Урок розвитку зв'язного мовлення "Слово про матір"

Про матеріал
Усний твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням у художньому стилі.
Перегляд файлу

Тема. Усний твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням у художньому стилі.

Мета: формувати вміння складати опис зовнішності людини в художньому стилі; повторити знання про стилі й типи мовлення; розвивати образне мислення; виховувати любов та повагу до найдорожчої людини - мами.

Обладнання: тексти, репродукції картин, аудіозапис пісень «Чорнобривці», «Пісні про рушник», слайди картин із зображенням матері, мультимедійна дошка, проектор.

Епіграф: 

Я дивлюсь на Вас, мамо,

А душа Ваша - яблуня

Золота, золота!..

Бо квітує в ній сонячно

Доброта! Доброта!..

Бо без Вас світ довколишній -

Сирота! Сирота!..

А.Демиденко

Хід уроку

  1. Організаційний момент. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  3. Актуалізація опорних знань.

 

«Мозковий штурм».

  • Скільки є типів мовлення? Які? (Розповідь, опис, роздум).
  • Яку структуру мають розповідь? Роздум? Опис?  Що є метою опису?
  • Будь-який опис може бути реалізований в одному зі стилів. Назвіть відомі вам стилі мовлення?(Розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий, публіцистичний, церковний(конфесійний).
  • У чому різниця між науковим і художнім описом?( У науковому описі автор використовує тільки точні факти про предмет, мова чітка, стисла; а в художньому є стилістичні засоби, які роблять опис більш яскравим, вживаються епітети, порівняння, метафори).
  1. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

     Слово вчителя.

Із чого починається це ласкаве й магічне слово - «мама»? З народження, з першого вигуку: «Мамо!». Слово «МАМА» росте разом із нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка. Так же тихо воно приходить на уста - промінцем маминої усмішки, ласкавістю її очей, світлинкою сонця. Із букви-краплинки та звуку-сльозинки народжується на світ одного дня слово «МА-МА».

Це слово осяє хатину, як дар Божий. Тільки не дано нам запам'ятати цю мить, як не згадати того дня, коли над нашою колискою вперше схилилася ненька. Це - мить, і це - вічність. Усе життя мати захищає свою дитину. І перше слово дитини постає ангелом-хранителем в образі матері.

«Словесний аукціон».  

Назвіть слова, якими ми звертаємося до мами. Хто останній - той виграв.

(Мамо, матінко, мамуню, ненько, мамусінько, мамусечко, мамусю, мамцю, матінонько, матіночко, матуню, неню, ненечко).

Учитель. Кожному з вас було задано домашнє завдання. І я запрошую групу мовознавців. (Вам було завдання дослідити як звучить слово «мама» на різних мовах. Прошу)

 

 

Учитель. Протягом уроку ми будемо поступово створювати образ мами, добираючи епітети до портретних характеристик і заносити їх у таблицю. Така таблиця є у кожного з вас і ви будете її заповнювати.

Учитель. А зараз ми з вами попрацюємо з текстом. Протягом 2-3 хвилин ви будете уважно читати текст, а потім відповідати на мої запитання.  Читаючи, зверніть увагу на художні засоби, які використав автор.

Робота з текстом.

...Ти стежив за матір - як ступає по підлозі, як усміхається, як тримає уже посічену сивиною голову. Але найчастіше твій зір ловив її проворні руки. Навіть тоді, коли не мали ніякого діла, материні руки не зоставалися в абсолютному спокої, вони легенько ворушились, як ворушаться під водою стебла водяних лілій від ледь чутної течії. Траплялось, вони двома птахами летіли поперед матері, наче ваблячи, закликаючи її до польоту.

І невсипно працювали. Не було, либонь, такого, чого б вони не вміли! Уранці вмивали її смагляве обличчя, тягнули воду з криниці, розпалювали вогонь, місили тісто. А як ніжно обіймали, голубили, пестили! Десь поїхавши, тримав у пам'яті образ матері. І образ її рук - таких ніжних, щедрих, рідних...

А ще її очі… у материнському погляді не було ні фальші, ні лукавості, ні хитрування. Очі її, постійно зсередини м`яким живим сяйвом, були наче вираженням її душі. Це погляд самої щирості, самого добра, самої зичливості. І навіть тоді, коли мати гнівалась, однаково ні щирість, ні доброта не пропадали остаточно з її погляду (Євген Гуцало)

 

Бесіда.

  • Доберіть заголовок до тексту. («Найрідніша людина»).
  • Сформулюйте тему цього тексту.( Зображення зовнішності жінки-матері).
  • Який стиль використовує автор? (Художній).
  • Які типи мовлення поєднуються в тексті? (Розповідь і опис).
  • Що належить до елементів опису? (Зображення ходи матері, її голови, рук, очей).
  • Знайдіть, будь ласка, епітети (ніжні, щедрі, проворні руки, освітлені зсередини м’яким живим сяйвом очі).
  • Порівняння ( летіли, наче ваблячи, закликаючи її до польоту).
  • Метафори (руки двома птахами летіли поперед матері).
  • Як ставиться автор до своєї мами? (3 ніжністю, співчуттям, повагою).

Учитель. Звернімося до таблиці і опишемо, які можуть бути очі у мами, її погляд. (Учні заповнюють таблицю).

Образ мами (зовнішній вигляд)

Зразок

Портретні характеристики

 

Епітети

Очі

Колір – сірі, сині, блакитні, чорні, зеленкуваті, темні;

Форма – малі, вузькі, великі, продовгуваті;

Образна характеристика – добрі, лукаві, глибокі, розумні, лагідні.

 

Погляд

Задумливий, уважний, гострий, веселий, сумний, привітний.

 

Губи

Тонкі, повні, яскраві, бліді, невеликі, стиснуті.

 

Ніс

Прямий, рівний, з горбинкою, кирпатий, тонкий, довгий, невеликий.

 

Брови

Чорні, темні, ледь помітні, тонкі.

 

Волосся

Русяве, темно-русяве, каштанове, золотаве, пишне, біляве, довге, блискуче, коротке, хвилясте, густе.

 

Постать

Висока, низька, середнього зросту, струнка, повна, витончена, горда, пряма.

 

 

Учитель. Своє шанобливе ставлення до батьків і матері зокрема яскраво виражає народ у різних фольклорних творах. Одним із домашніх завдань напередодні уроку було знайти прислів'я про маму. (Діти наводять приклади).

Учитель. Для кожного з нас наша мама є найкрасивішою. Повернімося до нашої таблиці й опишемо наступні деталі зовнішності: ніс, брови. (Учні заповнюють таблицю).

Учитель. Саме образу матері присвячені найкращі твори відомих світових митців. Цей світлий образ відтворено в живописі, скульптурі, графіці, музиці і, звичайно, у літературі. Саме їй - дорогій, милій, єдиній - присвячували свої твори багато поетів і письменників.

До сліз зворушують слова Миколи Сингаївського з поезії «Чорнобривці», що стала однією з найулюбленіших пісень українського народу. Я пропоную прослухати вам уривочок із цієї пісні. (Звучить пісня).

Учитель. Я запрошую групу «літературознавців». (Вам потрібно було  підібрати висловлювання українських поетів та письменників про маму. Прошу).  

1.У своїй поезії «Лебеді материнства» Василь Симоненко оспівує матір і Батьківщину, бо вони єдині в кожного, єдині й вічні:

… Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

… Можна вибрать друга і по духу  брата,

Та не можна рідну матір вибирати.

2.У класика української літератури Григорія Квітки-Основяненка знаходимо слова, присвячені матері:

 «Нема нічого на світі луччого і Богу милішого, як серце матері до своїх діточок! Скільки б їх у неї не було, чи десятком Бог благословив, чи тільки одним одно – для неї рівні, жодного любить, усіх рівно пестує, за всяким рівно вбивається…»

3.Глибоко вразив вірш Бориса Олійника «Мати сіяла сон…» (Учениця декламує напам`ять)

Учитель. В українській літературі є ще один поет, прізвище якого асоціюється із творами про матір. Це - Андрій Малишко. Його твори про матір - «Пісня про рушник», «Не стій, мати, коло хати...», «Яблука» - сповнені прекрасних почуттів до жінки, що викохала, виховала, дала життєвий заповіт. Десятки віршів поета були покладені на музику такого відомого композитора як Платон Майборода. Ці твори пішли в народ і стали широко відомими піснями.

Прослухайте уривок із «Пісні про рушник» на  слова Андрія Малишка та музику Платона Майбороди.

У нашому класі є дівчата, які люблять співати. У їхньому репертуарі є пісня, присвячена мамі,- «Мамина коса».

(Учні виконують пісню)

Учитель. Повернімося до нашої таблиці й опишемо, яким може бути волосся у мами.

(Учні заповнюють таблицю)

Учитель. Ось і прийшла черга групи «істориків», яка поділиться своїми дослідженнями.(Вам було завдання дослідити, з якого часу відзначається День матері).
(Виступ учнів)

Учитель. Як бачимо, образ жінки-матері - один із найпоширеніших у різних видах мистецтва. Ми продивимося репродукції картин відомих авторів, спільною темою яких є зображення матері та фото найрідніших для вас людей. Дивлячись на картини та фото зверніть увагу на поставу жінки-матері. (Рафаель Санті «Сікстинська Мадонна», Луї Давид «Мадам Серізіа», Ікона Володимирської Богоматері, найрідніші для вас люди - ваші мами).

Учитель. Ось знову повертаємося до нашої таблиці й опишемо останню деталь портретної характеристики - постать.

(Діти заповнюють таблицю).

  1. Закріплення  матеріалу.

Бесіда.

  • Які типи мовлення ми будемо використовувати, складаючи опис зовнішності мами?(Опис з елементами розповіді чи роздуму).
  • Твори яких видів мистецтв присвячені жінці-матері? (Живопис, скульптура, графіка, музика, література.).
  • Хто з українських поетів у своїй творчості оспівав образ матері? (Микола Сингаївський, Андрій Малишко, Василь Симоненко, Леся Українка, Тарас Шевченко, Борис Олійник).
  • Як називається пісня на слова А.Малишка, присвячена матері? («Пісня про рушник»).
  • Хто є автором музики до неї? (Платон Майборода).
  • Коли відзначається День Матері?(У другу неділю травня).
  1. Підсумки уроку. Оцінювання.
  2. Домашнє завдання. Скласти усний твір-опис мами, використовуючи таблицю, складену на уроці.

 

Слово вчителя. Закінчити наш з вами урок я хочу поезією, яку надзвичайно люблю, Бориса Олійника «Пісня про матір». Слухаючи поезію, подумайте, чому саме нею я вирішила закінчити урок?

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
6 лютого 2023
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку