Навчання грамоти. 1 клас
Тема. Що я знаю про букви голосних звуків?
Мета. Узагальнити знання учнів про «роботи» букв голосних звуків та створити модель, яка розповідатиме про ці «роботи».
Хід уроку
І. Створення навчальної ситуації
Завдання 1. Гра «Чиє слово?»
-До нас у гості завітали звуковички! Але ж дивіться, вони у формах різного кольору.
На дошці звуковички в сорочках трьох кольорів: зеленого, синього, червоного.
На зелених сорочках – білка, дядя, лялька, тюлень.
На синіх – лев, маска, дуб, сир.
На червоних – олень, акула, ему (ельф), індик.
-Як ви думаєте, чому наші звуковички поділилися на три команди і кожна одягла свою форму? До якої команди піде слово «апельсин»? Об’єднайтеся у групи і поміркуйте.
Робота у групі.
Діти розповідають про ознаку розподілу звуковичків на команди і кольори: в зелених сорочках – м’які приголосні звуки, в синіх – тверді приголосні звуки, в червоних – голосні звуки.
На дошці поруч із командами звуковичків можна прикріпити модель звуку.
-Молодці! Перший ряд – помічники команди зелених.
-Другий ряд – помічники синіх.
-А третій ряд якій команді допомогає?
Учитель називає слово, наприклад, вікно, а діти 1 ряду: - Це наше слово, бо перший звук в …
-Ви гарно вмієте визначати звуки! А буквами позначати звуки вмієте? Які саме? (Голосні.) І знаєте, як працюють букви голосних?
II. Узагальнення способів позначення голосних звуків буквами
Завдання 2.
Кожен учень отримує картку з малюнками і моделями слів під ними (див. додаток). Такі ж малюнки і моделі на дошці.
Фронтальна робота
- Жінка на першому малюнку – це мама. Під малюнком модель слова …(мама). Запишіть голосні звуки цього слова знаками фонетичної транскрипції. Позначте голосні звуки буквами.
Перевірка на дошці
- Сашко, напиши звуки знаками фонетичної транскрипції.
- Оленко, під звуками напиши букви.
- Всі згодні?
- Інша жінка – няня.
Під малюнком модель слова…(няня). Запишіть голосні звуки цього слова знаками фонетичної транскрипції. Позначте голосні звуки буквами.
- Оленко, напиши звуки знаками фонетичної транскрипції.
- Сашко, під звуками напиши букви.
Перевірка. На дошці з’являється запис:
|
|
||||||||||||||||||||||||
|
|
-Чому звуки однакові, а букви ви записали різні?
-Яку роботу виконує буква? А у слові мама? (Позначає звук [а] і вказує на твердість попереднього приголосного (показуємо стрілками!) Отже, в неї 2 роботи.
-А яку роботу виконує буква Я у слові няня? Скільки в неї робіт? (Також дві. Вона позначає звук [a] і вказує на м’якість попереднього приголосного (показує стрілками!)
Групова робота
-Упізнали наших знайомих? Так, це риби Рем і Тєм.
У групах попрацюйте так само з цими словами.
-Чому звуки однакові, а букви ви записали різні?
-Яку роботу виконує буква Е? А буква Є? (Показуємо роботи букв стрілками!)
Такі ж запитання ставимо після виконання аналогічної роботи в парах і самостійно!
Парна робота
-Попрацюйте в парі з наступного парою слів. Що зображено на малюнках? (Лань і лящ)
Самостійна робота
-Що зображено на малюнках? (Лук і люк.) Кожен самостійно так само попрацюйте з цими словами
.
Створення моделі двох робіт букв голосних
-Отже, які роботи вміють виконувати букви голосних?
-Розселіть під моделями на дошці букви, якими ви позначали голосні у словах.
На дошці моделі:
(Це завдання можна виконати і у групах. Кожній групі дається аркуш А4, на якому є ті самі дві моделі. Діти записують на аркуші фломастерами букви під відповідною моделлю.)
У результаті обговорення отримуємо таку модель:
Я |
Ю |
Є |
А |
У |
Е |
-У нас на дошці є ще два малюнки. Що зображено на першому? (Кит.)
-Який голосний звук є в цьому слові? Якою буквою його позначимо? Яку роботу виконує ця буква? Де вона стоятиме у моделі?
-А поруч хто зображений? (Кіт.)
-Який голосний звук є в цьому слові? Якою буквою його позначимо? Яку роботу виконує ця буква? Де її місце у моделі?
-Отже, про що розповідає ця модель?
А |
У |
Е И |
Я |
Ю |
Є І |
Завдання 3.
У кожного учня картка (див додаток) малюнки і звукові схеми слів: акула, удав, ельф, індик, око.
- Позначте перші голосні звуки знаками фонетичної транскрипції. Запишіть ці звуки буквами.
Перевірка.
-Які букви голосних записали? (Названі букви записуємо на дошці у стовпчик).
-Ич, які молодці! О, до речі, от вам ще одне слово! Ич. Який перший звук у цьому слові? Якою буквою його позначимо?
-Яку «роботу» виконують букви голосних, які стоять на початку цих слів? Обговоріть у групах.
Колективно складається модель на дошці:
А |
У |
Е І О И |
III. Підсумкова рефлексія.
-Що ми знаємо про букви голосних?
-Яку «роботу» виконують усі букви голосних? (Позначають голосний звук.)
-Яку «роботу», крім цієї, вміють виконувати букви Я, Ю, Є, І? (Вказувати на м’якість попереднього прилосного звука.)
-А букви А, У, Е, И? (Вказувати на твердість попереднього приголосного звука.)
-Чи завжди вони виконують «дві роботи»? (Ні.) Коли вони виконують тільки одну роботу? (На початку слова.)
Додаток
Завдання 2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[е] |
|
|
|
|
|
|
|
|
[е] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[а] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[а] |
|
|
|
|
|
|
|
|
[у] |
|
|
|
|
|
|
|
|
[у] |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|