Українська мова, 3 клас. Урок розвитку зв’язного мовлення.
Тема: «Калина під моїм вікном». Усний твір-розповідь з елементами опису.
Мета: вчити учнів складати твір-розповідь з елементами опису, формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предмету, розвивати зв’язне мовлення учнів, мислення, спостережливість та допитливість, уміння порівнювати і зіставляти, збагачувати лексичний запас учнів, виховувати любов до рідного слова, до природи, прагнення більше знати про навколишній світи, бажання милуватися красою природи.
Методично-дидактичне забезпечення: ілюстрації із зображенням осінніх пейзажів калини, у різні пори року; лист від Сонця у конверті; засушене листя; плоди калини; плакат із записом стежин уроку, гасла; план тексту; грамзапис пісень: «Ой, є в лісі калина», «Три поради».
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Тепло своїх долонь і розуму, і серця
Я вам, малята, щиро віддаю.
Сподіваюсь, що і ви зі мною поділитеся своїми враженнями, почуттями, думками бо . . .
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько, будьте уважні,
Щоб працювати нам було неважко.
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
– Сьогодні у нас особливий урок – урок краси рідного слова. Будемо проводити його, мандруючи такими стежками:
Стежиною спостережень.
Стежиною роздумів.
Стежиною спробі помилок.
Стежиною милувань красою.
ІІІ. Робота за темою уроку.
Стежка спостережень.
(слухання казки)
Жив-був у небі цар Сонце. І мав він чотирьох доньок-красунь: Зиму, Весну, Літо, Осінь. Сам він ніколи не спускався на Землю, а посилав до людей своїх дівчат. Ось послав він Осінь-красуню.
(Учитель показує малюнок із зображенням дівчинки-Осені)
Кого на вашу думку він послав сьогодні до вас? А ви так вважаєте?
Але люди за роботою зовсім не помітили її краси. І тому цар Сонце передав вам цього листа.
(Учитель виймає конверт із листом, відкриває його)
– Дивно, тут лише листячко: жовте, зелене, багряне. Як ви думаєте, що хотів нам сказати цар Сонце?
– Як ви думаєте, що хотів сказати нам цар Сонце?
(«Мозкова атака», діти висловлюють свої думки та припущення)
Вірно, промайнула осінь вже лісами, навідалася в парки, заглянула вже в сади та під городи. А сьогодні вирішила завітати і до нас в гості на урок.
Тож заходь осінь.
(Входить дівчинка-осінь)
Добрий день!
Добрий День!
Я хочу, щоб яскравим цвітом
Природа чарувала вас,
Щоб так було не тільки влітку,
А й взимку і негоди час.
Я хочу, щоб красу уміли
Сприймати серцем люди всі,
Щоб цінували й розуміли,
І поклонялися красі.
– Я думаю, що ми обов’язково виконаємо твоє прохання. І хай гаслом нашого сьогоднішнього уроку будуть такі рядки:
Красу рідної природи розуміти серцем вчись!
Стежка роздумів.
Але крім цього, я хочу загадати вам загадку. Ой і не знаю, чи впораєтесь з нею, бо якщо ні, то Сонце сховається надовго.
Я думаю, що діти нашого класу добре і швидко з нею впораються, бо давно вміють розгадувати різні загадки.
(Відгадування загадки. Загадку загадує дівчинка-осінь.)
За хатою у садочку
У зеленому віночку
Та в червоних намистинах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
Що це таке?
(Калина)
(Оголошення теми і завдань уроку)
Отже, ви зрозуміли, що далі мова піде про калину. На сьогоднішньому уроці ми маємо скласти усний текст-розповідь з елементами опису «Калина під моїм вікном». То ж, відкрийте зошити і запишіть число та тему сьогоднішнього уроку.
Але для того, щоб скласти текст, нам треба дещо пригадати:
(гра «Підкажи словечко»
Діти дають відповідь на вушко, а потім хтось вголос.)
Я хочу, щоб ви продовжили мою думку:
– Текст складається із . . . речень
– Речення в тексті пов’язані за . . . змістом
– До кожного тексту можна дібрати . . . заголовок
– Кожна нова частина тексту пишеться з . . . абзацу
– Те, чого навчає нас текст, це його . . . мета
А зараз увага: телепитання.
(Робота в парах.)
Зараз на моніторі з’являться невеликі тексти. У кожного з вас на парті є відповіді. Вам треба, порадившись із сусідом по парті визначити і показати мені відповідь, до якого типу тексту належить кожен з них.
Будьте уважні. (Перший текст читає вчитель.)
(2 і 3 тексти читають сильні діти)
(текст-розповідь)
Стежка спроб і помилок.
– Це були тексти, написані іншими людьми. А зараз настає черга, коли і ми з вами станемо малими авторами і самі спробуємо скласти усно текст-розповідь з елементами опису. Але спочатку давайте до цього підготуємося.
а) робота над загадкою:
(В зошитах з друкованою основою прочитайте загадку і підкресліть рядки, які вам допомогли її відгадати.) Учні називають ці рядки і аргументують свій вибір:
У вінку зеленолистім
у червоному намисті
видивляється у воду
на свою хорошу вроду
б) доповни речення
Стратегія «Кубування»
Завітав сьогодні в клас,
Кубик чарівний до нас.
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Мову вашу розвиває.
На кожній грані куба знаходиться слово. Вам треба знайти на моніторі той рядок, який описує цей предмет.
Червоні, соковиті, круглі, терпкі . . . ягоди, плоди
Темно-зелене, смарагдове, багряне . . . листя
Важкі, розкішні, червоні . . . кетяги, ґрона
Духмяні, запашні, сніжно-білі . . . квіти
Звертаю увагу учнів на явище синонімії ягоди - плоди, кетяги – ґрона.
Фізхвилинка.
(Проводить дівчинка-калинка під музику «Ой, є в лісі калина».)
в) добери ланцюжок
Як люди називають калину? Ви читали багато казок, віршів, оповідань – пригадайте це.
(Робота проводиться у формі гри. Якщо учень дібрав вірне слово на моніторі з’явиться правильна відповідь)
Я вже почала вам допомагати, але дощик змив решту слів.
а) знайомство з кожним пунктом плану і складання речень по кожному з них.
За допомогою цих підготовчих вправ, ваших відповідей та плану ми починаємо складати свій текст. Ви пам’ятаєте його назву?
То ж я пропоную вам ось такий план.
Зверніть увагу, яку це речення за метою висловлювання і інтонаційно вірно його прочитайте.
1 пункт. Де росте калина?
(Під вікном, у лузі, в садку, при дорозі)
Використовуючи опорні слова, складіть речення-відповідь на 1 пункт плану.
(малюнки під монітором)
Дійсно, калина може рости і в лузі, і під вікном, і при дорозі, і в саду. Але заголовком нашого тексту є «Калина під моїм вікном».
а) поширення речення 1 пункту плану.
Оберіть і назвіть серед варіантів відповідей, тільки ту, яка чітко та точно підходить до нашого заголовку
(Відповідь дитини: Росте калина під моїм вікном)
Але давайте це речення поширимо, змінимо, зробимо його більш поетичним. Пригадайте як ми називали ласкаво калину (калинонькою), а якою вона може бути восени (червоною).
То ж давайте, повторимо утворене по новому це речення і запам’ятаємо його, бо саме воно стане початком нашої розповіді. (Учні декілька раз повторюють це речення. Росте червона калинонька під моїм вікном.)
2 пункт. Калина кожної пори року.
б) робота за другим пунктом плану
Для того, щоб дати відповідь на це питання нам допоможуть малюнки-фотокартки калини у будь-яку пору року та слова якими ми описували її коли ми працювали з кубом.
(Після цієї роботи діти описують калину склавши такі речення. Навесні калина розцвітає білими квіточками. Вона стає схожою на наречену в білому вбранні. Влітку калина зачаровує нас темно-зеленим смарагдовим листям. А восени кущі калини палахкотять своїми червоними ягодами. А коли настане зима,ю плодами калини будуть ласувати снігурі.
Після того, як діти повторять окремі речення переходимо до третього пункту плану.)
3 пункт. Кого приваблює калина.
в) робота за третім пунктом
Як ви вважаєте кого може приваблювати калина навесні, коли вона стоїть у цвіту?
(Комах, бджіл, які з неї п’ють солодкий нектар)
(Складання речень до цього пункту плану. Весною злітаються до калиноньки бджоли та комахи.)
А восени хто може замилуватися нею? (Люди, пташки, які ласують її ягодами.)
(Складання речення. Восени привабить своїми червоними кетягами птахів.)
4 пункт. Чим корисна калина?
г) робота за четвертим пунктом плану
Коли визначали тип тексту, там була інформація про користь калини. Пригадайте її і складіть речення. Запам’ятайте складені речення.
5 пункт. Як народ величає калину?
Під час цієї роботи спочатку проводиться словникова робота слова величає.
Пригадайте як люди з особливим почуттям називають калину, і складіть речення.
Дивлячись на пункти плану, пригадуючи речення, відповіді – малюнки додаючи щось своє; повторимо речення до кожного пункту плану. (Діти спочатку повторюють лише один раз кожне речення).
А далі просимо дітей повністю розповісти утворений текст «Калина під моїм вікном» (вислуховуємо декілька варіантів і пропонуємо розказати свій текст батькам)
Стежка милування красою.
ІV. Зворотній зв'язок.
Що сподобалося найбільше на уроці? Пропоную дібрати 2-3 загадки або прислів’я про калину.
Ось така наша супутниця: вічна, корисна і символічна, пісенна у кожній квітці ім’я якої – калина. Посадіть кущ калини і ви біля своїх домівок. Хай він прикрасить ваш дім, хай в ньому зів’є гніздо соловейко і співає вам щоранку. Ніжними струнами душі своєї доторкніться до рідної історії, українських традицій, до народних і чистих джерел мудрості. А враховуючи те, що ваш другий дім, то :
Посадіть калину
Коло школи,
Щоб н цілий білий світ,
Усміхалась щиро доля
Материнський ніжний цвіт.
(Вчитель дарує кущ калини і разом з учнями садить його біля школи.)
Я впевнена, що восени він подарує вам ось саме такі ягоди. Поласуйте зараз ними і зверніть увагу на форму кісточки. Це те серце, яке я вам подарувала сьогодні.
(Звучить пісня «Три поради», а діти ласують ягодами калини.)