РОЗВ′ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА РУХ ТІЛА ПО ГОРИЗОНТАЛІ ПІД ДІЄЮ КІЛЬКОХ СИЛ
10 клас
Розв′язування задач – практичне мистецтво,
схоже на плавання, катання на лижах або ж гру
на фортепіано: навчитися цьому можна тільки
тоді, коли ти наслідуєш гарні зразки й постійно
практикуєшся.
Д.Пойя
Мета:
ФПК: Обчислювальної, інформаційно – графічної, методологічної, дослідницької, логічної, а саме розвивати уміння розв’язувати типові фізичні задачі, володіння сучасними фізичними методами, уміння проводити експериментальні задачі, володіння методами дослідження практичних задач фізичними методами, володіти методами доведення та спростування тверджень;
ФКК: спілкування державною мовою, математичної, інформаційно – цифрової, уміння вчитися впродовж життя, соціально – громадянської, комунікативної, самоосвіти і саморозвитку, а саме розвивати здатність логічно обґрунтовувати свою позицію, уміння читати та розуміти прочитане, уміння висловлювати думку усно, уміння вирішувати проблеми, приймати рішення, здатність співпрацювати у команді.
(дітям на екран)
навчити учнів складати рівняння руху тіл по горизонталі з урахуванням усіх сил, що діють на тіло, користуючись алгоритмом розв′язування задач з динаміки, повторити матеріал про види сил; розвивати логічне мислення учнів у процесі розв′язування задач;виховувати працьовитість, самостійність і наполегливість у процесі роботи на уроці.
Обладнання: магнітна дошка, стрілки з паперу,QR – коди для виконання фізичного диктанту, роздатковий матеріал на кожну парту «Алгоритм розв′язування задач з динаміки», обладнання для демонстрації якісної задачі – іграшковий автомобіль, дерев′яний брусок, похила площина, нерухомий блок з ниткою і вантажами, кулька на нитці, мікрофон.
Тип уроку: урок удосконалення знань і формування вміння розв′язувати задачі.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Я на свої долоні кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть свої знання, уважність. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що лежить на ваших долонях. Ось ми з вами здійснили бартер, а наскільки він успішний, побачимо в кінці уроку.
Листок самоконтролю
Прізвище, ім’я учня ________________________________ Клас________
№ |
Форми і методи роботи |
Бали |
Бали учнів |
1. |
«Ідеальне опитування» |
Від 1 до 12 |
|
2. |
Інтерактивна вправа «Карусель» |
Від 1 до 3 |
|
3. |
Фронтальне опитування «Ланцюжок» |
1- 2 |
|
4. |
Фізичний диктант |
1-3 |
|
5. |
Інтерактивна вправа «2-4-всі разом» |
1-2 |
|
6. |
Розв′язування задач біля дошки |
1-2 |
|
7. |
Інтерактивна гра «Мікрофон» |
1 |
|
|
Кількість набраних балів |
|
|
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Учням пропонують методом «Ідеального опитування» самостійно оцінити свою підготовку до уроку і виставити бали в листку самоконтролю.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами завершили вивчення розділу «Сили в природі» і сьогодні починаємо формувати вміння застосовувати набуті знання до розв’язування задач на рух тіл під дією кількох сил. Сьогоднішня тема є важливою, адже з подібними задачами ви будете зустрічатися в ході вивчення всього подальшого курсу фізики. Нам необхідно показати, як ми вміємо працювати колективно, проявити свої індивідуальні здібності. Кожний учень може отримати гарну оцінку та позитивні емоції.
Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.
Девізом нашого уроку будуть слова:
Розум полягає не тільки в знаннях,
а в умінні застосовувати знання на ділі.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Сила – міра взаємодії. Це векторна фізична величина, яка характеризує механічну дію даного тіла на інше.
Сила тяжіння, сила пружності, сила тертя ковзання.
Сила тяжіння – це сила з якою Земля притягує до себе тіла.
Рівнодійна сил називається сила, яка заміняє дію на тіло декількох сил. Рівнодійна дорівнює геометричній сумі сил, які діють на тіло.
Проекція вектора на певну координатну вісь – відрізок, обмежений проекціями початку і кінця вектора на цю вісь. Проекція вектора – величини скалярні.
Прискорення якого набуває тіло внаслідок взаємодії з іншим тілом, прямо пропорційне силі, що діє на нього, і обернено пропорційне його масі.
Фізичний диктант буде зашифрований QR кодами.
А) Записати якими літерами позначаються наступні фізичні величини:
В-1 В-2
1) маса 1) сила
2) прискорення 2) час
3) швидкість 3) прискорення вільного падіння
4) сила тяжіння 4) сила тертя
5) коефіцієнт тертя 5) сила реакції опори
Б) Записати в яких одиницях вимірюються наступні фізичні величини:
1) швидкість 1) час
2) маса 2) сила
3) прискорення 3) переміщення
В) Записати формули:
1) другого закону Ньютона 1) сили тяжіння
2) сили пружності 2) сили тертя
Фізичний диктант перевіряється методом «Роботи в парах». Учні обмінюються зошитами і перевіряють диктант із відповідями, які відкриваються вчителем з іншого боку дошки.
Кожна пара учнів отримує свою картку. На якій необхідно за допомогою стрілок позначити на малюнках сили для кожного з випадків.
Позначити на рисунках сили за допомогою магнітних стрілок для кожного з чотирьох випадків, які демонструє вчитель за допомогою демонстраційного обладнання:
І. Автомобіль рухається по горизонтальній дорозі
ІІ. Тіло зісковзує з похилої площини
ІІІ. Два тіла зв’язані ниткою, яка перекинута через нерухомий блок
ІV. Кулька рухається по колу
Учні виконують завдання. Відповідь дають продемонструвавши наліпки на малюнку та демонстрацією даного руху.
Вчитель оголошує кількість набраних балів учням, які розв′язували задачу біля дошки, учні виставляють бали в листок самооцінювання.
V. Основний матеріал. Розв’язування кількісних здач.
Якщо не знаєш
Як розв’язувати задачу
Тоді почни її розв’язувати
Арістотель
Експериментальна задача:
Проблемна ситуація:
. За допомогою динамометра визначити коефіцієнт тертя ковзання дерева по дереву під час рівномірного руху по горизонтальній поверхні.
Обладнання: динамометр, брусок, дерев’яна дошка.
Якічні задачі:
Розв’язування задач на рух тіла під дією кількох сил, користуючись алгоритмом розв’язування задач з динаміки.
Задача №1.
Автобус, маса якого дорівнює 15 тон, рушає з місця з прискоренням
0,7 м/c2. Визначити силу тяги, якщо коефіцієнт тертя дорівнює 0,03.
Дано: m = 15т = 15·103кг a = 0,7 м/c2 μ= 0,03 _____________________ F = ?
|
Аналіз і розв’язування
|
Рух рівноприскорений.
Спроектувавши сили на вісь Ох,
mgx= 0, Fx = F, Nx= 0, Fтрх= - Fтр , аx = a одержуємо рівняння
F – Fтр= ma
.
Спроектувавши всі сили рівняння (1) на вісь Оy,
mgу= -mg, Fy= 0, Ny = N, Fтру = 0, ау= 0 одержуємо рівняння
N – mg = 0
N = mg
Fтр= µ mg
F = ma + µmg = m(a + µg)
F = 15 · 103 кг ( 0,7 м/c2 + 0,03 · 9,8 м/c2) ≈ 15 · 103 Н
Відповідь: F = 15000 Н
) Задача №3
Хлопчик тягне санчата масою 8 кг з силою 100 Н за мотузку, під кутом 30˚ до горизонту. Санчата рухаються горизонтально і коефіцієнт тертя їх об сніг дорівнює 0,1. Визначити прискорення, з яким рухаються санчата.
Дано: m = 8 кг F = 100 H µ = 0,1
_____________________ F = ?
|
Аналіз і розв’язування
|
Рух рівноприскорений.
Проектуємо сили на вісь Ох:
mgx= 0, Fx = Fcos, Nx= 0, Fтрх= - Fтр; аx = a
Fcos - Fтр = ma
Проектуємо сили на вісь Оу:
mgy = - mg; Fy=F sin; Ny=N; Fтру=0; ay=0.
Fsin - mg + N=0
N = mg - Fsin
Fтр=
Відповідь: .
VI. Підсумки уроку.
Учні дають відповіді на запитання
листочками самоконтролю, виставляють оцінки в щоденники.
VIІ. Домашнє завдання.
Не хворіти, радіти життю. Та не забути зайти на класрум.
Додаткові вправи
Вправа «Спіймай помилку»
Fтер Fтяги
a
a
Fтертя
Mg
«Згоден – не згоден»