Тема. Сатирична комедія «Мина Мазайло». Проблема готовності українського суспільства бути український (на прикладі позиції, поведінки дійових осіб). Специфіка комедійного жанру: про серйозне легко, грайливо.
Мета: допомогти учням зрозуміти ідейно-художній зміст п’єси М.Куліша «Мина Мазайло» , вчити працювати з текстом твору, робити висновки, читаючи уривки з п’єси; розвивати навички критичного мислення,аналізу, увагу, спостережливість, культуру мовлення, вміння висловлювати власні думки; виховувати толерантне ставлення до думок опонентів, почуття національної самоповаги.
Обладнання: плакат «Митці «Розстріляного відродження»», текс п’єси, підручники
Міжпредметні зв’язки: українська мова, історія.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу ( урок критичного мислення)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Проблемна ситуація .
ІІІ. Формулювання теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
(запис у зошити)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
Друга половина 20-х років була сповнена різних політичних подій, щоб не двозначно охарактеризувати історичний відрізок часу, який відображено у п’єсі Куліша «Мина Мазайло» давайте звернемося до мови документів: В. Чубарь у квітні 1926 року на сесії ЦВК СРСР сказав: ( читає учень)«Я заявляю со всей ответственностью, что у нас русский язык так же общепринят, как и украинский, но надо добиться того, чтобы, когда в учреждение приходит крестьянин, знающий родной язык, ему ответили на том языке, который он понимает…»
Наче б то досить гуманна ідея, проте з самого початку визначено, що українська мова – це мова селян. Також чітко окреслено завдання: примусити службовців вчити мову. А у що вилилась «українізація» ми дізнаємося з п’єси Миколи Куліша «Мина Мазайло». Свою комедію М.Куліш писав на живому матеріалі, який давав процес українізації, запроваджуваної у 20-х роках ,
Цей герой не літературний привид , а реальна істота, український тип манкурта, нігіліста.
Дружина М.Куліша зазначає що ще працюючи над своїм «Миною», Микола якось зайшов до загсу і там прочитав список змінених прізвищ. Між іншим там було прізвище Гімненко, змінене на Алмазов. Це його так розсмішило, що він вирішив вставити цей епізод у п’єсу.»
Мина, тьотя Мотя, Баранова-Козино мали й інших прототипів , які належали до найвищих московських та харківських елітних верств.
«Філологічна» комедія Миколи Куліша «Мина Мазайло» тріумфально йшла на сценах багатьох театрів України, але після 1930 року, коли «українізація в Україні була згорнута», навколо п’єси тривала дискусія і вона все-таки стала заборонена. У «Літературному Ярмарку» було навіть надруковано лист службовця Мини Мазайла до наркома освіти М.Скрипника зі скаргою на українізацію. Цей лист-фейлетон переносить ситуацію із твору М.Куліша в життя.
Тож перед сучасним читачем постає питання: чи готове було українське суспільство 20 –х років ХХ ст. бути українським?
Орієнтовні відповіді:
Микола Куліш зачепив проблеми, які під час коренізаціі були на слуху не тільки літераторів, а політиків, пересічних громадян.
Проблема ставлення до своєї мови українців зачіпала глибоко завжди, а особливо під час українізації.
Почуття меншовартісності українців – це багатовікова проблема, вона не розв’язана і до нашого часу. А час від часу потріпається політиками.
2. робота з літературними термінами. Сатирична комедія – це …ст.169
3.Робота з таблицею «Готовність українського суспільства бути українським за п’єсою «Мина Мазайло» »
Герой твору |
Цитата з тексту |
Готовий |
Неготовий |
Висновок |
|
|
|
|
|
Висновок: Специфіка п’єси в тому, що жоден із персонажів не може сприйматися серйозно. Всі вони ніби вихоплені з життя, але відірвані від багатовікової національної культури свого народу.
Мина Мазайло – малорос - кар’єрист. Мина, сам того не підозрюючи, продемонстрував три типи чиновників, показавши, що жоден з них не готовий до українізації.
Мазайлиха і Рина – інтриганки, які вважають українізацію непотрібною. Проблеми вирішують чужими руками.
Мокій закоханий лише у мову, тому українізація поверхова. Захоплення українською мовою робить Мокія відірваним від життя. Він ніби не живе , а грається в життя. Такий патріотизм не витримає випробування.
Дядько Тарас – анахронічний націоналіст
Тьотя Мотя із Курська має великодержавницькі погляди зрусифікованої людини.
Друзі-комсомольці мають взагалі свою теорію, що скоро прізвищ не буде, а лише нумери.
Кожен з них хоче зробити щось докорінно важливе, але воно таке далеке від них.
І тут випливає риторичне запитання: чи має право на особисте вільне життя Україна, якщо члени однієї родини не можуть жити мирно?
V. Узагальнення і систематизація виучуваного матеріалу. Консолідація
Техніка «лінія цінностей»
Ця техніка передбачає висловлювання протилежних суджень, які могли б бути висновком уроку.
Орієнтовні відповіді: Я вважаю, що наші сучасники готові стати українцями. Вони відстоюють своє право скрізь, навіть на Майдані…
Я вважаю, що мої сучасники вже готуються бути справжніми українцями, вивчають рідну мову. Для цього їм потрібен час…
хто ми? Чиїх батьків, чиї ми діти?
VІ. Підсумок уроку
Твір - п’ятихвилинка «Сенкан» Українець
VІ І .Завдання додому
Оправ. ст.. 169-172, скласти літературний паспорт до твору.
Заключне слово вчителя:
П’єса «Мина Мазайло» навчає нас відстоювати свої вподобання та переконання, не боятися сказати вголос думку. Навіть зустрівшись із різними тьотями мотями, минами, ринами, не варто тихо погоджуватися з усім, ними сказаним. Треба вчитися не соромитися себе, передусім свого походження та родини. Мокій і Мина, хоча батько й син, але в житті вони є антиподами. Треба вміти слухати один одного, приймати спільні рішення, шукати «золоту середину».
Отже, автор сміється, і над Мокієм, а не схвалює. Чому?
(Його боротьба за українську мову - не конкретні дії, а захоплення зовнішньою формою проблеми, але не змістом. Любов до свого викликала у нього нехіть до іншого, його ставлення до мови як науковця)