Руховий режим учнів початкових класів
Молодші школярі,особливо учні 1-го класу,на уроках швидко стомлюються.Вони починають відволікатись від занять,розмовляти.Пояснюється це тим,що одноманітна робота викликає тривале подразнення окремих ділянок кори головного мозку.Відбувається внутрішнє гальмування,яке призводить до зниження уваги й працездатності дітей. Фізкультурні хвилинки забезпечують активний відпочинок учнів.
Учителям-класоводам необхідно не лише розповісти дітям про значення фізкультхвилин, а й навчити їх виконувати,стежити за своєчасним і правильним виконанням вправ. До фізкультхвилин слід включати вправи з потягування й прогинання. Якщо дитина довго тримала ручку,треба запропонувати їй різні рухи руками,згинання й розгинання пальців,струшування кистями.
При довгому сидінні,в результаті чого порушується кровообіг і відбувається застій крові в нижніх кінцівках,виконують вправи для ніг.Наприклад,випростання ніг,вставання і присідання,ходьба на місті,підскоки.Фізкультхвилинка триває 2-3 хв і складається з 3-5 вправ,що охоплюють основні групи м’язів.При виконанні вправ треба ритмічно чергувати фази напруження і розслаблення м’язів.Тонус м’язів передньої поверхні тулуба має природну перевагу над тонусом задньої поверхні тулуба,що є однією з головних причин порушення правильної постави:сутулуватість,нахил голови вперед,опускання плечей тощо.Тому головну увагу слід приділяти зміцненню м’язів задньої поверхні тулуба.Віддати перевагу вправам з прогинання тулуба й сильним напруженням м’язів спини.
Сигнал до виконання фізкультхвилин-послаблення уваги учнів.Момент проведення їх на тому чи іншому уроці визначає вчитель.
Вправи для складання комплексів фізкультхвилин бажано підбирати в такому порядку:на потягування;для ніг;нахили і повороти тулуба.Фізкультурні хвилини можуть бути повними і скороченими.Скорочені-складаються з однієї вправи (ритмічне стискування і розслаблення пальців,струшування кистями)і застосовуються під час письмових робіт.Їх можна виконувати сидячи за партою.Рекомендується також проводити фізкультурні хвилини імітаційні,тематичні та віршовані.
Орієнтовні комплекси фізкультхвилин для учнів 1-4 класів
Комплекс №1
I.В.п.-сидячи за партою,руки внизу,пальці зчеплені.
1-2-руки вгору,долонями догори,потягнутися,подивитись на руки (вдих);
3-4- (видих).в.п.
Виконувати вправу 4-6 разів у повільному темпі.Піднімаючи руки,прогнутися в попереку.
II.В.п.-сидячи за партою,праву руку на пояс,ліву за голову.
1-2-3-нахили тулуба праворуч (видих);
4-змінити положення рук (вдих).
5-8-те саме в інший бік.
Виконати 3-4 рази в кожний бік у середньому темпі.
Нахиляючись,руками тиснути на пояс і голову,дивитися в сторону нахилу.
III.В.п.-сидячи боком за партою,руки внизу,ноги випрямлені.
1-2-зігнути праву ногу,обхопивши руками гомілку і притиснути коліно до грудей (видих);
3-4-в.п. (вдих);
5-8-те саме з іншої ноги.
Виконати 4-6 разів у повільному темпі. Притискуючи коліно однієї ноги до грудей,іншу не згинати.
Комплекс №2 Вправи з малим предметом
I.В.п.-стійка ноги нарізно,руки в сторони,предмет у лівій руці.
1-2-руки через сторони вгору,піднятись на носки,потягнутись і перекласти предмет у праву руку (вдих);
3-4-в.п.,предмет у правій руці (видих).
Вправу виконувати 4-6 разів у повільному темпі,перекладаючи предмет з однієї руки в другу.Перекладати предмет прямими руками над головою і дивитись на нього в момент перекладання.
II.В.п.-стійка ноги нарізно,руки в сторони,предмет у лівій руці.
1-2-нахил уперед,перекласти предмет за головою в праву руку,дивитись вперед (видих);
3-4-в.п.; предмет у правій руці (вдих).
Вправу виконувати 4-6 разів у повільному темпі.Нахиляючись вперед,ноги не згинати,голову вниз не опускати.
III.В.п.-основна стійка,руки вгору,предмет у лівій руці.
1-присід на повній ступні,покласти предмет біля носків ніг (видих);
2-встати,руки вгору (вдих),
3-присід,взяти предмет правою рукою (видих);
4-в.п.,предмет і правій руці (вдих).
Вправу виконувати 4-6 разів у повільному темпі.
IV.В.п.-основна стійка руки в сторони,предмет у лівій руці.
1-підняти зігнуту в коліні ліву ногу і перекласти предмет під коліном у праву руку (видих);
2-в.п.,предмет у правій руці (вдих);
3-4-те саме під другою ногою. Вправу виконувати 4-6 разів у повільному темпі. Опорну ногу не згинати,тулуб вперед не нахиляти.
Імітаційні вправи
В.п.-стійка ноги нарізно,права рука спереду,ліва позаду,пальці стиснуті в кулаки.
Маятникоподібні рухи з присідом.Дихання довільне.Вправу виконувати 10-12 разів.
В.п.-руки на голові,пальці зчеплені.Біг на місці,високо піднімаючи коліна.(30с ). Після бігу перейти на ходьбу.
III. «Будинок»
В.п.-упор присівши («маленький будинок»); 1-2-випрямити ноги до упору стоячи зігнувшись («великий будинок»); 3-4-в.п. Вправу виконати 4-6 разів у повільному темпі. Дихання повільне.
IV. «Літак»
В.п.-стійка ноги нарізно,руки до плечей.
1-2-нахил вперед, руки в сторони,дивитись уперед (видих); ноги не згинати,намагаючись прогнутися у попереку;
3-4-в.п.-(вдих). Вправу виконувати 6-8 разів у повільному темпі.
V. «Літак сідає»
В.п.-руки на пояс.
1-2-присідання на носках,руки в сторони (видих);
3-4-в.п. (вдих). Вправу виконувати 6-8 разів у повільному темпі. Присідаючи на носках,коліна розвести,спину тримати вертикально,зберігати рівновагу.
VI. «Літак розвертається»
В.п.-стійка ноги нарізно,руки в сторони.
1-2-поворот тулуба праворуч;
3-4-поворот тулуба ліворуч.Вправу виконувати 4-6 разів у кожний бік. Дихання довільне.Звертати увагу на правильне і точне положення рук-долонями донизу. Повертаючись, ноги від підлоги не відривати.
VII. «Паровоз»
В.п.-руки зігнуті в ліктях. Ходьба на місці з коловими рухами рук.Рухи руками можна виконувати послідовно чи симетрично. Дихання рівномірне: на два кроки – вдих,на два кроки- видих.виконувати до 40 кроків.
Фізкультурні паузи проводять після 45-60 хв навчальної роботи в групах продовженого дня. Фізкультпаузи відрізняються від фізкультхвилин змістом і тривалістю. До фізкультпауз входять фізичні вправи, що будуються за тим самим принципом, що й фізкультхвилини, але кількість їх збільшується до 5-7,а тривалість проведення до 5-10 хв. До змісту фізкультпауз,крім загально розвивальних вправ,можна включати повільний біг, стрибки. рухливі ігри тощо. За сприятливих погодних умов фізкультпаузи краще проводити на свіжому повітрі. Підбирати й розучувати комплекси вправ для фізкультпауз можна на уроках фізкультури.
Рухливі ігри для фізкультпауз
«Політ на Місяць»
Одна половина майданчика-Земля,друга- Місяць. Вони з’єднані доріжками- «космічними трасами».До «польоту» на Місяць з землі готуються «ракети»- групи по вісм-десять учнів.
Ракети шикуються в колону по одному.Вчитель пояснює,що під час польоту космонавтам доведеться подолати велике навантаження на старті, а коли ракета вийде на «трасу»
польоту,то «космонавт» перебуватиме в стані невагомості.
За командою «Ракети,на старт!» учні вирівнюються в колонах,кожен кладе руки на плечі товаришеві,що стоїть попереду. Вчитель рахує:10,9,8,….і т.д. Коли він скаже «один» і дасть команду «старт!»,діти опускають руки-ракети,набираючи швидкість,мчаться по своїх трасах. Гравці повинні весь час триматися разом,щоб не було розривів. Команда,що вийшла за лінію,вибуває з гри.
За командою «Невагомість!» усі підстрибують на одній нозі. Після команди «Невагомість минула!»учасники гри продовжують бігти. Команда,яка першою «досягла Місяця», перемагає.
Гра «В’юнок»
Для проведення гри учнів розподіляють на дві команди,які шикуються в колони паралельно одна одній. На відстані 10-15 м від лінії старту по ходу естафети (проти кожної команди)установлюють перешкоди (8-9 булав).Кожній команді дається по м’ячу.
За сигналом перші номери кожної команди починають біг,ведучи м’яч поміж булавами.Пройшовши останню булаву,гравці швидко повертаються назад до своїх команд,ведучи м’яч поза перешкодами й передають естафету наступним гравцям,а самі стають в кінці колони. Виграє команда,яка першою закінчила естафету. Не можна пропускати перешкод, що установлені на дистанцїї,якщо було збито перешкоду,слід повернутися до неї,поставити її на місце і тільки після цього продовжувати біг по дистанції.
Ігри та розваги на великих перервах одна з форм організованого фізичного виховання. Від змісту і організації відпочинку під час перерв багато залежить працездатність учнів. Вона підвищується,якщо діти проводять перерву на свіжому повітрі і в їх відпочинок входять активні,емоційні дії та ігри.
Деякі вчителі вважають,що проведення фізкультурних міроприємств на перервах занадто збуджують учнів ,але це не так. Навпаки,організація дітей в іграх і розвагах викорінює неорганізованість і метушливість. Потрібно лише підбирати такі ігри і розваги,які не збуджують дітей занадто,щоб були колективні і прості. Найкраще проводити ігри,розучені на уроках фізкультури. Бажано,щоб діти самі вибирали їх,брали участь без примусу. Закінчувати ігри необхідно за 3-5хв до дзвінка.