Урок № 23. Слова, що мають кілька значень
Тема: Слова, що мають кілька значень.
Мета: сприяти ознайомленню дітей з багатозначними словами. Виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова у мовленнні. Розширювати уявлення учнів про значення слів і їх вживання. Виховувати інтерес до вивчення української мови.
Обладнання: підручник, зошит, таблиця «Багатозначні слова», телевізор, відеоматеріали.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Хто щасливий, той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини –
Це ж чудово для людини!
- Посміхніться один одному,
Щоб нам було приємно спілкуватися!
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.
1. Перевірка домашнього завдання (с. 40, впр. 80)
— Прочитайте слова з прямим і переносним значенням до слів: осінь, сонце, руки, вода, білка.
— Прочитайте речення зі словами, ужитими в переносному значенні.
2. Гра «Упіймай слова в переносному значенні»
Гримить грім, гримить пісня; солодкий сон, солодке яблуко; свіжа думка, свіжа квітка; дитина плаче, зима плаче; солодкий чай, солодке життя.
3. Каліграфічна хвилинка
-Спробуйте розгадати загадку:
Це слово три значенні має:
То двері воно зачиняє,
То тягнеться ніжно до мами,
То букви виписує вправно.(Ручка)
( На дошці малюнки – дитяча ручка, кулькова ручка, дверна ручка)
Отже, на каліграфічній хвилинці ми запишемо буквосполучення «уч», «чк», слово «ручка».
-Яке значення має слово ручка?
-Складіть три речення зі словом відгадкою, щоб воно виступало в різних значеннях.
III. Повідомлення теми й мети уроку.
— Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, що мають кілька значень.
-Яку назви ви дали б словам, що мають багато значень?
-Так, дійсно ці слова називають багатозначними. І сьогодні ми навчимося правильно їх вживати у мовленні.
IV. Сприймання й усвідомлення отриманого матеріалу.
1. Робота за малюнками (с. 40-41, впр. 81)
— Розгляньте малюнки. Хто на них зображений?
— Прочитайте тексти. Що їх об’єднує? Чим вони відрізняються?
— З’ясуйте значення слова морж у текстах. Скільки значень має слово моржі?
Запам'ятайте! У мові є слова, що мають кілька значень. Одне слово може називати різні предмети, ознаки, дії. Наприклад: крило літака, крило будинку, крило вітряка; добра людина, добра страва; іде дощ, іде час. Значення слів подаються у тлумачному словнику.( відео «Мовка і Суржик» |
2. Фізкультхвилинка
(відео «Весела зарядка»)
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
1. Робота над казкою (с. 41, впр. 82)
— Прочитайте казку. Перекажіть її.
— Спишіть текст. Підкресліть слово, що має кілька значень. Скільки значень має слово гребінь?
— Виберіть зі словника значення, у якому вживається слово гребінь у тексті казки.
— Складіть два речення з третім і четвертим значенням слова гребінь.
2. Робота над текстом (с. 42, впр. 83 усне виконання)
3. Робота в парах
— Доберіть слова, щоб утворилися словосполучення.
— Складіть речення зі словосполученнями із кожної групи:
Кулькова...; Засіяне...; ... температура;
... дитини; ... в зошиті; ... на зріст;
... від валізи; футбольне...; ...ц ін а;
дверна... (Ручка) пшеничне... (поле) ... урожай. (Висока)
VI. Підсумок уроку.
-Що нового ви дізналися на уроці?
-Які слова називаються багатозначними? Наведіть приклади.
-Які труднощі виникали при виконанні завдань?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 41, впр. 84. Вивчити правило.