Методичні рекомендації " Руховий режим учнів початкових класів"

Про матеріал
Молодший шкільний вік-важливий період фізичного виховання дітей,коли виробляється їхня постава,розвиваються основні фізичні якості (сила, витривалість, спритність, гнучкість), формуються і вдосконалюються рухові вміння і навички. Дослідження гігієністів,фізіологів і педагогів свідчать про те,що рух є природною потребою дітей. Обмеження м’язової діяльності не тільки затримує фізичний і розумовий розвиток дитини,а й призводить до наступних труднощів щодо оволодіння тією або іншою життєво необхідною навичкою.Діти, які мало рухаються і недостатньо бувають на свіжому повітрі,ростуть кволими,вередливими.Вони не впевнені в своїх силах,погано вчаться.Такі діти не відчувають бадьорості.Допомогти їм можуть тільки фізичні вправи,виконання яких підвищить рівень обміну речовин і діяльність усіх найважливіших функціональних систем організму. Ось чому режим дня має передбачати якомога більшу рухову активність школяра (ранкова гігієнічна гімнастика вдома,фізкультурні хвилинки на уроках, фізкультпаузи під час виконання домашніх завдань,фізичні вправи та ігри на перервах,самостійні прогулянки,катання на ковзанах, ходьба на лижах,їзда на велосипеді,ігри з однолітками,заняття в шкільних спортивних гуртках і секціях,посильна праця тощо).
Перегляд файлу

                                Руховий режим учнів початкових класів

    Молодші школярі,особливо учні 1-го класу,на уроках швидко стомлюються.Вони починають відволікатись від занять,розмовляти.Пояснюється це тим,що одноманітна робота викликає тривале подразнення окремих ділянок кори головного мозку.Відбувається внутрішнє гальмування,яке призводить до зниження уваги й працездатності дітей. Фізкультурні хвилинки забезпечують активний відпочинок учнів.

    Учителям-класоводам необхідно не лише розповісти дітям про значення фізкультхвилин, а й навчити їх виконувати,стежити за своєчасним і правильним виконанням вправ. До фізкультхвилин слід включати вправи з потягування й прогинання. Якщо дитина довго тримала ручку,треба запропонувати їй різні рухи руками,згинання й розгинання пальців,струшування кистями.

    При довгому сидінні,в результаті чого порушується кровообіг і відбувається застій крові в нижніх кінцівках,виконують вправи для ніг.Наприклад,випростання ніг,вставання і присідання,ходьба на місті,підскоки.Фізкультхвилинка триває 2-3 хв і складається з 3-5 вправ,що охоплюють основні групи м’язів.При виконанні вправ треба ритмічно чергувати фази напруження і розслаблення м’язів.Тонус м’язів передньої поверхні тулуба має природну перевагу над тонусом задньої поверхні тулуба,що є однією з головних причин порушення правильної постави:сутулуватість,нахил голови вперед,опускання плечей тощо.Тому головну увагу слід приділяти зміцненню м’язів задньої поверхні тулуба.Віддати перевагу вправам з прогинання тулуба й сильним напруженням м’язів спини.

   Сигнал до виконання фізкультхвилин-послаблення уваги учнів.Момент проведення їх на тому чи іншому уроці визначає вчитель.

   Вправи для складання комплексів фізкультхвилин бажано підбирати в такому порядку:на потягування;для ніг;нахили і повороти тулуба.Фізкультурні хвилини можуть бути повними і скороченими.Скорочені-складаються з однієї вправи (ритмічне стискування і розслаблення пальців,струшування кистями)і застосовуються під час письмових робіт.Їх можна виконувати сидячи за партою.Рекомендується також проводити фізкультурні хвилини імітаційні,тематичні та віршовані.

 Орієнтовні комплекси фізкультхвилин для учнів 1-4 класів

 Комплекс №1

 I.В.п.-сидячи за партою,руки внизу,пальці зчеплені.

1-2-руки вгору,долонями догори,потягнутися,подивитись на руки (вдих);

3-4- (видих).в.п.

Виконувати вправу 4-6 разів у повільному темпі.Піднімаючи руки,прогнутися в попереку.

II.В.п.-сидячи за партою,праву руку на пояс,ліву за голову.

1-2-3-нахили тулуба праворуч (видих);

4-змінити положення рук (вдих).

5-8-те саме в інший бік.

Виконати 3-4 рази в кожний бік у середньому темпі.

Нахиляючись,руками тиснути на пояс і голову,дивитися в сторону нахилу.

III.В.п.-сидячи боком за партою,руки внизу,ноги випрямлені.

1-2-зігнути праву ногу,обхопивши руками гомілку і притиснути коліно до грудей (видих);

3-4-в.п. (вдих);

5-8-те саме з іншої ноги.

Виконати 4-6 разів у повільному темпі. Притискуючи коліно однієї ноги до грудей,іншу не згинати.

 Комплекс №2 Вправи з малим предметом

I.В.п.-стійка ноги нарізно,руки в сторони,предмет у лівій руці.

1-2-руки через сторони вгору,піднятись на носки,потягнутись і перекласти предмет у праву руку (вдих);

3-4-в.п.,предмет у правій руці (видих).

Вправу виконувати 4-6 разів у повільному темпі,перекладаючи предмет з однієї руки в другу.Перекладати предмет прямими руками над головою і дивитись на нього в момент перекладання.

II.В.п.-стійка ноги нарізно,руки в сторони,предмет у лівій руці.

1-2-нахил уперед,перекласти предмет за головою в праву руку,дивитись вперед (видих);

3-4-в.п.; предмет у правій руці (вдих).

Вправу виконувати 4-6 разів у повільному темпі.Нахиляючись вперед,ноги не згинати,голову вниз не опускати.

III.В.п.-основна стійка,руки вгору,предмет у лівій руці.

1-присід на повній ступні,покласти предмет біля носків ніг (видих);

2-встати,руки вгору (вдих),

3-присід,взяти предмет правою рукою (видих);

4-в.п.,предмет і правій руці (вдих).

Вправу виконувати 4-6 разів у повільному темпі.

IV.В.п.-основна стійка руки в сторони,предмет у лівій руці.

1-підняти зігнуту в коліні ліву ногу і перекласти предмет під коліном у праву руку (видих);

2-в.п.,предмет у правій руці (вдих);

3-4-те саме під другою ногою. Вправу виконувати 4-6 разів у повільному темпі. Опорну ногу не згинати,тулуб вперед не нахиляти.

 Імітаційні вправи

  1. «Лижники»

В.п.-стійка ноги нарізно,права рука спереду,ліва позаду,пальці стиснуті в кулаки.

Маятникоподібні рухи з присідом.Дихання довільне.Вправу виконувати 10-12 разів.

  1. «Коник»

В.п.-руки на голові,пальці зчеплені.Біг на місці,високо піднімаючи коліна.(30с ). Після бігу перейти на ходьбу.

    III.        «Будинок»

В.п.-упор присівши («маленький будинок»); 1-2-випрямити ноги до упору стоячи зігнувшись («великий будинок»); 3-4-в.п. Вправу виконати 4-6 разів у повільному темпі. Дихання повільне.

  IV. «Літак»

В.п.-стійка ноги нарізно,руки до плечей.

1-2-нахил вперед, руки в сторони,дивитись уперед (видих); ноги не згинати,намагаючись  прогнутися у попереку;

3-4-в.п.-(вдих). Вправу виконувати 6-8 разів у повільному темпі.

V.  «Літак сідає»

В.п.-руки на пояс.

1-2-присідання на носках,руки в сторони (видих);

3-4-в.п. (вдих). Вправу виконувати 6-8 разів у повільному темпі. Присідаючи на носках,коліна розвести,спину тримати вертикально,зберігати рівновагу.

VI. «Літак розвертається»

В.п.-стійка ноги нарізно,руки в сторони.

1-2-поворот тулуба праворуч;

3-4-поворот тулуба ліворуч.Вправу виконувати 4-6 разів у кожний бік. Дихання довільне.Звертати увагу на правильне і точне положення рук-долонями донизу. Повертаючись, ноги від підлоги не відривати.

VII. «Паровоз»

В.п.-руки зігнуті в ліктях. Ходьба на місці з коловими рухами рук.Рухи руками можна виконувати послідовно чи симетрично. Дихання рівномірне: на два кроки – вдих,на два кроки- видих.виконувати до 40 кроків.

   Фізкультурні паузи проводять після 45-60 хв навчальної роботи в групах продовженого дня. Фізкультпаузи відрізняються від фізкультхвилин змістом і тривалістю. До фізкультпауз входять фізичні вправи, що будуються за тим самим принципом, що й фізкультхвилини, але кількість їх збільшується до 5-7,а тривалість проведення до 5-10 хв. До змісту фізкультпауз,крім загально розвивальних вправ,можна включати повільний біг, стрибки. рухливі ігри тощо. За сприятливих погодних умов фізкультпаузи краще проводити на свіжому повітрі. Підбирати й розучувати комплекси вправ для фізкультпауз можна на уроках фізкультури.

                            Рухливі ігри для фізкультпауз

                                  «Політ на Місяць»

 Одна половина майданчика-Земля,друга- Місяць. Вони з’єднані доріжками- «космічними трасами».До «польоту» на Місяць з землі готуються  «ракети»- групи по вісм-десять учнів.

Ракети шикуються в колону по одному.Вчитель пояснює,що під час польоту космонавтам доведеться подолати велике навантаження на старті, а коли ракета вийде на  «трасу»

польоту,то «космонавт» перебуватиме в стані невагомості.

  За командою «Ракети,на старт!» учні вирівнюються в колонах,кожен кладе руки на плечі товаришеві,що стоїть попереду. Вчитель рахує:10,9,8,….і т.д. Коли він скаже «один» і дасть команду «старт!»,діти опускають руки-ракети,набираючи швидкість,мчаться по своїх трасах. Гравці повинні весь час триматися разом,щоб не було розривів. Команда,що вийшла за лінію,вибуває з гри.

  За командою «Невагомість!» усі підстрибують на одній нозі. Після команди «Невагомість минула!»учасники гри продовжують бігти. Команда,яка першою «досягла Місяця», перемагає.

                               Гра «В’юнок»

  Для проведення гри учнів розподіляють на дві команди,які шикуються в колони паралельно одна одній. На відстані 10-15 м від лінії старту по ходу естафети (проти кожної команди)установлюють перешкоди (8-9 булав).Кожній команді дається по м’ячу.

За сигналом перші номери кожної команди починають біг,ведучи м’яч поміж булавами.Пройшовши останню булаву,гравці швидко повертаються назад до своїх команд,ведучи м’яч поза перешкодами й передають естафету наступним гравцям,а самі стають в кінці колони. Виграє команда,яка першою закінчила естафету.                                        Не можна пропускати перешкод, що установлені на дистанцїї,якщо було збито перешкоду,слід повернутися до неї,поставити її на місце і тільки після цього продовжувати біг по дистанції.

  Ігри та розваги на великих перервах одна з форм організованого фізичного виховання. Від змісту і організації відпочинку під час перерв багато залежить працездатність учнів. Вона підвищується,якщо діти проводять перерву на свіжому повітрі і в їх відпочинок входять активні,емоційні дії та ігри.

  Деякі вчителі вважають,що проведення фізкультурних міроприємств на перервах занадто збуджують учнів ,але це не так. Навпаки,організація дітей в іграх і розвагах викорінює неорганізованість і метушливість. Потрібно лише підбирати такі ігри і розваги,які не збуджують дітей занадто,щоб були колективні і прості. Найкраще проводити ігри,розучені на уроках фізкультури. Бажано,щоб діти самі вибирали їх,брали участь без примусу. Закінчувати ігри  необхідно за 3-5хв до дзвінка.

 

 

 

docx
Додано
30 січня 2020
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку