Вчитель початкових класів
КЗО «СЗШ № 108» ДМР
м. Дніпро
Білаш О.Й.
Урок-мандрівка з української мови (3 клас)
Тема. Розвиток зв’язного мовлення. «В гостях у Зими Білосніжки»
Складання зв’язної розповіді про зиму за поданим планом.
Мета. Розвивати зв’язне мовлення, фантазію, уяву, збагачувати словниковий запас учнів, формувати вміння будувати зв’язні розповіді, поглиблювати знання учнів про зимові явища, вчити помічати зимову красу. Виховувати естетичний смак, любов до природи рідного краю.
Обладнання: малюнки та картинки про зиму, картки для групової та індивідуальної роботи, відео кліп «В гостях у Зими Білосніжки», презентація книги М. Підгірянки «Казка про Діда Мороза і Бабу Завірюху».
Хід уроку.
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності . Повідомлення теми і мети уроку.
1. Читає вірш вчитель.
Перший сніг.
З неба падає легенько,
Стеле стежечку м’якеньку.
Стало скрізь так біло-біло
І так чисто, любо мило.
2. Бесіда.
– Коли таке буває?
III. Робота над новим матеріалом.
1. Виходить Зима. (Дівчинка в костюмі Зими)
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма
Здогадались. Я …
─ Загадку ви правильно відгадали.
─ За якими ознаками ви впізнали зиму?
─ Давайте пограємо в гру.
2. Гра-вправа «Додай слово». (Робота в парах)
От випав сніг. Яка обнова?
Зима тоді така …
Мороз у лід дерева кута –
Зима тоді всі кажуть …
Вона буває і серйозна:
Суха, вітряна і …
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму …
Гілок під інеєм не видно,
Тоді вона звичайно …
Синичка змерзла і голодна,
Бо видалась зима …
Зима! Зима! Усякий знає,
Вона … буває.
3. Робота в зошитах.
– Діти, запишемо в зошити. Зима (яка?) чудова, люта, морозна, красива, срібна, холодна.
4. В гостях у поетичній вітальні Зими.
а) Презентація книги М.Підгірянки «Казка про Діда Мороза і Бабу Завірюху» (Показ презентації на комп’ютері, діти розказують вірші)
б) Словникова скринька. (Діти запитують, що означають незрозумілі слова, а пояснення шукають в словниковій скриньці).
5. Зустріч із Сніжинкою.
Вчитель.
−А ще у Зими є славна донечка. Відгадайте, хто вона?
Я зими дитинка!
Красуня сніжинка.
Морозець – то мій татусь,
Дід Мороз – то мій дідусь.
Колисала мене віхола,
А зима на щічки дихала.
І тому така я гожа.
На матінку-зиму схожа.
– Я принесла вам гру «Снігопад зимових слів»)
6. Гра «Снігопад зимових слів» (На дошці прикріплений сніговик, хто з дітей називає зимове слово, той отримує сніжинку і прикріплює біля сніговика).
– Діти, чого не вистачає на дошці біля сніговика?
– А із чого складається сніг?
− Що нагадують вам сніжинки?
− Де вони живуть?
–Якими бувають сніжинки? (Легкі, лапаті, сріблясті, пухнасті, білі, красиві, блискучі, холодні)
– Як сніжинки падають на землю?
(Записуємо в зошити, складаємо речення).
– А тепер граємо в гру, називайте зимові слова і отримуйте сніжинки.
7. Зустріч з морозом.
Вчитель. Ще у зими є дуже славний син. Він все вміє: малювати, щипати, сковувати. Хто ж він такий? Щоб вам легше було здогадатись, прочитайте акровірш. (Групова робота, ділю клас на дві групи).
Малює квіти волохаті
Отам на шибі майстер-дід.
Роздягнуті не йдіть із хати.
Ох ущипне сердитий дід.
З ним жартувать ніяк не слід.
(Записуємо в зошити. Мороз (який?) сильний, тріскучий, холодний, міцний).
1.Інтерактивна гра «Сніжку лови, слово лагідне утвори».
Зима – зимонька, мороз – морозець; сніжинка – сніжиночка; сніговик – сніговичок, сніг – сніжок; ялинка – ялиночка.
2. Гра «Спіймай друзів Віхоли» (Виходить Віхола і розказує вірш.
Діти повинні назвати синоніми до слова «Віхола»).
Ой на дворі метелиця,
Крутить, вертить хурделиця.
І не завадило б кожуха,
Така буває завірюха.
Насунули хмари звідусіль –
І закружляє заметіль.
Зима лютує. Хуртовина.
Мороз сердитий на дворі.
І сніжна котиться лавина.
Нема ні зіроньки вгорі.
3. Хвилинка каліграфії. (Каліграфічно записуємо друзів віхоли).
V. Складання розповіді за поданим планом. (Роздаю план кожному учневі).
План
1.Яка пора року настала?
2. Чим засипало все довкола?
3. Які стоять дерева?
4. Що зробив мороз?
5. Що роблять діти?
6. Чи подобається тобі зима?
а) Самостійна робота в зошитах.
б) Зачитування розповідей.
VI. Підсумок уроку.