Предметні компетенції учнів початкових класів з української мови

Про матеріал

Працюючи вчителем початкових класів, переконалася, що навчання і виховання необхідно організовувати так, щоб дитина отримувала задоволення від своєї праці, зростала з дня в день. Я поставила перед собою завдання не «загубити» жодної дитини, дати можливість розкрити найкраще, закладене в ній природою, сім'єю.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Виступ

на тему:

«Завдання для формування предметних компетентностей учнів початкових класів з української мови»

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Вчитель початкових класів

Вільгірського НВК

Савчук Марія Миколаївна

 

 

2017 р

     Працюючи вчителем початкових класів, переконалася, що навчання і виховання необхідно організовувати так, щоб дитина отримувала задоволення від своєї праці, зростала з дня в день. Я поставила перед собою завдання не «загубити» жодної дитини, дати можливість розкрити найкраще, закладене в ній природою, сім'єю.

Як поле засівається зерном,

так наша нива — розумом, красою і добром.

А ми покликані ці зерна проростити –

В дитячих щирих душах відродити.

Предметні компетенції.Їх ми виділяємо чотири, а саме: мовленнєва, мовна, соціокультурна і діяльніса.

Мовленнєва компетенція включає:

  • здатність розуміти зміст і головну думку усних і письмових висловлювань;
  • здатність вести діалог з дотриманням правил мовленнєвого етикету;
  • уміння будувати повноцінні в комунікативному відношенні усні і письмові зв'язні висловлювання, які відображають знання учнів про предмет розмови, їхні думки,почуття, наміри;
  • уміння налагоджувати взаємодію з оточуючими,будуючи відповідним чином свої висловлювання.

Мовна компетенція передбачає володіння:

  • доступним і необхідним обсягом мовних знань;
  • здатністю застосовувати мовні засоби у власному мовленні відповідно до орфоепічних, лексичних, граматичних, орфографічних, синтаксичних, стилістичних норм літературної мови.

Соціокультурна компетенція покликана сприяти загальнокультурному розвиткові молодших школярів, адаптації їх до життя в певному соціальному середовищі, а тому передбачає:

  • знання про свою державу Україну;
  • здатність використовувати в мовленнєвій практиці знання про особливості української національної культури, звичаї, традиції, свята;
  • знання і використання у власному мовленні найбільш відомих малих українських фольклорних форм;
  • уміння успішно користуватися мовою під час виконання різноманітних соціальних ролей;
  • знання формул національного мовленнєвого етикету і вміле використання їх під час спілкування;
  • дотримання етикетних правил спілкування з представниками різних вікових груп і статусів;
  • здатність вирішувати за допомогою мови різні навчальні та життєві проблеми.

Діяльнісна компетенція передбачає володіння загально-навчальними уміннями і навичками, які поділяються на чотири групи:

  • навчально-організаційні — здатність розуміти визначену вчителем мету навчальної діяльності, організовувати робоче місце, раціонально розподіляти час, планувати послідовність виконання завдання, організовувати навчальну
    діяльність у взаємодії з іншими її учасниками (у парі, малій групі);
  • навчально-інформаційні — здатність самостійно працювати з підручником, шукати нову інформацію з різних джерел, користуватися довідковою літературою, зосереджено слухати матеріал, зв'язно, послідовно, доказово відповідати, вести діалог;
  • навчально-інтелектуальні і творчі — здатність аналізувати узагальнювати, встановлювати та пояснювати причиново-наслідкові зв'язки, вилучати зайве, групувати й класифікувати за певними ознаками, висловлювати аргументовані критичні судження, доводити власну думку, переносити знання й способи діяльності в нову ситуацію, застосовувати аналогію;
  • контрольно-оцінні - уміння використовувати різні способи перевірки та контролю своєї діяльності, знаходити і виправляти помилки, оцінювати власні навчальні досягнення.

Відповідно до зазначених предметних компетенцій основними завданнями початкового курсу української мови є:

  • формування в учнів мотивації вивчення української мови;
  • гармонійний розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності - слухання, говоріння, читання і письма;
  • формування комунікативних умінь;
  • опанування найважливіших функціональних складових мовної системи;
  • соціально-культурний розвиток особистості;
  • формування вміння вчитися.

Для забезпечення визначених предметних компетенцій і реалізації основних завдань початкового курсу української мови необхідно відібрати відповідне змістове наповнення предмета українська мова. Воно представлене чотирма змістовими лініями: мовленнєвою, мовною, соціокультурною і діяльнісною.

Основною змістовою лінією є мовленнєва. Мовна, соціокультурна та діяльнісна лінії забезпечують реалізацію мовленнєвої.

Мовленнєва змістова лінія передбачає формування і розвиток мовленнєвої компетенції. Зміст цієї лінії включає:

  • слухання і розуміння усних і письмових висловлювань;
  • читання доступних текстів;
  • побудова діалогів;
  • створення усних і письмових зв'язних висловлювань.
    Мовна змістова лінія покликана забезпечити формування мовної компетенції. До змісту цієї лінії належать одиниці мовних рівнів:
  • текстологічного - будова тексту, типи і стилі текстів;
  • синтаксичного - словосполучення, речення, види речень за метою висловлювання й інтонацією, звертання, головні і другорядні члени речення, однорідні члени речення;
  • морфологічного - частини мови, їх граматичні форми;
  • лексичного - значення слова, лексичні групи слів (багатозначні слова, пряме і переносне значення слів, синоніми, антоніми, омоніми), лексична сполучуваність слів;
  • фонологічного — звуки мовлення, склад, наголос, інтонація.

Соціокультурна змістова лінія спрямована на формування соціокультурної компетенції. Зміст цієї лінії включає:

  • державну символіку України;
  • особливості української національної культури;
  • малі фольклорні форми;
  • соціальні ролі;
  • формули національного мовленнєвого етикету;
  • етикетні правила спілкування.

Діяльнісна змістова лінія передбачає формування в молодших школярів діяльнішої компетенції. До змісту цієї лінії належать загальнонавчальні уміння і навички:

  • навчально-організаційні;
  • навчально-інформаційні;
  • навчально-інтелектуальні і творчі;
  • контрольно-оцінні.

    Усім відома істина – діти початкових класів люблять учитись, але часто забувають діти люблять учитися добре! І тому головне завдання вчителя – створити умови, що забезпечать дитині успіх у навчанні, відчуття радості від того, що «я знаю», «я вмію».
Учителеві потрібно організовувати навчальну діяльність таким чином, щоб кожен (обов'язково кожен) відчув силу успіху, що надихає. Адже саме невдачі у навчанні призводять до того, що учень починає втрачати віру в себе, в свої можливості. І педагог повинен вчасно підтримувати учня, похвалити навіть за не значимий крок до пізнання.
     Ще Ян Амос Коменський закликав зробити працю школяра джерелом розумового задоволення і душевної радості. І не було відтоді жодного педагога, який прогресивно мислить і психолога, який не вважав би за необхідне, щоб дитина відчула: навчання – це радість, а не тільки обов'язок, навчанням можна займатись із захопленням, а не просто через потребу.

      Нам, учителям, не слід забувати слова В. О. Сухомлинського: «Є успіх, є бажання вчитися. Особливо важливо це на першому етапі навчання – в початковій школі, де дитина не вміє долати труднощі, де невдача приносить справжнє горе».

Види вправ для формування предметних компетенцій на уроках української мови мови.
Вправа 1
На розвиток фонетичного слуху можна подати таку вправу-гру «Впіймай на гачок» (тема «Ми всі – природи рідної частинки»).
Учитель називає однакові слова, а серед них таке, що відрізняється лише одним звуком. Діти повинні назвати це слово («спіймати на гачок») і запам’ятати.
Лети – лети – лети – мети – лети.
Кулак – кулак – кулак – кулик – кулак.
Комашка – ромашка – комашка – комашка.
Вправа 2
Спиши слова. Підкресли у кожному слові першу букву. Утвори і запиши нове слово, склади з ним речення.
Урожай, край, річка, айстра, їжак, нива, акація.

Вправа 3
Гра «Хто швидше?». Утвори нові слова, змінюючи лише одну букву.
Шило- мило, колос-голос, чайка-гайка, шишка-мишка, роса-коса.
Склади з ними речення.
Вправа 4

Допиши вірш
………………..до нас прийшла.
………………..дари принесла.
Опадають з дерев…………
Відлітають від нас………..
Короткі стали…………
З неба падають……….
Вправа 5

 «Незвичайна математика»
Виконайте дії і прочитайте утворені слова.
Кни + голка – лка + люб …(книголюб)
Біб + ліс – с +олень – лень + тека =…(бібліотека)
 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Соколюк Катерина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Савчук Марія
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
8721
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку