Українська мова
Тема: «Дивограй складів»
Мета:
Хід уроку
Привітання.
- Привітаємо наших гостей одним з чудових жестів, який ми придумали.
- Я хочу вас запитати: чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- Сьогодні наш урок буде незвичайним. І ось чому. Ми спробуємо стати чарівниками.
(Демонстрація фрагмента мультфільму Уолта Діснея «Фантазія»)
Бесіда за побаченим та почутим.
- Що відбувалося? Де відбувалися зміни? Завдяки кому? Які кольори використовувались? Чому саме? Чи змінювалася музика протягом фрагменту? Як вона змінилася?
Словникова робота («Асоціативний кущ»)
- Як осінь багата кольорами, так наша рідна мова багата словами. Для того, щоб познайомитися одним з них, я пропоную вам пограти у «Шифрувальник».
6, 11, 3, 19, 4, 21, 1, 13
Д И В О Г Р А Й
- Що на ващу думку може означати це слово? З яких слів воно складається? Де ми можемо подивитися значення цього слова?
(В цей час учні працюють з тлумачним словником: паперовим та електронним). - Так. Значення цього слова в словнику немає. В мові, як і в оточуючому світі, постійно відбуваються зміни, з'являються нові слова. Саме слово дивограй не так давно з'явилося. Отже, дивограй – це захоплююче, чудове, мінливе поєднання чого-небудь: кольорів, звуків, слів. А наш дивограй покаже які дива трапляються зі складами. Отже, тема уроку «Дивограй складів». І ми самі будемо чарівниками й вланоруч створимо дива з буквами, складами та словами.
Вправа «Знайди зайве слово»
КАБАН, БІЛКА, ВОВК, БОРСУК, БОБЕР
(Зайве слово «вовк», бо в ньому 1 склад)
Робота з довідничком.
- Давайте згадаємо, що ж таке склад? Які бувають слова за кількістю складів?
«Вправа чарівний потяг»
- Розподіліть слова за вагонами. (В перший вагон односкладові, в другий – двоскладові)
Для розподілу запропоновано малюнки: лиса, книга, портфель, білка, машина, сорока, синиця, жук, кит, вовк, слон, стіл.
- Чому деякі слова залишилися? Як вони називаються?
Завдяки чому ми визначаємо кількість складів у слові?
Робота в зошиті (с.25 впр.1)
Посмішка (запишіть слово, знайдіть голосні, поділіть на склади)
Фізкультфхвилинка
Якщо весело живеться, посміхнись
Робота в зошиті (впр.2)
Робот, робота, робітник, працювати, склад, складати
(закресли голосні, поділи слова на склади)
- Яке слово не можна поділити? Чому?
Читання «Хитре слово»
Прочитай будь-який стовпчик односкладових слів. Яке з них зайве?
Словникова робота
В тлумачному словнику я знайшла опис одного слова, але не знаю, що воно означає. Допоможете?
Автомат, який зовні й рухами схожий на людину (робот)
Робота з підручником с. 35 Читання вірша, рухаючись як робот, що допомагає розбити слова на склади. (Рухи виконують роль фізкультхвилинки)
- На вашу думку, про яку тваринку йдеться у вірші?
ЗАЄЦЬ – зробіть звукову схему слова, визначте кількість складів. Що допомогло вам? Поставте наголос.
Робота з довідничком
Практичне засвоєння.
На дошці – слова ЗАЄЦЬ, ХВОСТИК, МАЄ, СІРИЙ.
Підсумок- рефлексія
То вам завдання від Буквоїда. Відновіть склади у всіх словах.
___єць; газе____; ____са; ____сяць, моло___, ма____на, каз____, со____ка
Випишіть:
Хлопці – двоскладові слова
Дівчата – багатоскладові слова
Оцініть завдання за шкалою самооцінки.
Допомога – 3 склад, холодний – 2 склад, цікаво – 1 склад
МОЛОДЦІ
Завдання для допитливих
Якщо вам сподобалося грати зі складами, виконайте вправу 3 на с.25