Урок Що закодовано у вишиванці

Про матеріал
Розробка ранкової зустрічі до теми " Ми українці" . Доцільно проводити у травні на день вишиванки. Можна використати у всіх класах початкової школи . Ми з учнями готували виставку вишиванок . Цілий тиждень у класі було святково. Запам'яталося надовго. Буду рада, якщо в сердечках дітей побільшає любові до рідного краю.
Перегляд файлу

            

   

Результат пошуку зображень за запитом "вишиванка орнамент"

 

                                   

                                                                    

                                                                   

                                                                        ВИКОНАЛА

                                                              ШМІДТ НАТАЛІЯ ВАСИЛІВНА

                                                            Вчитель початкових класів

                                                                     Клесівської ЗОШ

                                                                   І- ІІ ступенів- ліцею

                                                            Рівненська   обл 

                                                            Клесівська громада

                                                    

                                        2020 рік

                                                            

                                                            

                            Я  ДОСЛІДЖУЮ СВІТ

  Що закодовано в українській вишиванці?

1. Закріпити знання дітей про Україну; продовжити знайомити їх з вишиванням як одним із видів українського декоративно-прикладного мистецтва, орнаментами вишиванок, елементами українського національного одягу.

2. Продовжити вчити дітей бачити самобутність та оригінальність українського національного вбрання, прикрашати одяг готовими елементами української вишивки; сприяти розвитку інтересу до завдань художньо-естетичного характеру.

3. Виховувати громадянські й патріотичні почуття: любов до Вітчизни, гордість за свій народ, повагу та шанобливе ставлення до традицій українського народу, зокрема, до національного вбрання. 

4. Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.

5. Навчати взаємодії в парах та групах.

6. Сприяти розвитку спостережливості, мислення, уяви, пам’яті, активності.

7. Розвивати кмітливість, творчу фантазію.

Очікувані результати:

учні знатимуть: ● що вишивка –оберіг українців; ● деякі символи української вишиванки та їх значення;

 вмітимуть:  ● пояснювати, кого називають українцями; ● складати власний орнамент для української вишиванки; ● взаємодіяти в парах і групах для досягнення навчальних цілей.

І. Ранкова зустріч . Гра «Передай віночок»

 Діти стають у коло. Під веселу українську мелодію передають віночок одне одному. Коли музика зупиняється, дитина, у чиїх руках опинився віночок, виходить на середину і танцює довільні рухи з віночком на голові. Решта дітей весело плескають у долоні

1. Привітання. Вірш .

Діти, ми з вами зустрілися знову,

Про маленьких українців поведем розмову.

Про теплий, рідний, любий дім

І вишиваночки у нім.

2. Повідомлення теми.

 Зверніться до дітей:

− Чи здогадались ви, яка тема нашого тижня? (Діти висловлюють припущення).

3. Новини дня

 Обираю помічника дня і попрошу його подати інформацію за допомогою піктограми або шаблону про дату, назву тижня, погоду, кількість присутніх

-Діти, чи знаєте ви, що в Україні щороку у третій четвер травня відзначають День вишиванки?

ІІ Утворення  груп .Складання пазлів «Вишиванка».      

 З давніх-давен вважається оберегом. Така  наділяє людину цілющою силою рідної землі, захищає від усього лихого.  Вишивають її кольоровими нитками:

 

 Результат пошуку зображень за запитом "вишиванки малюнки"

 

Результат пошуку зображень за запитом "вишиванки малюнки"

 ІІІ. Слухання легенди  .Вишиванка

   Був час, як почав на землі люд вимирати. Від якої хвороби, того ніxтo не знав. Отак іде чоловік і враз упаде, зчорніє, запіниться і вмре.

А жила собі в селі над Дністром бідна вдова Марія. Забрала пошесть у неї чоловіка й п’ятеро дітей. Лише наймолодша Івaнкa ще здорова.

Почала сохнути Івaнкa, їсти не хоче, а тільки п’є, блідне, тане на очах. А ще просить мaтінкy:

— Врятуй, мамо, я не хочу помирати! І так ті оченята благають, що бідна жінка місця собі не знаходить.

Одного вечора до хати прийшла якась бабця старенька.Як і коли прийшла, Марія не чула.

— Слава Богові, — привіталася.

— Слава .Бабуню сердечна, як Бога благаю, спаси, порятуй найменшу.

— Повідаю тобі тайну тієї страшної хвороби. Але присягни, що не обмовишся. Дитям присягай!

— Присягаю... Донечкою!

— Знай, послав чорну Смерть Господь Бог. Грішників багато зросло. Сказав Бог умертвляти всіx, на кому нема хреста. А чорти втішилися і всіx, на кому не видно хреста, убивають. Виший на рукавах, на пазусі і всюди хрести. Та ший чорні або червоні, щоби здалеку чорти виділи... Але не кажи нікому більше.Вже за годину червона і чорна мережки оперезали діточу сорочечку. Світять на завтра до сонця хрести і хрестики. І собі нашила. А донечка здоровшала щодень і просила маму:

— А виший іще терен... А калину...

З тим вже Івaнкa здорова: і скаче, і сміється, і співає.

  Одного разу вся у сльозах прибігла Івaнкa і потягнула маму за рукав на сусідський двір. У домовинці виносили з хати двійняток хлопчиків, Іванчиних ровесників.  Змарніла Марія, аж світиться. Все пестить і цілує доньку, а думи в голові, як хмари зливові:

— Боже милий, та ж то моя надія!

...А люди мруть... Не витримала. Від хати до хати бігала розпатлана і страшна:

— Шийте, шийте хрести... Вишивайте... Будете жити! Рятуйтеся!

Люди замикалися в xaті. Думали, що прийшла пора і на Марію. Не вірять.

Марія побігла додому, взяла на руки Івaнкy і подибуляла до церкви. Забила в дзвін на сполох. За хвилю вже всі збіглися.

Обцілувала Марія дитину і мовила до людей:

— Не повірили! Думаєте, здуріла? Та най буде, дітей мeні ваших шкода..., — на тім зірвала з Іванки сорочечку вишиту.

Дитина на очах зчорніла і померла.

Шийте, вишивайте сорочки дітям і собі, — та й впала мертвою біля доньки...

З того часу відійшла хвороба за ліси й моря. А люди ходять у вишиванках. Потім вже не стало потреби у вишитих хрестах. Та мaтepі навчили дочок, а дочки своїх дочок, і вже ніxтo не обходився без вишитої сорочки, фартуха чи блузки.Носять оту красну одіж і понині.

Але мало хто відав, звідки прийшла та краса до людей...

Обговорення змісту. Завдання у групах на картках .

 ІV. Розглядання зразків вишивки на рушниках, скатертинах, сорочках .

Українська вишивка, як і українська пісня, є знаковими для нашої традиційної культури. Без любові до української пісні, без розуміння символіки української вишивки не станеш справжнім українцем.

Звучить пісня «ВИШИВАНКА»

  -Що зазвичай зображують на рушниках? Сорочках? Які кольори переважають?

 Вишивка — особливий оберіг, який не лише захищає від усього лихого, а й нагадує про близьких людей, рідну домівку, куди він обов’язково має повернутися після всіх пригод та небезпек. Вишивати — природне заняття для української дівчинки, дівчини, жінки. Якщо дівчина вишиває, це означає, що в неї все до ладу. Наші пращури вірили: нитка передає силу, витривалість, захищає людину від хвороб.

Мистецтво вишивання передавалося від прабабусі до бабусі, від бабусі — до матусі, від матусі — до доньки. Колись існував навіть такий ритуал: збиралася вся родина, і бабуся бажала онучці стати гарною вишивальницею, легенько вколюючи голкою її долоньку.

-Чи пробували діти вже вишивати?

- Чи хотіли б навчитися? Чи вишивають в їхніх родинах? .

 Я хочу показати вишиванки моєї сім ї .

V Логічна гра «Полічи і дай відповідь»

1.В українській родині двоє братів. У кожного по дві сорочки-вишиванки. Скільки всього вишитих сорочок у хлопчиків? (чотири сорочки). Як ви здогадалися? (додали)

2.Дівчатка-україночки готувалися до зустрічі гостей. Одна дівчинка збиралась   привітати гостей віршиком. Друга дівчинка вивчила до свята українську пісеньку. А дві дівчинки збирались виконати для гостей танок з віночками. Скільки всього дівчаток візьмуть участь у прийомі гостей? (четверо дівчаток)

  VІ  Розвивальні завдання.

1Дидактична гра «Яке наше вбрання?»

– Українська сорочка яка? (вишита, тоненька, лляна, біла)

– Українські шаровари які? (широкі, червоні, просторі, великі, українські)

– Українська спідничка яка? (невеличка, яскрава, зручна, синя, пряма, вишита)

– Український пояс який? (чоловічий, широкий, міцний, довгий, ошатний)

– Українські чобітки які? (червоні, міцні, високі, невисокі, зручні)

– Український віночок який? (різнокольоровий, гарний, квітучий, новий, барвистий)

2.Творча гра «Склади віршик»

Діти добирають потрібні слова  і складають тематичні віршовані рядки.

Одягну український віночок –

Затанцюю веселий …(таночок).

Гарні хлопці стоять біля ганку,

А на них сорочки – … (вишиванки).

Я танцюю гопак залюбки,

Адже в мене зручні … (чобітки).

Вишиванку везу на гостинець:

Пам’ятайте, що я – …(українець)!

 Українська сорочка-вишиванка. Вона ввібрала в себе теплоту сонця і запах трави, шум гаїв і голубінь небес, всю розкіш землі і смуток чарівної пісні. А вона, між тим, народилася не тільки, як витвір мистецтва, а й як наш оберіг. Дізнаємось , що означають кольори

Синій колір – символ неба, сили і здоров’я.

Жовтий колір – символ сонця і хліба.

Зелений – символ життя, рослинного світу.

 – Діти, зверніть, будь ласка, увагу, що орнаменти на вишиванках різні: геометричні і рослинні. Як ви думаєте, з чого складаються геометричні орнаменти?  (з геометричних фігур: трикутники, хрестики, зубчасті, прямі та хвилясті лінії, квадрати, кружечки, прямокутники).

  VІІ. Створення орнаменту для української вишиванки

 На шаблонах української сорочки створити власний орнамент для української вишиванки. Діти можуть самостійно обрати, для кого вони створюватимуть вишиванку і які символи закладуть у свій орнамент. Робота у групах під українські пісні.

Пісня «Мамина сорочка»

V III    Рефлексія

Що таке вишиванка? Хто її носить?

 - Чи вишиванка – це просто оздоблена вишивкою сорочка?

 - Що означають слова «не ганьби вишиванку»? Чи тільки вишиванку не можна ганьбити?

  - А як треба поводитись без вишиванки? 

- Хто може вдягати вишиванку? 

 

              Матеріали для дітей

 

Результат пошуку зображень за запитом "вишиванки малюнки"Результат пошуку зображень за запитом "малюнки сорочка"

Результат пошуку зображень за запитом "малюнки вишиванки"

Результат пошуку зображень за запитом "вишиванки малюнки"

 

        

                              

 

                                                              

 

 

                                                               ДЖЕРЕЛА

     1.  Вірш «Діти, ми з вами зустрілися знову» Павло Тичина

    2.Неопалима купина: Легенди та перекази Землі Тернопільської.

    3. Наталія Май « Мамина сорочка» , « Українська вишиваночка»

   4. Українські народні пісні

 

 

 

 

  

docx
Додано
29 січня 2020
Переглядів
5468
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку