Тема. Розвиток мовлення «Словесне літнє асорті»
Мета: дати уявлення про слово, вчити учнів розрізняти поняття „предмет” і „слово” як його назву; актуалізувати знання дітей про речення як складову частину зв’язного мовлення, вчити послідовного і логічно висловлювати думку, поповнювати словник дітей новими словами та образними висловами, вчити спостерігати за різними явищами і змінами в природі; розвивати творчі здібності, вміння будувати зі слів речення; виховувати інтерес до довкілля.
Обладнання: ілюстрації із зображенням картин літа, грамзапис голосів птахів, кольорова крейда, кольорові олівці.
Хід уроку
І Організаційний момент
(Розповідь казки вчителем)
Є на світі дуже дивна країна. І живуть у ній веселі, добрі жителі. Але трапляються з ними річні речі. То буває налетить лютий вітер, а чорна хмара розпустить своїх служниць і вкриють вони все білим-білим полотном. Або десь невідомо звідки візьметься квітуча красива галявина, встелена сліпучо-білим цвітом. Там голосно співають пташки галасливі, дзюрчить весело струмок. Згодом починаються золоті деньки для жителів: світить яскраво сонечко, всі рослини радіють йому і і розпускаються, бентежачи всіх неповторністю і красою. Інколи йде теплий дощ або бувають краплинки-росинки на листочках. А потім знову плаче хмарка, знов невеселий білий світ. Чомусь пташки сумні. Вони стурбовано дивляться у далину…
- Ось погляньте у віконечко! Ген-ген видніється чорна цяточка!
- Відгадали загадку?
- Скажіть, будь ласка, як зветься ця країна? (Пори року)
- А зараз я пропоную відгадати загадку-добавлянку про одну із пір року.
В небі ластівка летить
З вітром листя шелестить
Воду пє лелека
Сонце палить спека
Дозріває жито
Яка пора року ?... (Літо)
- Сьогодні в гості завітало „Бабине літо”. Давайте пригадаємо, що трапилося з вами влітку?
6 Створення „Асоціативного куща” за твором „Барви літа” (кольоровими олівцями чи фломастерами зобразити промінчики літнього сонечка).
Літо |
7 Слово вчителя.
Протягом року ви ходили з батьками і вихователями в гості до Осені, Зими, Весни і Літа.
Осінь, Зима і Весна – час навчання в школі. А літо – щаслива пора канікул, цікавого відпочинку дітей у селі у бабусі з дідусем, в лісі з батьками чи на морі.
Кожна пора року має свій колір.
Літо вчора я зустрів
Скільки в тебе кольорів?
Не лічило я ніколи.
Запитай колосся в полі
У берізки, квітів, річки,
У пташат, у дня і нічки…
А найкраще – в дітвори,
Ті – полічать кольори.
8 Гра „Барви літа”
Умови гри.
Я називатиму будь-який колір або відтінок, а ви називатимете назви квітів.
Наприклад :
білий – ромашка, королиця;
рожевий – зозулинець, польова гвоздика;
жовтий – кульбабка, гусяча лапка;
синьо-фіолетовий –конюшина, дзвоник.
ІІ Фізкультхвилинка
ІІІ Повідомлення теми і мети уроку
ІV Робота з мовним матеріалом
(Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий)
У прекрасного літечка багато ознак.
Ясно світить й добре гріє … (сонечко)
Теплі й погожі … (дні)
На деревах красиві і зелені … (листочки)
Небо вкрите білими … (хмаринками)
4. Робота над „Джерелами усної народної творчості” про літо
5. Відгадування загадок про літо і складання речень із словами відгадками
6/ Гра „Добери риму до прислівя”
Хто в червні байдикує, той взимку … ГОЛОДУЄ.
У червні люди раді літу, а бджоли … ЦВІТУ.
Коли влітку не ходив по малину, то взимку вже … ПІЗНО.
Літо тому зелениться, хто працювати … НЕ ЛІНИТЬСЯ.
У серпні спина мліє, а зерно … - СПІЄ.
У серпні як сіно косять, то дощів … НЕ ПРОСЯТЬ.
7.Хвилинка рефлексії
8. Бесіда про спостережливість.
Якщо рясно цвіте малина – на тепле літо.
Якщо ворони каркають – буде негода
9. Робота над скоромовкою. Заучування.
Росте липа біля Пилипа.
Пилип біля липи очима глипа.
V Підсумок уроку
Літнє сонечко несе на своїх промінцях тепло. Воно вливається в твою душу. Візьміть іскорку цього тепла і зігрійте ту людину, якій буває холодно і сумно. Тепло ваших сердець розтопить лід сумних душ. Прокидаючись щоранку, всміхайтеся сонечку і всьому прекрасному на землі.
- Над чим ми працювали на уроці?
- Що найбільше сподобалося?
- Що нового дізналися про літо?
1