Урок "Розвиток творчих здыбностей на уроках трудового навчання"

Про матеріал
Естетичне почуття – це одне з найскладніших духовних переживань людини, яке зароджується і розвивається в процесі всього життя. Тобто, воно є наслідком складної попередньої чуттєвої роботи, що здатна пробуджувати фантазію і викликати до життя образи дитячої уяви
Перегляд файлу

«Учитель - майстер життя»,- кажуть в народі.

Основне його покликання - навчити дітей бути людьми на землі.

 

Метою державної Національної програми "Освіта" ("Україна ХХІ ст.") є виведення освіти в Україні на рівень розвинутих країн світу, що можливо лише за умов відходу від авторитарної педагогіки і впровадження сучасних педагогічних технологій. Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нового (нових ідей, задумів, нових підходів та рішень). Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, вмінням бачити за межі того, що бачать сучасники і бачили попередники”. Тому вся увага була зосереджена на видозміну уроку як форми навчання. Так з'явилися "нестандартні уроки".

Термін "інновація" означає оновлення процесу навчання, який спирається, головним чином, на внутрішні фактори. Отже, "інноваційні технології - це цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Система ґрунтується на внутрішніх умовах навчання. Тому ідея "іноваційної технології" полягає у виробленні певної сукупності технологій навчання, що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок та інших інтелектуальних чинників у сучасних школярів. На відміну від звичайних уроків, метою яких є оволодіння знаннями, вміннями та навичками, нестандартний урок найбільш повно враховує вікові особливості, інтереси, нахили, здібності кожного учня. У ньому поєдналися елементи традиційних уроків - сприймання нового матеріалу, засвоєння, осмислення, узагальнення - але у незвичайних формах.

Найбільш поширені такі форми нестандартних уроків:

 1. Інтегрований урок. Як правило, такий урок проводять два вчителі. Вони спільно здійснюють актуалізацію знань за двома напрямами опитування (якщо це потрібно), виклад нового матеріалу тощо.

 2. Дослідницький урок та лабораторно-практичні роботи. Їхня мета полягає в одержанні навчальної інформації з першоджерел. Ці уроки розвивають спеціальні вміння і навички, стимулюють пізнавальну активність та самостійність. Учні вчаться самостійно працювати з історичними документами, підручниками, довідниковою літературою.

 3. Рольова гра. Вона вимагає від учнів прийняття конкретних рішень у проблемній ситуації в межах ролі. Кожна гра має чітко розроблений сценарій, головну частину якого необхідно доопрацювати учням. Отже, пошук вирішення проблеми залишається за школярами.

 4. Театральна (театралізована) вистава. На відміну від рольової гри, вистава передбачає більш чіткий сценарій, який регламентує діяльність учнів безпосередньо на уроці і збільшує Їхню самостійність під час підготовки сценарію. Театралізовані вистави спрямовані на те, щоб викликати інтерес до навчання. Вони опираються на образ мислення, фантазію, уяву учнів.

Отже, яким чином можна використовувати існуючі технології або їхні елементи у власній педагогічній практиці? Передусім нагадаймо, що ефективною може бути лише інноваційна технологія, тобто та, яка ґрунтується на потребах та інтересах учнів. У своїй педагогічній практиці вчителю трудового навчання найкраще використовувати спосіб інтеграції окремих елементів таких сучасних технологій навчання :

 • Проектне навчання;

 • Інтерактивна технологія;

 • Особистісно зорієнтоване навчання.

  Процес розвитку творчої особистості, формування в нього творчого ставлення до праці, трудової вихованості неможливе без створення естетичного середовища та відповідної йому атмосфери. В наш час держава веде активну культурну політику щодо розвитку та збереження національної культури і мистецтва в інтересах національної спільноти. Саме ці завдання як найкраще втілюються на уроках трудового навчання та образотворчого мистецтва.

Пропонуємо один із найпоширеніший( найулюбленіший серед учнів) вид мистецтва – тістопластика. Ліплення із солоного тіста існувало на Україні з давніх-давен, воно в значній мірі втілює національні традиції та звичаї і в свою чергу може виступати як засіб формування та виховання патріотичних почуттів у підростаючого покоління.  Біокераміка, як ще іноді називають тістопластику, особливим чином впливає на розвиток естетичного почуття людини, оскільки може сприйматись як вид мистецтва. Якщо людина, у своєму виробі прагнула донести певну думку до суспільства, виразити власні почуття, або звернути увагу на якесь явище, тоді тістопластика може служити своєрідною мовою спілкування, що дає можливість сприймати і бачити світ очима іншої людини. Мистецтво розвиває найвищі, рафіновані форми людського споглядання та спеціально культивує здібність інтелектуального уявлення, яка в нижчих формах свого розвитку виникає значно раніше і незалежно від мистецтва, але потім стає тим підґрунтям, на якому постають особлива, художня творчість, інтуїція, фантазія, творче уявлення.

Солоне тісто – це простий, екологічно чистий, доступний всім матеріал. За останній час дуже зросла його популярність серед дітей та дорослих оскільки він дає можливість проявити та розвинути творчі здібності особистості, художній смак, а також здійснює вплив на естетичний розвиток та формування естетичного смаку у особистості, а ще гарно розвивається дрібна моторика рук, що є важливим акценто. Крім того заняття тістопластикою дарує учням задоволення та можливість самовиразитись через створені власноруч вироби.

Заняття тістопластикою можуть проводитись у формі гурткової роботи у загальноосвітніх закладах, у позашкільних закладах, як урок трудового навчання у початковій школі, як додаткові факультативи з декоративно-ужиткового мистецтва, а також ліпленням із солоного тіста можна займатись вдома самостійно, оскільки воно не потребує спеціального оснащення та інструментів.

Ліплення із солоного тіста це не тільки приємне заняття але і корисне, особливо для учнів початкової ланки навчання, які тільки починають пізнавати оточуючий світ та формувати про нього певні уявлення. Тістопластика значною мірою впливає на розвиток особистості дитини, її пізнавальних процесів та відношення до праці і оточуючого світу.

Естетична діяльність, якою дитина займається виліплюючи фігурки із солоного тіста, породжує цілий комплекс почуттів, уявлень та поглядів, що визначають її відношення до навколишнього світу та до оточуючих. Цей комплекс почуттів називається естетичною свідомістю і є важливою частиною естетичного розвитку особистості. Естетичний розвиток має на меті формування естетичної культури особистості – сукупності особистісних якостей, які обумовлюють критерії оцінювання прекрасного і потворного, вияв чуття міри у власній творчості [1]. Таким чином, займаючись творчою діяльністю, учень не тільки вчиться створювати красу власними руками, а й бачити її в навколишній дійсності у найрізноманітніших її проявах.

Під час занять тістопластикою, створюючи вироби, дитина переживає певні почуття, що є проявом не лише її практичної діяльності але і її духовного зв’язку з навколишнім світом [1].

Естетичне почуття – це одне з найскладніших духовних переживань людини, яке зароджується і розвивається в процесі всього життя. Тобто, воно є наслідком складної попередньої чуттєвої роботи, що здатна пробуджувати фантазію і викликати до життя образи дитячої уяви [2].

Стан розвитку естетичних почуттів у дітей різного віку неоднаковий, наприклад, молодших більше приваблює колір та блиск виробу, а старші звертають увагу на повторюваність елементів, симетрію, конструктивну витонченість та виразність виробу. З цього слідує, що естетичні почуття у дитини з віком стають більш глибокими та осмисленими. По мірі розвитку особистості, збагачення її уявлень відбувається розвиток та ускладнення світосприйняття та окремих його явищ [3].

Здійснювати вплив на особистісний розвиток дитини тістопластика може не лише шляхом створення нового, власного виробу людиною, але й шляхом споглядання і оцінювання творчих результатів іншої людини.

Під впливом практики творчої діяльності, а також через активне споглядання творінь іншої людини відбувається становлення та розвиток естетичного смаку, що спонукає людину діяти та творити за законами краси.

Становлення особистості – це складний і тривалий процес, який ніколи не завершується, але має певний віковий кордон, коли формуються основні соціальні характеристики особи, – від 13 до 20 років. Саме у цьому віці формується естетичний смак [2]. Тому дуже важливо надати можливість всебічного особистісного розвитку саме в цей час.

Висновок. Народне художнє ремесло – тістопластики, надає можливість людині розвивати не тільки здатність до споглядання, але й можливість приймати безпосередню участь у створенні чогось нового, оригінального, можливість самовиразитись і доторкнутись до іншої сфери людських переживань та почуттів. Уміння відтворити у виробах із тіста українські символи призводить молоду людину до більш глибокого їх осмислення і пізнання, що сприяє процесу усвідомлення себе як частини певної культури та носія національних інтересів та традицій.

Опановуючи програмний матеріал, учні здобувають знання про різні техніки ліплення, ознайомлюються з необхідними інструментами, обладнанням, матеріалами.

Доступність матеріалу для занять, практичне значення виробів, можливості для індивідуалізації, диференціації навчання роблять цей вид мистецтва привабливим і дозволяють займатися учням з різним рівнем підготовки та матеріальним становищем сім‘ї.

Під час занять використовуються різноманітні методи навчання : словесні (лекції, бесіди, пояснення), наочні (демонстрація ілюстрацій, зразків виробів, екскурсії на виставку), практичні (самостійна розробка ескізів, виготовлення виробів).

 

 

ТЕМА УРОКУ : «Виготовлення підставки для олівців».

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів із правилами роботи з тістом; навчити правильно, швидко та акуратно виконувати роботу з дотриманням правил техніки безпеки.

Розвивальна: розвивати акуратність, стимулювати розвиток творчої уяви та творчих здібностей, розвивати естетичний смак, дрібну моторику рук.

Виховна: виховувати терпіння при виконанні роботи, виховувати властивість доводити справу до кінця.

Обладнання: мука, сіль, вода, крохмаль, крем для рук, ніж для пластиліну, шестяні баночки, фарби (гуаш або акрилові), фанера, супер – клей, качалка для тіста.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Застосовуючи метод бесіди зясовуємо з учнями такі питання:

  1. Що називають декоративно-ужитковим мистецтвом?
  2. Наведіть приклади виробів із пластиліну, глини, тіста.

ІІІ. Повідомлення теми та мети заняття.

Тема уроку – виготовлення підставки для олівців.

Мета нашого заняття – освоїти принципи роботи з тістом; навчитись акуратно та швидко виготовляти вироби; розвивати свою фантазію та творчу уяву, розвивати дрібну моторику рук.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

З давніх часів в Україні використовували тісто для  виготовлення своєрідних іграшок.  Ластівки, голуби, зайчики, собачки, олені, свинки, корівки з тіста мали ритуально-обрядове походження — їх застосовували для закликання вес­ни або для різдвяних привітань.

Останнім часом тістопластика набула популярності, особливо серед дітей.  Техніка ліплення є нескладною, для роботи з тістом необхідно: сіль, борошно, вода. Тісто – матеріал дуже еластичний, легко набуває форми, вироби з нього достатньо довговічні. Цей вид мистецтва ще називають «танець рук», це чудова гімнастика для пальчиків рук, дуже необхідне заняття для тих хто хоче покращити свій почерк.

Діти мають можливість бачити реальні плоди своєї праці, фантазії, смаку.  До того ж настінні прикраси, кумедні іграшки, сувеніри та сюрпризи з солоного тіста зроблять оселю затишною, не схожою на інші та наповнять її душевним теплом.

Сьогодні ми з вами спробуємо себе у ролі майстрів народної творчості і спробуємо виготовити шедевр з такого матеріалу як тісто.

V. Практична робота.

Наша робота буде проходити в кілька етапів.

Перший етап. Перед початком роботи давайте згадаємо правила безпечної роботи на уроках трудового навчання.

  • Учні на уроці мають бути в правильно одягненому спецодязі.
  • На робочому місці повинні знаходитись тільки ті інструменти та матеріали які потрібні для роботи.
  • З матеріалами та інструментами поводитись акуратно та бережно.
  • Після закінчення роботи кожний прибирає своє робоче місце.

Другий етап (практичний). мука, сіль, вода, крохмаль, крем для рук, ніж для пластиліну, шестяні баночки та коробочка, фарби (гуаш або акрилові), фанера.

Послідовність виконання роботи.

  1. Розводимо тісто: 1ст. солі, 1ст. муки, 1 столова ложка крохмалу, 1 столова ложка крему для рук (можна замінити олією), 0, 5 ст. води.
  2. Розкатуємо частинки тіста та загортаємо в них жерстяні баночки.
  3. Виліплюємо оздоблюючи елементи (квіти, листочки, звіряток)
  4. Запікаємо всі елементи в духовці (при 150 градусів 20-30 хвилин)
  5. Робимо бортики для підставки (на фанеру розкатуємо тісто, робимо бортики, запікаємо).
  6. За допомогою клею (супер - клей або силікатний клей «дракон»)приклеюємо частини підставки.
  7. Розфарбовуємо нашу підставку.
  8. Коли підставка висохне, покриваємо її столярним лаком (можна використати лак в балончику).
  9. Виріб готовий.

 

C:\Documents and Settings\user\Desktop\фотик\IMG_0831.jpg

ДОДАТОК

 

Інструкційна картка

Виготовлення підставки для олівців.

№ о\п

Зміст операції

Графічне зображення

1

Підготовка матеріалів та інструментів для роботи: мука, сіль, вода, крохмаль, крем для рук, ніж для пластиліну, шестяні баночки, фарби (гуаш або акрилові), фанера, супер – клей, качалка для тіста.

C:\Documents and Settings\user\Desktop\фотик\IMG_0820.jpg

2

Замішуємо тісто: 1ст. солі, 1ст. муки, 1 столова ложка крохмалу, 1 столова ложка крему для рук (можна замінити олією), 0, 5 ст. води.

 

3

Розкатуємо шматок тіста, тоненьким шаром

C:\Documents and Settings\user\Desktop\фотик\IMG_0821.jpg

4

Загортаємо в тісто жерстяні баночки.

 

C:\Documents and Settings\user\Desktop\фотик\IMG_0823.jpg C:\Documents and Settings\user\Desktop\фотик\IMG_0822.jpg

5

Виліплюємо оздоблюючи елементи (квіти, листочки, звіряток). Запікаємо в духовці.

 

C:\Documents and Settings\user\Desktop\фотик\IMG_0825.jpg

6

Робимо бортики для підставки (на фанеру розкатуємо тісто, робимо бортики, запікаємо).

 

C:\Documents and Settings\user\Desktop\фотик\IMG_0826.jpg

7

Розфарбовуємо нашу підставку.

 

 

 

 

 

Для різних вікових груп (класів) можна запропонувати різні завдання.

Роботи для учнів 5-6 класів

Іграшки, сувеніри.

Роботи для учнів 7-9 класів

Декоративні картини.

 

 

Світ дитячої фантазії дуже різноманітний, учні можуть запропонувати власні вироби. Головне надати можливість дітям творити.

 

 

 

Використана література

 

  1.               .«Енциклопедія рукоділля», С.С.Скляр// «Книжковий клуб». Харьків,  2008. – 365 с.
  2.               Кудикіна Н. Підготовка вчителя  до використання в виховному процесі традиційної української іграшки // Трудова підготовка в закладах освіти.— 2004.—   № 2,   С.26—31.
  3.               Лепим из соленого теста. Украшения. Сувениры. Поделки. Панно. Декор. — М.: Эксмо, 2004. - 160 с.
  4.               Естетика: Підручник / Л.Т. Левчук, В.І. Панченко, О.І. Оніщенко, Д. Ю. Кучерюк; За заг. ред. Л.Т. Левчук. – 2-ге вид., допов. і переробл. – К.: Вища шк., 2006. – 431 с.: іл.
  5.               Левчук Л. Т., Оніщенко О. І. Основи естетики: Навч. посіб. – К.: Вища шк., 2000. – 271 с.: іл.
  6.               Методика обучения изобразительной деятельности и конструированию: Учеб. Пособие для учащихся пед. уч-щ по спец. 03.08 "Дошк. воспитание" / Т. С. Комарова, Н. П. Сакулина, Н. Б. Халезова и др.; Под ред. Т. С. Комаровой. – 3-е изд., дораб. – М.: Просвещение, 1991. – 256 с.: ил. – ISBN 5-09-001621-6.
  7.               Неменский Б. М. Мудрость красоты: О пробл. эстет. воспитания: Кн. Для учителя. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Просвещение, 1987. – 255 с., 32 л. ил.: ил.
  8.               Прокопович Б. А. Зміст і методика навчання народним художнім ремеслам майбутніх учителів трудового навчання : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня кандидата пед. наук : спец. 13.00.02 Теорія та методика трудового навчання"/ Б. А. Прокопович. – К., 2000. – 17 с.
  9.               Савка Л. В. Методика вивчення "Української народної вишивки" майбутніми вчителями обслуговуючої праці : дис. ...кандидата пед. наук : 13.00.02 / Л. В. Савка. – К., 2001. – 268 с. «Солёное тесто», В.А.Хоменко//ООО «Книжковий клуб». Харьків,  2007. – 64 с.
  10.          Теория и методика изобразительной деятельности в детском саду: Учеб. Пособие для студентов пед. ин-тов по спец. № 2110 "Педагогика и психология (дошк.)" / В. Б. Косминская, Е. И. Васильева, Р. Г. Казакова и др. – 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Просвещение, 1985. – 255 с.
  11.          Хохліна О. П. Розумовий розвиток учнів молодших класів школи інтенсивної педагогічної корекції у процесі трудового навчання. Навчально-методичний посібник. -К: Вежа, 2005.-144 с.

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
1058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку