Розгляньте світлини квітів і підпишіть їх.
А тепер давайте разом прочитаємо вдумливо загадки, читаючи – уявляємо і відгадки підпишемо під відповідними світлинами.
Прочитайте загадки та з’єднайте їх з відповідними світлинами.
Фізкультхвилинка. «Я всміхаюсь сонечку…»
- Чи хотіли б ви мати великий букет весняних квітів? Чому?
А зараз, давайте заплющимо оченята і, під звуки чарівної мелодії твору Шопена «Вальс квітів», поринемо дивовижний і неповторний світ весняної краси. Я ж зачитаю вам послання, з яким звертаються до вас первоцвіти, а ви уважно послухайте і постарайтеся уявити ці квіточки.
Підсніжник
Я з’являюся найпершим, коли ще лежить сніг. Мене вважають сміливим і мужнім. Але тільки-но я зацвітаю, мене зривають. Мені сумно. Через те я потрапив до Червоної книги України. Але мене від цього не стало більше. Ось чому я не радію.
Надія тільки на тебе, друже!
Пролісок
Іще сніг не зійшов із землі,
А з-під нього рослини малі
Визирають і сонце вітають,
Синім цвітом вони зацвітають.
Якщо рідну природу ти знаєш,
То одразу ці квіти впізнаєш.
Я – пролісок. Нас також стає все менше і менше. Мені сумно.
Надія тільки на вас, друзі.
Сон-трава
Ллється зранку навкруги
Знов мелодія весни –
Тиха, ніжна, колискова...
То співає цвіт ліловий.
Бо у лісі ще жива
Гарна квітка сон-трава
Я – сон-трава. Через красу й лікувальні властивості нас нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися назавжди лілові килими сон-трави у наших лісах!
Надія лише на вас, друзі!
Конвалія
Мої квіточки ніжні
Такі білосніжні,
Тоненькі, тендітні,
Ласкаві, привітні.
Послухай, як срібно дзвенить голосок:
«Не треба, не треба зривати квіток!»
Червона книга
Невже в майбутньому на світі
Не будуть квітнути дивні квіти?
Конвалії й фіалки ніжні,
І вісник березня – підсніжник?
Невже ми більше не побачим,
Як сон-трава росою плаче?
Цариця степу, квітка мрії
Жар-цвітом землю не зігріє?
Ми всі господарі природи,
Тож бережемо її вроду!
- Чи хотіли б ви мати великий букет весняних квітів?
- Хто змінив свою думку? Чому?
- Назвіть квіти. Яка квітка зайва? Чому?
А якщо у вас є власні кошти, як би ви привітали свою неньку з днем Матері?
А) – купили б їй шикарний букет троянд;
Б) – заощадили б свої кошти на щось більш корисніше, а подарували букет з ніжних весняних конвалій;
В) – виготовили б власноруч виріб або листівку.
Чому?
Я той сніг колю “голками”,
Зелененькими листками.
Білу квітку вивільняю –
В ноги березню схиляю.
«Кубування»
Чарівний кубик завітав до нас. Він допоможе нам скласти опис квітки. Виконаємо завдання на його гранях.
Асоціації
Які слова спадають вам на думку, коли ви чуєте слово підсніжник?
Проаналізуймо
- З яких частин складається підсніжник?
Опишіть
Яке стебельце?
- Листочки?
- Пелюстки?
Складіть речення.
Порівняйте
Листочки, мов гострі стріли.
Квітка біла, наче …
Займіть певну позицію
- Яке ваше ставлення до підсніжника? Чому?
Застосування
Чому ця грань куба червона?
- Що людина повинна зробити, щоб на нашій планеті залишилися живими підсніжники та інші квіти?
Завдання 3.
Я також намалювала словом свою улюблену квітку. Послухайте і відгадайте, яку квітку я описала.
3.Складання опису-загадки улюбленої квітки
Він росте у лісі. Має довгі блискучі темно-зелені листочки. Стебельце ніжне-ніжне, тоненьке, як ниточка. А квіточки яскраво-сині, мов краплинка синього неба і схожі на дзвіночки.
Вони так ніжно пахнуть весною.
Тепер ви намалюйте словами свою улюблену квітку, не називаючи її. Запишіть свій опис, починаючи з заголовка.
На допомогу вам будуть загадки на с. 46, опис, який склала Наталочка, світлини квітів.
Щоб уникнути помилок в словах з орфограмами, звернемося до стіни слів. СТІНА СЛІВ
1)Колективне складання плану
- Щоб описати квітку, треба скласти план. З чого почнемо? (Із зачину, в якому напишемо, де розцвіла рослина…)
- Що будемо описувати в основній частині?(Стебельце, листочки, квіточку).
–В кінцівці напишете, які враження справила рослина на вас.
Наприклад:
Вони так ніжно пахнуть весною.
План
1. Розцвіла … .
2. Стебельце.
3. Листочки.
4. Квіточка.
5. Твої враження.
2) Самостійна робота учнів над описом
- А тепер приступайте до роботи. Користуючись планом, стіною слів, опорними словами, складіть опис однієї з весняних квіток.
- Працюючи над описом, не називайте квітку. Пам’ятайте: це має бути
опис-загадка.
- Можна скласти віршовану загадку(за бажанням).
Оцініть свою роботу на градуснику успіху.
V. Рефлексія
Ви гарно працювали на уроці. А тепер заплющить оченята та спробуйте відчути свій настрій. Пригадайте, що вам сподобалося, що вам дуже сподобалося, що б ви хотіли покращити в своїй роботі на наступних уроках.
Відкрийте очі і оберіть собі квіточку відповідного кольору та запам’ятайте свої почуття. А на згадку про сьогоднішній урок я пропоную вам намалювати олівцями чи фарбами квітку, яку ви описували.
Використаний матеріал:
Віршики та загадки про квіти взято з Інтернету.