Урок "Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні"

Про матеріал
Урок ознайомить учнів із прикметником і його значенням у мовленні. Вчить визначати прикметник за питанням, значенням і роллю в реченні.
Перегляд файлу

1

 

Тема:  «Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні» 3 клас

 

Мета:

  • розширити знання учнів про прикметник і його значення у мовленні;
  • вчити визначати прикметник за питанням, значенням і роллю в реченні;
  • розвивати увагу та спостережливість;
  • збагачувати мовлення учнів;
  • виховувати  почуття взаємодопомоги,  прищеплювати  інтерес до української мови.

 

Обладнання: підручник  «Українська  мова» (3 кл.),  авт.  М.С.  Вашуленко, О. І.  Мельничайко,  Н. А.   Васильківська,     мультимедійна      презентація «Загальне поняття про прикметник. Значення прикметників у мовленні», картки для індивідуальної та парної роботи.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент ( 1хв.)

Ось дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок української мови починаймо.

 

ІІ. Вправа « Очікування» ( 1хв.)

  • Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?  (Відповіді дітей)
  • Я бажаю, щоб ваші очікування виправдались. 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( 1хв.)

Діти, девіз нашого уроку буде такий:

 Думати швидко.

 Виконувати чітко.

 Творчо працювати.

 Каліграфічно писати.

Тож беріть із собою увагу, спостережливість, охайність, розум.  

 

IV. Актуалізація опорних знань

  1. Розминка «Мозкова атака» ( 2 хв.)
  • З чого складається наше мовлення?
  • З чого складаються речення?
  • В які частини мови поєднані слова?
  • Яку частину мови вже вивчили?
  • Що таке іменник? Яких родів бувають іменники?
  • За допомогою чого встановлюється зв'язок іменника з іншими словами?
  • Якими членами речення можуть виступати іменники?
  • Отже, ми з’ясували, що вже знаємо. Сьогодні ми продовжимо здобувати нові знання.

 

  1. Хвилинка каліграфії ( 2 хв.)

Мм   ме   мо   мл    милозвучна

  • Діти, а тепер давайте з вами усно складемо речення зі словом милозвучна.
  • На    яке питання    відповідає   слово  милозвучна?  До  якої  частини  мови відноситься?

 

V.  Повідомлення теми і мети уроку ( 1хв.)

  • Як ви вважаєте, якою може бути тема нашого уроку? (Відповіді дітей)
  • Дійсно, на сьогоднішньому уроці ми з вами розширимо знання про прикметник і його значення у мовленні.

 

VІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Опрацювання вірша «Прикметник» ( 3 хв.)

Що прикметник означає?                             

 Він прикмети називає –                        

всі прикмети визначає.                          

Розуміється на всьому:                          

на великому й малому,                            

який смак в кого буває,                             

і за кольором впізнає,                              

і за розміром і віком,                               

яким стане чоловіком,                           

почуття він розпізнає,                           

про характер думку має,                        

про красу і про вроду,                              

про навколишню природу,                   

і про місяць, і про сонце,

ще й загляне у віконце.

Всі ознаки добре знає,

Слово точне добирає –

їх багато дуже має.

Коли хтось про щось спитає,

тут же він відповідає:

-Яка мама? – Добра, щира,

і привітна, співчутлива…

-Який тато? – Сильний,  мужній,

гарний, чуйний, дужий…

Всіх ознак не перелічиш.

Перевір, якщо лиш хочеш.

Висновок. Прикметники називають ознаки предметів і відповідають на питання який? яка? яке? які?

 

  1. Довідка ( 2хв.)

    За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним, експресивним. Зараз наведіть, будь ласка, приклади цієї частини мови:

  • за смаком (солоний, кислий, гіркий, пекучий, терпкий, …);
  • за матеріалом (дерев’яний, металевий, залізний, шкіряний, резиновий, пластмасовий, …);
  • за призначенням (письмовий, обідній, дитячий, канцелярський, слюсарний, столярний, …);
  •  за виявом почуттів (сердитий, похмурий, радісний, веселий, смутний, лагідний).

 

  1. Робота з підручником (виконання вправи 332, с. 138) ( 7 хв.)
    • Прочитайте і спишіть. Підкресліть прикметники. Усно поставте до них питання.
    • Зверніть увагу, як за допомогою прикметників авторові вдалося змалювати предмети навколишньої природи. Використовуйте і ви для цього прикметники.
    • У яких рядках вірша висловлено його головну думку?

 

  1. Фізкультхвилинка ( 1хв.)

 

VІІ. Узагальнення і систематизація знань

  1. Робота в парах ( 3 хв.)
  • Я пропоную попрацювати в парах, допомагаючи один одному.
  • Прочитайте речення, записані на картках. (Діти вчаться. Дівчинка співає.)
  • Як ви вважаєте, що потрібно зробити, щоб речення стали гарнішими та цікавішими?
  • Вірно. Речення треба поширити, використовуючи прикметники.
  • Прошу записати поширене речення в зошит. Визначте граматичну основу і підкресліть прикметники.

Перевірка

  • Висновок. Яким членом речення виступає прикметник?

 

  1. Робота з підручником (виконання вправи 333, с. 139) ( 3хв.)
  • Прочитайте. Чи можна точно визначити , в яку пору року відбувається подія? Чому?
  • У кожному реченні на місці крапок вставте прикметники. Доберіть слова так, щоб було зрозуміло, в яку пору року відбувається подія.
  • Яка частина мови допомогла увиразнити текст? Зробіть висновок про значення прикметників у нашому мовленні.

 

  1. Фізкультхвилинка для очей ( 1 хв.)

 

  1. Розвиток мовлення (вправа 334, с. 139) ( 3 хв.)
    • Продовжте казку (усно). Доберіть прикметники разом з іменниками.
    • Випишіть з казки прикметники разом з іменниками, з якими вони зв’язані.

 

  1. Творча робота( 3 хв.)
  • До поданих іменників підберіть і запишіть ознаки.

Лимон, огірок, цибуля.

 

VIIІ. Підсумок уроку

  1. Вправа «Мікрофон» ( 1хв.)
  • На які питання відповідає прикметник?
  • Що означає?
  • Яким членом речення буває?
  • Яким стає текст завдяки прикметникам?

 

  1. Гра « Впіймай прикметник» ( оплесками) ( 2хв.)

Ведмідь, зелень, синій, зелений, великий, велетень, височіти, рибалити, рибний, високий, веселка, зимовий, веселитися, риба, олівець, веселий, добрий, сердитий, холодна, сонце, сонячний, гірка, рідна, весняне, весна.

 

  1. Оцінювання учнів( 1хв.)

 

ІХ. Домашнє завдання ( 2хв.)

Вправа 335, с.139

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 січня 2019
Переглядів
5109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку