Урок розвитку зв’язного мовлення. Написання листа
Мета: ознайомити учнів зі зразком ділового мовлення; вчити складати листи, письмові привітання; закріплювати навички вживання звертань; розвивати культуру мовлення; виховувати культуру писемного мовлення.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Робота над загадкою
Ми хоча і не крилаті,
Летимо в міста і села,
Несемо для вас, малята,
Звістки щирі та веселі. (Листи)
— Що допомогло відгадати загадку?
— Чи доводилось вам писати листи? Кому?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми будемо вчитися писати листи, привітання, запрошення своїм рідним, друзям.
Для того щоб привітати рідних зі святом, не потрібно писати листи,— достатньо надіслати письмове привітання.
IV. Робота з мовним матеріалом
1. Робота за таблицею
— Навіщо людям потрібні листи? (У людей виникла потреба у спілкуванні.)
2. Словникова робота
— Відгадайте слова і запишіть їх у зошит.
3. Робота за підручником (с. 75, впр. 172)
— Писати листи — це мистецтво. Листування виникло дуже давно. Листи писали на камені, дереві, пальмовому листі, папірусі, воскових дощечках. Які ж нині листи? Як правильно їх писати? Дізнайтеся про це, прочитавши текст у «Зошиті з розвитку писемного мовлення».
— Розгляньте малюнки та написані листи.
— З чого починається лист?
— Про що можна розповісти в листі?
— Чим завершується лист?
4. Робота за таблицею (див. додаток на с. 96)
— Коли пишеш листа, слід дотримувати мовленнєвого етикету. На початку листа потрібно ввічливо привітатися, використовувати шанобливі форми звертання: Ви, Вас, які пишуться з великої букви. У кінці слід так само ввічливо попрощатися, побажати всього найкращого. Коли ви хочете щось попросити, потрібно ввічливо звернутися з проханням (потім обов’язково потрібно подякувати за виконане прохання). У листах використовують слова-звертання, слова-привітання, слова, що виражають прохання, вдячність.
5. Самостійне написання листа учнями
— Напишіть листа близьким людям, які живуть від вас далеко.
6. Перевірка самостійної роботи
Зачитування листів. Аналіз дотримання структури листа.
7. Фізкультхвилинка
Очки вліво подивились —
Там нічого не змінилось.
Вправо повели зінички —
Ні зайчика, ні лисички.
Очки вгору, очки вниз,
Не лінуйся, посміхнись.
Очки сплять, вони втомились.
Знов відкрились, подивились.
Сплять — відкрились (2 рази)
І на цьому зупинились.
8. Ознайомлення зі структурою привітання
Привітання звертання вітання з подією побажання дата, підпис
9. Гра «Пограємо в пошту»
— Що потрібно знати, щоб лист дійшов до адресата? (Індекс, він потрібний машині, яка сортує листи на пошті. За цифрами вона визначає, куди, в який район слід відправити листа. (Місто, назву вулиці, номер дома і квартири.)
— Заповніть конверт. (Учитель надає зразок заповнення на дошці.)
10. Підписування конвертів за зразком, поданим учителем на дошці
Доцільно нагадати учням, що адреса відправника пишеться вгорі у лівому кутку конверта, адреса одержувача — внизу у правому кутку конверта.
V. Підсумок уроку
— Чого навчилися на уроці?
— Чому потрібно вміти писати листи?
— Коли ми пишемо привітання?
— Чому потрібно вміти правильно підписати конверт?
Додаток до уроку
Робота з таблицею