Урок "Ґрунт особлива прикмета планети Земля".

Про матеріал
Урок я досліджую світ "Ґрунт особлива прикмета планети Земля". аНа уроці продовжували формувати в поняття ґрунт; ознайомилися із видами ґрунтів, їх властивостями та із значенням ґрунту в природі і житті людини; виховували дбайливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

Тема: Ґрунт особлива прикмета планети Земля.

 Мета: продовжувати формувати в учнів поняття ґрунт; ознайомити із видами ґрунтів, їх властивостями та із значенням ґрунту в природі і жит­ті людини; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційний момент


Дзвоник дзвонить, не стихає,

Школярів усіх скликає:

– Гей, до класу поспішайте

На місця свої сідайте –

І урок розпочинайте.

Заспіваємо пісню «Подаруй свою усмішку» і налаштуємося на позитивний лад!

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Тестування

  1. Яким приладом вимірюють температуру повітря:

а) барометром;

б) термометром;

в) флюгером

2. Для визначення напряму вітру є прилад:

а) флюгер;

б) компас;

в) термометр

3. Мінерал який після замочування стає пластичним:

а) торф;

б) глина;

в) нафта

4. Вивчають корисні копалини й відшукують їхні родовища в природі вчені:

а) археологи;

б) біологи;

в) геологи

5. У шахтах видобувають:

а) кам’яне і буре вугілля;

б) глину і пісок;

в) граніт, вапняк

6. За допомогою свердловин видобувають:

а) сіль;

б) золото;

в) природний газ і нафту.

( б, а, б, в, а, в)

IIІ. Повідомлення  теми  і  мети  уроку.


Слайд 1    


  Святиня - це те, що є особливо дорогим людині, таким, що з любов’ю зберігається і шанується.

   Саме яку святиню природи можна назвати головною для людини і без якої  життя не  буде можливим про це і піде мова на нашому уроці.

- А ви не здогадуєтеся? Тоді хай допоможе загадка:


    Мене б'ють, б'ють, ворочають, ріжуть
   Я все терплю і всім добром плачу.

    Мене ріжуть, мене б'ють, а я не злюсь:
    Стаю добрішою.

- Цікаво, яка ж це святиня, якщо її б'ють, ворочають і ріжуть?

 

Слайд 2    

До нас завітав невідомий герой. Хто його впізнав ? ( Лісовик ).

- Діти, я вам приніс невеличку коробочку. А що саме в ній ви дізнаєтесь  тоді , коли   дасте  відповідь на мої питання .

- У що  треба  кинути зернятко, щоб з нього виросла рослина ?

- А куди посадити жолудь ?   - Може в асфальт ?

Отже здогадались що саме приніс у коробці Лісовик. ( грудочку землі ).

 

  • Справді,щоб виросла рослина , потрібна родюча земля, або ґрунт .

 Слово «земля» має багато значень:
  • це і назва нашої планети, на якій ми живемо;
  • це і суша як протилежність водному і повітряному простору;
  • це і земля в розумінні країна, держава, а також взагалі яка-небудь велика територія.
    Але ми сьогодні говоритимемо про землю, на якій все росте, про землю - матінку нашу годувальницю

 Слайд  3                                                                                

  Сьогодні  ми  почнемо  вивчати  тему «Ґрунт», з’ясуємо   основні  властивості ґрунту, ознайомимося із значенням, складом ґрунту та яку роль відіграє для  життя  рослин, тварин  і  людей.

Слайд   4, 5 , 6

  • Що  вирощують  люди  на  городах ? У полі ? В садах?

 

III. Вивчення  нового  матеріалу.

Інколи на прогулянках ви бачили  розкопані траншеї, ями.
Чи бачили ви декілька шарів землі, різних за кольором і товщиною?
Верхній шар – темного кольору, під ним світлий шар піску, потім глини, ще нижче – каміння.
Верхній шар і є ґрунтом.

 Навесні  чи  восени  люди  перекопують  землю, якщо придивитися  до  верхнього  шару то  побачимо, що  він  темний  і  пухкий. Саме  на  ньому  ростуть  рослини.

  Слайд 7 ( Розріз  землі . )

Цей  верхній  пухкий   чорний  шар  землі, на  якому  ростуть  рослини, називається  ґрунтом.

   Ґрунти дуже цікаво вивчати, тому що вони на нашій планеті відіграють важливу роль.

    (Завдяки ґрунту існує все живе на землі.)
     Чому ж ґрунт має темний колір? А тому, що опале листя, рештки відмерлих тварин і рослин повільно перегнивають.

    Утворюється перегній. А перегній – чорного кольору. Ось від нього ґрунт і набуває темного забарвлення.

 

  1. Практична частина.

Відомий письменник Ільїн назвав ґрунт "коморою"?

Щоб з'ясувати, що знаходиться в цій коморі, проведемо досліди.

 

 Проведення дослідів.  

Дослід 1 .   

В склянку з водою вкинули грудочку ґрунту. З грудочки виходять бульбашки. Про що це свідчить?

     ( Про наявність повітря у ґрунті).

Дослід 2.

           -   Грудочку  землі промочити  серветкою.  – Що ви помітили?   ( Вода.)

Поклали ґрунт в вогнетривку посудину і нагріли на вогні, тримаючи над ним холодне скло. На склі з’явилися краплини води.

Про що це свідчить? (Про те, що у ґрунті є вода.)

Дослід 3.

При подальшому нагріванні над ґрунтом з’являється димок, відчувається запах паленого листя, сміття. Це вказує на те, що в ґрунті є залишки рослин.

відчувається запах паленого перегною ( Перегній.)

Дослід 4.

Ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Поставимо на деякий час, щоб вода відстоялася і стала прозорою. На дно осіли глина, пісок, а зверху плавають шматочки корінців, стебел, листочків.

Про які складові ґрунту це свідчить? ( про те, що ґрунт складається з глини, піску та перегною – відмерлих решток рослин та тварин)

Дослід 5.

 У вогнетривку чашку наллємо зі склянки трохи відстояної води і нагріватимемо її до повного випаровування. На дні чашки залишилося трохи білої речовини. Це мінеральні солі. Вони були в ґрунті. Потім розчинилися у воді. Після випаровування води перетворилися на маленькі кристали (Мінеральні солі.)

Висновок: До  складу  ґрунту  входять  повітря, вода, пісок, глина, мінеральні солі,перегній.

IV. Фізкультхвилинка

 

V. Закріплення вивченого.

 

Робота з підручником.

с. 67 - 68

Слайд 8  (Чорнозем)

Слайд 9 ( Піщаний)

Слайд 10 ( Глинистий)

Слайд 11 ( оранка, боронування)

Слайд 12 ( Мешканці ґрунтів)

Цікаві факти про підземних мешканців

Постійний мешканець ґрунту, який поїдає величезну кількість до­щових черв’яків, равликів і личинок комах, інколи нападає навіть на жаб, ящі­рок і мишей. За добу з’їдає майже стільки, скільки важить сам. За ніч він може вирити 50­метрову нору! (Кріт)

 

Вони риють у ґрунті глибокі ходи, у які затягують рослинні рештки і переробляють їх на гумус. Прориваючи собі дорогу, за­ковтують землю, пропускають крізь кишківник і ви­кидають позаду себе вже подрібнені і збагачені перегноєм грудочки. П’ять жмень такого добрива рівноцінні цілому мішку (50 кг) перегною! (дощові черв՚яки)

 

Личинки цього підземного мешканця живуть у ґрунті приблизно чотири роки. Спочат­ку вони харчуються корінням, бульбами, цибулинами трав’янистих рослин, а зго­дом поїдають коріння дерев, особливо молодих сосен. Це завдає великої шкоди лісу, саду чи городу. ( личинки травневого хруща)

ЦІ комахи – хижаки. Вони знищують яйця, личинок і дорослих комах. Деякі споживають соки рослин, харчуються солодкими виділеннями інших комах.

Вони тягнуть у глибокі підземелля своєї домівки насіння трав та стиглі зерна. Стежать, щоб запаси не зволожувалися і не проростали. У сонячну погоду виносять зерна і розкладають їх на сонячній стороні, просушують їх, а ввечері прибирають. Висушені зерна перемелюють щелепами у муку найтоншого помолу. Нею вигодовують личинок. (Мурахи)

Чи знаєте Ви, чому в давнину було заведено кидати їх у відро з молоком?

Річ у тому, що холодильників в ту пору не було, а у них волога шкіра має бактерицидні властивості, саме тому молоко ніколи не скисало.

А ще у них дуже цікаво влаштований зір — вони можуть одночасно дивитися вгору, вперед і вбік. Також очі  відіграють важливу роль в ... травленні. Саме  очі   допомагають  проштовхнути їжу, яка потрапила в рот, далі по травному тракту. Тому захопивши здобич, ці представники обов'язково повинні моргнути.

 

Слайд 13 (Охорона і захист ґрунтів)

VII. Узагальнення та систематизація знань

Ґрунти рідного краю

По вертикалі:

1)  Одна із складових частин ґрунту. (Пісок)

2)  Верхній шар землі, на якому зростають рослини. (Ґрунт)

3)  Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина).

4)  Що ви виявите у ґрунті, коли кинете його грудочку в складку з во­дою? (Повітря)

По горизонталі:

1) Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній)

5)  Рідина, що входить до складу ґрунту. (Вода)

6)  Головна ознака ґрунту. (Родючість)

YІ. Підсумок  уроку.

  • Що  таке ґрунт?

        -    З  чого    складається ґрунт?

       -    Для  яких  тварин  ґрунт  є домівкою ?

 

 

doc
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
640
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку