Тема. Розвиток мовлення . Опис тварини.
Мета. Розвивати у дітей навички усного і писемного мовлення, покращувати лексичний запас, вчити створювати описи тварин, розвивати пам’ять, творчість та уяву. Формувати навички самоконтролю і самоперевірки, вміння працювати у парі. Виховувати любов до природи, до рідної мови.
Обладнання. Зображення різних тварин.
Хід уроку. І. Організаційний момент.
- Добрий день, мої любі учні. Я дуже рада бачити вас! І зичу вам гарного настрою.
- Дайте кілька порад один одному, як можна поліпшити свій настрій.
- Пропоную відгадати загадки, які допоможуть нам дізнатися тему уроку та, сподіваюся, піднімуть ваш настрій.
ІІ. Актуалізація чуттєвих уявлень учнів.
Відгадування загадок про тварин(за матеріалами http://doshkolenok.kiev.ua/zagadki/240-zagadku-pro-tvarun.html)
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
(Лисиця)
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається.
Вночі йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?...
(Їжачок)
Довгі ноги - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)
Я веселенький звірок,
Плиг з ялинки на дубок.
(Білка)
Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти.
(Вовк)
- Назвіть одним словом лисицю, вовка, білку, лелеку, їжака. (Тварини).
- Чи любите ви тварин? Чи маєте домашнього улюбленця?
- Які слова допомагали вам впізнати тваринку і відгадати загадки? (Прикметники).
Так, прикметники – це слова, що вказують на ознаки предметів, істот. Слова, що дають повний опис предмета, називають його розмір, форму, колір, смак тощо.
Прикметники роблять наше мовлення багатим, яскравим, образним, емоційним і красивим.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні ми будемо вчитися описувати тваринку, уживаючи багато прикметників. Тобто, складемо текст – опис.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
- Пригадайте, з яких частин складається текст?
(Зачин, основна частина, кінцівка)
- Що повідомляє кожна з цих частин?
(У зачині повідомляємо про що або про кого піде мова (передаємо загальні враження). В основній частині розкриваємо тему, тобто, розкриваємо ознаки предмета чи істоти. В кінці тексту робимо підсумок (в тексті- описі може і не бути).
(Показ зображень різних тварин.)
- Як ви думаєте, як можна описати цю тварину?
Зачин. Мій (назва тварини). Його звуть… Живе тваринка …
Основна частина. Він…. розміру. Має …. шерсть (шубка чи оперення), Мордочка (голова)…, очі…., вушка…, ніс(дзьоб)…., лапки…, хвіст….
Кінцівка. Напиши своє ставлення до тварини.
Довідка.
Тулуб - видовжений, витягнутий, маленький, великий.
Мордочка – загострена, приплюснута, коротка, кругла, витягнута.
Шерсть - пухнаста, колюча, довга, коротка, м’яка, шовковиста, руда.
Очі - чорні, зелені, сірі, темні, веселі, розумні, наче намистинки, немов зернинки.
Вуха- гострі, довгі, висячі, крихітні, великі.
Хвіст – довгий, короткий, прямий, закручений, барвистий, немов веселка, куций, пухнастий.
Лапи – короткі, довгі, криві, рівні, м’які.
Вдача-потішний, веселий, спокійний, ласкавий, полохливий, хитрий, рухливий, швидкий.
V. Самостійна робота. Написання опису.
- Вибери тваринку, склади і напиши текст-опис, користуючись планом.
1. Назва тваринки.
2. Якого вона розміру?
3. Чим вкрите її тіло?
4. Який у неї ніс, очі, вушка, хвіст?
5. Що вона їсть?
6. Як ти ставишся до цієї тварини?
VІ. Перевірка самостійно роботи.
VІІ. Підсумок уроку.
-Що вам найбільше сподобалося на уроці?
-Чи вам вдалося описати тварину? Які труднощі виникали в процесі роботи?
- Спробуйте створити ще один опис тварини вдома та принести його на наступний урок.