Урок розвитку зв’язного мовлення
Тема: Поетична скринька вірша. Добір слів, що римуються; відгадування загадок у риму, дописування віршів.
Мета: дати поняття про основні «секрети» вірша ( риму, порівняння); вчити дітей виражати свої думки чітко, послідовно, грамотно, стисло; активізувати словник учнів. Розвивати відчуття ритму, мелодіки мовлення, здатність передбачати, мислення, пам'ять, художній смак. Прищеплювати інтерес до роботи з текстом.
Тип уроку: набуття нових ЗУН.
Обладнання: індивідуальні картки, малюнок Гнома- Віршовика.
Хід уроку:
І Організація класу до уроку
Настанова на роботу.
Задзвенів для всіх дзвінок –
Час почати наш урок.
- Діти, покажіть, будь ласка, з яким настроєм ви починаєте урок.
- А у мене зараз такий настрій.(Вчителька посміхається учням)
- Сьогодні я вам пропоную працювати під девізом:
Душу і серце в роботу вклади,
Кожну хвилину в труді бережи!
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
1.Вступна бесіда:
- Діти, що робить учитель? (Вчить)
- А лікар? (лікує)
- А художник? (малює)
- А що діти, робить поет? (пише вірші)
- А яких поетів ви знаєте?
- Діти, а ви хочете навчитися писати вірші? Гомик- Віршовичок допоможе вам у цьому. Він приніс поетичну скриньку , а в цій скриньці знаходиться «секрет» вірша. І хто з вас подружиться з цими «секретами», то у майбутньому зможе стати поетом.
- То що ж це за « секрети»? Давайте подивимось.
( Вчитель дістає зі скриньки перши «секрет», а учні хором читають : « Рима».)
-Давайте, діти , запам’ятаємо, о таке рима.
Рима – це коли два слова схожі за звучанням.
2. Слухання вірша Джона Чіарді.
- Послухайте вірш про риму Джона Чіарді.
Дві пташки дивовижні
У моїй скриньці є:
І якщо хочеш, то зіграй
В цю гру ,дитя моє.
Але щоб гру могли почать,
Затям, мій друже, ти
Що різні ці мої птахи,
Та схожі в них хвости!
Піймать оцих чудових пташок
Таки нелегкий труд.
Імення дивно в них звучать:
Їх римами зовуть…
І справді , птахи жвавії:
Начистять дзьоба свого-
І почнуть витягувать
То та , то інша слово.
Одна дістала слово цвях,
А інша ним забила дах.
Одна дістала слово слон,
А інша- тон і телефон.
Одна дістала слово край,
А інша – фразу « ну , прощай…»
- Тепер ,- кричать мені вони,-
Зіграти з ними ризикни!
Слова ми будем діставать,
А ти повинен римувать!
Дістали слово – білка,
Я відповів їм – стрілка.
Дістали слово - жабка –
А я сказав їм – крапка.
З годину жонглювали ми
Подібними словами…
Давайте ж, друзі, ми тепер
Пограємо із вами.
Гра «Літаюча рима»
(Вчитель «кидає» учням слово, вони «ловлять» і «кидають» у відповідь риму.
Коса – роса, оса, краса.
Сонечко – віконечко.
Гірка – нірка, дірка, сірка.
Жабка – шапка, бабка
Калина – малина, дівчина.
Ручка – кучка, Жучка
Діти – квіти, радіти
Піч – річ, ніч.
3. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні на уроці ми з вами перетворимося на поетів, спробуємо самі писати вірші.
ІІІ Актуалізація опорних знань
Урок продовжимо ми без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
1.Каліграфічна хвилинка:
(на дошці запис): П Е В Ч З І О Б Р М Т Ш И
- Прочитайте букви, правильно називаючи алфавітну назву.
- Каліграфічно запиши букви у зошит.
- Обведіть в кружечок кожну третю букву і прочитайте слово, яке тут сховалося. (Вірш)
- Запишіть це слово у зошит.
- Зробіть звуко-буквений аналіз цього слова.
2. Складання речень із словом «поет» (усно)
ІV – Формування вмінь добирати рими.
1. Пояснення вчителя
А зараз , діти, уявіть себе поетом, якому треба дібрати порівняння, щоб написати віршик.
( Учні закінчують останні рядки добираючи слова в риму)
*Що нагадує вам місяць, який тоненький, а не повний?
Він пливе у темнім небі, наче в морі срібний…( човник).
*Ось пливе легка хмаринка .
Ну справжнісінька… (пір’їнка).
*Настала казкова ніченька,
І річечка стала як…( стрічечка).
*Ось який у нас метелик !
Подивіться , діточки.
Він літає в небі грає.
Крильця наче…. (квіточки).
До слів доберемо інші, що римуються і запишемо їх у зошит.
Човник-вогник, пір’їнка- українка, стрічечка- свічечка, кіточки- заміточки.
2. Фізхвилинка
Гра «Складно – нескладно»
Правила гри: слухайте пари слів, якщо вони римуються, підстрибуйте і плескайте у долоні над головою; якщо пари слів не римуються, присідайте навшпиньки.
Вода – руда рама - пляма
вода - сироп рама - програма
робота - болото слон - сон
лисичка - сестрички слон – дзвін
зірка - м’яч діти-квіти
коса- роса калина- малина
мама – піжама. калина- урок.
3. Робота над віршем.
( Учні разом читають, добираючи пропущене слово в риму. Вчитель пише потрібне слово, а діти вписують в картки).
- Діти, ви гарно працювали на уроці . І в подарунок вам Гномик – Віршовик написав вірш, але деякі рядки не зміг закінчити. Давайте допишемо віршик до кінця разом.
До нас , наче фея, злетіла вона-
В зеленому одязі, в квітах( весна).
Серед лугу, наче діти,
Розцвіли весняні ( квіти).
З-під снігу, де джерельце ніжне,
Пробивсь до сонечка ( підсніжник ).
Горить пала на сонці цвіт.
Тому і зветься ( горицвіт).
На пагорбі , де рідший ліс,
Цвіте красується ( нарцис).
А край долинки, де затінок.
Повивсь хрещатенький (барвінок).
Ось на галявині Наталка
Побачила малу (фіалку).
Одяг червоний він жупан,
Стоїть пишається ( тюльпан).
Всіх на бал запросим вас
Танцювати з квітами ( вальс).
V - Підсумок уроку. Пояснення домашнього завдання
- Давайте пригадаємо, що головне повинно бути при складанні віршів?
- Що таке рима?
- Ось і стали ми сьогодні маленькими поетами. Важка це, діти, праця, щоденна, клопітка. Але без охоти – нема роботи.