Тема. Усний твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням у художньому стилі.
Мета: формувати вміння складати опис зовнішності людини в художньому стилі; повторити знання про стилі й типи мовлення; розвивати образне мислення; виховувати любов та повагу до найдорожчої людини - мами.
Обладнання: тексти, репродукції картин, аудіозапис пісень «Чорнобривці», «Пісні про рушник», слайди картин із зображенням матері, мультимедійна дошка, проектор.
Епіграф:
Я дивлюсь на Вас, мамо,
А душа Ваша - яблуня
Золота, золота!..
Бо квітує в ній сонячно
Доброта! Доброта!..
Бо без Вас світ довколишній -
Сирота! Сирота!..
А.Демиденко
Хід уроку
«Мозковий штурм».
Слово вчителя.
Із чого починається це ласкаве й магічне слово - «мама»? З народження, з першого вигуку: «Мамо!». Слово «МАМА» росте разом із нами тихо, як ростуть дерева, сходить сонце, розцвітає квітка. Так же тихо воно приходить на уста - промінцем маминої усмішки, ласкавістю її очей, світлинкою сонця. Із букви-краплинки та звуку-сльозинки народжується на світ одного дня слово «МА-МА».
Це слово осяє хатину, як дар Божий. Тільки не дано нам запам'ятати цю мить, як не згадати того дня, коли над нашою колискою вперше схилилася ненька. Це - мить, і це - вічність. Усе життя мати захищає свою дитину. І перше слово дитини постає ангелом-хранителем в образі матері.
«Словесний аукціон».
Назвіть слова, якими ми звертаємося до мами. Хто останній - той виграв.
(Мамо, матінко, мамуню, ненько, мамусінько, мамусечко, мамусю, мамцю, матінонько, матіночко, матуню, неню, ненечко).
Учитель. Кожному з вас було задано домашнє завдання. І я запрошую групу мовознавців. (Вам було завдання дослідити як звучить слово «мама» на різних мовах. Прошу)
Учитель. Протягом уроку ми будемо поступово створювати образ мами, добираючи епітети до портретних характеристик і заносити їх у таблицю. Така таблиця є у кожного з вас і ви будете її заповнювати.
Учитель. А зараз ми з вами попрацюємо з текстом. Протягом 2-3 хвилин ви будете уважно читати текст, а потім відповідати на мої запитання. Читаючи, зверніть увагу на художні засоби, які використав автор.
Робота з текстом.
...Ти стежив за матір'ю - як ступає по підлозі, як усміхається, як тримає уже посічену сивиною голову. Але найчастіше твій зір ловив її проворні руки. Навіть тоді, коли не мали ніякого діла, материні руки не зоставалися в абсолютному спокої, вони легенько ворушились, як ворушаться під водою стебла водяних лілій від ледь чутної течії. Траплялось, вони двома птахами летіли поперед матері, наче ваблячи, закликаючи її до польоту.
І невсипно працювали. Не було, либонь, такого, чого б вони не вміли! Уранці вмивали її смагляве обличчя, тягнули воду з криниці, розпалювали вогонь, місили тісто. А як ніжно обіймали, голубили, пестили! Десь поїхавши, тримав у пам'яті образ матері. І образ її рук - таких ніжних, щедрих, рідних...
А ще її очі… у материнському погляді не було ні фальші, ні лукавості, ні хитрування. Очі її, постійно зсередини м`яким живим сяйвом, були наче вираженням її душі. Це погляд самої щирості, самого добра, самої зичливості. І навіть тоді, коли мати гнівалась, однаково ні щирість, ні доброта не пропадали остаточно з її погляду (Євген Гуцало)
Бесіда.
Учитель. Звернімося до таблиці і опишемо, які можуть бути очі у мами, її погляд. (Учні заповнюють таблицю).
Образ мами (зовнішній вигляд)
Зразок
Портретні характеристики
|
Епітети |
Очі |
Колір – сірі, сині, блакитні, чорні, зеленкуваті, темні; Форма – малі, вузькі, великі, продовгуваті; Образна характеристика – добрі, лукаві, глибокі, розумні, лагідні.
|
Погляд |
Задумливий, уважний, гострий, веселий, сумний, привітний.
|
Губи |
Тонкі, повні, яскраві, бліді, невеликі, стиснуті.
|
Ніс |
Прямий, рівний, з горбинкою, кирпатий, тонкий, довгий, невеликий.
|
Брови |
Чорні, темні, ледь помітні, тонкі.
|
Волосся |
Русяве, темно-русяве, каштанове, золотаве, пишне, біляве, довге, блискуче, коротке, хвилясте, густе.
|
Постать |
Висока, низька, середнього зросту, струнка, повна, витончена, горда, пряма.
|
Учитель. Своє шанобливе ставлення до батьків і матері зокрема яскраво виражає народ у різних фольклорних творах. Одним із домашніх завдань напередодні уроку було знайти прислів'я про маму. (Діти наводять приклади).
Учитель. Для кожного з нас наша мама є найкрасивішою. Повернімося до нашої таблиці й опишемо наступні деталі зовнішності: ніс, брови. (Учні заповнюють таблицю).
Учитель. Саме образу матері присвячені найкращі твори відомих світових митців. Цей світлий образ відтворено в живописі, скульптурі, графіці, музиці і, звичайно, у літературі. Саме їй - дорогій, милій, єдиній - присвячували свої твори багато поетів і письменників.
До сліз зворушують слова Миколи Сингаївського з поезії «Чорнобривці», що стала однією з найулюбленіших пісень українського народу. Я пропоную прослухати вам уривочок із цієї пісні. (Звучить пісня).
Учитель. Я запрошую групу «літературознавців». (Вам потрібно було підібрати висловлювання українських поетів та письменників про маму. Прошу).
1.У своїй поезії «Лебеді материнства» Василь Симоненко оспівує матір і Батьківщину, бо вони єдині в кожного, єдині й вічні:
… Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
… Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати.
2.У класика української літератури Григорія Квітки-Основяненка знаходимо слова, присвячені матері:
«Нема нічого на світі луччого і Богу милішого, як серце матері до своїх діточок! Скільки б їх у неї не було, чи десятком Бог благословив, чи тільки одним одно – для неї рівні, жодного любить, усіх рівно пестує, за всяким рівно вбивається…»
3.Глибоко вразив вірш Бориса Олійника «Мати сіяла сон…» (Учениця декламує напам`ять)
Учитель. В українській літературі є ще один поет, прізвище якого асоціюється із творами про матір. Це - Андрій Малишко. Його твори про матір - «Пісня про рушник», «Не стій, мати, коло хати...», «Яблука» - сповнені прекрасних почуттів до жінки, що викохала, виховала, дала життєвий заповіт. Десятки віршів поета були покладені на музику такого відомого композитора як Платон Майборода. Ці твори пішли в народ і стали широко відомими піснями.
Прослухайте уривок із «Пісні про рушник» на слова Андрія Малишка та музику Платона Майбороди.
У нашому класі є дівчата, які люблять співати. У їхньому репертуарі є пісня, присвячена мамі,- «Мамина коса».
(Учні виконують пісню)
Учитель. Повернімося до нашої таблиці й опишемо, яким може бути волосся у мами.
(Учні заповнюють таблицю)
Учитель. Ось і прийшла черга групи «істориків», яка поділиться своїми дослідженнями.(Вам було завдання дослідити, з якого часу відзначається День матері).
(Виступ учнів)
Учитель. Як бачимо, образ жінки-матері - один із найпоширеніших у різних видах мистецтва. Ми продивимося репродукції картин відомих авторів, спільною темою яких є зображення матері та фото найрідніших для вас людей. Дивлячись на картини та фото зверніть увагу на поставу жінки-матері. (Рафаель Санті «Сікстинська Мадонна», Луї Давид «Мадам Серізіа», Ікона Володимирської Богоматері, найрідніші для вас люди - ваші мами).
Учитель. Ось знову повертаємося до нашої таблиці й опишемо останню деталь портретної характеристики - постать.
(Діти заповнюють таблицю).
Бесіда.
Слово вчителя. Закінчити наш з вами урок я хочу поезією, яку надзвичайно люблю, Бориса Олійника «Пісня про матір». Слухаючи поезію, подумайте, чому саме нею я вирішила закінчити урок?