Урок розвитку зв'язного мовлення "Мандрівка екостежиною підсніжника"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку "українська мова + природознавство" містить завдання, що допоможуть удосконалювати навички учнів складати опис підсніжника, навчати будувати переказ за прочитаним; розвивати усне, писемне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу природи, дбайливе ставлення до рослин, особливо представників Червоної книги. Матеріал актуальний для роботи з екологічного виховання, сприяння формуванню взаємовідносин людини з природою та культури поведінки в природі на засадах ідеї сталого розвитку.
Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення

 

Тема:  Мандруємо екостежиною підсніжника.

              Складання легенди про підсніжник.

 

Мета: удосконалювати навички учнів складати опис підсніжника, вчити будувати переказ за прочитаним; розвивати усне, писемне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу природи, дбайливе ставлення до рослин, особливо представників Червоної книги, продовжити роботу з екологічного виховання, сприяти формуванню взаємовідносин людини з природою та  культури поведінки в природі.

 

Обладнання: Презентація, музичний супровід: «Вальс квітів» П. Чайковського, «сенкан», слова для опису.

Хід уроку

І. Організаційний момент           ( сл. 2 )

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День для вас щасливим буде.

 

Діти (за руки):             

Тепло своїх долоньок

я друзям віддаю,

Урок новий, цікавий

Із радістю почну.

 

Вчитель:

Кожен із вас приготувався,

Вірю – дуже постарався!

Зараз сядуть всі дівчатка,

А за ними - і хлоп’ята.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Загадка

-          Сьогодні на уроці ми будемо говорити про вічних прекрасних супутників людського життя. Відгадайте загадку.

Яскраві пелюстки

І запах пречудовий.       

І хочеться усім

Побачити їх знову.

(Квіти)    ( сл. 3 )

                                   М. Пономаренко

-          Так, це квіти. Ми побуваємо в гостях у квітів, дізнаємося, звідки прийшли до нас їхні назви, послухаємо розповіді.

 


2. Каліграфічна хвилинка( сл. 4 )     

           Звучить музика: «Вальс квітів» П. Чайковський.

Слухання музики

- Поки ви будете писати каліграфічну хвилинку уявіть, що квітка потрапила у світ музики.  Що вона буде робити у вашій уяві?

 

Кв    ві     тка   квітка      

 

( Пробудження природи після довгої зими  і народження перших квітів,  приліт пташок).


 


 

3. Бесіда

 

  • Зараз ви послухаєте віршик Наталі Красоткіної, подумайте і дайте відповідь на запитання : « З чим автор порівнює квіти

 

       (сл. 5 )       Вони, як усмішка привітна,

Як дотик сонечка, як казка,

Червона, жовта чи блакитна

І в кожній з них - тепло і ласка.

 

Любов і ніжність струменіє,

Чарівність, неповторне диво.

І кожна квітка серце гріє,

Щоб на землі жилось щасливо.

Н. Красоткіна

 

- То з чим порівнює автор квіти?

 

  (сл. 6 ) -          Прочитайте вислів: «Квіти – посмішка природи».

 

- Як ви розумієте цей вислів?

 

-          Квіти є окрасою життя. Вони вражають нас найтоншими пахощами, милують кольорами. На душі стає весело, радісно, коли ми їх бачимо. Милуючись квіточкою, мимоволі посміхаєшся, радієш її красі.

 

- А чому вони такі яскраві і барвисті?

 

Дитина.       (сл. 7 )

Справа в тому, що для утворення насіння і плоду квітів потрібний пилок з іншої квітки. Пилок переноситься за допомогою вітру, дощу, комах. Вітер дме сам по собі, дощ іде, коли йому заманеться, а от комах якось треба умовити сісти на одну квітку, потім на іншу. От квіти і змагаються між собою в пахучості та чарівності.

 

-  А чи знаєте ви, що квіти насправді чарівні?

Вони розмовляють між собою, сміються, люблять, як і ми, вранці вмиваються, гріються на сонечку і навіть бачать кольорові сни.

 

- І зараз ми спробуємо здогадатися, якого кольору сняться сни квіткам.

(Учитель показує зображення квітів.(слайди) Діти називають кожну квітку і колір її сну).

                    Кожній квітці навесні

                    сняться кольорові сни:

Кожне слово окремо (сл. 8 )    кульбабі сняться … (золоті),    

                  (сл. 9 )     Тюльпану – сни … (червоні),  

включати                 (сл. 10 )     Дзвіночку лісовому.  

                             Ось дуже … (голубі)

            (сл. 11 )     Бузку – … (бузкові) сняться сни,

            (сл. 12 )     Волошці – … (волошкові),

            (сл. 13 )     Ромашці – … (білі) від роси,

            (сл. 14 )     Фіалці – … (фіалкові).

                                                              А. Костецький

 

5.  Складання сенкану.     (сл. 15 )

 

- Складемо сенкан. Іменник  «Квіти».

       1.) Квіти

       2.) Ростуть, прикрашають.

       3.) Різнокольорові, пахучі, запашні, чарівні, пречудові.

       4.) Неповторне диво. Дотик сонечка. Казкове плетиво. Дивоцвіт Землі.

                 5.) Квіти – посмішка природи.

 

6.  Читання вірша «Весняні квіти»  дітьми.

 

- Наступним завданням потрібно прослухати вірш про весняні квіти, порахувати скільки квітів згадалося у вірші та запамятати їх назви.

 

(сл. 16 )

Весна чарівниця,   

Неначе цариця, 

Наказ свій послала, 

Щоб краса встала.

 

(сл. 17 ) 

І проліски, і травка,

Й зелена муравка, 

І кульбаба рясна, 

Й фіалочка ясна - 

Всі квіти весняні, 

Веселі, кохані 

З-під листя виходять,

Голівки підводять

Од сну зимового

До сонця ясного!

 

(сл. 18 )  

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки,

Як зовуть їх - угадай,

Це конвалії у гаї

На галявині цвітуть.

І ніде, ніде немає

Кращих квіточок, мабуть.

 

(сл. 19 )

Котики-воркотики

Котики-воркотики

Всілися рядком.

Поїть сонце котиків

Теплим молоком.

Котики-воркотики

В мене на вікні.

Котики-воркотики,

Гості весняні.

Не глядить на котиків

Лиш вусатий кіт.

Мабуть, зна, що котики -

Це вербовий цвіт.

 

7. Самостійне письмо.

-  Запишемо в зошити назви весняних квітів.  ( сл. 20 )

( Пролісок, кульбаба, фіалка, конвалії, вербові котики)

 

III.     Фізкультхвилинка.

  • Отже, щовесни, після того як сніг починає танути, з’являються перші весняні квіти. Вони до нас теж сьогодні завітали у таночку. А всі інші спробують теж  уявити себе квіткою і відпочити під музику разом оченятами, ручками, ніжками.

 

(сл. 21 )  Лине легка музика, виходять діти і виконують танець квітів.

 

 

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

   1. Емоційний настрій.

 

Ще навкруги в лісах лежать сніги,

Та на горбочку, там, де сонечко пригріло,

Розцвів раніше від усіх і глянув навкруги

Малесенький підсніжник білий.

(сл. 22 )

 

2. Сторінка для допитливих.

 

- Розпочнемо сторінку для допитливих.

- Чи замислювалися ви над тим,  щоб дізнатися більше про таку чудову квітку – як підсніжник?

 

 Ні?  Тоді уважно слухаємо наших доповідачів про підсніжник і все запам’ятовуємо. 

-  Що нового ви дізнаєтеся про підсніжник?

 

Дитина 1: Першими провісниками весни є «сніжні квіти» -  підсніжники. Саме вони мужньо борються з холодною зимою, з'являючись  серед снігу. В Україні підсніжники з'являються наприкінці зими, ранньою весною.

 

Дитина 2: Легенда розповідає, що плакала снігуронька, проводжала зиму. Йшла

сумна, за нею стали всі тужити. Там, де вона йшла і плакала, торкаючись лози,

виросли підсніжники - снігуроньки сльози.

 

Дитина 3: Під назвою «підсніжники» об'єднують декілька рослин первоцвітів. Перше весняне диво природи - це підсніжники та проліски. Це два брати, які відрізняються лише кольором: підсніжник - білий, а пролісок - блакитний. Вони одними з перших відкривають карнавал цвітіння весни. Наукова  назва підсніжників - «галантус».

 

Дитина 4 :  В перекладі з давньогрецької, підсніжник означає молочно - квітковий,

тому що має білі квіти.  Молочно - білі квіти здавна символізують ніжність, чистоту, стійкість, вірність. Інколи підсніжники вважали емблемою надії.

 

Дитина 5:    В Україні найбільш розповсюджений підсніжник звичайний. Зростає він у листяних лісах і чагарниках в Карпатах  на вологому ґрунті. У світі нараховують близько 18 видів  підсніжників. Цікаво, що англійці називають цю квітку сніговою краплею, а німці сніговою конвалією.

 

Дитина 6 :  Підсніжник звичайний — це рослина з білосніжними квітами.  Коли бутон підсніжника розкривається, спочатку розходяться три зовнішні, довгі чисто-білі листочки, потім відкриваються три внутрішні, коротші.

 

 Дитина 7 :  Підсніжника здебільшого багато, але  спостерігається тенденція до зменшення їх кількості. Це пов'язано з масовим зриванням квітів на букети та викопуванням цибулин.

  

Дитина 8 :   Підсніжники не тільки провісники весни, а й гарні декоративні й польові  квіти. Ця краса не лише спонукає до почуття прекрасного, а навпаки, є  об'єктом наживи.

 

- Дякуємо вам наші маленькі дослідники.

 

- То, що нового ви дізналися про підсніжник?

 

3. Інсценівка «Спокусливі квіти».

 

- Давайте уявимо, що ми потрапили до лісу і спробуємо почути прохання природи.

 

-Ой, чутно якусь розмову.    (сл. 23  видео )

 

 (Дійові особи: турист, лісник, підсніжник, Червона книга).

 З'являється хлопчик - турист і людина у  формі лісника).

 

Турист.

 Ну і що це за пригода?

Серед снігу, серед льоду. 

Лютий ще не встиг піти -

А вони взялись цвісти!

Квітів я нарву в пакети, 

Дома пороблю букети, 

Віднесу їх на базар, 

В свято жінки - це товар! 

Принесуть ці квіточки 

До кишені - гривночки! 

Ой, розумний хлопець, я,

Ой, хлопчина - молодець!

Ану, квіточко маленька,

Йди мені до рук швиденько,

Не вагайся, йди хутчіше, 

У пакет мій швидше, швидше! 

 

 

 

Лісник.

Постривай, лишень чекай,

Жодну квітку не чіпай! 

Як посмів, тебе питаю, 

Рвати цвіт, що розквітає?

 

Турист.

Квіти ці ж бо - польові,

Чому рвати ви забороняєте мені?

 

Лісник.

Не для тебе тут у лісі 

Квітнуть квіти ці взялися. 

Та яке ж ти право маєш,

Що красу таку зриваєш?

 

Я ніжно першу квітку цю люблю, 

І я ніяк не можу зрозуміти: 

Як, ото можуть люди без жалю

Чарівну цю красу губити?

 

(хлопчик - турист тікає, входять «Червона книга», підсніжник)

 

Червона книга.

О, Природо, ховай свої чари,

На прогулянку вийшли вандали. 

Негідники рвуть підсніжники, 

Тільки б швидше наповнити тару.

 

Лісник.

Невже в майбутньому на світі, 

Не буде квітнуть дивна квітка: 

Така приваблива, і ніжна, 

Провісник березня - підсніжник?

 

 

Підсніжник.

Складені про мене і легенди і вірші,

Я квітка небаченої дивної краси. 

Миліший всіх - простий підсніжник дикий:

Я скромна квітка ранньої весни.

 

Але... Мене зривають, тільки - но я зацвітаю. Яке людям діло до мужності, до боротьби, яку я вів із зимою. Через те я потрапив до Червоної книги України.

 

Червона книга.   ( сл. 24 )

Сміливим підсніжникам мороз не страшний, 

В снігах розкошує привітна родина. 

В них ворог один - здичавілий страшний - 

Байдужа, безлика і хитра людина. 

Тож не рвіть ви квітів, друзі,

Подивіться, там у лузі, 

Кожної весни вам знову,

 Дарують настрій свій чудовий.

 

 Вміймо природу любити,

 Кожній рослині радіти

 Зупинімось - останній є шанс,

 Ця планета не тільки для нас!

 

(Дійові особи покидають зал).

 

Дитина 9 :   

 Прошу запам'ятати всіх присутніх, що порушення закону про

охорону підсніжників карається штрафом у 1300 гривень, а за кожну зірвану

квітку доведеться заплатити ще по 67 гривень.

 

4. Закриття сторінки  для допитливих.

 

  • Що ж ми скажемо закриваючи сторінку для допитливих?

 

    Дитина 10 : 

Підсніжники, занесені до Червоної книги України. Їх охороняють у природних заповідниках та у ботанічних садах.

 

5.Коментоване письмо.

- Складемо речення і їх запишемо.

 

  • Скажіть мені, що ж не можна робити з квітами?  ( сл. 25 кожне

                          ( Жодну квітку не чіпай !)             речення окремо включати)                                                   

                                                                                     

                                                - Яке це речення за метою висловлювання?

- А що ми повинні робити? ( Вміймо природу любити!)

- Для кого ж ця планета? ( Ця планета не тільки для людей!)

6. Поетична хвилинка. Складання віршів про підсніжник.(сл. 26 )


У проміннях сонця ніжних, 
Край веселого струмка, 
Білий, росяний підсніжник 
Раптом блиснув з-під листка. 

 


IV. Складання легенди «Як з’явився Підсніжник»   ( сл. 27)

 

  • Ось і підійшли ми з вами до того моменту, коли спробуємо самі скласти текст.

 

-  Я буду задавати вам питання , а ви складати гарні повні речення.

 

  1.  Яке сонце з приближенням весни вже гуляє по небу?  

                                  ( Тепле Сонце вже гуляє по небу.) 

  ( сл. 28 кожне речення окремо включати)

 

  1. У що воно одягнулося?

                              ( Воно одягнулося у золоті промінчики.)

 

3.) Яка пора року ще хазяйнувала у цей час?     

                                       ( У цей час на Землі ще хазяйнувала Зима.)

 

4.)  Чи могла вона витримати гарячі погляди Сонця? І що з нею відбувалося?

                                 ( Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула.)

 

5.) - Чи хочеться вам сподобатися іншим, щоб з ними потоваришувати?

     А чи хотілося б Зимі сподобатися Сонцю?

                                         ( Їй дуже хотілося сподобатися Сонцю.)

 

6.) Як для цього вона себе прикрасила?

                                       ( Зима прикрасила себе білосніжною квіткою.)

 

7.) Чи сподобалося це Сонцю?

                                   ( Сонцю це дуже сподобалося.)

8.) Що ж тепер відбувається кожного року?

           ( Тепер кожного року, коли Зима зустрічається з весняним Сонцем,

                                     з’являються ніжні білі квіти – підсніжники. )

 

- Прочитайте складений текст. Який жанр ми з вами склали?

- Це тепер наша з вами власна легенда.

 

V.  Підсумок уроку.

 

-          Вам, діти, надійшов лист-прохання від квітів:    (сл. 29 )

 

«Ми б завжди були щасливі

І пахучі, і красиві,

Якби в полі, в лісі, в лузі

Бачили нас тільки друзі,

Ті, які б нас не топтали,

Без потреби не зривали,

А на клумбах вдома, в школі

Висівали нас доволі,

Доглядали, поливали -

Ми б красу їм дарували».

 

 

 

 

(сл. 30 )

- Давайте спробуємо захистити і зберегти квіти, трави і дерева, наділені чарами, цілющою силою, що стали символами нашого життя. Ми повинні берегти природу як своє життя. Любити її, вивчати і спостерігати. І тоді вона розкриє перед нами свої таємниці, озветься в наших думах радістю.

    

Придивіться, запам’ятайте, добре вивчіть рідну природу – це потрібно насамперед нам, щоб не блудили ми у цьому світі, а жили щасливо і радісно.

І запам’ятайте, що торкнутися краси можна тільки серцем.

 

(сл. 31 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Прослуховування легенди.   (сл. 25 )

 

   Вранці весняне Сонце нарядилося у золоті промінці і пішло гуляти по  небу. Воно  було дуже  красиве. Іноді Сонце скоса поглядало на Землю.

   У цей час хазяйнувала на Землі  Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула просто на очах. Їй дуже хотілося сподобатися красивому весняному Сонцю. Ось і вирішила вона прикрасити себе квіткою. Квітка була білою-білою і дуже тендітною. Сонце замилувалося красивою квіткою і ласкаво посміхнулося. Зима помітила цю посмішку і всю Землю усипала квітами. Сонце почало простягати промінчики до квітів , і вони ставали ще красивішими.

    З тих пір, кожного року, коли Зима починає плакати, а на небі радісно посміхається Сонце, з–під снігу з’являються ніжні білі квіти – підсніжники. Це означає, що йде вже весна.

 

2. Перевірка розуміння змісту прочитаного.  (сл. 26 )

 

- Хто хазяйнував на Землі?   (Зима)

- Що не могла вона витримати?  ( Поглядів Сонця)

- Що Зимі хотілося? ( Сподобатися Сонцю)

- Як вона себе прикрасила? ( Ніжною білою-білою квіткою)

- Що це була за квітка? ( Підсніжник)

 

3. Вправа на розвиток уваги, пам’яті, спостережливості. Вибіркове читання.

 

  1. Знайдіть помилки, допущені в реченнях. 

 

«Вранці веселе Сонце нарядилося у жовті промінці і пішло гуляти по обрію. Воно було дуже яскраве та гаряче».

 

« У цей час господарювала на планеті Зима. Вона не могла витримати гарних поглядів світила і танула дуже швидко.»

 

«Воно замилувалося гарною  квіткою і лагідно посміхнулося. Зима побачила цю посмішку і всю галявину вкрила квітами.»

 

«З тих часів, щороку, коли Зима починає плакати, а на небі весело всміхається Сонце, з – під снігу з’являються тендітні  білі  квіти – підсніжники.» 


 

     5. Складання тексту – опису підсніжника ( за запитаннями та опорними словами)

 

Запитання:     (сл. 28 )

 

  1. Де можна зустріти підсніжник?  (Підсніжник – це лісова квітка.)

     2. Коли зацвітає ця квітка? ( Зацвітає вона ранньої весни. Ще навкруги лежить сніг, а підсніжник вже пробиває собі дорогу до сонця. )

      3. Що з’являється першим?  ( Першими з’являються з – під снігу маленькі листочки.)

      4. Що з’являється згодом? ( Згодом  з’являються білі голівки на тендітному стебельці. )

      5.  Якою є квіточка? ( Квітка має три ніжні пелюсточки. )

      6. Чи має аромат підсніжник? ( Підсніжник має чарівний аромат. )

      7.  На що схожа ця квітка? ( Квітка його схожа на снігову кульку. )

      8. Куди і чому занесений підсніжник? ( Підсніжник знаходиться на межі зникнення, тому і занесений до Червоної книги України.)

 

Опорні слова:   

лісова квітка

ранньої весни

пробиває собі дорогу до сонця

маленькі листочки

білі голівки на тендітному стебельці

три ніжні пелюсточки

чарівний аромат

на снігову кульку

до Червоної книги України  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Підсніжник

         Підсніжник – це лісова квітка.

         Зацвітає вона ранньої весни. Ще навкруги лежить сніг, а підсніжник вже пробиває собі дорогу до сонця. Першими з’являються з – під снігу маленькі листочки. Згодом  з’являються білі голівки на тендітному стебельці. Квітка має три ніжні пелюсточки. Підсніжник має чарівний аромат. Квітка його схожа на снігову кульку.

        Підсніжник знаходиться на межі зникнення, тому і занесений до Червоної книги України.

 

 

                                 Підсніжник

        Підсніжник — це квітка весни.

        Ще навкруги лежить сніг, а він вже пробиває собі дорогу до сонця. Спершу з-під трави видніються невеликі зелені листочки. Згодом появляються білі голівки на  тендітному стебельці. Квітка має три ніжних пелюстки. Ростуть ці чудові квіти густими білими острівцями. Навколо поширюється чарівний аромат.

         Підсніжник занесений до Червоної книги України. 

 

 

                                             Підсніжник

      Підсніжник — це гарна лісова квітка. Її можна зустріти в лісі на початку весни.

      Він прокидається, коли ще сніг лежить на землі. Підсніжник дуже гарний. У нього тоненьке ніжне стебельце і довгенькі тонкі листочки. Сама квітка схожа на снігову кульку. Мені дуже подобаються ці перші квіти весни.

     Давайте збережемо підсніжник разом.

 

 

 

Підсніжник

       На початку весни, коли ще холодно і сніг де-не-де лежить на землі, з’являються перші квіти — підсніжники.

       Підсніжник — квіточка з зеленими листочками та біленьким цвітом. Вранці, як тільки сонечко починає показувати нам свої промінчики, квіти піднімають свої маленькі голівки та розкривають тендітні квіточки. А ввечері підсніжник закриває свої чудові біленькі оченята та засипає до ранку.

       Я люблю дивитися, як вони ростуть, бо вони мені схожі на прекрасних лісових принцес. Підсніжник — моя улюблена квіточка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Як з’явилися підсніжники

           Тепле Сонце вже гуляє по небу. Воно одягнулося у золоті промінчики.

      У цей час на Землі ще хазяйнувала Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула. Їй дуже хотілося сподобатися Сонцю. Зима прикрасила себе білосніжною квіткою.  Сонцю це дуже сподобалося.

       Тепер кожного року, коли Зима зустрічається з весняним Сонцем,

    з’являються ніжні білі квіти – підсніжники.

 

 

 

                                      Як з’явилися підсніжники

           Тепле Сонце вже гуляє по небу. Воно одягнулося у золоті промінчики.

      У цей час на Землі ще хазяйнувала Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула. Їй дуже хотілося сподобатися Сонцю. Зима прикрасила себе білосніжною квіткою.  Сонцю це дуже сподобалося.

       Тепер кожного року, коли Зима зустрічається з весняним Сонцем,

    з’являються ніжні білі квіти – підсніжники.

 

 

 

 

 

                                          Як з’явилися підсніжники

           Тепле Сонце вже гуляє по небу. Воно одягнулося у золоті промінчики.

      У цей час на Землі ще хазяйнувала Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула. Їй дуже хотілося сподобатися Сонцю. Зима прикрасила себе білосніжною квіткою.  Сонцю це дуже сподобалося.

       Тепер кожного року, коли Зима зустрічається з весняним Сонцем,

    з’являються ніжні білі квіти – підсніжники.

 

 

 

                                        Як з’явилися підсніжники

           Тепле Сонце вже гуляє по небу. Воно одягнулося у золоті промінчики.

      У цей час на Землі ще хазяйнувала Зима. Вона не могла витримати гарячих поглядів Сонця і танула. Їй дуже хотілося сподобатися Сонцю. Зима прикрасила себе білосніжною квіткою.  Сонцю це дуже сподобалося.

       Тепер кожного року, коли Зима зустрічається з весняним Сонцем,

    з’являються ніжні білі квіти – підсніжники.

 

 

 

 

 

1

 

Завантаження...
doc
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
1356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку