Розробка уроку з української мови у 7-ому класі на тему: «Розвиток мовлення. Особливості побудови опису зовнішності людини»
Підготувала
Вітковська Л. В.,
учитель української мови та
літератури
Тема. Розвиток мовлення. Повторення вивченого про типи мовлення. Особливості побудови опису зовнішності людини.
Мета: повторити теоретичний матеріал про типи мовлення, їхні функції, ознайомити семикласників з особливостями побудови опису зовнішності людини; вдосконалити вміння визначати належність висловлювання до певного стилю мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний аналіз текстів різних типів мовлення .
Хід уроку
Робота з мовленнєвими поняттями.
Колективне опрацювання схеми. Користуючись відомостями поданої схеми, дати відповіді на запитання.
У чому полягає основна мета опису зовнішності людини в текстах художнього стилю?
У яких стилях мовлення, крім художнього, можна зустріти опис зовнішності людини?
Робота з текстом. Прослухати текст. Визначити його стилістичну приналежність. З`ясувати, які типи мовлення тут поєднані?
Сидить Вовка на кураїнні. Торішнього кураю нагнало у рівчак багато і здається, що то з рівчака виглядають овечі спини. Вибрав собі Вовка найсу-
хіше перекотиполе, довго його товк і м`яв – добра підстилка вийшла. Штани у хлопця з німецької плащ-палатки, цупкі штани – не доберуться колючки до тіла. На голові у нього потерта шапчина, теж трофейна. Під час зимових боїв її, мабуть, кулями порешетило, і з дірочок тепер вилазить вата. Але нічого, тепла шапка, хіба що трохи завелика для хлопця – з-під неї Вовка позирає на світ, як з-під грибка. І піджачок у нього путящий, мати із старої солдатської ватянки перешила йому. Так що можна сидіти в степу. Одно тільки біда: як не вмостить ноги – холодно. Вже пробував натягувати холоші аж на п`яти – все одно піддуває.
Вже й руками розтирав поморхлі, як печені буряки, мокрі й задубілі ноги – не одпускають зашпори. Нарешті придумав: здер з голови шапку і шурхнув ногами, як у гніздо. О, зовсім інший фасон!
Мишко Циганчук лежить зараз на бруствері свіжого окопу. Він в одній сорочечці, якісь безбарвній, пожухлій та подертій, у коротких штанцях, підв`язаних мотузком. Лежить Мишко горілиць на сирій землі, світить голи-
ми п`ятами. Мабуть, куняє (В. Близнець).
Курай – трав`яниста рослина. Бруствер – земляний насип на зовнішній стороні окопу.
Яку роль виконує в тексті опис? Усно переказати його.
Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитати мовчки текст. Довести, що в ньому поєднано два типи мовлення. З`ясувати, які саме.
Буяло зелене свято – Трійця.
Настуся помітила, що на неї всі дивляться, розгублено зупинилася, зашарі-
лась і ще погарнішала. А вони – батьки і гості – не зводили з неї очей.
Батько дивився зачудовано, немов бачив свою доньку вперше. Та воно, по правді, так і було, бо він – рогатинський священик Іван Лісовський – лише нещодавно, по Великодню, повернувся з далеких довгих походів проти татарів і турків, де він благословляв козаків на бій з бусурменами, ретельно служив панахиди по загиблих і частенько сам брався за шаблю. Тож незчувся отець Іван, як виросла донька.
Мати дивилася на доньку закохано і замріяно, щось думала світле і водно-
час бентежне, бо зволожились очі в матушки і на засмаглі руки впала щасли-
ва сльоза.
А Настя справді як намальована. Великі карі очі, а над ними, мов чорні блискавки, – тонкі брови. Ніжний рум`янець, біле личко, важка руса коса через плече. А ще – вишита сорочка, добре намисто, барвиста плахта і чисті білі босі ноги (Ю. Колісниченко, С. Плачинда).
Дослідження-відновлення на основі тексту. Відновити структуру поданого тексту, розставивши пункти плану в правильній послідовності.
Творче конструювання тексту. За зразком опису, поданого в попередньому тексті, скласти усний опис зовнішності вашого найближчого друга в художньому стилі, використовуючи різноманітні лексичні й синтаксичні мовні засоби.
Домашнє завдання. Скласти текст-розповідь про ваше родовідне дерево, увівши в нього опис зовнішності одного з членів родини.