Урок розвитку зв’язного мовлення
Тема. Складання сенкану ( продовження)
Мета: продовжувати вправлятися з навичками складання сенкану; розвивати критичне, логічне мислення; збагачувати лексичний запас школярів; формувати компетентність спілкування рідною мовою, екологічну компетентність; виховувати любов до природи.
Обладнання: ілюстрації із зображенням зимових краєвидів, відеопрезентація «Пори року. Січень» П.І. Чайковського, відеопрезентація картин «Прихід зими», плакат тематичної павутинки, відеопрезентація фізкультхвилинки для очей, сніжинки-смайлики.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна і здоров’язбережувальна, природнича, соціальна, мистецька.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційний момент( коло друзів)
2. Психологічне налаштування.
- Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Аби впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними.
ІІ. Основна частина.
1. Робота над загадкою.
Білі сани налетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом своїм махає,
Сріблом все навкруг вкриває.
(Зима.)
- А сьогодні яка пора року? (Зима)
2. Вправа «Асоціації»
- Що ви асоціюєте зі словом «зима»?
(Діти складають павутинку)
( картинка з просторів інтернету)
2. Слухання музики П. Чайковського «Пори року. Січень».
- Зараз я пропоную вам прослухати музичну композицію П. Чайковського «Пори року. Січень» ( https://youtu.be/iQk9uLh8alE)
- Яку пору року змалював композитор?
- Що особливого ви почули, відчули завдяки музиці?
- Які картини природи виникають у вашій уяві при слові «зима»?
- Тепер ми проаналізували, які асоціації у нас виникли, прослухавши музичний твір композитора П.Чайковського «Пори року. Січень.»
3. Поетична хвилинка.
- А ще зиму описували в різні часи поети. Давайте послухаємо
(Вірші декламують підготовлені учні.)
Зима
Ще недавно у віконце
Кожен день дивилось сонце,
А тепер - пора настала –
Хуртовина загуляла.
З шумом, з піснею дзвінкою
Все покрила пеленою,
Запушила снігом-пухом, -
Стало всюди пусто, глухо.
Не хвилює річка воду
Під одежею із льоду;
Ліс притих, схилив вершини,
І не чуть пісень пташиних.
(Янка Купала)
Зимова пісенька
Зимонько-снігурочко,
Наша біло грудочко,
Не верти хвостом,
А труси тихесенько,
Рівненько, гладесенько
Срібненьким сніжком!
Ми повибігаємо,
Снігу накачаємо
Купу за садком.
Бабу здоровенную,
Уночі страшенную,
Зліпимо гуртом.
Зробим очі чорнії,
Рот і ніс червонії –
Буде, як мара!
День і ніч стоятиме,
Вовка проганятиме
Від свого двора...
(Л. Глібов)
■••••••••••'
4. Робота в парах.
- Складіть запитання за змістом віршів, дайте на них відповіді.
(Учні складають по 2 запитання до кожного вірша і дають по 2 відповіді.)
- Отже, ви почули, як поети змалювали зиму і уже зрозуміли про що сьогодні піде мова на уроці.
5. Повідомлення теми і мети уроку.
6. Перегляд відеопрезентації «Прихід зими». (https://youtu.be/IDXTn3ihk0s)
1). Бесіда.
- Ми мали можливість побачити як художники закарбували у своїх творах дивовижні миті зимової природи. Уявіть, це була мить, яку не можна уже повернути назад, а картина, на якій цю мить закарбував художник залишається, її можна побачити в будь який час.
7. Словникова робота.
- Чи зрозумілим для вас слово «закарбувати»? Доберіть до нього близькі за значенням слова.
ЗАКАРБУВАТИ |
ЗАПАМ’ЯТА́ТИ |
ЗАФІКСУВА́ТИ |
|
ЗБЕРЕГТИ |
|
ЗАНОТУВА́ТИ |
|
ПОЗНАЧА́ТИ |
Отже, ми дібрали синоніми, які дають підставу нам зробити висновок, що слово закарбувати має значення - залишити в пам’яті.
- Залишити в пам’яті або залишити згадку у вигляді твору – це велика відповідальність. Це потрібно вміти робити і цьому треба вчитися.
10. Фізкультхвилинка
- Хвилинка відпочинку для очей (. https://youtu.be/T9-CnfdD340)
- Ми вже трошки відпочили наші очі наші стали краще бачить. А ще нам потрібно зосередити увагу і продовжити нашу роботу.
10. Творча робота
- Сьогодні ми з вами продовжуємо працювати над «Сенканом» . Давайте пригадаємо правила складання сенкану.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
-1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
-2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
-3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
-4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
-5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
(Самостійна робота дітей. Зачитування своїх робіт)
ІІІ. Заключна частина.
1. Бесіда.
- Що цікавого ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
- Що ми вчилися робити?
2. Рефлексія.
- Я дуже вдячна вам за роботу на уроці . А з яким настроєм ви завершуєте урок? Покажіть це у вигляді сніжинки - смайлика.
Мені було цікаво та легко працювати на уроці.
Було цікаво, але не все зрозуміло.
Було сумно та нецікаво.
( смайлики взято з інтернету)