Миколаївська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Розробка першого уроку
ЩО Я ЦІНУЮ БІЛЬШЕ В ЖИТТІ
Мета: формування активного усвідомлення учнями широкого кола своїх можливостей, своєї активної позиції в їх реалізації; виховання в учнів усвідомлення взаємозв’язку в житті наших можливостей і наших здібностей; навчання визначати власні духовні цінності та вплив духовних цінностей на життя.
Обладнання: невелика свічка, яка б символізувала життя; сині та рожеві папірці за кількістю учнів; два аркуші ватману; клейкий папір.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Я сьогодні вас щиро вітаю
В нашій школі, у дружній сім‘ї
І міцного здоров‘я бажаю
Щастя й радості, любі мої.
1.Вправа «Спіймай мій настрій»
— Посміхніться, «зніміть» посмішку зі свого обличчя та «киньте» своєму сусідові. «Спіймайте» посмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя. Подайте один одному руку і скажіть «Як класно, що ти у нас є».
Отже, з усмішками, гарним настроєм ми розпочинаємо сьогоднішній урок.
II. Повідомлення теми і мети уроку
1 Вступне слово
Любі діти! Зверніть увагу на екран. З чим у вас асоціюються ці малюнки.
Сьогодні на нашому з вами першому уроці у цьому навчальному році ми поговоримо про наше з вами життя, наші здібності та можливості й вибір, який нам доводиться робити в житті.
2. Інтерактивна вправа «Вузлик».
Розсипались «слова-камінчики». Складіть тема уроку із розсипаних слів:
БІЛЬШЕ, ЩО, В, ЦІНУЮ, ЖИТТІ, Я.( ЩО Я ЦІНУЮ БІЛЬШЕ В ЖИТТІ)
Життя... Воно прекрасне. Це безцінний дар, який людина одержує при народженні. Проте як вона зуміє розпорядитися цим даром - залежить від неї самої.. Життя можна витратити на різні задоволення, на те, щоб отримати якомога більше приємних вражень і насолод. Але від такого життя можуть залишитись тільки приємні спогади, які є малою втіхою в старості.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Ми сьогодні протягом уроку будемо мандрувати одним казковим містечком. Отож, почнемо...
В одному маленькому містечку жив собі старий ліхтарник, він був такий старий, як і його ліхтар, що стояв у старому-старому парку. Цей ліхтарник щовечора запалював свій ліхтар. Жителі міста ось що говорили з цього приводу.
1-й житель. Це безглузда і марна справа.
2-й житель. А старий думає інакше.
3-й житель. Він вважає, що його робота потрібна.
4-й житель. Начебто, коли ввечері він запалює свій ліхтар, то народжується ще одна зірка.
5-й житель. Мандрівникові вона вказує шлях.
6-й житель. А винахідникові вона видається задачею із двома невідомими.
7-й житель. А головне, думає, якщо зірку запалюють — значить, це комусь потрібно.
А Ліхтарник говорив: „В усьому, що живе і що існує, є свій сенс, а відтак, своє призначення. У ліхтарі, у веселці й сонці, у заході і сході, у дні і ночі, у квітці, у дереві”.
Життя творить сама людина. Але життя прожити – не поле перейти. Щасливий той, хто лічить зорі в небі. Щасливий тому, що має свою зорю, яка світить йому все життя. Піднесіть, будь ласка, руку, хто ніколи не бачив зоряного неба? Таких серед нас немає. І, мабуть, не знайдеться жодної людини, яка б не любила дивитися на зоряне небо. Існує повір’я, що коли народжується людина, у небі спалахує зірка. Також, вдивляючись у високе зоряне небо, ви, можливо, намагаєтесь відшукати там себе, інколи навіть не усвідомлюючи, що зі своїм народженням кожен отримує безцінний дар – життя.
2.Вправа „Символ життя”
(Запалюють свічку, яку передають з рук у руки з коментарем.)
– Уявіть, що ця запалена свічка – наше життя. Потримайте її в своїх руках, передайте тому, хто поруч з вами. Проаналізуйте свої відчуття.
Запитання для обговорення:
Що ви відчули, коли тримали свічку в своїх руках?
Чи хотілося вам її віддати?
Чи виникав страх, що свічка згасне?
Висновок: „Коли свічка знаходилася у ваших руках, лише ви вирішували, вона горітиме чи згасне. Так само вирішувати тільки вам, яким буде ваше життя”.)
3.Вправа „Кольорова асоціація”(робота в групах)
(На дошці прикріплюють плакат).
– Попрацюємо у групах .
У кожної групи на столі є слова , що асоціаюються зі словом «життя».Вам потрібно зафарбувати це слово кольором , який пов'язаний з цим словом. Пояснити чому саме цим кольором ви зафарбували, який зв'язок між вибраним вами словом і словом «життя». Ми будемо висловлювати свої думки і будемо їх прикріплювати це на променях нашого сонця.
(Пропозиції можуть бути такі: добро, любов, діти, радість, спілкування, сім’я, друзі.)
Висновок: звідси випливає, що життя дуже багатогранне, це – яскравий світ, але для кожного він особистий та особливий.
(Продовження казки) У тому ж таки парку росло одне дерево — його називали Диво-Дерево, а точніше, це було Дерево Мрій. Раз на рік у той самий день на цьому дереві з’являлися дивовижні білі квіти. Але в кожній бракувало пелюсточки. Жителі маленького містечка приходили до цього дерева і знаходили пелюстки на землі. Кожен обережно брав собі пелюстку так, щоб не пошкодити інші, тому що вони були живі. У пелюстку кожний укладав свою мрію і знаходив квітку для цієї пелюстки, і... квітка оживала, ставала красивою, дивовижною. А кожний був упевнений, якщо на дереві з’являться плоди, то його мрія обов’язково здійсниться. Як романтично! Певно, ті люди були дуже щасливі.
Пропоную і вам доторкнутися до мрії. У нас теж є символічне дерево. І сьогодні воно стане свідком усього, що тут відбудеться. Отож зараз кожен із вас напише на окремому аркуші свою заповітну мрію, після чого підійдете до дерева і помістите свої квіти на дерево. Пишучи про свою мрію, не забувайте, що „людина пізнається не тільки з того, що вона робить, але й з того, чого вона бажає”, як сказав Демокріт.
(На дошці висить плакат з малюнком дерева.
Як ви гадаєте, які найважливіші речі існують у нашому житті, на які варто витрачати свій час, сили, інші ресурси, щоб бути щасливими. (Учні висловлюють свої думки і записують їх на кроні дерева. Це можуть бути такі слова: сім’я, навчання, друзі, робота.)
Така пишна крона можлива лише тоді, коли є не менш сильна коренева система наші здібності й можливості. Знову ж таки, на ваш погляд, що потрібно для того, щоб реалізувати наші мрії, бажання. (Діти промовляють, а вчитель записує на корінні. Наприклад: знання, цілеспрямованність, гроші, знайомі.)
Висновок: тепер ви самі можете побачити, що одного без іншого не може бути, що роль нас самих у житті нашого дерева дуже велика і що наші можливості багато в чому залежать від наших виборів і нашої поведінки.
Фізхвилинка
4. Вправа „Як розпорядитися своїм життям”
А зараз давайте зіграємо в гру „Як розпорядитися своїм життям”. Вона допоможе кожному з учасників знайти відповідь на це запитання. (Роздають по 10 папірців кожному учаснику)
Напишіть на кожному папірці своє ім’я. Протягом наступних кількох хвилин ці 10 папірців будуть уособлювати вас і гратимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за який можна купити певний товар. Через хвилину перед кожним постане вибір: втратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні „товари” по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари одночасно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться ваші „гроші”, то вже нічого не можна буде купити.
Всі покупки можна робити лише тоді, коли „товари” пропонуються на продаж.. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну пару. (Пропонується „товар”, який написаний на екрані. Ціна кожного товару вказується в кількості папірців, які треба віддати за нього покупцю.)
1) - чудова квартира (1 папірець);
- новий автомобіль на вибір (1 папірець);
2) - повністю оплачена поїздка на канікули (терміном на один місяць) у будь-яку країну світу разом з другом (2 папірці);
- повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б дружити просто сьогодні, обов’язково почне дружити з тобою в недалекому майбутньому (2 папірці);
3) - стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів терміном на два роки (1 папірець);
- мати одного справжнього друга (2 папірці);
4) - здобути престижну вищу освіту (2 папірці);
- заснувати прибуткову компанію (2 папірці);
5) - мати здорову сім’ю (3 папірці);
- здобути всесвітню славу (3 папірці);
(Після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім’ю, повертають 2 папірці назад як винагороду.)
6) - можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець);
- відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці);
7) - п’ять років безтурботного життя (2 папірці);
- любов та повага людей, що є для тебе найдорожчими (2 папірці);
(Ті, хто обрав п’ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку).)
8) - чиста совість (2 папірці);
- здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці);
9) - створити диво для того, кого любиш (2 папірці);
- можливість прожити заново (або повторити одну дію з власного життя) (2 папірці);
10) - сім додаткових років життя (3 папірці);
- безболісна смерть, коли настане час (3 папірці).
Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:
Яка покупка подобається вам понад усе?
Чи шкодуєте ви, що не зробили якусь покупку?
Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?
Висновок: правила гри можна змінити, але життя – це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ви повинні будете платити за кожен свій вибір у житті – і часто ця плата буде перевищувати ваші сподівання.
Природа створювала людину багато мільйонів років, вона клала цеглинку за цеглинкою, поки не створила плід своєї праці.
ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.Хтось колись сказав, що людина залишить пам’ять про себе, якщо посадить дерево, побудує будинок і лишить по собі спадкоємця. Ми сьогодні зробили з вами важливу справу — посадили дерево, хай навіть символічно. А от чи з’являться на ньому плоди, і якими вони будуть — залежить від кожного з вас, вашої діяльності, роботи над собою на шляху до мрії.
Ну, а що ж зараз відбувається у нашому старому парку, з якого ми починали?
(Продовження казки )А маленьке містечко накрила ніч синім покривалом і парк готується до сну. Як і щовечора, старий ліхтарник запалює ліхтар і не втомлюється повторювати всім і кожному: Якщо зірку запалюють — значить, це комусь потрібно!
Вправа «Незакінчене речення»»ЩО Я ЦІНУЮ НАЙБІЛЬШЕ В ЖИТТІ ……….., тому що………»
На кінець уроку пропоную вам заповіт Матері Терези
Життя — це можливість,
Скористайся нею.
Життя — це краса,
Милуйся нею.
Життя — це мрія,
Здійсни її.
Життя — це виклик,
Прийми його.
Життя — це повинність
Твоя насущна,
Виконай її.
Життя — це гра,
Стань гравцем.
Життя — це багатство,
Не розтрать його.
Життя — це кохання,
Насолоджуйся ним сповна.
Життя — це таємниця,
Пізнай її.
Життя -— король лиха,
Побори все.
Життя — це пісня,
Доспівай її до кінця.
Життя - це боротьба,
Стань борцем.
Життя — це прірва невідомого,
Ступи в неї, не боячись.
Життя — це фортуна.
Шукай цю мить.
Життя таке чудове,
Не згуби його.
Це твоє життя,
Борись за нього!
Дякую всім за участь. Сприймайте своє життя як велику цінність, даровану вам Богом!