Працюючи вчителем початкових класів, переконалася, що навчання і виховання необхідно організовувати так, щоб дитина отримувала задоволення від своєї праці, зростала з дня в день. Я поставила перед собою завдання не «загубити» жодної дитини, дати можливість розкрити найкраще, закладене в ній природою, сім'єю.
Виступ
на тему:
«Завдання для формування предметних компетентностей учнів початкових класів з української мови»
Підготувала:
Вчитель початкових класів
Вільгірського НВК
Савчук Марія Миколаївна
2017 р
Працюючи вчителем початкових класів, переконалася, що навчання і виховання необхідно організовувати так, щоб дитина отримувала задоволення від своєї праці, зростала з дня в день. Я поставила перед собою завдання не «загубити» жодної дитини, дати можливість розкрити найкраще, закладене в ній природою, сім'єю.
Як поле засівається зерном,
так наша нива — розумом, красою і добром.
А ми покликані ці зерна проростити –
В дитячих щирих душах відродити.
Предметні компетенції.Їх ми виділяємо чотири, а саме: мовленнєва, мовна, соціокультурна і діяльніса.
Мовленнєва компетенція включає:
Мовна компетенція передбачає володіння:
Соціокультурна компетенція покликана сприяти загальнокультурному розвиткові молодших школярів, адаптації їх до життя в певному соціальному середовищі, а тому передбачає:
Діяльнісна компетенція передбачає володіння загально-навчальними уміннями і навичками, які поділяються на чотири групи:
Відповідно до зазначених предметних компетенцій основними завданнями початкового курсу української мови є:
Для забезпечення визначених предметних компетенцій і реалізації основних завдань початкового курсу української мови необхідно відібрати відповідне змістове наповнення предмета українська мова. Воно представлене чотирма змістовими лініями: мовленнєвою, мовною, соціокультурною і діяльнісною.
Основною змістовою лінією є мовленнєва. Мовна, соціокультурна та діяльнісна лінії забезпечують реалізацію мовленнєвої.
Мовленнєва змістова лінія передбачає формування і розвиток мовленнєвої компетенції. Зміст цієї лінії включає:
Соціокультурна змістова лінія спрямована на формування соціокультурної компетенції. Зміст цієї лінії включає:
Діяльнісна змістова лінія передбачає формування в молодших школярів діяльнішої компетенції. До змісту цієї лінії належать загальнонавчальні уміння і навички:
Усім відома істина – діти початкових класів люблять учитись, але часто забувають діти люблять учитися добре! І тому головне завдання вчителя – створити умови, що забезпечать дитині успіх у навчанні, відчуття радості від того, що «я знаю», «я вмію».
Учителеві потрібно організовувати навчальну діяльність таким чином, щоб кожен (обов'язково кожен) відчув силу успіху, що надихає. Адже саме невдачі у навчанні призводять до того, що учень починає втрачати віру в себе, в свої можливості. І педагог повинен вчасно підтримувати учня, похвалити навіть за не значимий крок до пізнання.
Ще Ян Амос Коменський закликав зробити працю школяра джерелом розумового задоволення і душевної радості. І не було відтоді жодного педагога, який прогресивно мислить і психолога, який не вважав би за необхідне, щоб дитина відчула: навчання – це радість, а не тільки обов'язок, навчанням можна займатись із захопленням, а не просто через потребу.
Нам, учителям, не слід забувати слова В. О. Сухомлинського: «Є успіх, є бажання вчитися. Особливо важливо це на першому етапі навчання – в початковій школі, де дитина не вміє долати труднощі, де невдача приносить справжнє горе».
Види вправ для формування предметних компетенцій на уроках української мови мови.
Вправа 1
На розвиток фонетичного слуху можна подати таку вправу-гру «Впіймай на гачок» (тема «Ми всі – природи рідної частинки»).
Учитель називає однакові слова, а серед них таке, що відрізняється лише одним звуком. Діти повинні назвати це слово («спіймати на гачок») і запам’ятати.
Лети – лети – лети – мети – лети.
Кулак – кулак – кулак – кулик – кулак.
Комашка – ромашка – комашка – комашка.
Вправа 2
Спиши слова. Підкресли у кожному слові першу букву. Утвори і запиши нове слово, склади з ним речення.
Урожай, край, річка, айстра, їжак, нива, акація.
Вправа 3
Гра «Хто швидше?». Утвори нові слова, змінюючи лише одну букву.
Шило- мило, колос-голос, чайка-гайка, шишка-мишка, роса-коса.
Склади з ними речення.
Вправа 4
Допиши вірш
………………..до нас прийшла.
………………..дари принесла.
Опадають з дерев…………
Відлітають від нас………..
Короткі стали…………
З неба падають……….
Вправа 5
«Незвичайна математика»
Виконайте дії і прочитайте утворені слова.
Кни + голка – лка + люб …(книголюб)
Біб + ліс – с +олень – лень + тека =…(бібліотека)