Тема. Розвиток мовлення «Слова – назви овочів, фруктів»
Мета: розширити знання учнів про овочі, фрукти та ягоди, збагачувати словниковий запас; вдосконалювати навички спілкування, уміння висловлювати думку; розвивати мовлення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, до свого здоров’я.
Обладнання: дидактичний та ілюстративний матеріали з теми уроку, тлумачні словники, картки завдань для індивідуальних та групових робіт, запис української народної пісні «Ходить гарбуз по городу».
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація знань учнів
1. Вступне слово вчителя
За вікном зима. А у нас сьогодні цікава подорож лісами, садами та городами. Хто допоможе нам здійснити подорож, відгадайте:
Ой, набридло на віконці
Вже стільки сидіти,
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ. (Колобок)
Нашим помічником буде Колобок.
2. Гра «Відгадай, що у торбинці». Колобок приготував 3 торбинки. Що в них - вам, дітки, треба відгадати.
Отже, будьте уважні. Запрошуємо 3–х учасників. Гра проводиться тричі.
Правила гри.
За розміром.
За формою.
За кольором.
За смаком.
Чи їдять їх?
Що з них готують?
Учитель.
ІІІ Оголошення теми і мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про овочі, фрукти та ягоди.
ІV Вивчення нового матеріалу
1. Робота з тлумачним словником
Діти працюють в групах.
Перша група. Відшукайте значення слова «овочі». Овочі – це плоди городніх рослин, які можна їсти.
Друга група. Відшукайте значення слова «фрукти». Фрукти – це їстівні плоди деяких дерев і кущів.
Третя група. Значення слова «ягоди». Ягоди – це соковиті, найчастіше невеликого розміру, плоди дерев, кущів і трав.
2. Робота над віршем – наступне завдання від Колобка
Чим пахне літо
Чи знаєш ти, чим пахне літо?
У літа ніжний запах квітів,
Суниць, смородини, малини
Ромашки, м’яти і ожини.
Ще смачно пахне огірками,
І шовковицею, й грушками.
Але найкраще пахне в полі,
Де колоситься хліб на волі.
Про які ягоди згадується у вірші?
3. Гра «Мікрофон»
- Які ще ягоди вам відомі?
4. Виступи дітей пошукової групи
Що цікавого ви знаєте: про малину? смородину? суниці?
Малина – багаторічний гіллястий кущ. Ця рослина має надзвичайний смак та лікарські властивості. Її плоди вживають при застуді та для підсилення апетиту.
Смородина – теж гіллястий кущ. Народна медицина застосовує ягоди, листя та бруньки, як багате джерело вітамінів та протизастудний засіб.
Суниці – багаторічна трав’яниста рослина. Плоди суниць збуджують апетит, регулюють травлення добре втамовують спрагу.
5. Наступне завдання від Колобка
Діти працюють індивідуально, завдання на вибір.
6. Робота з картками. Підпиши назви ягід. Придумай речення про одну із ягід.
Побудуй його схему.
7. Складання загадок про ягоди. Робота в групах.
8. Презентація робіт
V Фізхвилинка
VІ Продовження роботи
1. Гра «Варю-варю борщик»
Діти стають у коло, утворюючи символічну «кастрюлю». Обирається група дітей, які будуть вибирати з кошика компоненти для борщу. Коли всі компоненти зберуться у колі, - «помилуємося» нашою стравою! Ну, як настрій? Нехай таким веселим, радісним буде весь день!
2. Наукові та цікаві повідомлення про овочі
Виступи учнів
Треба завжди дружити з цибулею й часником. Вони дуже корисні для людини, лікують та оберігають її від багатьох хвороб.
У нас з ранньої весни до пізньої осені багато зелені росте на городі: кріп, петрушка, шпинат, салат, цибуля, щавель, ревінь та інші. А ще можна вирощувати зелень на підвіконні.
Ось цибулька і часник –
Кожен з нас до них вже звик.
Як вживати їх частенько,
То й здоров’ячко міцненьке
Будем мати до ста літ.
Шлем цим овочам привіт!
3 Відгадування загадок.
І печуть мене, і варять,
І їдять мене, і хвалять,
Бо я дуже добра.
Звуть мене …(Картопля)
Він поважний, чепурний,
Він червоний і смачний,
Виглядає, як сеньйор.
Хто це, діти?(Помідор)
4. Казка від Колобка
Учитель читає казку.
Помідор і Картоплина
Червоний стиглий Помідор низько схилився під своєю вагою. Він радісно й щасливо посміхався. Неподалік з-під землі одним оком визирала Картоплина. Помідор прислухався до її сумної розповіді:
— Я лежу весь час під землею, аж поки не виросту. А ти, Помідоре, завжди на свіжому повітрі і зігрітий теплим сонечком. Всі милуються твоєю гарною і ніжною шкірою.
А я? У мене така шершава бридка шкіра. Мене викопають — і куди, ти думаєш, відправлять?
У погріб, у сховища, — спокійно промовив Помідор.
Так, так. І знову я лежатиму там непомітно в темноті,— тремтячим голосом продовжувала Картоплина.
У Помідора зникла щаслива посмішка. Задумався так сильно, що ледве не лопнула його червона шкірочка.
— Невже ти забула, що ти дуже корисна? — почав заспокоювати Помідор.
— Яке там корисна? Я також хочу бути таким гарним Помідором, як ти. Від заздрощів та роздратування шкіра Картоплини стала ще огиднішою. Помідору дуже хотілось її втішити, і він промовив:
— Картоплю люди використовують набагато більше, ніж помідори. Ти дуже потрібна, і причому потрібна саме така, яка є. Адже про картоплю говорять, що це другий хліб. Без твоїх вітамінів не обійтися. Коли ти у людей на столі, ніхто не згадує про твою пошерхлу шкіру. Адже шкіра — це не головне.
— Дякую тобі, Помідоре! Як ти мені допоміг! У мене і сум пройшов... Помідор ще більше засіяв. Йому стало приємно, що він зумів утішити Картоплину.
З тих пір помідори та картопля разом з іншими овочами радують людей, приносячи їм велику користь.
Обговорення прочитаного.
5. Коло спілкування
Діти утворюють коло і розповідають про улюблені овочі їхніх сімей, чим вони корисні.
6. Робота над текстом
Прочитайте текст. Придумайте заголовок
Жила-була насінина гарбуза. Навесні вона поселилася на городі. Скоро з’явився маленький паросточок. Він притягував рученята до сонечка. А хмаринка з радості заплакала. Потім зникла надовго.
Гарбузовий пагінець глибше й глибше в землю пускав свій корінець. Скоро зелені пагони широко розкинулися по землі.
Прийшов час, і на ньому з’явилися квіти.
Невдовзі на місці квітки з’явилися маленькі гарбузики.
Про що ви дізналися із тексту?
А яку народну пісеньку ви знаєте?
Давайте її заспіваємо «Ходить гарбуз по городу…».
VІІ Підсумок уроку
Колобок вручає нагороди за роботу. Кросворд «Плетінка».