Тема уроку: Узагальнення знань і вмінь учнів з теми «Іменник». Проект «Іменники рідного міста».
Клас: 3 клас.
Вид уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь та навичок.
Мета уроку: узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Іменник»;
удосконалювати вміння знаходити іменники у мовному потоці, класифікувати їх відповідно до назв істот і неістот, розрізняти власні і загальні іменники, визначати рід, число, відмінок іменника;
розвивати увагу, орфографічну пильність, зв’язне мовлення, аналітико-синтетичні вміння, творчі здібності;
виховувати старанність, культуру оформлення письмових робіт, любов до рідного краю та природи, гордість за співвітчизників.
Завдання уроку: вчити учнів здійснювати пошуково-дослідницьку роботу, спостерігати, бути допитливими; викликати бажання передавати свої враження влучними відповідями; розвивати мовлення учнів, критичне мислення, уяву, пам’ять; виховувати бережливе ставлення до природи, інтерес до вивчення української мови, природознавства, пізнавати рідний край.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учня:
Інноваційна ідея, новація (технологія, методи, прийоми): на уроці використовується проектна технологія (елементи дослідно-проектної діяльності), технологія педагогічних ігор «Розумники Smart Kids», метод «Асоціативний кущ», «Мікрофон».
Обґрунтування вибору уроку: проектна технологія направлена на активізацію навчально-пізнавальної діяльності, самостійне здобування учнями знань, систематизацію їх, можливості орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему і приймати рішення. У ході дослідницько-пошукової роботи учні збирають дані про якийсь об'єкт або явище, знайомляться з інформацією, проводять її аналіз і узагальнюють факти. Метод проектів формує в учнів мотивацію до майбутньої професійної діяльності, розвиває творчість, мислення, соціальну активність, комунікабельність, вміння слухати і грамотно викладати свої думки, вчить працювати в команді, та при цьому аналізувати власні відповіді, висловлювання однокласників і приймати спільні рішення.
Отже, впровадження проектної технології сприяє розвитку особистості, розвиває ініціативу, впевненість в собі, уміння творчо виконувати поставлені завдання, самостійно приймати відповідальні рішення, захищати власну точку зору, критично мислити та працювати згуртовано.
Навчально-дидактичне забезпечення: презентація уроку, набір слів на картках з теми «Частини мови», пам’ятка «Правила роботи в групі», технічні пристрої: телевізор, комп’ютер.
Інтеграція навчальних предметів: «Природознавство», «Я у світі».
Організація пізнавальної діяльності
І. Організація класу (1 хв)
Вчитель: Любі діти! У наш клас завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Учні (разом): Добрий день вам, гості щирі!
Добрий день вам, друзі милі!
Добрий день всій Україні!
Вчитель: Як ми будемо працювати на уроці?
Учень: Працювати треба гарно,
Виконувати завдання старанно,
Красиво будемо писати.
І про культуру мовлення дбати.
Учитель: Сідайте, діти, і дотримуйтеся настанови, яку ви собі дали на урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв).
(Учні відповідають.)
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
- Нагадайте правила постави під час виконання письмових робіт. (Під час виконання письмових робіт сісти рівненько, ноги рівно поставити на підлогу, зошит покласти навкіс.)
- Яке повинно бути письмо? (Письмо повинно бути красивим, грамотним, правильним.)
- Запишіть каліграфічно з'єднання букв:
Шо ка ст сто мі ай кр
- Складіть слова з цими буквосполученнями. Запишіть їх.
Шостка місто край
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку (2 хв)
ІV. Узагальнення та систематизація отриманих знань. (25 хв)
1. Метод «Асоціативний кущ». (Слайд 3)
(Учні працюють з наборами карток, на яких написані
характерні ознаки різних частин мови.)
2. Метод проект.
Вчитель: 1 група «Природолюби» вивчала іменники істоти-неістоти.
Виступ 1 групи «Природолюби» з теми «Іменники істоти-неістоти рідного міста». (Слайд 4)
Завдання від групи «Природолюби».
Учень: Пропонуємо однокласникам написати малюнковий диктант за деякими малюнками з цієї книжки. Вам необхідно розподілити іменники у два стовпчики – у лівий стовпчик ті, що відповідають на питання Хто?, а у правий записати , що відповідають на питання Що? Представник нашої групи також напише ці слова за закритою дошкою.
Пишемо: голуб, ворона, тополя, липа, горобець, клен, дуб, дятел.
(Учні виконують завдання.)
Вчитель: Перевірте виконане завдання з написаним на дошці. Хто виконав усе вірно підніміть руку?
(Учні виконують завдання.)
Вчитель: 2 група «Мовознавці» досліджувала, як іменники змінюються за числами і дізнавалася чи всі іменники мають рід.
Виступ 2 групи «Мовознавці» з теми «Іменники рідного міста в однині і множині». (Слайд 5)
Завдання від групи «Мовознавці».
Учень: Пропонуємо виконати завдання. Необхідно записати іменники в однині та змінити їх на іменники у множині. Представник нашої групи буде виконувати це завдання на дошці.
Запишемо: фонтан - …, колесо - …, алея - … .
(Учні виконують завдання.)
Вчитель: Визначте рід цих іменників. Чи всі іменники можуть мати рід? (Ні. Тільки в однині іменники мають рід.)
Завдання гри «Розумники»: Прочитай вірш. Визнач рід іменників. Добери відповідні скорочені позначення.
(Учні виконують завдання в електронній програмі Edugames
педагогічних ігор «Розумники».)
Вчитель: Зробіть висновок, як змінюються іменники? Чи всі вони мають рід? (Іменники змінюються за числами. Іменники, що означають один предмет, уживаються в однині. Іменники, що означають кілька предметів, уживаються в множині. Рід мають тільки іменники однини.)
Фізкультхвилинка
Вчитель: 3 група «Краєзнавці» займалась пошуком власних і загальних іменників.
Виступ 3 групи «Краєзнавці» з теми «Загальні та власні іменники рідного міста». (Слайд 6)
Учень: Пропоную записати деякі загальні та власні іменники. Представник нашої групи також запише їх на дошці.
Запишіть: Льотчик Іван Микитович Кожедуб, річка Шостка, Садовий бульвар.
(Учні виконують завдання.)
Вчитель: Підсумуємо роботу групи «Краєзнавці». З якої букви написали слова «льотчик», «річка», «бульвар»? Чому? (З маленької. Це загальні іменники і пишуться вони з маленької букви.)
Вчитель: 4 група «Журналісти» вивчала відмінювання іменників.
Виступ 4 групи «Журналісти» з теми «Відмінювання іменників». (Слайд 7)
Учень: Тепер необхідно слова-іменники, які знайшла наша група, вставити в текст, щоб вийшла стаття про наше місто.
(Учні виконують завдання.)
Вчитель: Учасники групи «Журналісти» також виконали завдання, результатом їх роботи є стаття. Ви творчо підійшли до написання цієї статті, тому
3. Робота в групах.
Вчитель: Повторимо правила роботи в малих групах.
Виконайте розбір іменника «ковзанка» як частини мови. (Слайд 7)
(Учні виконують завдання.)
Вчитель: Спікер групи, яка закінчила виконувати завдання першою, зачитає розбір іменника, а всі учні перевіряють.
V. Підведення підсумків. Рефлексія.
- Діти, чи сподобався вам наш урок?
- Як вам на ньому працювалося?
- А чи справдились ваші очікування?
- Чи вдалося вирішити проблему та допомогти хлопчику Удо дізнатися про наше місто?
- Так, яку ж роль відіграють іменники у нашому мовленні?
- Для чого їх потрібно вивчати?
- Я дякую усім вам за сьогоднішній урок, мої очікування теж здійснилися. Ви працювали плідно, творчо, старанно. Вчились висловлювати свої думки
точно і красиво, а головне, що ваше мовлення збагатилося поки що однією частиною мови, але дуже потрібною усім.
VI. Домашнє завдання.
(Високий рівень) Скласти і записати сенкан на тему «Іменник».
(Достатній рівень) Відшукай у художній книзі уривок тексту. Спиши його. Визнач рід іменників.
(Середній рівень) Знайти і записати 3 прислів’я. Іменники підкресли.
1