Формування ключових компетентностей під час вивчення предмета «Я у світі»
Навчальций предмет «Я у світі» реалізує галузь «Суспільствознавство» Державного стандарту початкової загальної освіти і спрямовується на соціалізацію особистості молодшого школяра, його патріотичне і громадянське виховання.
Поступове формування ставлення школярів до себе, до найближчого і віддаленого соціального середовища сприятиме розвитку їхньої самосвідомості й самовизначення, а також прагнення до самовдосконалення.
Головне завдання предмета «Я у світі» - формування громадянської компетентності.
Метою предмета є особистісний розвиток учня, формування його соціальної і життєвої компетентностей на основі поетапного засвоєння соціального досвіду, який охоплює загальнолюдські, загальнокультурні і національні цінності, соціальні норми, громадянську активність, практику прийнятої в суспільстві поведінки, толерантного ставлення до відмінностей культур, традицій, різних точок зору.
Ця мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
♦ формування життєвих, соціальних, громадянських компетентностей молодших школярів у їхньому ставленні до природи, суспільства, людей і до самих себе, а також найважливіших людських чеснот, необхідних у власному житті, в різних сферах діяльності й співіснуванні з іншими живими істотами;
♦ виховання гуманної, соціально активної особистості, яка усвідомлює свою належність до різних елементів етносоціального й соціально-культурного середовища, здатної розуміти значення життя як найвищої цінності; усвідомлювати переваги чеснот, цивілізованих норм, настанов та якостей, притаманних громадянинові демократичного суспільства;
♦ оволодіння способами діяльності і моделями поведінки, які відповідають чинному законодавству України, враховують інтереси і потреби громадян, передбачають повагу і взаєморозуміння між людьми;
♦ розвиток навичок взаємодії у сім'ї, колективі, суспільстві через активне спілкування із соціальним оточенням; накопичення досвіду комунікативної діяльності, толерантної поведінки, співпереживання і солідарності з іншими людьми;
♦ формування основ споживчої культури, вміння самостійно прийняти рішення щодо власної поведінки у різноманітних життєвих ситуаціях;
♦ випробування соціальних ролей, де можна виявити навички соціально бажаної поведінки як громадянина, члена громади, дитячого колективу, як споживача, як учасника соціальних, культурних, природозахисних акцій тощо.
Соціальна і громадянська компетентності як ключові є міждисциплінарними, інтегруються через усі освітні галузі і спрямовуються на соціалізацію особистостості, набуття громадянських якостей, навичок співжиття і співпраці в суспільстві, дотримання соціальних норм і правил. Вони реалізуються через комплекс компетенцій, які мають специфіку залежно від конкретної галузі, предмета, вікових можливостей учнів.
У процесі навчання в учнів формуються уявлення та поняття про цілісність світу; природне і соціальне оточення як середовище життєдіяльності людини, її належність до природи і суспільства; засвоюються емпіричні та узагальнені уявлення і поняття, що відображають основні властивості й закономірності реального світу, розширюють і впорядковують соціальний та пізнавальний досвід.
Цей курс передбачає створення передумов для усвідомленого сприймання і засвоєння соціальних та морально-правових норм, історичних, національно- культурних традицій українського народу. Він враховує наступно-перспективні зв'язки між дошкіллям і основною ланкою школи.
Розвивальний аспект цього предмета полягає у формуванні досвіду творчої діяльності учнів, розвитку загальнонавчальних (організаційних,загальномовленнєвих, загальнопізнавальних, контрольно-оцінних) умінь; оволодінні узагальненими способами дій; моделюванні культурних і статево-рольових стандартів поведінки в різних ситуаціях; розвиткові активного пізнавального ставлення до природного та соціального середовища; пізнанні школярами своїх можливостей.
Найважливішим виховним спрямуванням змісту є формування в учнів найбільш значущих для українського народу цінностей: патріотизм, соціальна справедливість, первинність духовного щодо матеріального, природолюбство, людинолюбство, працелюбство, взаємоповага; виховання в дитини свого власного «Я», віри у свої сили, талант, здібності; вихованні гуманної, творчої, соціально активної особистості, здатної бережливо ставитися до природи, світу речей, самої себе, інших людей, розуміти значення життя як найвищої цінності.
У дітей молодшого шкільного віку переважає образне мислення, то на уроках з предмета «Я у світі» основне місце має бути відведено ігровим методам і прийомам роботи з дітьми: ситуаційно-рольовим, сюжетно-рольовим іграм; методам аналізу життєвих ситуацій і привчання; ігровим методикам щодо виявлення самооцінки; іграм-драматизаціям, інсценуванню, іграм-бесідам, іграм-мандрівкам; екскурсіям; ігровим вправам, колективним творчим проектам, практичним акціям тощо.
Наведу приклади розвивальних ігор, які я використовую у своїй практиці на уроках з предмета «Я у світі».
Гра «Опиши Україну» (з м᾽ячем)
Запропонуйте дітям, передаючи м҆яч по колу, сказати гарні слова про Україну (Яка Україна?): безкрая, багата, гостинна, співуча, горда, дружня й т.д.
Гра «Доповни речення»
1.Тримай свої і домашні речі в ...(в порядку).
2. Підтримуй лад у ... (своєму куточку).
3. Іграшки тримай ... (у порядку).
4. Кожну взяту річ клади ...(на місце).
5. Дбай, щоб кожна річ була ... (чистою).
6. Книги зберігай на ...(книжковій полиці).
Гра «Ввічливі слова»
1) Якщо бажаєш висловить подяку,
Промовити потрібно ... (дуже дякую).
Коли мене сварять, я намагаюсь
Завжди казати чемно ... (вибачаюсь).
2)- Розтопить серце всякого сердечне слово... (дякую).
- Якщо ти їсти вже не в силі, то скажемо мамі що? ( Спасибі)
- Зазеленіє старий пень, коли почує... (добрий день).
- Коли згасає сонце й зоря ляга на плечі,
Серед знайомих голосів ми чуєм... (добрий вечір).
- Розтане навіть крига від слова теплого... (спасибі ).
- Щоб зустрітися знову в годину призначену,
Кажу щиро завжди я всім... (до побачення).
Гра «Якщо ти добра людина, то повинен ...»
Гра «Назви слово потилежне за значенням»(робота в парах)
Вродливий - ... (некрасивий)
Добрий - ...(злий)
Щедрий - ...(жадібний)
Ввічливий - ... (грубий)
Працьовитий - ...(ледачий)
Чесний - ... (брехливий)
Сміливий - ...(боязкий)
Чуйний - ... (байдужий)
Таємничо-чарівна хвилинка