Урок. "Розвиток мовлення. Опис зовнішності людини"

Про матеріал
Мета уроку: повторити теоретичний матеріал про типи мовлення, їхні функції, ознайомити семикласників з особливостями побудови опису зовнішності людини; вдосконалити вміння визначати належність висловлювання до певного стилю мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів різних типів мовлення .
Перегляд файлу

 

 

 

 

Розробка уроку з української мови у 7-ому класі на тему: «Розвиток мовлення. Особливості побудови опису зовнішності людини»

 

 

 Підготувала

                                                          Вітковська Л. В.,

                                             учитель української мови та 

                                                             літератури

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Розвиток мовлення. Повторення вивченого про типи мовлення.     Особливості побудови опису зовнішності людини.

Мета: повторити теоретичний матеріал про типи мовлення, їхні функції, ознайомити семикласників з особливостями побудови опису зовнішності людини; вдосконалити вміння визначати належність висловлювання до певного стилю мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів різних типів мовлення .

                                                  Хід уроку

  Робота з мовленнєвими поняттями.

  1. До яких типів мовлення можуть належати тексти залежно від їх змісту?
  2. Які типи мовлення (фрагменти їх), як правило, поєднуються в одному висловлюванні?

Колективне опрацювання схеми. Користуючись відомостями поданої схеми, дати відповіді на запитання.

 У чому полягає основна мета опису зовнішності людини в текстах художнього стилю?

  У яких стилях мовлення, крім художнього, можна зустріти опис зовнішності людини?

Робота з текстом. Прослухати текст. Визначити його стилістичну приналежність. З`ясувати, які типи мовлення тут поєднані?

   Сидить Вовка на кураїнні. Торішнього кураю нагнало у рівчак багато і здається, що то з рівчака виглядають овечі спини. Вибрав собі Вовка найсу-

хіше  перекотиполе, довго його товк і м`яв – добра підстилка вийшла. Штани у хлопця з німецької плащ-палатки, цупкі штани – не доберуться колючки до тіла. На голові у нього потерта шапчина, теж трофейна. Під час зимових боїв її, мабуть, кулями порешетило, і з дірочок тепер вилазить вата. Але нічого, тепла шапка, хіба що трохи завелика для хлопця – з-під неї Вовка позирає на світ, як з-під грибка. І піджачок у нього путящий, мати із старої солдатської ватянки перешила йому. Так що можна сидіти в степу. Одно тільки біда: як не вмостить ноги – холодно. Вже пробував натягувати холоші аж на п`яти – все одно піддуває.

    Вже й руками розтирав поморхлі, як печені буряки, мокрі й задубілі ноги – не одпускають зашпори. Нарешті придумав: здер з голови  шапку і шурхнув ногами, як у гніздо. О, зовсім інший фасон!

  • Михо! – гукнув повеселілий Вовка. – Ану, вгадай, що це за тварюка: з бородою, а не дід, з рогами, а не віл?

     Мишко Циганчук лежить зараз на бруствері свіжого окопу. Він в одній сорочечці, якісь безбарвній, пожухлій та подертій, у коротких штанцях, підв`язаних мотузком. Лежить Мишко горілиць на сирій землі, світить голи-

 

 

 

 

 

ми п`ятами. Мабуть, куняє (В. Близнець).

Курай – трав`яниста рослина. Бруствер – земляний насип на зовнішній стороні окопу.

Яку роль виконує в тексті опис? Усно переказати його.

Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитати мовчки текст. Довести, що в ньому поєднано два типи мовлення. З`ясувати, які саме.

  Буяло зелене свято – Трійця.

  Настуся помітила, що на неї всі дивляться, розгублено зупинилася, зашарі-

лась і ще погарнішала. А вони – батьки і гості – не зводили з неї очей.

   Батько дивився зачудовано, немов бачив свою доньку вперше. Та воно, по правді, так і було, бо він – рогатинський священик Іван Лісовський – лише нещодавно, по Великодню, повернувся з далеких довгих походів проти татарів і турків, де він благословляв козаків на бій з бусурменами, ретельно служив панахиди по загиблих і частенько сам брався за шаблю. Тож незчувся отець Іван, як виросла донька.

    Мати дивилася на доньку закохано і замріяно, щось думала світле і водно-

час бентежне, бо зволожились очі в матушки і на засмаглі руки впала щасли-

ва сльоза.

    А Настя справді як намальована. Великі карі очі, а над ними, мов чорні блискавки, – тонкі брови. Ніжний рум`янець, біле личко, важка руса коса через плече. А ще – вишита сорочка, добре намисто, барвиста плахта і чисті білі босі ноги (Ю. Колісниченко, С. Плачинда).

  

  1. Виписати з тексту опис зовнішності людини. Що найбільше привертає увагу в цьому описі?
  2. За допомогою яких мовних засобів виразності досягається образність і емоційність зображення дівчини? У якому реченні міститься мета опису? Записати його. Яку функцію виконує опис дівчини в тексті?  

Дослідження-відновлення на основі тексту. Відновити структуру поданого тексту, розставивши пункти плану в правильній послідовності.

  1. Батько дивився на доньку зачудовано.
  2. Настя справді як намальована.
  3. Було Зелене свято.
  4. Настуся розгублено зупинилася.
  5. Мати дивилася на доньку закохано.

Творче конструювання тексту. За зразком опису, поданого в попередньому тексті, скласти усний опис зовнішності вашого найближчого друга в художньому стилі, використовуючи різноманітні лексичні й синтаксичні мовні засоби.

Домашнє завдання. Скласти текст-розповідь про ваше родовідне дерево, увівши в нього опис зовнішності одного з членів родини.

 

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
28 березня 2023
Переглядів
410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку