Самооцінка і здоров'я
Мета: сформувати знання про самооцінку людини, розглянути види самооцінки та її вплив на поведінку і здоров'я, розвивати вміння критично та зважено мислити, виховувати адекватне ставлення до власної самооцінки.
Матеріали та обладнання: окремі аркуші паперу, олівці, фломастери.
Поняття: самооцінка, види самооцінки, формування адекватної самооцінки. <
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Фронтальна бесіда
— Що таке потреби? Назвіть різні групи потреб.
— Які потреби важливі для розвитку підлітка?
— Що таке вміння, навички та звички? Наведіть приклади.
— Запропонуйте алгоритм дій, які необхідно здійснити, щоб сформувати корисну звичку.
— Що необхідно робити для подолання шкідливої звички?
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1.Слово вчителя
Кожна людина є унікальною особистістю з певними якостями. Наші уявлення про себе складаються з власних думок про себе та оціноїС оточуючих. Із цих компонентів
складається наша самооцінка. Як ви розумієте поняття «самооцінка»?
2.Вправа «Зате ти...»
На окремому аркуші паперу напишіть своє прізвище та імʼя, а знизу напишіть якийсь один свій недолік та передайте свій лист однокласникам. Вони пишуть знизу «...зате ти...» і далі якусь вашу позитивну якість: (усе що завгодно: у тебе дуже гарні очі, ти краще за всіх розказуєш анекдоти тощо).
— Чи дізналися ви про себе щось нове?
3. Психологічний тест для визначення самооцінки (роздавальний матеріал)
Вам необхідно дати оцінку самому собі за 7-бальною шкалою за низкою характеристик. Отже, перед вами перелік із 10 якостей. Вам слід самостійно, залежно від вашої думки про самого себе, вибрати відповідний бал (нагадаємо, що оцінювати якості слід у діапазоні від 1 до 7).
Приклад виконання оцінювання за однією з характеристик тесту.
Зріст. Діапазон оцінювання від 1 бала (низький зріст) і до 7 (високий).
Уявіть, що на цій шкалі за зростом розмістилося все людство, від найнижчих до високих людей. Вам необхідно залежно від того, яким ви себе бачите, помістити себе або ближче до низьких людей, або до більш високих, поставивши відповідний бал.
Отже, розглянемо основну частину тесту на самооцінку.
1) Першою якістю є зріст. Від низького до високого.
2) Сила. До мінімальної кількості балів належать слабкі якості, до максимальної — сильні.
3) Здоров’я. Від хворого до здорового.
4) Краса. Від мінімальної кількості балів до максимальної — від некрасивої до прекрасної.
5) Доброта. Від злих якостей до добрих.
6) Навчання. Від невстигаючих до відмінників.
7) Щастя. Від нещасливого до щасливого.
8) Любов, яку ви отримуєте від навколишнього світу, людей. Від нелюбимої людьми, світом особи і до улюбленої всіма.
9) Сміливість. Від несміливої до сміливої людини.
10) Благополуччя. Від неблагополучної особистості до благополучної.
4.Методична порада
Для активізації пізнавальної діяльності учнів можна застосувати прийом «Приваблива мета». Тому розшифрування результатів тесту відкладається на завершальний етап уроку, і
після засвоєння основних понять.
Увага! За бажанням учні вдома (за допомогою батьків) можуть пройти більш розгорнутий тест на визначення самооцінки особистості. (с.152 матеріал до уроку за підручником)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Поняття самооцінки. Види самооцінки (На дошці по черзі з’являються терміни)
Розповідь учителя, заповнення таблиці
Самооцінка — це оцінка людиною власних якостей, переваг і недоліків.
Термін «самооцінка» підкреслює оціночний характер уявлень про себе, у ньому присутні елементи порівняння себе з якимсь зовнішнім еталоном, іншими людьми або моральним
ідеалом. Самооцінка може бути завищеною, заниженою та адекватною, і саме остання сприяє розвитку людини. Завищена або занижена утруднюють цей процес. Те, як людина
оцінює себе, частково залежить від її соціального статусу, але і це більш від оцінок, які вона отримує від значимих для неї осіб.
Адекватна самооцінка — це коли людина реально оцінює себе, бачить як свої позитивні, так і негативні якості. Людина здатна адаптуватися до мінливих умов соціального середовища.
Занижена самооцінка властива людям, схильним сумніватися в собі, приймати на свій рахунок зауваження, невдоволення інших людей, переживати й турбуватися з незначних приводів. Такі люди часто не впевнені в собі, їм зазвичай складно прийняти рішення, настояти на своєму. Вони дуже чутливі.
Завищена самооцінка — це коли людина вірить у себе, відчуває себе «на коні», але іноді, будучи впевненою у своїй непогрішності, вона може потрапити в складну ситуацію, коли потрібно відмовитися від звичного погляду на речі і визнати чужу правоту.
Формування самооцінки відбувається:
2. Вплив самооцінки на поведінку і здоров'я людини
2.Інтерактивна вправа «Метод ПРЕС»
Запитання: чи може самооцінка впливати на поведінку і здоров’я людини?
1. Позиція.
Я вважаю, що...
(Висловте свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.)
2. Обґрунтування.
Тому, що...
(Наведіть причину появи цієї думки, тобто на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції.)
3. Приклад.
Наприклад...
(Наведіть факти, що демонструють ваші докази, вони зміцнять вашу позицію.)
4. Висновки.
Тому...
(Узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, що необхідно робити; тобто це заклик прийняти вашу позицію.)
Приклади:
1. Я вважаю, що самооцінка може впливати на здоров’я.
Тому, що людина із заниженою самооцінкою часто засмучується, перебуває в стані стресу. А це погано впливає на захисні сили організму.
Наприклад, у людей, що постійно перебувають у стресовому стані, частіше виникають захворювання серця.
Тому я вважаю, що, безперечно, самооцінка впливає на настрій та здоров’я людини.
Висновок: отже, ми з’ясували, що самооцінка, безумовно, може впливати на настрій та здоров’я людини. Неадекватна самооцінка може стати джерелом цілої низки проблем.
А зважена, адекватна самооцінка дозволяє з гідністю та розумом долати різні життєві труднощі, здобувати важливі й корисні знання за будь-яких обставин.
3. Формування адекватної самооцінки
3.Розповідь учителя
Усі досягнення людини пов’язані із самооцінкою.
Адекватна самооцінка дозволяє людині приймати правильні рішення, досягати поставлених цілей.
— Чим загрожує занижена самооцінка?
Люди із заниженою самооцінкою бояться самостійно приймати рішення, недооцінюють свої здібності, втрачають кар’єрні можливості та не можуть домогтися щастя в особистому житті.
Тому дуже важливо мати адекватну самооцінку, а якщо нона у вас занижена, спробувати її підвищити. Процес цей не простий і не швидкий, але цілком можливий. Давайте розглянемо кілька способів, за допомогою яких ви зможете самостійно підвищити свою самооцінку.
Поради з підвищення самооцінки:
1. Ніколи не порівнюйте себе з іншими людьми.
Завжди є люди, які досягли більше, ніж ви: мають більше гарних речей, краще навчаються, мають більше друзів. Якщо ви будете завжди порівнювати свої досягнення з досягненнями інших людей, ви ризикуєте «зав’язнути», замість того щоб рухатися до мети. Краще порівняйте свої досягнення зі своїми минулими, і ви побачите, як поступово рухаєтеся вперед.
2. Необхідно припинити лаяти та зайво критикувати себе.
Неможливо підвищити самооцінку, постійно повторюючи негативні висловлювання про себе та свої здібності. Уникайте негативних висловлювань у всіх сферах свого життя: щодо зовнішності, навчання, успіхів тощо. Корекція само
оцінки можлива тільки за допомогою позитивних суджень про себе.
3. Із вдячністю приймайте всі компліменти на вашу адресу.
Якщо ви будете говорити «Не варто подяки або нема за що», на підсвідомому рівні ви будете недооцінювати похвалу, що призведе до заниженої оцінки своїх досягнень. Це буде сприяти заниженню самооцінки в цілому.
4. Частіше використовуйте позитивні твердження для підвищення самооцінки.
Напишіть позитивні твердження та носіть папірець із собою в сумці, або гаманці. Вони можуть звучати так: «Я люблю себе і приймаю таким, який (яка) є», «Я розумна людина»,«Я весела та привітна людина». Частіше повторюйте ці твердження, особливо вранці і ввечері перед сном. Спробуйте відчувати позитивні емоції, повторюючи твердження. Таким чином позитивний ефект зросте в кілька разів і результат буде досягнутий швидше.
5. Намагайтесь сприймати як можна більше позитивної інформації. Запам’ятайте, будь-яка інформація, що потрапляє в наш мозок, залишається надовго. Відмовтеся від перегляду негативних телепередач, читання песимістичної літератури. Відвідуйте фільми, спектаклі, читайте книги і дивіться передачі, що сприяють підвищенню само
оцінки.
6. Намагайтеся створити своє коло спілкування з позитивних, упевнених у собі людей, які готові прийти вам на допомогу. Спілкування з негативно налаштованими людьми пригнічує наші прагнення, унаслідок чого самооцінка знижується. Пам’ятайте, вам необхідно заохочення, тоді особистіс-на самооцінка буде зростати.
7. Складіть перелік ваших особистих досягнень.
Додайте до нього не тільки найбільші досягнення, алей повсякденні перемоги. Наприклад: похід до спортивного залу, генеральне прибирання у своїй кімнаті, відвідування театру, відмінна оцінка на екзамені чи контрольній роботі. Не
забувайте регулярно читати цей перелік і спробуйте відтворити позитивні емоції, пов’язані з кожною подією.
8. Напишіть докладний перелік позитивних характеристик вашої особистості.
Наприклад: ви благородні, чесні, умієте підставити своє плече друзям, маєте творчі здібності. Чим довше та докладніше буде список, тим краще для вас. Якщо ви будете фокусуватися на своїх позитивних якостях — це створить атмосферу для нових досягнень. Якщо ж ви будете постійно думати про свої недоліки, то це призведе до заниження самооцінки й нездатності до нових успіхів.
9. Намагайтеся більше допомагати іншим людям.
Надайте допомогу оточуючим людям, і вони будуть високо цінувати ваші позитивні якості. їхня подяка неодмінно підвищить вашу самооцінку.
10. Спробуйте проводити більше часу за улюбленими заняттями.
Займаючись приємною для вас справою, ви отримуєте позитивні емоції і тим самим підвищуєте самооцінку.
11. Живіть згідно зі своїми принципами, не зраджуйте себе.
Якщо ваше життя буде підкорятися чужим бажанням, ви не зможете високо цінувати свою особистість. Якщо ви будете керуватися лише бажаннями своїх близьких і друзів, ви не зможете підвищити самооцінку.
12. Намагайтеся не стояти на місці, дійте.
Це допоможе вам частіше приймати самостійні рішення, самостійно вирішувати виникаючі проблеми. Від цього ви будете відчувати позитивні емоції і ваша самооцінка підвищиться. Якщо вас постійно зупиняють якісь страхи або думка
оточуючих людей, ви перестаєте діяти, ваша самооцінка буде знижуватися.
— Чим загрожує завищена оцінка?
Особливо часто завищена самооцінка трапляється серед молодих людей. Які ж поради ми можемо дати таким людям?
Поради людям із завищеною самооцінкою:
1. Прислухайтеся до думки оточуючих, як до позитивної, так і несхвальної. Часто вони можуть дати правильну оцінку краще, ніж ви зможете це зробити
самостійно.
2. Спокійно ставтеся до критики, без агресії і скандалів.
3. Не впоравшись з дорученою справою, шукайте причини в собі, а не в оточенні або інших обставинах.
4. Навчіться розуміти щирість тієї чи іншої похвали, наскільки вона заслужена і відповідає реальній дійсності.
5. Ретельно аналізуйте свої можливості, перш ніж братися за якусь справу чи доручення.
6. Не вважайте свої недоліки незначними дрібницями, особливо в порівнянні з недоліками інших людей.
7. Будьте більш самокритичними, оскільки самокритика в розумних межах сприяє саморозвитку.
8. Успішно завершивши справу, подумайте, а чи можна було її зробити ще краще і що цьому завадило.
9. Орієнтуйтеся на оцінку своїх результатів іншими людьми, а не задовольняйтеся власною точкою зору.
10. Поважайте почуття й бажання інших людей, оскільки вони також важливі, як і ваші власні почуття і бажання.
Пам’ятайте, ваша особистість унікальна і має величезний потенціал. Правильне розуміння власної самооцінки допоможе найкраще розкрити ваші здібності й таланти. Ви станете більш незалежними від думки оточуючих, ви зможете робити те, що приємно для вас. Ваше життя буде приносити вам радість і задоволення. Адекватна самооцінка додасть вам упевненості у своїх силах, допоможе зберегти здоров’я й ду
шевну рівновагу.
Переваги адекватної самооцінки
Коли ви оцінюєте себе адекватно, це дає вам відчуття внутрішньої стабільності. Ви відчуваєте себе впевнено й завдяки цьому здатні в більшості випадків будувати позитивні стосунки з іншими людьми. Адекватна самооцінка дозволяє вам вигідно підкреслювати й виявляти власні достоїнства та одночасно якось компенсувати недоліки. Це сприяє досягненню успіху в навчанні. Ви відкриті для сприйняття нового, що дозволяє вам накопичувати позитивний життєвий досвід і навички.
Маючи адекватну самооцінку, ви:
Самооцінка впливає майже на всі аспекти вашого життя.
Формування та підтримання здорового реалістичного погляду на себе перший крок на шляху вирішення життєвих проблем.
V.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.Аналіз результатів тестування з визначення самооцінки
А зараз настав час дізнатися результатів тестування. Слід зауважити, що ці результати не є абсолютними, а є лише інформацією для роздумів.
Увага! Діти мають право залишити свої результати в таємниці. Ця інформація стосується лише їх особисто.
Для отримання результату вам слід обчислити загальну суму всіх виставлених вами балів.
Якщо ви отримали суму, що. дорівнює 21-45 балам, то у вас адекватна самооцінка. Вона виявляється у впевненій поведінці, доброзичливості. До своїх помилок ви ставитесь адекватно.
46-59 балів — у вас тенденція до завищеної самооцінки. Ви зазвичай упевнені у власних силах та не вважаєте за погрібне виправляти свої помилки.
60-70 балів завищена самооцінка, що виявляється в переоцінці своїх можливостей. Свої помилки ви вважаєте такими, що спричинені зовнішніми чинниками, але вже точ
но не власними рішеннями.
20-10 балів занижена самооцінка, що виявляється в пасивності, у недооцінюванні власних можливостей. Ви вважаєте належним появу помилок у вашому житті.
2.Руханка
Обговорення ситуацій (визначення самооцінки) • Об’єднайте учнів у пари за допомогою вправи «Струмочок». Учасники стають у пари (пара за парою), беруться за руки і підносять їх угору. Той, хто залишився без пари, проходить під руками, обираючи собі когось до пари. Той, хто залишився, робить так само. Через 2—3 хвилини зупиніть гру і запропонуйте виконувати наступне завдання у парах, що утворилися.
3.Обговорення ситуацій (визначення самооцінки)
Розподіл за правилом «Світлофора»
• Роздати парам ситуації (Додаток 1.1). Пари з однаковими ситуаціями об’єднуються у три групи.
• Демонстрування груп. Кожна група зачитує свою ситуацію і дає відповіді на запитання. Вчитель після кожної ситуації читає підсумок.
Ситуація 1. Шестикласник Сергій нещодавно записався до басейну, і тренер вважає його талановитим. Хоча хлопець займається плаванням не так давно, та вже виграв змагання. Проте він думає, що тренер помиляється щодо його здібностей, а свою перемогу у змаганнях вважає випадковою.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має хлопчик – завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на його поведінку?
• Що ви можете порадити Сергієві?
Підсумуйте: «Те, що Сергій не вірить у себе, може вплинути на його поведінку. Він міркує: "Для чого старатися, все одно в мене нічого не вийде". А якщо не тренуватись і налаштовуватися на провал, шанси на перемогу зменшуються. Отже, через свою занижену самооцінку хлопець ризикує розчаруватися в собі й залишити спорт».
Ситуація 2. Віта завжди отримує добрі оцінки з усіх предметів. І тому вона здивувалася, коли почула, що в цьому семестрі в неї невисока оцінка з іноземної мови. Дівчинка підійшла до вчительки і запитала, над якими темами їй треба попрацювати, щоб поліпшити результат.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має дівчинка – завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на поведінку дитини?
• Що ви можете порадити Віті?
Підсумуйте: «Отримати невисоку оцінку, звісно, неприємно, однак Віта не звинувачує в цьому інших. Адекватна самооцінка дівчини допомагає їй визначити свої слабкі місця й поліпшити свій результат».
Ситуація 3. Денис вважає себе дуже талановитим співаком, тому для нього стало несподіванкою передостаннє місце в районному конкурсі талантів. Хлопець пояснює це тим, що судді поставилися до нього упереджено й підіграли іншим учасникам.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має хлопчик – завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на його поведінку?
• Що ви можете порадити Денисові?
Підсумуйте: «Те, що Денис вірить у себе, безумовно, добре. Проте він не може адекватно оцінити свої можливості й в усіх невдачах звинувачує інших: "Якщо я програв конкурс — винні судді". Отже, через свою завищену самооцінку хлопець може упустити можливість успішно розвинути свої здібності в інших сферах»..
4.Практична робота «Проект самовдосконалення»
Учні самостійно працюють на окремих аркушах паперу.
Закінчити роботу можна вдома після додаткового обміркування та за допомогою батьків або друзів.
Хід роботи:
1. Вибір мети.
Чесно та неупереджено проаналізуйте свої риси характеру та особисті якості. Можна виписати їх у три стовпчики: ті, що вам подобаються, ті, яких слід позбутися, та такі, що вам хотілося б мати. Якщо є щось таке, що вам найбільше заважає в житті, поставте за мету позбутися цієї риси характеру, замінити її на корисну.
2. Планування досягнення мети.
За допомогою батьків і шкільного психолога ви можете дібрати популярну психологічну літературу для підлітків, у якій даються поради щодо самовдосконалення, формування адекватної самооцінки.
Плануючи зміни, пам’ятайте: будь-яку позитивну звичку рекомендують напрацьовувати протягом 28 днів.
І тільки після досягнення мети братися за наступні зміни.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Індивідуальне завдання: декілька учнів готують повідомлення за темами: «Особливості соціальної (некомерційної) реклами», «Комерційна реклама: головні цілі та засоби впливу на споживача», «Методи реклами, що впливають на свідомість людей. Поради протидії впливу реклами».
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рівень самооцінки
ЗРІСТ
Низький Високий
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
СИЛА
Слабкий Сильний
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
ЗДОРОВ’Я
Хворий Здоровий
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
КРАСА
Некрасивий Красивий
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
ДОБРОТА
Злий Добрий
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
НАВЧАННЯ
Невстигаючий Відмінник
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
ЩАСТЯ
Нещасний Щасливий
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
СТАВЛЕННЯ ОТОЧЕННЯ
Не поважають Поважають
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
СМІЛИВІСТЬ
Боязкий Сміливий
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
БЛАГОПОЛУЧЧЯ
Неблагополучний Благополучний
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Поради з підвищення самооцінки:
1. Ніколи не порівнюйте себе з іншими людьми. Краще порівняйте свої досягнення зі своїми минулими, і ви побачите, як поступово рухаєтеся вперед.
2. Необхідно припинити лаяти та зайво критикувати себе.
Неможливо підвищити самооцінку, постійно повторюючи негативні висловлювання про себе та свої здібності. Уникайте негативних висловлювань у всіх сферах свого життя. Корекція самооцінки можлива тільки за допомогою позитивних суджень про себе.
3. Із вдячністю приймайте всі компліменти на вашу адресу.
Якщо ви будете говорити «Не варто подяки або нема за що», на підсвідомому рівні ви будете недооцінювати похвалу, що призведе до заниженої оцінки своїх досягнень. Це буде сприяти заниженню самооцінки в цілому.
4. Частіше використовуйте позитивні твердження для підвищення самооцінки.
Напишіть позитивні твердження та носіть папірець із собою в сумці, або гаманці. Вони можуть звучати так: «Я люблю себе і приймаю таким, який (яка) є», «Я розумна людина»,«Я весела та привітна людина». Частіше повторюйте ці твердження. Спробуйте відчувати позитивні емоції, повторюючи твердження. Таким чином позитивний ефект зросте в кілька разів і результат буде досягнутий швидше.
5. Намагайтесь сприймати як можна більше позитивної інформації. Запам’ятайте, будь-яка інформація, що потрапляє в наш мозок, залишається надовго. Відвідуйте фільми, спектаклі, читайте книги і дивіться передачі, що сприяють підвищенню само
оцінки.
6. Намагайтеся створити своє коло спілкування з позитивних, упевнених у собі людей, які готові прийти вам на допомогу. Спілкування з негативно налаштованими людьми пригнічує наші прагнення, унаслідок чого самооцінка знижується. Пам’ятайте, вам необхідно заохочення, тоді особистісна самооцінка буде зростати.
7. Складіть перелік ваших особистих досягнень.
Додайте до нього не тільки найбільші досягнення, алей повсякденні перемоги. Наприклад: похід до спортивного залу, генеральне прибирання у своїй кімнаті, відвідування театру, відмінна оцінка на екзамені чи контрольній роботі. Не
забувайте регулярно читати цей перелік і спробуйте відтворити позитивні емоції, пов’язані з кожною подією.
8. Напишіть докладний перелік позитивних характеристик вашої особистості.
Наприклад: ви благородні, чесні, умієте підставити своє плече друзям, маєте творчі здібності. .Якщо ви будете фокусуватися на своїх позитивних якостях — це створить атмосферу для нових досягнень. Якщо ж ви будете постійно думати про свої недоліки, то це призведе до заниження самооцінки й нездатності до нових успіхів.
9. Намагайтеся більше допомагати іншим людям.
Надайте допомогу оточуючим людям, і вони будуть високо цінувати ваші позитивні якості. їхня подяка неодмінно підвищить вашу самооцінку.
10. Спробуйте проводити більше часу за улюбленими заняттями.
Займаючись приємною для вас справою, ви отримуєте позитивні емоції і тим самим підвищуєте самооцінку.
11. Живіть згідно зі своїми принципами, не зраджуйте себе.
Якщо ваше життя буде підкорятися чужим бажанням, ви не зможете високо цінувати свою особистість. Якщо ви будете керуватися лише бажаннями своїх близьких і друзів, ви не зможете підвищити самооцінку.
12. Намагайтеся не стояти на місці, дійте.
Це допоможе вам частіше приймати самостійні рішення, самостійно вирішувати виникаючі проблеми. Від цього ви будете відчувати позитивні емоції і ваша самооцінка підвищиться. Якщо вас постійно зупиняють якісь страхи або думка
оточуючих людей, ви перестаєте діяти, ваша самооцінка буде знижуватися.
Поради людям із завищеною самооцінкою:
1. Прислухайтеся до думки оточуючих, як до позитивної, так і несхвальної. Часто вони можуть дати правильну оцінку краще, ніж ви зможете це зробити
самостійно.
2. Спокійно ставтеся до критики, без агресії і скандалів.
3. Не впоравшись з дорученою справою, шукайте причини в собі, а не в оточенні або інших обставинах.
4. Навчіться розуміти щирість тієї чи іншої похвали, наскільки вона заслужена і відповідає реальній дійсності.
5. Ретельно аналізуйте свої можливості, перш ніж братися за якусь справу чи доручення.
6. Не вважайте свої недоліки незначними дрібницями, особливо в порівнянні з недоліками інших людей.
7. Будьте більш самокритичними, оскільки самокритика в розумних межах сприяє саморозвитку.
8. Успішно завершивши справу, подумайте, а чи можна було її зробити ще краще і що цьому завадило.
9. Орієнтуйтеся на оцінку своїх результатів іншими людьми, а не задовольняйтеся власною точкою зору.
10. Поважайте почуття й бажання інших людей, оскільки вони також важливі, як і ваші власні почуття і бажання.
Пам’ятайте, ваша особистість унікальна і має величезний потенціал. Правильне розуміння власної самооцінки допоможе найкраще розкрити ваші здібності й таланти. Ви станете більш незалежними від думки оточуючих, ви зможете робити те, що приємно для вас. Ваше життя буде приносити вам радість і задоволення. Адекватна самооцінка додасть вам упевненості у своїх силах, допоможе зберегти здоров’я й ду
шевну рівновагу.
Переваги адекватної самооцінки
Коли ви оцінюєте себе адекватно, це дає вам відчуття внутрішньої стабільності. Ви відчуваєте себе впевнено й завдяки цьому здатні в більшості випадків будувати позитивні стосунки з іншими людьми. Адекватна самооцінка дозволяє вам вигідно підкреслювати й виявляти власні достоїнства та одночасно якось компенсувати недоліки. Це сприяє досягненню успіху в навчанні. Ви відкриті для сприйняття нового, що дозволяє вам накопичувати позитивний життєвий досвід і навички.
Маючи адекватну самооцінку, ви:
Самооцінка впливає майже на всі аспекти вашого життя.
Формування та підтримання здорового реалістичного погляду на себе перший крок на шляху вирішення життєвих проблем.
Ситуація 1. Шестикласник Сергій нещодавно записався до басейну, і тренер вважає його талановитим. Хоча хлопець займається плаванням не так давно, та вже виграв змагання. Проте він думає, що тренер помиляється щодо його здібностей, а свою перемогу у змаганнях вважає випадковою.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має хлопчик – завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на його поведінку?
• Що ви можете порадити Сергієві?
Ситуація 2. Віта завжди отримує добрі оцінки з усіх предметів. І тому вона здивувалася, коли почула, що в цьому семестрі в неї невисока оцінка з іноземної мови. Дівчинка підійшла до вчительки і запитала, над якими темами їй треба попрацювати, щоб поліпшити результат.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має дівчинка – завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на поведінку дитини?
• Що ви можете порадити Віті?
Ситуація 3. Денис вважає себе дуже талановитим співаком, тому для нього стало несподіванкою передостаннє місце в районному конкурсі талантів. Хлопець пояснює це тим, що судді поставилися до нього упереджено й підіграли іншим учасникам.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має хлопчик – завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на його поведінку?
• Що ви можете порадити Денисові?