Ґрунт, його значення. Утворення ґрунту.
Мета:
- навчальна: ознайомити учнів з поняттям «ґрунт», утворенням та складом ґрунту, його властивостями, значенням ґрунту для живих організмів;
- розвивальна: навчити учнів використовувати додаткові джерела інформації для розвитку ерудиції та збільшення знань, формувати вміння дбайливого господаря землі;
- виховна: виховувати бажання зберігати ґрунти рідного краю, бережне ставлення до ґрунтів.
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: атлас, карти, підручник, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вправа Кроссенс. Подумайте, про що сьогодні ми будемо говорити.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV.Вивчення нового матеріалу
Пригадаймо, як вода, вітер, температура, сонячне тепло та живі організми руйнують гірські породи, перетворюючи їх на ґрунт. Як називають такий процес?
На гірських породах рослини не ростуть. А ґрунт має певну властивість – родючість. Родючість – це здатність ґрунту забезпечувати рослини поживними речовинами.
Саме ґрунт забезпечує існування більшості рослин, багатьох тварин та інших живих організмів та людини.
Ґрунт — це верхній пухкий родючий шар землі, де ростуть рослини, мешкають тварини та інші організми. Його товщина неоднакова у різних куточках нашої планети — від кількох сантиметрів до двох метрів.
Гірські породи є основою для утворення ґрунту і визначають його склад. Під дією процесів вивітрювання вони руйнуються, перетворюються на дрібненькі частинки. Погодні умови зумовлюють наявність у ньому вологи. Тварини, які живуть у ґрунті - червʼяки, мурашки, жуки, кроти, - розпушують ґрунт і покращують проникнення в нього води й повітря. Мікроорганізми розкладають рештки рослин, з яких утворюється перегній (гумус).
Асоціативний кущ «Чинники утворення ґрунту»
Ґрунт
повітря сонячні промені
вода гірські породи
перегній
Дослід 1. У склянку з водою вкидаємо грудочку ґрунту. Спостерігаємо, що відбувається.
Висновок: із ґрунту виділяються бульбашки. Це свідчить про те, що до у ґрунті є повітря.
Дослід 2. Покласти на аркуш паперу грудочку ґрунту і розкачати його порожньою склянкою.
Висновок: на аркуші зʼявилася мокра пляма, тобто у ґрунті є вода.
https://www.youtube.com/watch?v=F-gK6z-kNiQ
Сотні років триває утворення шару ґрунту завтовшки в 1 см. Ґрунт утворюється з неорганічних та органічних речовин. Неорганічні речовини — це зруйновані і подрібнені рештки гірських порід, як пісок чи глина. Органічні речовини — це гумус, або перегній, утворюються із відмерлих решток рослин і тварин завдяки гниттю. Опадає листя, сохне трава, гинуть тварини та комахи. Через певний час бактерії перетворюють їх на перегній. Чим більше гумусу у ґрунті, тим він має більшу родючість і темніший колір.
Ґрунти — це земельні ресурси планети, складова частина її продуктивних сил. Для України — ґрунти основне джерело національного багатства. Ґрунт є особливим природним витвором, він виник у результаті взаємодії неживої та живої природи. Ґрунти України є дуже різноманітними. їх існує близько 1000 видів, тому що вони утворились у різних природних умовах. Найпоширеніші ґрунти в Україні – чорноземи. Вони є і найродючішими ґрунтами у світі. Утворилися чорноземи під багатою травʼянистою рослинністю. Шар чорнозему може бути понад 1м. Чорноземи – багатство, яке необхідно цінувати і берегти.
Щоб родив багатий ґрунт, його необхідно добре обробляти. У пухкий ґрунт добре проникають повітря та вода. Малородючі ґрунти удобрюють торфом, перегноєм, пташиним послідом, тобто органічними та мінеральними добривами.
Добрива бувають мінеральні, органічні та зелені. Добрива — це речовини, які людина вносить у ґрунт для збереження й підвищення його родючості.
Органічні добрива — це продукти життєдіяльності організмів або їхні рештки (гній, перегній, торф, пташиний послід).
Мінеральні добрива — це хімічні речовини неорганічного походження, що містять елементи, необхідні рослинам.
Зелені добрива — це бобові рослини, заорані в ґрунт.
Щоб зберегти ґрунти , треба правильно їх обробляти. Схили треба орати упоперек, щоб вода не могла стікати поздовжніми борознами і змивати родючий шар. Також щоб не утворювались яри. Щоб зупинити ріст ярів, їх схили засаджують кущами та деревами. А ще поля обсаджують лісозахисними смугами, щоб не видувався верхній родючий шар вітром.
V. Підсумок.
Вправа «Продовж речення»
Ґрунт – це….
У ґрунті є….
Опале листя, відмерлі рослини і тварини….
Від кількості перегною залежить…
Людина має дбайливо….
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати §28, назвати усі відомі професії повʼязані із ґрунтом.