Тема. Твір-опис на основі власних спостережень. Берізка в осінньому вбранні.
Мета. Формувати в учнів уміння складати твори; розширити знання учнів про березу; розвивати спостережливість, творчу уяву, мислення, усне і писемне зв’язне мовлення ; виховувати любов до природи, викликати бажання оберігати її.
Обладнання уроку: картина берізки в осінньому вбранні
І. Організаційна частина.
- Яка зараз пора року? Який місяць?
- Я запросила до нас на урок дивну гостю. Відгадайте загадку і дізнайтесь, хто вона?
Загадка.
Маю плаття золотеньке,
Гнучкі, ніжні віти.
Кору білу, стан тоненький
Як я звуся, діти? (берізка)
- Які слова вам допомогли відгадати загадку?
Вчитель: - Дуже красива берізка восени. Її краса завжди приваблювала художників, композиторів, поетів і надихала їх до написання творів.
Послухайте, як описали берізку поети у своїх віршах?
Білокора і вродлива, Зітха берізка потихеньку,
Віти- коси до землі. Останні падають листки.
Де вона – й земля щаслива, вітрець не віє вже тихенько,
Вся в святковому вбранні. жене понурії хмарки.
- Які «красиві» слова сказав автор про берізку запам’ятали?
ІІ. Повідомлення завдань уроку.
- Сьогодні ми будемо описувати берізку в осінньому вбранні. На допомогу вам прийдуть власні спостереження.
- Про що повідомимо в зачині? ( про берізку) Учні:
Прийшла чарівна осінь. В золоті шати одягнулась берізка.
Настала осінь. Одягнула вона берізку в золоте вбрання.
Що розповімо про неї в основній частині?
- Яка берізка?( висока, струнка, красива, святково вбрана, зажурена, незвичайна)
- На що схожа берізка? (на дівчину в красивому платті, на лісову красуню, на палаючу свічку)
- Які гілочки в берези? (тонкі, тоненькі, довгі,схожі на кіски)
- Хто розплітає коси? (вітер - пустунець,грається, гойдає, колише)
- Яке листя? (жовте, золоте, тріпотливе, маленьке, схоже на маленькі сердечка)
- Як воно падає? (кружляє, веде прощальний танок)
- А у кінцівці скажіть своє ставлення до берізки? Учні:
Люблю милуватися барвами осені.
Люблю берізку в осінньому вбранні.
План
Білокора красуня, незвичайна, святково вдягнена, зажурена; мов палаюча свічка; палахкотить полум’ям; тріпоче,гілля, тоненькі довгі кіски; вітер – пустунець грається, розчісує; вплела золоті стрічки; унизу, зверху, на узліссі.
Берізка – струнка, білокора, красуня.
Кора – знизу, зверху, потріскана, гладенька.
Листки - дрібні, різьблене, схожі на сердечка.
Одяг - пишний, у косах золоті стрічки.
Вітер – пустотливий, грайливий, зривав, кружляв.
ІІІ. Основна частина.
Зразок
Берізка
Росте на узліссі струнка білокора берізка.
Тонке довге гілля опустила до самої землі. Кора унизу потріскана, а зверху гладенька. Листочки дрібні, схожі на маленькі сердечка.
Осінь подарувала їй чудову, розкішну сукню, а у довгі коси вплела золоті стрічки. Пустотливий вітерець грається її вітами, зриває листя. Воно кружляє у прощальному танку і встеляє барвистим килимом землю.
Люблю милуватися берізкою в осінньому вбранні.
ІV. Підсумок уроку
- Що на уроці було цікавим?
- Про що б ви попросили людей?