Урок "Розвиток мовлення „Навчальне приладдя”

Про матеріал
Мета уроку : ознайомити учнів з походженням назв шкільного приладдя та його призначенням; вчити добирати слова на задану тематику. Збагачувати активний і пасивний словник учнів. Розвивати увагу, зв’язне мовлення.
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення „Навчальне приладдя”

Мета: ознайомити учнів з походженням назв шкільного приладдя та його призначенням; вчити добирати слова  на задану тематику. Збагачувати активний і пасивний словник учнів. Розвивати увагу, звязне мовлення. Продовжувати навчати дітей правильно сидіти за партою, користуватися  навчальним приладдям. Виховувати охайність, відповідальність та дбайливе ставлення  до навчального приладдя, до чужих і своїх  речей.

Обладнання: ілюстрації предметів з теми „Навчальне приладдя”, схеми речень, зошит  К.Пономарьової, кольорові олівці, демонстраційні таблиці „Шкільне приладдя”, предмети для гри „Збери портфелик”

Хід уроку

І Організація класу

Ви вже, діти, не малі,

Ви у школі – школярі!

Ви вчитеся вчитися

Й залюбки трудитися.

Наш девіз: ,,Граючись – навчаємось!”

ІІ Створення проблемної ситуації та новації. Повідомлення теми і мети уроку

  • 1. Бесіда з опорою на знання дітей.
  • Дорогі діти! Сьогодні ми  вирушаємо в подорож до Країни шкільних речей. Але спочатку нам  потрібно придбати квиток – перепустку. Таким квитком слугуватимуть ваші знання.
  • Скажіть, будь ласка, які ви знаєте шкільні речі?

(Парта, портфель, ручка, зошит, крейда, книга, олівці, пенал, олівці)

  • Молодці. Ви назвали багато шкільних речей. Отже,  ми можемо вирушати.
    • 2. Хвилинка релаксації
  • Положіть свої голівки на парту. Заплющіть легесенько оченятка на деякий час. Уявіть, що ви  сидите в зручному салоні автобуса. Ми вирушаємо у подорож до Країни шкільних предметів. Поки  будемо в дорозі, я розповім  вам про старого майстра цієї Країни.
    • 3. Розповідь – бесіда з історії шкільного приладдя. Подорож – мандрівка.

Було це дуже давно. Старий Майстер дуже любив дітей і часто бував у школі. А школа ця  існувала  вже багато – багато  років. Вчилися  тоді діти за великими  та довгими столами, сиділи на довгих лавах, які були зовсім незручними. І добрий Майстер замислився, як  зробити так, аби дітям було зручно. Він довго креслив, майстрував і …

  • Як ви думаєте, що йому вдалося зробити?
  • Правильно, вдалося йому зробити парту.
  • Це і є наша перша зупинка. Ми з вами будемо вчитися правильно сидіти за партою.
  • Давайте пригадаємо, як потрібно правильно сидіти за партою. 
  • А чи знаєте ви, що всі речі вміють  розмовляти?
  • Якось мені довелося почути таку розмову…

З парти капнула сльоза

Смолиста і густенька

У парти столик запитав:

- Чому ти плачеш, дорогенька?

Нумо витри свої очі,

Та розкажи у чому  річ?

Вона зітхнула неохоче:

Згорю даремно, як прості дрова,

А я ж була така новенька і здорова.

Дві букви лиш вивчив Коля

Й надряпав їх маленькою рукою.

І доки алфавіт цей учень вчитиме,

Мене він шкрябатиме, губитиме.

Мораль такою буде на цей раз:

Добре, якщо такого Колі не було б серед вас!!!

  • То чому плакала парта?
  • Чи правильно робив Коля?
  • Як потрібно ставитися до шкільних  речей?

ІІІ Робота з новим матеріалом

  • Ми з вами  захопилися розповіддю про парту що і не помітили, як наблизилися до наступної зупинки.
  • Спробуйте відгадати загадку і  дізнаєтеся, яку назву має  наступна зупинка.

Темна, мов осіння ніч,

 Незамінна в школі річ. (ДОШКА)

  • А  для чого у школі потрібна  дошка? 
  • А зараз  пропоную вам відгадати загадку і дізнатися,  яку незамінну супутницю  має дошка.

Маленьке, біленьке,

по чорному  полю стрибає

і слід завжди за собою лишає. (КРЕЙДА)

  • Які слова у загадці допомогли вам  дізнатися, що це крейда?
  • Давайте складемо речення зі словом-відгадкою КРЕЙДА  за схемами :

І________   ________  __  _________  .  (Крейдою пишуть по дошці.)

І_________   __________  ___________  .  (Учень пише крейдою.)

(Дівчатка складають за першою схемою, а хлопчики – за другою.)

  • Молоці. Ви дуже гарно справилися із завданнями   другої зупинки.
  • А ось і наступна зупинка повязана також із історією старого Майстра, бо він не тільки парту змайстрував, а ще й  багато інших  шкільних речей. У давнину учні носили свої книги та зошити в руках під пахвою. Але Майстер, побачивши таке, вирішив змайструвати для них …
  • А що саме ви дізнаєтеся, коли  розгадаєте ребус.

 

Малюнок порта + фель

 

  • Як ви гадаєте, що?   (ПОРТФЕЛЬ)
  • Звісно, портфель.
  • То ж для чого потрібен портфель?
  • А зараз послухайте віршики, які приготували наші учні про порфель.
  1.  

Портфель -  мій друг і помічник,

Я до портфеля дуже звик,

Бо він для мене залюбки

І ручку носить, і книжки.

2.

У мене є потрфель шкільний,

Вдягається на плечі.

Такий він гарний і зручний,

Важливі в ньому речі.

3.

Підручник, зошити, альбом

Щоденник, олівці,

Солдатик, лялечка і гном

Монетки в гаманці.

4.

І цілий рік я ходжу з ним

Навчатися до школи.

Беру його і так радію,

Що він завжди зі мною.

  • А що ви носите у своєму потрфелику?
  • А де ви тримаєте зошити?
  • Я бачу, що ви всі достойні носити імя  ШКОЛЯР, адже дуже добре знаєте і вмієте поводитися зі шкільними речами.
  • Але ви не хвилюйтеся. Наша мандрівка ще не закінчуєтья. Ми подорожуємо далі.
  • На наступній зупинці ми познайомимося із  сином портфелика. Ось послухайте, як портфель говорить про нього.

В мене є малий синочок

Любить він завжди порядочок

Є  у ньому олівці, ручки і фломастери,

І точилочка, і гумка.

І завжди він чистесенький,

ніколи не вимащений. (ПЕНАЛ)

  • То  як звати сина портфелика?
  •  Його також створив Майстер. Спілкуючись з дітьми, він помітив, як довго вони шукають ручку, олівець  і все інше у портфелі, от і створив для цього  приладдя домівку  - пенал.

Розповім я, щоб ви знали,

Для чого у нас пенали.

Щоби ручки не губились,

Щоб в порфелі не сварились,

Щоб знайти їх було зручно –

Пенал зробив Майстер влучно.

  • Як ви думаєте, що ми повинні сказати всі гуртом нашому Майстрові?  (СПАСИБІ)
  • І насправді, спасибі старому Майстрові, що він так дбав про дітей. Раніше пенали  були  деревяні. А зараз бувають різними.
  • Та ось перед нами знову перешкода. Нам дорогу перегородили  солдатики. Вони пропонують відгадати про них загадку, і тоді ми зможемо мандрувати далі.

У коробці спочивають,

Спритні хлопці-молодці,

Убрання барвисте мають,

І загострені кінці.

На папері слід лишають,

А зовуться … ОЛІВЦІ

  • От зараз ви продемонструєте, як ви вмієте користуватися ними.

ІV Відеофізкультхвилинка

V Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота у  зошиті

- То що ж таке шкільне приладдя?

- Шкільне  приладдя – це предмети, якими ти користуєшся під час навчання.

- У першому завданні розгляньте малюнки.

- Які предмети зображені?

- Який предмет зайвий?  Чому ?

- Шкільні речі розфарбуйте кольоровими олівцями.

(Практична робота під музичний супровід пісні „Чого навчають у школі”)

  • А яких предметів шкільного приладдя немає на малюнках?
  • А яким може бути кожний з намальованих предметів?
  • А зараз погляньте на 4 завдання. Нам пропонують скласти речення про портфель за даною схемою.

І_________    _________   __________  .

  • А зараз давайте складемо речення про інший шкільний предмет і побудуємо його схему.

Наприклад : Зошити лежать у папці.  І__________ __________  __   __________   .

  • Послухайте уважно вірш Катерини Дідух.

До школи збирався Валерик

Узяв свій новенький портфелик.

Поклав туди зошит, буквар,

Альбом, олівці і пенал.

  • Як звали хлопчика?
  • Які предмети взяв Валерик до школи?
  • А у якому класі навчається  школяр?
  • Яке слово допомогло вам здогадатися, що він першокласник?
  • А як двома  словами можна назвати предмети, які складав  хлопчик  у портфелик?
  • А для чого учням потрібне шкільне приладдя?
  • А хто вам складає до школи портфелик?

2. Гра „Збери до школи портфель”

VІ.Підсумок уроку «Вправа «Мікрофон»

Вправа «Незакінчене речення»

«Мій настрій»

 

 Ось  і закінчується наша подорож. А щоб дізнатися, якою казковою країною ми так цікаво мандрували і де живуть такі корисні речі, пропоную знову відгадати загадку.

Стоїть вулик придорожній

Уночі завжди порожній

Вранці і вдень гуде, оживає

А вночі – відпочиває.  (ШКОЛА)

  • Отже,  ми мандрували країною «Школа».
  • Бажаю  Вам, діти, бути добрими і розумними, як старий Майстер. Бережіть свої і чужі речі, шкільне приладдя та шкільне  майно. Памятайте , що все це створено для нас з вами працею багатьох людей. Любіть свою школу – надзвичайно казкову Країну наук .

ШКІЛЬНЕ ПРИЛАДДЯ

Шкільне приладдя — це предмети, якими ти користуєшся під час навчання. 1. Розглянь малюнки. Назви зображені предмети. Закресли зайвий предмет. (Малюнки зошита, ручки, ляльки, лінійки, фарб, книжки)

Усе це — шкільне приладдя.

Яких предметів шкільного приладдя немає на малюнках?

Скажи, яким може бути кожний з намальованих предметів?

Склади речення про портфель за даною схемою.

І_____________   __________    ___________  .

Придумай речення про інший предмет шкільного приладдя. Побудуй його схему.

Послухай вірш.

До школи збирався Валерик.

Узяв свій новенький портфелик.

Поклав туди зошит, буквар,

альбом, олівці і пенал.

Які предмети взяв хлопчик до школи? Як двома словами можна їх назвати?

Хто тобі складає в портфель шкільне приладдя?

 

 

 

 

docx
Додано
29 липня 2019
Переглядів
7510
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку