Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання твору – опису «Заєць»
Мета уроку. вчити учнів складати твір – опис за малюнками ; розвивати зв’язне
мовлення , увагу, мислення , творчі здібності школярів ; формувати вміння спостерігати, аналізувати, доводити; збагачувати словниковий запас, виховувати любов до природи, бережливе ставлення до тварин.
Обладнання. Малюнки із зображенням зайця, таблиця «Типи текстів»,
роздаткові картки.
Хід уроку
I Організація класу
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Треба дружно працювати,
Щоб навчитись текст складати.
II Актуалізація опорних знань учнів.
Не ходжу я, а стрибаю
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі, навкруги –
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки.
Відгадай, хто я такий? (Заєць)
Вірш читає хлопчик у костюмі зайчика.
В лісі сніг. У лісі звірі
Ось зайчата скачуть сірі
Сірі з голоду тремтять.
Бідні зайчики, голодні,
Ще не снідали сьогодні.
Марія Познанська
III. Повідомлення теми та мети уроку.
- Сьогодні ми будемо писати текст – опис про зайця. Тому нам потрібно згадати, що ми знаємо про цю тварину.
1 учень. Як виглядає:
В Україні зустрічається два види зайців: біляк і русак. Вони влітку обидва буро – сірого кольору. Взимку русак трошки світлішає, а зайці - біляки на зиму різко біліють, за винятком кінчиків вух, за що і отримали свою назву.
Біляк живе у лісі, а русак – в полях і степах. Довжина тіла найбільш крупних зайців досягає 70 см, а маса – 5,5 кг. Довші задні ноги дозволяють їм робити великі стрибки і тікати від переслідування. А їх широкі ступні при відштовхуванні від поверхні створюють міцну опору, не провалюючись в сніг. Крім того, до зими лапи зайців обростають довгим волоссям, утворюючи наче лижі, що оберігають ноги від угрузання в рихлому снігу. До зими у них відростає густіша і довша шерсть на череві, а навколо ніздрів з’являється пухнасте волосся – все це захищає їх від охолоджування в мороз під час нерухомого перебування на снігу.
2 учень. Де живе:
У зайців – біляків немає постійного притулку. Влітку вони сплять, зачаївшись мордою до вітру серед трави, під кущами, а взимку – в сніжній ямці.
3 учень. Чим живиться :
Заєць – травоїдна тварина. Ночами, а також в сутінки і перед світанком вони годуються, а вдень залягають де-небудь в новому місці. Влітку зайці – біляки
поїдають злаки,бобові рослини,осоку, хвою. А взимку – дрібні гілки, кору дерев і чагарників, а також сіно навколо стогів. Зайці русаки розкопують також сніг на
озимих, щоб поживитися. Вони завдають садам великої шкоди, бо обгризають кору молодих яблунь.
4 учень. Цікаво знати :
Великі рухливі вуха зайця свідчать про дуже добрий слух.
Існує приказка – «боязкий як заєць». А тим часом зайці не стільки боязкі, скільки обережні. Їм необхідна ця обережність, тому що в ній їх порятунок. Природне чуття і здатність швидко тікати великими стрибками в поєднанні з прийомами заплутування своїх слідів компенсують їх беззахисність. Втім, заєць здатний давати відсіч: якщо його наздоганяє пернатий хижак, він лягає на спину і відбивається сильними ударами ніг.
Будь – яка зайчиха, зустрівши на шляху чужих зайченят, обов’язково їх нагодує. Зайченята ростуть дуже швидко. Живуть зайці до 7-8 років.
IV Робота над темою уроку
- Що таке текст? Як розміщені речення у тесті?
( Речення зв’язані між собою за змістом, становлять зв’язний текст, до нього можна дібрати заголовок)
- З яких частин складається текст?
(Будова тексту: зачин, основна частина, кінцівка)
- Які ви знаєте типи текстів?
Розповідь Опис Міркування
Коли відповідаємо Коли відповідаємо на Коли відповідаємо
на запитання чому? запитання який? запитання що сталось?
що відбулося?
Довгі вуха куций хвіст,
Моркву і капусту їсть. Довгі вуха
В сніжну зиму залюбки, куций хвіст
Обгризає яблуньки.
Він маленький і сіренький, маленький
А ще взимку він біленький. сіренький
Куцохвостий, довговухий, біленький
Полохливий і прудкий. куцохвостий
довговухий
Влітку сіренький,
А взимку біленький.
Довгі вуха має,
Швидко в ліс стрибає.
Випав сніжок на лужок,
На стіжок і на бір.
Під стіжком з мотузком
Ходить звір
Здалека, з дубняка до стіжка вухастий
Він прибіг. косоокий
Скинув шапку, став на лапку, вусатий
Смиче стіг, білобокий
Він вухастий, білобокий,
Косоокий і вухастий.
Як же звіра того звати?
3. Фізкульт хвилинка
Сірий зайчик сів і жде,
Спритно вусиками пряде.
Зимно зайчику стояти,
Треба трішки пострибати,
Пострибавши, розпочати
Твір про зайчика складати.
4. Колективна робота за питаннями.
- Чи бачили ви зайчика?
- Де він живе?
- Чим живеться зайчик?
- Яка у нього шубка?
- Які вушка і носик?
- Які лапки та хвостик?
- Як рухається заєць?
- Чи подобається вам ця тваринка?
5. Запис опису у зошит.
Орієнтований текст – опис «Зайчисько»
Заєць – невелика тварина. Хутро у зайчика сіре, з рудуватим відтінком. Взимку тварина має теплу, пухнасту шубку білого кольору. На маленькій круглій голівці стирчать довгі вуха. У зайчиська маленький чорний носик з вусами. Очі у вухатого - розкосі. У нього струнке тіло на довгих ногах. Хвостик куций та пухнастий.
Зайчик швидко бігає. Нірки він не риє, а для відпочинку влаштовує льожку. Живиться довговухий рослинами, полюбляє молоді гілочки.
Мені дуже подобається ця тваринка.
V Підсумок уроку
1. Чи сподобалося вам складати текс?
2. Як потрібно ставиться до тварин?
3. Чому так говорять?
Вбити двох зайців не оплатив проїзду
Погнався за двома зайцями про боягуза
Проїхався «зайцем» одночасно виконати дві
справи
Заяча душа взялися за дві роботи, але
жодної не виконав