Складання опису на основі розповіді та міркування.
Урок дає можливість розвивати творчу уяву учнів, логічне мислення, винахідливість та вміння співпрацювати в групах, парах та індивідуально, викликає великий інтерес до опереджувального навчання.
Урок розвитку зв’язного мовлення у 2 класі.
М е т а. Складання опису на основі розповіді та міркування.
План.
1). Фонетична хвилинка.
а) Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
б) Листя з лип та беріз осипається.
За стебло верболіз зачіпається.
Стали трави, стежки золотистими,
а тоненькі гілки та й безлистими.
2). Письмо з пам’яті.
а) Слухання у запису твору П.І.Чайковського «Пори року» – «Осінь».
б) Кодограма.
Шумить осінній ранній ліс.
Багрянець з дерева спадає.
Він дивним килимом вкриває
Підмерзлу землю
Пропоную записати 2 речення з пам’яті.
3) Запис речення на дошці.
З уроків природознавства вам відомо: щоб пізнати природу, треба навчитись її спостерігати. Запишемо одну з народних прикмет:
Вологе літо і тепла осінь – на сувору зиму.
4). Розвиток мовлення.
– Ви, діти, знаєте, що зміни в неживій природі впливають на життя тваринного світу. З приходом осені звірі, птахи починають готуватися до зими. В лісі вас чекає цікава зустріч.
З а г а д к а: Дивний звірок, круглий, мов клубок.
Голки стирчать, спробуй узять.
(Їжак)
С л о в о в ч и т е л я (кадри діафільму «Осінь»)
– Пізньої осені, коли промерзає ґрунт, зменшується кількість корму, насамперед у комах; їжаки зариваються в опале листя і впадають у сплячку аж до березня. У цей час у них дуже повільне дихання (до 6 разів на хвилину), різко знижується температура тіла, серце робить лише кілька ударів на хвилину.
Р о з п о в і д ь:
Через пеньки і колоди чимчикує їжак. Тягне він у гору сухе листя. Стеле зимове ліжко. До весняного сонечка проспить у кублі, і снитимутья йому лісові їжачі сни.
М і р к у в а н н я:
Їжак – корисна тварин. Він знищує велику кількість шкідливих комах та гризунів, чим приносить користь сільському господарству.
Про що слід тут повідомити? (Який має вигляд). У якій послідовності це треба викласти? Пригадайте, як будується опис. Прочитайте схему.
Схема опису |
|
Зачин |
Загальне уявлення про предмет чи явище |
Основна частина |
Ознаки предмета чи явища |
Заключна частина |
Висновок |
У процесі бесіди діти колективно складають робочі матеріали, їх учитель записує на дошці.
Маленький лісовий звірок |
|
Тіло |
Вкрите …; бурі із сірими смужками голочки… |
Ніс |
Наче в поросяти… |
Очі |
Нагадують намистинки… |
Лапки |
Короткі, кривулясті |
Читання описів та колективне редагування їх.
О п и с.
Маленький лісовий звірок. Весь вкритий колючими голками. Забарвлення голок буре із сірими смужками. Голівка витягнута, ніс гостренький, очі нагадують намистинки. Спритно пересувається на коротеньких ніжках. Поширені ці лісові мешканці на всій території України.
У кінці уроку учням пропонується гра – скласти описи-загадки звірят, які найбільше подобаються.