Тема. «Розвиток мовлення «Осінь»
Мета: ознайомити учнів з різновидом усної народної творчості – прислів’ями, поширити уявлення про влучність, точність, красу рідного слова, збагатити мовлення учнів образною лексикою, вчити дітей розрізняти окремі слова і речення; конструювати прислів’я про осінь, поглибити уявлення учнів про рідну природу, вчити бачити і розуміти прекрасне як і в природі так і в житті, на картині, в музиці, поезії, удосконалювати вміння висловлювати свої почуття і захоплення, виражати їх в усній формі, допомогти відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені, вчити спостерігати за барвами, звуками осінньої природи, знаходити дивне, казкове в звичайному, складати прислів’я про осінь; розвивати вміння уважно спостерігати, естетично відчувати природу; виховувати інтерес до прислів’їв з використанням власного досвіду, набутих знань в дитсадку, любов до природи та повагу до професії двірника.
Обладнання: схеми речень
Тип уроку: урок-екскурсія
Хід уроку
І Організаційний момент
Любі малята!
Мені розказати вам треба багато
Розмову таку я вам поведу
Зустріла я сонечко в нашім саду
Воно прилетіло до нашої школи
І хоче з вами сьогодні гуляти.
ІІ.Актуалізація опорних знань
Спустіли поля, мокне земля,
Дощ накрапає. Коли це буває ? (Восени)
Буква до букви-ви-ви-ви
І виникло слово-во-во-во
Слово до слова –ва-ва-ва
Виникла мова –ва-ва-ва.
Рідна мова – це наш скарб. Вона зберігає у собі мудрість попередніх поколінь. Народна мудрість через роки прийшла до нас у фолькльорі – народних творах.
Фолькльор – це твори усної народної творчості. Вони складені не однією людиною й не одразу, а впродовж життя багатьох людей. Народна творчість має колективного автора. І ми сьогодні також попрацюємо колективно.
І________ ________. Настала осінь.
І________ _________ _________ . Настала золота осінь.
І_________ _________ ________ ________ . Настала жовтокоса чарівниця осінь.
(Вересень –цвіте верес. Жовтень – жовтіє листя . Листопад- опадає листя.)
Легенда про Осінь
За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі – четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і і люди полюблять тебе.
І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця, і кожного року дарує нам свої щедрі дарунки полів, садів, лісів та чарує нас своїм осіннім золотом.
5. Виразне читання віршів про осінь з метою створення емоційного настрою, активізації зорових і слухових сприймань, уяви, збагачення образної лексики.
- Які вірші ви знаєте про осінь?
Ясне сонце не гріє
Холодок повіва
Засихає і жовтіє
На узліссі трава.
Осипаються клени
Листя з дуба летить
Лиш ялинка зелена
Серед двору стоїть.
Хто в хустинці червоненькій
Став у лісі між дубків?
Може дівчинка маленька
Назбирать прийшла дубків.
Ні, не дівчинка там стала –
Горобина виростала,
ту хустинку гаптувала
щедра осінь …золотава.
ІІІ Оголошення теми уроку
ІV Робота з новим матеріалом
Колективне спостереження за природою в осінньому парку
1. Еврестична бесіда на основі побаченого „Осіння мозаїка”
- Хто з вас помітив щось цікаве?
- Ось поряд стоять клени. Вони вже роздарували свої листочки. Усім дали: вітрові, землю-матінку вкрили, мишці та їжачкові на постіль кинули.
- А самі що вони роблять зараз? (Сплять солодким сном)
- А чи ростуть дерева взимку? Чому?
- А це що за деревце поруч росте?
Так це ж ялина. Чому вона не скидає свого вбрання на зиму? (В неї не листочки, а голочки, вони морозу не бояться. І зима одразу вдягає на них свою шубу і біленькі рукавички.)
2. Спостереження за дятликовою піснею.
- Влухайтеся в звуки природи.
- Хто ж це так вистукує?
- Давайте тихенько підемо на стук.
- Та це ж дятел. Що він робить корисного?
(Лікує дерева, хатку для білочки будує, гострить свій дзьоб, шукає собі їжу.)
3. Спостереження за дуплом білочки.
- Хто з вас знає, де живе білочка?
- Ось погляньте вгору. Там є дупло білочки. А тепер опустіть свої голівки вниз і подивіться, що знаходиться біля стовбура дуба?
- То чим харчується білочка? (Горішками, шишками, грибочками.)
- А де ж зараз білочка? (Десь прогулюється, шукає запаси.)
- А зараз трішечки розійдіться по парку, можливо, ще якісь цікаві пригоди побачите. Ходіть тихенько, бо тільки тиша може вам допомогти побачити найцікавіше в природі.
4. Вислуховування вражень учнів від побаченого і почутого насамоті
V Відефізкультхвилинка
VІ Продовження роботи
Осінь
Непомітно з’явилася ------- осінь
День коротший стає щодоби
Глянь – берізки уже ---------злотокосі
І в дубів багряніють -------- листки.
Вже у теплі краї ----відлетіли
Сонцелюби – дзвінкі -------журавлі.
Не страшні їм тепер ----------заметілі
На південній далекій ------ землі.
Сонце (яке?) ласкаве, ніжне, гаряче, тепле.
Небо (яке?) чисте, блакитне, глибоке море.
Дощ – сумний, прозорий, скляний, сльози неба.
Ліс, парк – добрий, мудрий, сумний, стрункий, гарний, щедрий богатир.
Як вересніє, то дощик сіє.
Восени день блисне, а три дні кисне.
Опеньки зявилися – літо скінчилося.
Влітку ластівки дзвеніли, а осінь угледіли та й відлетіли.
4. Складання прислів’їв про осінь.
Ми будемо працювати колективно і зараз спробуємо вкласти свою маленьку часточку до усної народної творчості. Ми складемо прислів’я про осінь.
Листя жовтіє, поле ----- смутніє
В осінній час сім негод у нас: ……(сіє, віє, крутить, мутить, припікає, поливає, звіває).
Ходить осінь по буковинському краю та виганяє птахів з …(гаю).
Осінь плаче …(холодними сльозами).
Листопад вересню…(онук), жовтню … (син), зимі …(рідний брат).
Вересень пахне ….(яблуками) , а жовтень ….(капустою).
5.Гра „Варена ріпа”
Умови.
Гравці беруться за руки і стають у коло обличчям до центру. Потім вони вивертаються, утворюючи нове коло, обличчям назовні й починають крутитися всім колом, примовляючи:
Той, хто не втримається, виходить на середину кола, а інші крутяться далі, поки більша частина гравців не вийде із кола.
VІІ Підсумок уроку. Рефлексія
- Погляньте на парти. Перед вами картина – частинки природи. Ваше завдання за допомогою побаченого і почутого та кольорів осені оживити малюнок.