УРОК: "Самооцінка і здоров’я. Поняття самооцінки. Види самооцінки".

Про матеріал

Урок розроблений на основі матеріалів підручника: "Основи здоров'я: підручник для 6 класу / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко., С.В. Страшко. – К.: «Алатон»"

Крім матеріалів підручника, використовується онлайн-опитування з визначення учнями власної самооцінки. За результатами учні разом з батьками вдома можуть спробувати доопрацювати проект щодо зміни риси характеру відповідно до рівня самооцінки.

Запропоновані інтерактивні вправи для їх виконання у групах (парах) з вибором правильної відповіді. Важливим аспектом уроку є роздумування учнів над ситуаціями, де проявляється адекватна, занижена чи завищена самооцінка.


Перегляд файлу

Тема. Самооцінка і здоров’я. Поняття самооцінки. Види самооцінки. Формування адекватної самооцінки.

Мета. називає переваги адекватної самооцінки, розпізнає види самооцінки, пояснює вплив самооцінки на поведінку і здоров’я людини.

І. Сьогодні на уроці ми познайомимося з поняттям «самооцінка». З яких двох слів складається це поняття «сам» та «оцінювати»

І. ВАРІАНТ 1.

Подумайте і дайте відповідь на запитання «який я є?». Запишіть п’ять характеристик себе (поведінки, характеру, емоцій, вміння тощо). 

І. ВАРІАНТ 2.

Коли учням складно знайти відповідні слова-характеристики, тоді запропонувати такий спосіб. Прочитати слова-характеристики. Вибрати і записати номери:

позитивні (+):

негативні (-):

 

Я є …

1

працьовитий (-а)

13

лінивий (-а)

2

байдужий (-а)

14

вразливий (-а)

3

обережний (-а)

15

ризиковий (-а)

4

впевнений (-а)

16

боязкий (-а), невпевнений (-а)

5

говіркий (-а)

17

мовчазний (-а)

6

стриманий (-а)

18

емоційний (-а)

7

товариський (-а), компанійський (-а)

19

замкнутий (-а)

8

обдарований (-а)

20

необдарований (-а)

9

фізично сильний (-а)

21

фізично слабкий (-а)

10

віруючий (-а)

22

невіруючий (-а)

11

вихований (-а)

23

хамовитий (-а)

12

оптиміст (-ка)

24

песиміст (-ка)

 

Виберіть  (обведіть) номери тих понять, які, на вашу думку, притаманні вам. Спробуйте їх обгрунтувати.

 

І.2. Запропонуйте учню (учениці) по парті записати/позначити номерами з таблиці  п’ять характеристик, які, на його думку, притаманні сусіду?

І.3. РОБОТА В ПАРІ. Порівняйте запис/вибір характеристик учня і сусіда. З якими ти погоджуєшся, а з якими ні?

 

ІІ. РОБОТА В ПАРАХ.

Обговоріть і розподіли  позиції (висловлювання) у кожну колонку, вписуючи номер інформації:

  1. Я не вмію грати у великий теніс
  2. Мені легко спілкуватися з ровесниками.
  3. Мені не подобається фізика, тому що я її не розумію, і вона складна.
  4. Мене сердить, коли батьки сварять за низькі оцінки
  5. Я буваю нестримний у тому, як відповідаю на образи.
  6. Я хочу бути наполегливим.

 

Які власні риси  може само оцінити людина?

ВМІННЯ

СПІЛКУВАННЯ

НАВЧАННЯ

СТАН

(ЕМОЦІЇ)

ХАРАКТЕР

БАЖАННЯ

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ.

 Основи здоров'я: підручник для 6 класу / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко., С.В. Страшко. – К.: «Алатон» - С. 68.

а)  «З чого складається самооцінка» 

б) «Як формується самооцінка»

  1. впишіть, хто, на вашу думку, впливає на формування вашої самооцінки;
  2. проаналізуйте яким чином люди і ти сам (сама) можу впливати на формування вашої самооцінки.

 

Варіанти відповідей дітей:

а) власний приклад;

б) спілкуванням з тобою або між собою;

 (сила голосу, аргументованість повідомлення, культура спілкування, багатство мови)

в) повідомлення у ЗМІ, Інтернеті

 

На мою самооцінку впливають ________________, тому що ________________

____________________________________________________________________

 

Наприклад,

На мою самооцінку впливають батьки, тому що вони мене підтримують, коли я в чомусь сумніваюсь

На мою самооцінку впливає тренер з футболу, тому що він навчає мене майстерності.

 Тут буде мій приклад)))

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

IV.  САМООЦІНКА: ЯКОЮ ВОНА МОЖЕ БУТИ?

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ.  Основи здоров'я: підручник для 6 класу / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко., С.В. Страшко. – К.: «Алатон» - С. 68.

Параграф 12. Самооцінка і здоров'я людини.

«Прочитайте  ситуацію. Обговоріть, яка у хлопчика самооцінка: завищена, занижена чи адекватна

Шестикласник Сергійко нещодавно записався до бассейну, і тренер його  вважає талановитим. Хоча хлопець займався плаванням не так давно, та вже виграв змагання. Але він думає, що тренер помиляється щодо його здібностей, а свою перемогу у змаганнях вважає випадковою».

 

РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ

ЗАНИЖЕНА

АДЕКВАТНА

ЗАВИЩЕНА

 

 

 

 

 

 

 

ВАРІАНТ 1.

Придумай та обговори у парах ситуації, які б давали змогу продемонструвати розуміння заниженної, адекватної, завищеної самооцінки. Як висновок, запиши речення у зошит.

 

ВАРІАНТ 2.

Уявіть себе у ролі людини, у якої:

а) завищена самооцінка;

Запишіть речення-пояснення.

Наприклад,

  1. «Я завжди правий (-а), тому що ніхто мене ні в чому не може переконати».
  2. «Я пишу найкращі твори, тому що всі інші не вміють так гарного писати».

 

б) занижена самооцінка;

Запишіть речення-пояснення.

Наприклад,

  1. «Я завжди невдаха, тому що мені не везе».
  2. «Я не буду ніколи вміти виконувати такі трюки на велосипеді, як інші».

 

в) адекватна самооцінка;

Запишіть речення-пояснення.

  1. «Мені сьогодні не вдалося порозумітися з подружкою. Але це не біда. Я знайду спосіб знайти порозуміння».

 

ВАРІАНТ 3.

Коли учні  не готові працювати у парах, групах, не можуть аналізувати власні вчинки, недостатній словниковий запас щодо визначення свого стану, тоді можна ВПРАВУ провести у вигляді зачитування номера та позиції, а учні вписують номер у конкретну комірчину таблиці.

 

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ.  Основи здоров'я: підручник для 6 класу / І.Д. Бех, Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко., С.В. Страшко. – К.: «Алатон» - С. 69.

 «Як самооцінка впливає на поведінку і здоров’я людини».

ВАРІАНТ 1. Учні, читаючи інформацію, вносять у відповідну колонку слова-характеристики:

Коли людина має адекватну самооцінку, то …

Коли людина має неадекватну самооцінку

впевнена

боязка, тривожна

спокійна, урівноважена

дратівлива, нервова

доброзичлива

агресивна

реально ставить завдання

мріє, ставить нереальні завдання

знає собі ціну

не знає собі ціни

менше хворіють

більше хворіють

 

ВАРІАНТ 2.

Діти знайомляться з текстом, переліком слів-характеристик і вписують у колонки таблиці їх відповідні номери.

 

ПЕРЕД ТИМ, ЯК ПЕРЕЙТИ ДО ПРОЕКТУ САМОВДАОСКОНАЛЕННЯ, варто спробувати перевірити, наскільки реально себе оцінюєш.

Для цього скористаємося послугами Інтернет і в онлайн-режимі пройдемо «Тест на визначення рівня самооцінки»

Після проходження тесту наприкінці отримаєш результат:

 

Наприклад,

Твій кінцевий рахунок – 64 бали(ів).

Він вказує на низький рівень самооцінки, за яким людина хворобливо переносить критичні зауваження на свою адресу, намагається завжди рахуватися з думками інших і часто страждає від "комплексу неповноцінності".

 

Отож, як самовдосконалюватися?

І етап

МОЇ  ПЕРЕВАГИ

МОЇ НЕДОЛІКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ етап

Що хотів би змінити у собі?

Повністю

Частково

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ етап

МОЯ МЕТА

Терміни

Дія, етап

Результат

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІДСУМОК УРОКУ

  • Що нового про себе ви дізналися?
  • Що таке самооцінка?
  • Які бувають самооцінки?
  • Яка, на вашу думку, у вас самооцінка?
  • Після проходження тесту ви отримали результат близький тому, що ви очікували чи ні?
  • Що б ви хотіли у собі змінити? Чому?

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

З батьками порадитись та спробувати заповнити таблиці І-ІІІ.

Прочитати параграф і перевірити свої вміння відповідати на запропоновані у ньому запитання.

  •  

Можна пройти тест, використовуючи роздруковані тести, запропоновані нижче. Ціна варіантів запитання варто висвітити (записати на дошці)

«Яка в тебе самооцінка?»

Цей психологічний тест для підлітків буде цікавий усім — як хлопчикам, так і дівчаткам. Отже, берися за ручку і папір, а я тим часом розповім правила.

У тесті — 32 судження. Оціни їх за наступною шкалою:

  •                   дуже часто — 4 бали;
  •                   часто — 3 бали;
  •                   рідко — 1 бал;
  •                   ніколи — 0 балів.

Почнемо?

1. Мені хочеться, щоб мої друзі мене підбадьорювали.
2. Я постійно відчуваю відповідальність за доручену мені роботу.
3. Я хвилююся за своє майбутнє.
4. Багато хто мене ненавидить.
5. Я володію меншою ініціативою, ніж інші.
6. Я хвилююся за свій психічний стан.
7. Я боюсь виглядати по-дурному.
8. Зовнішній вигляд інших набагато кращий, ніж мій.
9. Я боюсь виступати з промовою перед незнайомими людьми.
10. Я припускаюсь помилок.
11. Як шкода, що я не вмію як слід розмовляти з людьми!
12. Як шкода, що мені не вистачає впевненості у собі!
13. Мені б хотілось, щоб мої дії частіше схвалювали інші.
14. Я надто скромний (скромна).
15. Моє життя не приносить користі.
16. Багато хто неправильної думки про мене.
17. Мені ні з ким поділитися своїми думками.
18. Люди чекають від мене багато.
19. Люди не дуже цікавляться моїми досягненнями.
20. Я сором'язливий (сором'язлива).
21. Я відчуваю, що багато людей не розуміють мене.
22. Я не відчуваю себе в безпеці.
23. Я часто хвилююсь даремно.
24. Я ніяковію, коли входжу до кімнати, де вже сидять люди.
25. Я постійно почуваюся скутим (скутою).
26. Я думаю про те, що люди говорять про мене за моєю спиною.
27. Я впевнений (впевнена), що люди майже все сприймають набагато легше, ніж я.
28. Мені здається, що зі мною має трапитись якась неприємність.
29. Мене хвилює думка про те, як люди ставляться до мене.
30. Як шкода, що я не такий комунікабельний (така комунікабельна)!
31. У суперечках я висловлююсь лише тоді, коли впевнений (впевнена) у своїй правоті.
32. Я думаю про те, чого чекають від мене друзі.

 

Результат тесту

Порахуй суму балів та визнач рівень своєї самооцінки.

0-25: високий рівень самооцінки. Ти не засмучуєшся через зауваження інших і рідко сумніваєшся у своїх діях. Раджу Тобі трошки більше прислухатися до людей, які Тебе оточують, та намагатися краще їх розуміти.

26-45: середній рівень самооцінки. Ти рідко страждаєш від «комплексу неповноцінності» та час від часу намагаєшся підлаштуватися під думку інших. Продовжуй у тому ж дусі — Ти добре відчуваєш, чого вартий (варта)!

46-128: низький рівень самооцінки. Ти хворобливо сприймаєш критичні зауваження на свою адресу, намагаєшся завжди рахуватися з думками інших і часто страждаєш від «комплексу неповноцінності». Веселіше — насправді Ти крутіший (крутіша), ніж думаєш!

 

ПАМЯТАЙТЕ 11 ПРАВИЛ БІЛЛА ГЕЙТСА,

ПРО ЯКІ НЕ РОЗКАЖУТЬ У ЖОДНІЙ ШКОЛІ

 

  1. Життя несправедливе – звикайте.
  2. Суспільство взагалі не хвилює ваша самооцінка. Від вас чекають досягнень негайно.
  3. Ви не будете заробляти після школи 60000 дол.  Ви не станете віце-президентом і матимете власного водія, доки ви не заробите на те й інше.
  4. Якщо ви думаєте, що вчитель дуже суворий стосовно вас, почекайте доки у вас з’явиться начальник.
  5. Смажити гамбургери нижче вашої гідності? Ваші дідусі і бабусі називали це інакше. Вони називали це «можливість».
  6. Якщо у вас щось не вийшло – це не провина ваших батьків. Так що не потрібно хникати – вчіться на власних помилках.
  7. Батьки не завжди були такими скучними занудами, як вам видається зараз. Постійна турбота про вас зробила їх такими. вони вас годують, одягають постійно вислуховують, які ви прекрасні,
  8. Ваша школа, можливо, покінчила з поділом на успішних та неуспішних (лідерів і невдах), життя – ні. У деяких школах не виставляють поганих оцінок і дають вам стільки спроб, скільки вам потрібно для правильної відповіді. Це немає нічого спільного з реальним життям. 
  9. Життя не ділиться на семестри. У вас не буде літніх канікул і ваш працедавець не буде допомагати  вам знайти себе. Вам доведеться це робити самим на дозвіллі.
  10. У телевізорі не демонструють справжнє  життя.  У реальному житті не виходить цілий день сидіти в кафе і говорити з друзями.
  11. Будь добрішими до «ботанів», один із них може виявитися вашим босом після школи.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мамедова Галина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Селюкова Надія Олександрівна
    Дякую за чудову розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Пилипчук Світлана Володимирівна
    Один з кращих конспектів на цю тему
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
20481
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку