Урок. Слова, що мають кілька значень

Про матеріал
Сприяти ознайомленню дітей з багатозначними словами. Виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова у мовленнні. Розширювати уявлення учнів про значення слів і їх вживання. Виховувати інтерес до вивчення української мови.
Перегляд файлу

Урок № 23. Слова, що мають кілька значень

Тема: Слова, що мають кілька значень.

Мета: сприяти ознайомленню дітей з багатозначними словами. Виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова у мовленнні. Розширювати уявлення учнів про значення слів і їх вживання. Виховувати інтерес до вивчення української мови.

Обладнання: підручник, зошит, таблиця «Багатозначні слова», телевізор, відеоматеріали.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 Хто щасливий, той сміється,

Все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини –

Це ж чудово для людини!

- Посміхніться один одному,

Щоб нам було приємно спілкуватися! 

ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.

1. Перевірка домашнього завдання (с. 40, впр. 80)

— Прочитайте слова з прямим і переносним значенням до слів: осінь, сонце, руки, вода, білка.

— Прочитайте речення зі словами, ужитими в переносному значенні.

2. Гра «Упіймай слова в переносному значенні»

Гримить грім, гримить пісня; солодкий сон, солодке яблуко; свіжа думка, свіжа квітка; дитина плаче, зима плаче; солодкий чай, солодке життя.

3. Каліграфічна хвилинка

-Спробуйте розгадати загадку:

Це слово три значенні має:

То двері воно зачиняє,

То тягнеться ніжно до мами,

То букви виписує вправно.(Ручка)

( На дошці малюнки – дитяча ручка, кулькова ручка, дверна ручка)

Отже, на каліграфічній хвилинці ми запишемо буквосполучення «уч», «чк», слово «ручка».

-Яке значення має слово ручка?

-Складіть три речення зі словом відгадкою, щоб воно виступало в різних значеннях.

III. Повідомлення теми й мети уроку.

— Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, що мають кілька значень.

-Яку назви ви дали б словам, що мають багато значень?

-Так, дійсно ці слова називають багатозначними. І сьогодні ми навчимося правильно їх вживати у мовленні.

IV. Сприймання й усвідомлення отриманого матеріалу.

1. Робота за малюнками (с. 40-41, впр. 81)

— Розгляньте малюнки. Хто на них зображений?

— Прочитайте тексти. Що їх об’єднує? Чим вони відрізняються?

— З’ясуйте значення слова морж у текстах. Скільки значень має слово моржі?

Запам'ятайте! У мові є слова, що мають кілька значень. Одне слово може називати різні предмети, ознаки, дії. Наприклад: крило літака, крило будинку, крило вітряка; добра людина, добра страва; іде дощ, іде час. Значення слів подаються у тлумачному словнику.( відео «Мовка і Суржик»

2. Фізкультхвилинка

(відео «Весела зарядка»)

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.

1. Робота над казкою (с. 41, впр. 82)

— Прочитайте казку. Перекажіть її.

— Спишіть текст. Підкресліть слово, що має кілька значень. Скільки значень має слово гребінь?

— Виберіть зі словника значення, у якому вживається слово гребінь у тексті казки.

— Складіть два речення з третім і четвертим значенням слова гребінь.

2. Робота над текстом (с. 42, впр. 83 усне виконання)

3. Робота в парах

— Доберіть слова, щоб утворилися словосполучення.

— Складіть речення зі словосполученнями із кожної групи:

Кулькова...; Засіяне...; ... температура;

... дитини; ... в зошиті; ... на зріст;

... від валізи; футбольне...; ...ц ін а;

дверна... (Ручка) пшеничне... (поле) ... урожай. (Висока)

VI. Підсумок уроку.

-Що нового ви дізналися на уроці?

-Які слова називаються багатозначними? Наведіть приклади.

-Які труднощі виникали при виконанні завдань?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 41, впр. 84.  Вивчити правило.

 

docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
6899
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку