Урок " Прикметник Узагальнення матеріалу "

Про матеріал
Тема.Прикметник. Узагальнення знань Мета.Систематизувати знання учнів про прикметник. Формувати уміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні. Розвивати уміння узагальнювати, систематизувати мовні явища. Виховувати любов до рідного краю.
Перегляд файлу

Тема.Прикметник. Узагальнення знань

Мета.Систематизувати знання учнів про прикметник. Формувати уміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні. Розвивати уміння узагальнювати, систематизувати мовні явища. Виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: мультимедійний проектор,екран,таблиця «Прикметник».

Хід уроку

            І.Організаційний момент.
            Створення емоційного фону уроку.
       1. Привітання вчителя

  1. .Девіз уроку               

                  Сидимо – рівно.

                  Пишемо – краиво.

                   Слухаємо – уважсно.

                  Відповідаємо – правильно

  1. Мотивація до навчальної діяльності.

 Давайте підготуємо руку до письмової роботи. Відкрийте зошити, сядьте рівненько.

Каліграфічна хвилинка.   

 Щоб букви правильно писати,

   Хвилинку каліграфії

   Нам треба розпочати.

   Писатиму букви рівнесенько,

   Щоб були красиві, гарнесенькі.

               У у ул уу уа   Україна

              Україно! Земле рідна,

              Земле сонячна і хлібна.

 

 

 Наші предки випускали голубів та інших птахів на волю, щоб закликати весну.               Один з голубів завітав до нас із загадковим листом. Деякі слова він розгубив і просить вас їх знайти.

Діти, щоб здобути знань основи,

Вивчіть цю частину мови!

Назва наче дуже звична,

Але красива й поетична – Прикметник.

Ці слова     називають – жодної не обминають,

Їх знайти сьогодні постарайтесь,

      для цього скористайтесь. 

Завжди з … у реченні пов`язані,

Бувають … і … за значенням,

Із ними мова як на свято

Стає … , … , … . 

Оце так загадка. Зможемо ми її розгадати?

  1. Постановка навчальної мети.
  2. Узагальнення і систематизація знань про прикметник.

Виконання  вправ.

 Завдання I.

Інтерактивна  вправа «Мікрофон»

Впізнайте предмет за ознаками. По черзі читають:

високі, голі    сніг

білий, яскравий   дерева

тепла, рання   свято

радісне, зимове   вода

холодна, прозора   весна

   Що виражають ці слова?

   На які питання відповідають слова, що виражають ознаку предмета?

   Підберіть відповідні слова, що означають назву предмета.

ВИСНОВОК – отже

Що виражають ці слова?

Вставляємо у вірш слово  «ознаку»            

          Робота в парах.

Треба підібрати до кожного слова його ознаку.

Сонце, сніг, зайчик, калина.

 

      

      

   

   Що виражають ці слова? (ознаку)

   На які питання відповідають?

Я теж підібрала слово, що виражає ознаку  легкі

На яке питання відповідає це слово?         Які?

 Підставляю до кожного малюнка.

Діти:  сонце яке?  легкі

  калина яка?  легкі 

  голуб який? легкі

   Чи можна це слово застосувати?

   На яке питання воно відповідає? (які?)

Виражає ознаку багатьох предметів.

ВИСНОВОК. Слова, що виражають ознаку предмета, відповідають на питання який? яка? яке? які?

 Вставляємо у вірш слово «питанням». 

Наші предки булі спостережливі і складали свої прогнози.

Завдання  

 Коли на Водохреща йде лапатий сніг – буде багатий урожай. Якщо місяць повний – буде велика вода. Сонце яскраве в цей день – будуть чисті хліба.             

   Що це за речення? (Вони зв’язані за змістом. Це текст)

   Про що говориться в тексті?

   Який заголовок дамо?

   З якою частиною мови пов`язується слово, що виражає ознаку предмета (з іменником)

Самостійна робота.

Випишіть з тексту сполучення іменника з прикметником.

Перевірка самостійної роботи.

 

 

лапатий сніг                      багатий врожай

повний місяць                        велика вода

яскраве сонце                       чисті хліба

   У якому числі вжито іменники?

   Як визначити число прикметників? (За іменником, з яким зв’язаний прикметник)

   Позначте закінчення прикметників.

   Як визначити рід прикметника? (За іменником, з яким зв’язаний прикметник)             

Учні визначають рід прикметників.   Перевірка.

   У якому словосполученні не можна визначити рід прикметника? (Чисті хліба)

   Чому? (Відповіді учнів)

ВИСНОВОК. З якими словами зв`язані прикметники у реченні?

Вставляємо у вірш слова «з іменником».

   Як змінюються прикметники? (Відповіді учнів)

   А тепер звернемося ще раз до записаних сполучень. Подумайте і скажіть, чим пара слів чисті хліба відрізняються від усіх інших пар? (Він (прикметник) виражає ознаку багатьох предметів, а всі інші – одного).

Вставляємо у вірш слова «один – багато»

   У якому значенні вжито прикметник у словосполученні чисті хліба? (У переносному)

ВИСНОВОК. Прикметники можуть вживатися в прямому і переносному значенні.

Фізкультхвилинка.

 Калина – символ України. Я думаю ви згодитесь, що це чудова рослина. Пригадайте, яка вона красива навесні у білому цвітінні, восени – в червоних ягодах.

   Красива вона? Пишемо –       Калина красива 

Завдання.

 Доберіть близькі за значенням прикметники. (Самостійно пишуть).

Калина красива, гарна, чудова, прекрасна.

 Перевірка.

   Які за значенням ці прикметники? (близькі).

 Недаремно в народі кажуть: (Розкриваю речення на дошці)  

Книга – маленьке віконце, а світ великий видно.

                    Як ви розумієте це прислів`я?

Спишіть речення, знайдіть прикметник і підкресліть.

Орфограма – великий .

                    Яке значення мають прикметники? (протилежне)

ВИСНОВОК. Які за значенням бувають прикметники?

Вставляємо у вірш  слова «близькі і протилежні».

 УчительМи відшукали з вами майже всі слова, загублені голубом. Читаємо вірш, зупиняємось перед останнім рядком.

ВИСНОВОК. Отже, яку роль виконують прикметники у мовленні?

 Саме таким яскравим, виразним, образним було наше мовлення на уроці. І треба, щоб було таким завжди, з безліччю різних прикметників.

Завдання    Творча робота. (Усно).

…. селище розташовано на …. березі …. річки.

…. річка спить під …. кригою. Недалеко від школи гордо стоїть храм.

Люб`язно зустрічають гостей …. люди.

   Про що розповідається в цьому тексті? (Відповіді дітей)

   Доберіть заголовок до тексту.  Навіть прикметники у тексті. Яким членом речення найчастіше виступають прикметники ? (Відповіді дітей)

   V. Підсумок уроку                 Рефлексія діяльності.  

Гра «Доповніть речення»

Прикметник називає...

Відповідає на питання...

В реченні зв’язаний...

Змінюється за... і...

У множині прикметники мають закінчення...

Домашнє завдання :опис калини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 січня
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку