Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко
Мета: Ознайомитися з чинниками розвитку української літератури в І пол. ХІХ ст., її основними представниками. Розвивати вміння робити невеличкі доповіді-промови, навички складання хронологічних таблиць, самостійно здобувати знання. Виховувати шанобливе ставлення до рідної літератури та визначних діячів в цій галузі кінця ХVІІІ – ХІХ ст.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Вид уроку: семінарське заняття
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання з учнями, звучить музика з опери С.Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм»
ІІ. Актуалізація опорних знань
Питання до класу: Музика якого композитора звучала на початку уроку. Що ви про нього знаєте?
ІІІ. Мотивація
Робота з джерелом. Фрагмент відгуку М. Костомарова про «Кобзар» 1860 р. (с.97)
Що мав на увазі автор, коли писав про ставлення громадськості до перших публікацій поета? Чи популярна була поезія Шевченка? Чи є в неї прихильники в сучасному світі?
ІІІ. Повідомлення теми уроку
На цьому уроці ми маємо розкрити становища сучасної української літературної мови, та розвиток української літератури наприкінці ХVІІІ в першій половині ХІХ ст.
ІV. Вивчення нової теми
Методичні рекомендації щодо проведення семінарського заняття
(Створення словничка: реалізм, романтизм, нова література, сучасна літературна мова)
Виступи учнів-оповідачів з короткими промовами (1-2 хв. Час регламентовано)
Клас в цей час створює хронологічну таблицю
Виступ опонентів. Коротка розповідь про мову Пересопницького Євангелія та творів Г.Сковороди.
Аналіз схеми на с.101. Висновок рецензентів.
Завдання:
а) скласти перелік прикметників, дієслів та іменників, що характеризують «Кобзар» Тараса Шевченка.
б) скласти логічний ланцюжок «Кобзар» Т.Шевченка
V. Узагальнення та систематизація знань
Історичний тренінг
1. Установіть відповідність між авторами та їхніми творами.
А. Іван Котляревський; 1) «Енеїда», «Москаль-чарівник»,
Б. Пантелеймон Куліш; «Наталка Полтавка»;
В. Тарас Шевченко; 2) «Тіні забутих предків», «Intermezzo»
Г. Микола Гоголь. 3) «Назар Стодоля», «Сотник», «Титарівна»,
«Наймичка»;
4) «Тарас Бульба», «Вій», «Пропала грамота»,
«Травнева ніч або Утоплена»;
5) «Чорна рада», «Орися».
А-1, Б-5, В-3, Г-4.
2. У якому році вийшло у світ перше видання збірки поезії Тараса Шевченка «Кобзар»?
а) 1836р., б) 1840р., в) 1848р., г) 1861р.
3. Установіть послідовність подій:
а) Вихід у світ поеми «Енеїда» Івана Котляревського;
б) Вихід у світ збірки поезій «Кобзар» Тараса Шевченка;
в) Вихід у світ альманаху «Русалка Дністрова»;
г) Вихід у світ першого українського історичного роману «Чорна рада» Пантелеймона Куліша. а), в), б), г).
VІ. Підсумок уроку
Метод закінчених речень
1. На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
2. Ця інформація дає можливість нам…
VІІ. Домашнє завдання