План-конспект учителя початкових класів Ступак Валентини Михайлівни, вчителя початкових класів Мелітопольської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 25 Мелітопольської міської ради Запорізької області, спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Урок розвитку зв язного мовлення.
ТЕМА УРОКУ: Чарівний світ осінніх рим.
МЕТА : вчити добирати рими, відчувати ритм і мелодіку мовлення; вчити виражати у слові власні думки та почуття, красу довкілля; емоційно від-гукуватися на прекрасне і створювати його самому; розширити, закріпити, поглибити знання про осінь, осінні прикмети тощо.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- привітання гостей.
1. Вступне слово вчителя.
Осінь пензлика взяла малювати почала:
Небо сіре, дощ і хмари, листочки золотом горять.
А ми ручки в руки взяли , будем віршики складать.
Так колись і Леся починала – про довкілля віршики складала.
І Тарасик також починав, а пізніше знаменитим став.
Ми вірші розповісти попросим якою поети бачили осінь.
2.Хвилинка поезії.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Оголошення теми уроку.
- А якою осінь бачити ви? ( складання асоціативного куща)
ІІІ. Підготовча робота.
1. Складання лічилки за малюнками.
Раз, 2 – ( мал. дерев) дерева,
3, 4 – війшли (мал. звірів) звірі,
5, 6 – пада (мал. листочка) лист,
7, 8 – (мал. птахів в лісі) птахи в лісі,
9, 10 – це ( мал. сунички) сунички
Підвели червоні личка.
2. Вправа « Риму добирай» (робота в парах)
а)- Зараз за прикметами спробуємо дібрати риму.
Сонце світить, та не _______________ (гріє).
Листячко уже _______________ (жовтіє).
Все частіше йдуть _______________ ( дощі)
на дерева та _______________ (кущі).
Доспівають на ліщині ______________ ( горішки),
Лущить вправно білочка ______________ ( шишки).
І скрутився їжак у ______________ (клубочок),
Наколов на колючки ______________ (листочок або грибочок).
Вже заліг і спить ведмідь у _____________ (барлозі),
і стоять калюжі скрізь на ______________ (дорозі).
Скоро стане зима від снігу ______________ (біла),
А птахи у вирій вже ______________ (відлетіли)
б) Вибірково перевіряємо.
- Які рими дібрали?
- Дайте визначення, що таке рима? (Співзвучність закінчень слів віршованих рядків.)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Вправа « Поетична вітальня» (робота в групах)
- Зараз спробуємо складати вірші, використовуючи прийом « Буриме», який з явився у 17 ст. у Франції. Переклад – римовані рядки.
- Я пропоную кожній групі римовані рядки, а ви повинні дописати їх, щоб утворився вірш.
1гр. ________ пора. 2 гр. _________ багато. 3гр. ________ віконце,
________ гора. _________ свято. ________ сонце.
________ дітвора. _________ гріє. ________ лис.
________ ура! _________ мріє. ________ подивись.
4гр. _________ руденька 5 гр. ________ осінь. 6 гр. ________ листопад.
_________ грибок. _________просить. _________сад.
_________ хутенько _________ частує. _________ далекі.
_________ теремок. __________ готує. _________ лелеки.
4. Презентація творів.
ІV.Домашнє завдання.
V. Підсумок.
- Зібрати пазл ( Як, щоб, добре, вміти, знати, складати, віршики, українську мову)
Як добре українську мову знати,
щоб вміти віршики складати.