Урок "Розвиток мовлення «Слова – назви овочів, фруктів»

Про матеріал
Мета уроку:розширити знання учнів про овочі, фрукти та ягоди, збагачувати словниковий запас; вдосконалювати навички спілкування, уміння висловлювати думку; розвивати мовлення; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, до свого здоров’я.
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення «Слова – назви овочів, фруктів»

Мета: розширити знання учнів про овочі, фрукти та ягоди, збагачувати словниковий запас; вдосконалювати навички спілкування, уміння висловлювати думку; розвивати мовлення;  виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, до свого здоров’я.

Обладнання: дидактичний та ілюстративний матеріали з теми уроку, тлумачні словники, картки завдань для індивідуальних та групових робіт, запис української народної пісні «Ходить гарбуз по городу».

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація знань учнів

1. Вступне слово вчителя

За вікном зима. А у нас сьогодні цікава подорож лісами, садами та городами. Хто допоможе нам здійснити подорож, відгадайте:

Ой, набридло на віконці

Вже стільки сидіти,

Я візьму і покочуся,

Щоб побачити весь світ. (Колобок)

Нашим помічником буде Колобок.

2. Гра «Відгадай, що у торбинці». Колобок приготував 3 торбинки. Що в них - вам, дітки, треба відгадати.

Отже, будьте  уважні. Запрошуємо 3–х учасників. Гра проводиться тричі.

Правила гри.

  • Діти, вам треба дістати предмет із торбини та описати його за такою пам’яткою.

За розміром.

За формою.

За кольором.

За смаком.

Чи їдять їх?

Що з них готують?

Учитель.

  • Як назвати одним словом предмети першої торбини? (Овочі)
  • Другої торбини? (Фрукти)
  • Третьої? (Ягоди)

ІІІ Оголошення теми і мети уроку

- На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про овочі, фрукти та ягоди.

ІV Вивчення нового матеріалу

1. Робота з тлумачним словником

Діти працюють в групах.

Перша група. Відшукайте значення слова «овочі». Овочі – це плоди городніх рослин, які можна їсти.

Друга група. Відшукайте значення слова «фрукти». Фрукти – це їстівні плоди деяких дерев і кущів.

Третя група. Значення слова «ягоди». Ягоди – це соковиті, найчастіше невеликого розміру, плоди дерев, кущів і трав.

2. Робота над віршем – наступне завдання від Колобка

Чим пахне літо

Чи знаєш ти, чим пахне літо?

У літа ніжний запах квітів,

Суниць, смородини, малини

Ромашки, м’яти і ожини.

Ще смачно пахне огірками,

І шовковицею, й грушками.

Але найкраще пахне в полі,

Де колоситься хліб на волі.

Про які ягоди згадується у вірші?

3. Гра «Мікрофон»

- Які ще ягоди вам відомі?

4. Виступи дітей пошукової групи

Що цікавого ви знаєте: про малину? смородину? суниці?

Малина – багаторічний гіллястий кущ. Ця рослина має надзвичайний смак та лікарські властивості. Її плоди вживають при застуді та для підсилення апетиту.

Смородина – теж гіллястий кущ. Народна медицина застосовує ягоди, листя та бруньки, як багате джерело вітамінів та протизастудний засіб.

Суниці – багаторічна трав’яниста рослина. Плоди суниць збуджують апетит, регулюють травлення добре втамовують спрагу.

5. Наступне завдання від Колобка

Діти працюють індивідуально, завдання на вибір.

6. Робота з картками. Підпиши назви ягід. Придумай речення про одну із ягід.

 Побудуй його схему.                                                                                

7. Складання загадок про ягоди. Робота в групах.

8. Презентація робіт

V Фізхвилинка

VІ Продовження роботи

1. Гра «Варю-варю борщик»

Діти стають у коло, утворюючи символічну «кастрюлю». Обирається група дітей, які будуть вибирати з кошика компоненти для борщу. Коли всі компоненти зберуться у колі, - «помилуємося» нашою стравою! Ну, як настрій? Нехай таким веселим, радісним буде весь день!

   2. Наукові та цікаві повідомлення про овочі

    Виступи учнів

Треба завжди дружити з цибулею й часником. Вони дуже корисні для людини, лікують та оберігають її від багатьох хвороб.

У нас з ранньої весни до пізньої осені багато зелені росте на городі: кріп, петрушка, шпинат, салат, цибуля, щавель, ревінь та інші. А ще можна вирощувати зелень на підвіконні. 

Ось цибулька і часник –

Кожен з нас до них вже звик.

Як вживати їх частенько,

То й здоров’ячко міцненьке

Будем мати до ста літ.

Шлем цим овочам привіт!

3 Відгадування загадок.

І печуть мене, і варять,

І їдять мене, і хвалять,

Бо я дуже добра.

Звуть мене …(Картопля)

Він поважний, чепурний,

Він червоний і смачний,

Виглядає, як сеньйор.

Хто це, діти?(Помідор)

 4. Казка від Колобка

  • Розгляньте малюнки і скажіть, про кого я буду читати казку.
  • З чого видно, що цей жанр буде саме казкою? (У Помідора і Картоплини є очі, рот, ніс.)
  • Як ви думаєте, про що вони можуть розмовляти?
  • А от тепер послухайте, чи саме про це казка, чи здійсняться ваші припущення?

Учитель читає казку.

Помідор і Картоплина

Червоний стиглий Помідор низько схилився під своєю вагою. Він радіс­но й щасливо посміхався. Неподалік з-під землі одним оком визирала Кар­топлина. Помідор прислухався до її сумної розповіді:

 Я лежу весь час під землею, аж поки не виросту. А ти, Помідоре, завжди на свіжому повітрі і зігрітий теплим сонечком. Всі милуються твоєю гарною і ніжною шкірою.

А я? У мене така шершава бридка шкіра. Мене викопають — і куди, ти думаєш, відправлять?

У погріб, у сховища, — спокійно промовив Помідор.

Так, так. І знову я лежатиму там непомітно в темноті,— тремтячим голосом продовжувала Картоплина.

У Помідора зникла щаслива посмішка. Задумався так сильно, що ледве не лопнула його червона шкірочка.

 Невже ти забула, що ти дуже корисна? — почав заспокоювати По­мідор.

 Яке там корисна? Я також хочу бути таким гарним Помідором, як ти. Від заздрощів та роздратування шкіра Картоплини стала ще огиднішою. Помідору дуже хотілось її втішити, і він промовив:

 Картоплю люди використовують набагато більше, ніж помідори. Ти дуже потрібна, і причому потрібна саме така, яка є. Адже про картоплю говорять, що це другий хліб. Без твоїх вітамінів не обійтися. Коли ти у людей на столі, ніхто не згадує про твою пошерхлу шкіру. Адже шкіра — це не головне.

 Дякую тобі, Помідоре! Як ти мені допоміг! У мене і сум пройшов... Помідор ще більше засіяв. Йому стало приємно, що він зумів утішити Картоплину.

З тих пір помідори та картопля разом з іншими овочами радують лю­дей, приносячи їм велику користь.

Обговорення прочитаного.

5. Коло спілкування

Діти утворюють коло і розповідають про улюблені овочі їхніх сімей, чим вони корисні.

6. Робота над текстом

Прочитайте текст. Придумайте заголовок

 Жила-була насінина гарбуза. Навесні вона поселилася  на городі. Скоро з’явився маленький паросточок. Він притягував рученята до сонечка. А хмаринка з радості заплакала. Потім зникла надовго.

Гарбузовий пагінець глибше й глибше в землю пускав свій корінець. Скоро зелені пагони широко розкинулися по землі.

Прийшов час, і на ньому з’явилися квіти.

  • Летіть сюди, метелики, сонечки, оси, бджоли. Мої квіти – найкрасивіші і найдухмяніші, - запрошував комах до себе у гості гарбузовий паросток.

Невдовзі на місці квітки з’явилися маленькі гарбузики.

Про що ви дізналися із тексту?

А яку народну пісеньку ви знаєте?

Давайте її заспіваємо «Ходить гарбуз по городу…».

  • Із ким вів бесіду гарбуз?

VІІ Підсумок уроку

Колобок вручає нагороди за роботу. Кросворд «Плетінка».

 

 

 

 

docx
Додано
29 липня 2019
Переглядів
3598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку