Урок «Розвиток мовлення «Осінь»

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з різновидом усної народної творчості – прислів’ями, поширити уявлення про влучність, точність, красу рідного слова, збагатити мовлення учнів образною лексикою, вчити дітей розрізняти окремі слова і речення; конструювати прислів’я про осінь
Перегляд файлу

Тема. «Розвиток мовлення «Осінь»

Мета: ознайомити учнів з різновидом усної народної творчості – прислів’ями, поширити уявлення про влучність, точність, красу рідного слова, збагатити мовлення учнів образною лексикою, вчити дітей розрізняти окремі слова і речення; конструювати прислів’я про осінь, поглибити уявлення учнів  про рідну природу, вчити бачити і розуміти прекрасне як і в природі так і в житті, на картині, в музиці, поезії, удосконалювати вміння висловлювати свої почуття і захоплення, виражати їх в усній формі, допомогти відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені, вчити спостерігати за барвами, звуками осінньої природи, знаходити дивне, казкове в звичайному, складати прислів’я про осінь; розвивати вміння уважно спостерігати, естетично відчувати природу; виховувати інтерес до прислів’їв з використанням власного досвіду, набутих знань в дитсадку, любов до природи та повагу до професії двірника.

Обладнання: схеми речень

Тип уроку: урок-екскурсія

Хід уроку

І Організаційний момент

Любі малята!

Мені розказати вам треба багато

Розмову таку я вам поведу

Зустріла я сонечко в нашім саду

Воно прилетіло до нашої школи

І хоче з вами сьогодні гуляти.

ІІ.Актуалізація опорних знань

  • 1.Відгадування загадки

Спустіли поля, мокне земля,

Дощ накрапає. Коли це буває ? (Восени)

  • 2.Мовна розминка. Гра „Відлуння”

Буква до букви-ви-ви-ви

І виникло слово-во-во-во

Слово до слова –ва-ва-ва

Виникла мова –ва-ва-ва.

Рідна мова – це наш скарб. Вона зберігає у собі мудрість попередніх поколінь. Народна мудрість через роки прийшла до нас у фолькльорі – народних творах.

Фолькльор – це твори усної народної творчості. Вони складені  не однією людиною й не одразу, а впродовж життя багатьох людей. Народна творчість має колективного автора. І ми сьогодні також попрацюємо колективно.

  • 3.Складання речень про осінь за схемами.

І________    ________.   Настала осінь.

І________   _________  _________ . Настала золота осінь.

І_________  _________  ________   ________ . Настала  жовтокоса чарівниця осінь.

  • 4.Бесіда про осінні місяці.
  • Як називаються осінні місяці?
  • Чому вони мають таку назву ?

(Вересень –цвіте верес. Жовтень – жовтіє листя . Листопад- опадає листя.)

Легенда про Осінь

За народним переказом, Осінь – старша дочка  Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі – четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і і люди полюблять тебе.

І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця, і кожного року дарує нам свої щедрі дарунки полів, садів, лісів та чарує нас своїм осіннім золотом.

5. Виразне читання віршів про осінь з метою створення емоційного настрою, активізації зорових і слухових сприймань, уяви, збагачення образної лексики.

- Які вірші ви знаєте про осінь?

Ясне сонце не гріє

Холодок повіва

Засихає і жовтіє

На узліссі трава.

Осипаються клени

Листя з дуба летить

Лиш ялинка зелена

Серед двору стоїть. 

  • Якими барвами розмалювала художниця –осінь дерева та трави ?
  • Що радує око в осінньому лісі?
  • Що навіває сум?
  • Послухайте уважно вірш Марії Познанської „Горобина” і  дайте відповідь на запитання
  • З ким порівнює поетеса  горобину?

Хто в хустинці червоненькій

Став у лісі між дубків?

Може дівчинка маленька

Назбирать прийшла дубків.

Ні, не дівчинка там стала –

Горобина виростала,

 ту хустинку гаптувала

щедра осінь …золотава.

  • То з ким порівнює автор дерево? Чому?
  • Як ви розумієте значення слова „гаптувала”?

ІІІ Оголошення  теми уроку

  • Отож, ми сьогодні проведемо незвичайний урок в природі. Будемо спостерігати, вдивлятися в красу і багатство осені. Спробуємо помітити, як гаптує осінь  деревам хусточки. Хто з вас спостережливий, той одразу все і помітить.
  • А як потрібно поводитися в природі? Чому?

ІV Робота з новим матеріалом

 Колективне спостереження за природою в осінньому  парку

1. Еврестична бесіда на основі побаченого „Осіння мозаїка”

- Хто з вас помітив щось цікаве?

- Ось поряд стоять клени. Вони вже роздарували свої листочки. Усім дали: вітрові, землю-матінку вкрили, мишці та їжачкові на постіль кинули.

- А самі що вони роблять зараз? (Сплять солодким сном)

- А чи ростуть дерева взимку? Чому?

-  А це що за деревце поруч росте?

Так це ж ялина. Чому вона не скидає  свого вбрання на зиму? (В неї не листочки, а голочки, вони морозу не бояться. І зима одразу вдягає на них свою шубу і біленькі рукавички.)

2. Спостереження за дятликовою піснею.

- Влухайтеся в звуки природи.

- Хто ж це так вистукує?

- Давайте тихенько підемо на стук.

- Та це ж дятел. Що він робить корисного?

(Лікує дерева, хатку для білочки будує, гострить свій дзьоб, шукає собі їжу.)

3. Спостереження за дуплом білочки.

-  Хто з вас знає, де живе білочка?

- Ось погляньте вгору. Там є дупло білочки. А тепер опустіть  свої голівки вниз і подивіться,  що знаходиться біля стовбура дуба?

- То чим харчується білочка? (Горішками, шишками, грибочками.)

- А де ж зараз білочка? (Десь прогулюється, шукає запаси.)

- А зараз  трішечки розійдіться по парку, можливо, ще якісь цікаві пригоди побачите. Ходіть тихенько, бо тільки тиша може вам допомогти побачити найцікавіше в природі.

4. Вислуховування вражень учнів від побаченого і почутого насамоті

V Відефізкультхвилинка 

VІ Продовження роботи

  1. Гра „ Добери  риму ”.

               Осінь

Непомітно з’явилася  ------- осінь

День коротший стає щодоби

Глянь – берізки уже ---------злотокосі

І в дубів багряніють --------  листки.

Вже у теплі краї ----відлетіли

Сонцелюби – дзвінкі -------журавлі.

Не страшні їм тепер ----------заметілі

На південній далекій ------ землі.

  1. Гра „Добери слово”

Сонце (яке?) ласкаве, ніжне, гаряче, тепле.

Небо (яке?) чисте, блакитне, глибоке море.

Дощ – сумний, прозорий, скляний, сльози неба.

Ліс, парк – добрий, мудрий, сумний, стрункий, гарний, щедрий богатир.

  1. Робота над  прикметами осені.

Як вересніє, то дощик сіє.

Восени день блисне, а три дні кисне.

Опеньки зявилися – літо скінчилося.

Влітку ластівки дзвеніли, а осінь угледіли та й відлетіли.

4. Складання прислів’їв про осінь.

Ми будемо працювати колективно і  зараз  спробуємо вкласти свою маленьку часточку до усної народної творчості. Ми   складемо прислів’я про осінь.

Листя жовтіє, поле ----- смутніє

В осінній час сім негод у нас: ……(сіє, віє, крутить, мутить, припікає, поливає, звіває).

Ходить осінь по буковинському краю та виганяє птахів з …(гаю).

Осінь плаче …(холодними сльозами).

Листопад вересню…(онук), жовтню … (син), зимі …(рідний брат).

Вересень пахне ….(яблуками) , а жовтень ….(капустою).

5.Гра „Варена ріпа”

Умови.

Гравці беруться за руки  і стають у коло обличчям до центру. Потім вони вивертаються, утворюючи нове коло, обличчям назовні й починають крутитися всім колом, примовляючи:

  1. Варена ріпко, держися кріпко. Хто обірветься, тому дістанеться!

Той, хто не втримається, виходить на середину кола, а інші крутяться далі, поки більша частина гравців не вийде із кола.

  1. Ми з вами внесли свій вклад  в усну народну творчість. Ми були спостережливими  і тому  нам вдалося все побачити і почути.
  2. А зараз ми з вами повернемося до класу.

 VІІ Підсумок уроку. Рефлексія

- Погляньте на парти. Перед вами картина – частинки природи. Ваше завдання за допомогою побаченого і почутого  та кольорів осені оживити малюнок.

 

 

 

docx
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
1067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку