Урок " Щоб музикантом бути, необхідне вміння".

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів зі зразками віршованих літературних творів, зокрема байок про музику; дати учням визначення поняття «квартет»; поглиблювати знання учнів про творчість Василя Барвінського; розвивати здатність виявляти та розуміти головну думку літературного твору про музику; розвивати вокально-хорові та музично-ритмічні навики; виховувати критичне та самокритичне ставлення до виконавців музичних творів, кращі моральні цінності особистості, виховувати почуття прекрасного.
Перегляд файлу

Тема: Народні музичні інструменти наших предків.

Мета: Ознайомити учнів з музичними інструментами України: кобзою, бандурою, скрипкою, цимбалами, бубном та ін. Закріплювати, розширювати знання учнів про звичаї, обряди, традиції українського народу. Розвивати вокально-хорові та музично-ритмічні навики. Виховувати любов до Батьківщини, національного фольклору, прищеплювати шанобливе ставлення до історії рідного краю, до літопису життя українського народу.

Обладнання: Музичні інструменти: баян, бандура, скрипка; проектор, ноутбук, таблиця з зображеними народними інструментами, картки з нотами,

 

 

    Хід уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Музичне вітання.

 

 

 

Добрий день вам, діти!   Добрий день!

ІІ. Вітання гостей

 

 

 

 

 

 

 

 

 Добрий день, шановні гості

 Ми вітаємо всіх вас!

 І бажаємо здоров’я,

 І натхнення, просто клас!

ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Розспівування та повторення нотної грамоти.

1)  Зараз ми з вами розспіваємо наші голосочки.

- Давайте пригадаємо розспівку, на мотив якої ми заспівали вітання.

- Так, це «Пісенька лисички» із дитячої опери Миколи Лисенка «Коза-дереза»

(Виконання поспівки)

  1. Ритмічний малюнок поспівки.
  2. звукоряд До мажор (за релятивною системою: йо, ле, ві, на, зо, ра, ті);
  3. Гра «Живий рояль»

Учні діляться на три групи, за кожною з них закріплюється один із ступенів ладу (до, мі, соль). Вчитель по черзі вказує на одну з груп, а потім всі співають одночасно свої звуки (діти відтворюють тризвуки мелодійно та гармонійно).

  1. Гра «Мишка»

(Зображена Мишка біля своєї нірки і біля неї розсипані слова-малюнки.)

Мишка хотіла заспівати свою улюблену пісеньку, та вийшовши зі своєї нірки вона побачила, що нотки-пустунки вирішили з нею погратися і поховалися в словах. Мишка розгубилася і не знає, що їй робити. Давайте допоможемо Мишці знайти нотки з її пісеньки.

(Діти знаходять назви нот у словах: парасолька, дорога, ляда, фара, місток,дощ,берег, сольфеджіо, садок, лящ, сітро,  додаток, ретро, добро і т.д.)

А давайте, допоможемо Мишці заспівати цю пісеньку.

  1. виконання поспівки«Звуки музики» з кінофільму Р.Роджерса «Звуки музики» з показом нот за релятивною системою;
  2. ритмічний малюнок поспівки;
  3. сім учнів мають картки з нотами. Коли звучить поспівка, то учень у якого є картка з тією нотою про яку співають показує її, а інші учні хлопають ритмічний малюнок;
  4.  виконання «Звуки музики» в два голоси з учителем;
  5.                    поділ класу на два голоси і виконання поспівки у два голоси.

 

2. Хвилинка розвантаження.

- Скажіть будь ласка, а який характер мелодії цієї пісні?

- От зараз ми з вами відпочинимо –  заспіваємо і затанцюємо веселу пісеньку, яка називається «Якщо весело живеться»

 (Виконання пісні-гри)

 

ІІІ Бесіда по темі уроку.

  1. Повідомлення теми уроку.

Гра «Дешифрувальник»

Відпочили, набрались сили для виконання наступного завдання.А завдання буде не просте: потрібно попрацювати дешифрувальниками. Трьом групам учнів я даю листочки з математичними прикладами. Після обчислення цих прикладів,за отриманим результатом шукають відповідну даному числу літеру алфавіту, таким чином розгадують зашифроване слово і називають його.

  1. 518-250*2=  н (18)

500-490-9=  а (1)

186-55*3=  р (21)

33*3-80=  о (19)

46-8*5=  д (6)

117-11*9=  н (18)

70*2-128=  і (12)

 

  1. 7/1+2*5=  м (17)

724-350*2=   у(24)

110-50*2=  з (10)

611-200*3=  и (11)

25+33/11=  ч (28)

6/1+2*6=  н (18)

212-2*100=  і (12)

 

  1. 512-250*2=  і (12)

8*8-46=  н (18)

3*0+22  с (22)

83-30*2=  т (23)

21-3*0=  р (21)

724-350*2=  у (24)

72-11*5=  м (17)

95-11*8=  е (7)

518-250*2  н (18)

67-22*2=  т (23)

77-33*2=  и (11)

 

 

А

1

Б

2

В

3

Г

4

Г

5

Д

6

Е

7

Є

8

Ж

9

З

10

И

11

І

12

Ї

13

Й

14

К

15

Л

16

М

17

Н

18

О

19

П

20

Р

21

С

22

Т

23

У

24

Ф

25

Х

26

Ц

27

Ч

28

Ш

29

Щ

30

Ь

31

Ю

32

Я

33

 

Ви молодці, швидко впорались із завданням.

    Отже, тема нашого уроку, як ви уже і здогадалися – «Народні музичні інструменти наших предків».

  1. Бесіда по темі уроку.

Україна - одна з наймузичніших та найспівучіших націй у світі. Споконвіку пісня приходить до нас у материній колисковій та супроводжує впродовж усього життя: у роботі, і в коханні, в смутку і в радості. А яка ж пісня без музики? Саме музичні інструменти є яскравим доказом надзвичайно глибокої музичної культури українців.

 Своїм корінням українські народні музичні інструменти сягають ще часів Київської Русі, вони змінювалися впродовж століть відповідно до змін у культурі, побуті та звичаях. Так поступово набули національних ознак. Зараз ми маємо чимало забутих музичних інструментів, які нам навряд чи колись вдасться почути.

В давнину залежно від роду мистецької діяльності, виконавці називались: гудець (музикант), плясець (танцюрист), півець (співак).

Почнемо ми своє знайомство з всім відомого інструменту, а з якого саме ви мені скажете після того, як відгадаєте загадку:

 Голосок тоненький має,

 Усіх діток звеселяє,

 Ви на ній всі граєте,

 Хто вона, впізнаєте?

 Ду-ду-ду, віть, віть, віть!

 Ви моє ім’я назвіть.

 Не палочка, не гілочка,

 Зовуть мене … (сопілочка).

Так, ось вона, ця чарівна паличка, що вміє грати. (Показ сопілки.)

Виготовляли сопілки з гілочок дерев, вирізьблювали отвір, а зверху оздоблювали різьбою. Подуй у дудочку і почуєш чарівну мелодію.

Зараз ми уважно послухаємо, який ніжний голосок має сопілочка.

(Звучить сопілка)

Як смичок струни торкнеться,

вона піснею озветься.

Дуже ніжну душу має,

Що сміється і ридає.

Що це? (Скрипка)

Скрипка також улюблений інструмент українців та інших народів. Вона зачаровує своїм співом усіх хто її почує. І у нас в гімназії є свої скрипалі. Дарія Мацегор, учениця 11 класу,  заграє на скрипці і подарує нам гарну пісню.

(Звучить скрипка)

 

А тепер ми заспіваємо українську народну пісню «Два півники», в якій згадується про цей музичний інструмент. Але ми не просто заспіваємо пісню – ми її інсценізуємо.

(Інсценізація пісні «Два півники».)

Також широко відомий такий музичний інструмент, як бубон.

У народі бубон існує з незапам’ятних часів. Можливо, древній мисливець, висушуючи шкіру тварин, натягував її на порожній пень і, коли торкався рукою, чув незвичайний звук. Згодом стали робити спеціально інструмент, що бубонить – бубон.

Нині бубон хоч і зник зовсім, але зустрічається головним чином в оркестрах, ансамблях народних інструментів.

Що він собою являє?

Це круглий дерев’яний обруч, на який натягнута шкіра. Знизу навхрест перетягнутий струнами, на які навішані дзвіночки, а у прорізах вмонтовано металеві брязкальця. При ударі по шкірі вони дзвонять, доповнюючи основну мелодію.

 

Цитра – давній струннийщипковийінструмент у формі пласкої, спередутрохи зігнутої резонансної скриньки з круглим вирізом посередині. На її грифі з металевими поріжками натягнуто 5 металевих струн для виконання мелодії за допомогою плектора, який одягають на великий палець правої руки.

Цей старовинний музичний інструмент нині рідкість в Україні. Справа в тому, щосаме цитру оголосили націоналістичним інструментом і почали знищувати. Проте в середині 19 століття цей інструмент користувався великою популярністю. Недорога і "портативна" цитра заміняла українцям із середнім достатком фортепіано. Часто сааме такий музичний інструмент можна було зустріти в сім'ях вчителів і священиків.

Але з приходом радянської влади все змінилося. Адже перший варіант українського гімну був написаний для виконання саме під цей музичний інструмент! Так цитра була забута.
 

Цитра

 

ЛІРА – струнний щипковий музичний інструмент з найдавніших часів. В Україні ліра була напарницею кобзи та бандури. Часто на ній виконували сумні пісні, канти, псалми, думи, хоча в репертуарі лірників були і веселі танцювальні пісні. Адже лірник міг "задати жару" і на весіллі!

Переважно сумний репертуар був обумовлений надривним тембром ліри. Тривалий час традиція гри на цьому інструменті була забута. Зараз послухати її можна під час виступів ансамблів, які грають етнічну музику.
 

Ліра

 

Трембіта

У музичному побуті мешканців Карпат нерідко можна зустріти такий екзотичний інструмент, як трембіта. У старовину вона була сигнальним інструментом, звуки якого долинали на відстань понад 10 км. Зовні трембіта – це дерев'яна конусоподібна трубка довжиною 3-4 метри. Виготовити трембіту не просто. Роблять її з ялиці або ялини. Найкращим вважається "Громовиця"  дерево, в яке влучила блискавка. Цікаво, що, незважаючи на свою довжину, трембіта важить максимум 1,5 кг.
 

трембіта

Дримба  є доволі розповсюдженим інструментом у Західній Україні, його часом називають  варган, у лемків  орган. Дримба нагадує невелику металеву підкову, кінці якої подовжені паралельно один одному. У центрі закріплений сталевий язичок із загнутим кінчиком.

Грають на дримбі в такий спосіб: лівою рукою прикладають дримбу до губ, щоб вона торкалася зубів, а правою смикають за металевий прутик. Утворюється характерна вібрація. На цьомуінструменті і досілюблятьграти на Гуцульщині. А в Закарпатському народному хорібуввідомий ансамбль дримбарів з 45 учасників. Подібніансамблі є в селах Івано-Франківськоїобласті.
 дримба 2

дримба

 

Цимбали  струнний ударний музичний інструмент, який має дерев'яний корпус трапецієподібної форми з натягнутими на ньому струнами. Звуки на цимбалах утворюються завдяки ударам палички (або колотушки) по струнах.

Цимбали зараховують до найстаріших музичних інструментів. В Україні на них почали гративже в ХVІІстолітті. Цей інструмент був невід'ємною частиною усіх весіль та інших народних гулянь.

Подібними на цимбали є гуслі аболежача арфа, звук якої утворюється завдяки защипуванню пальцями струни. Однак достеменних відомостей про форму українських народних гусел, а тим більше про кількість їхніх струн, їхній стрій та звукоряд, ми не маємо. Нині вони в Україні вже зовсім вийшли з ужитку.
 

 

 

гуслі, фото

 

Басоля  струно-смичковий інструмент, який ззовні нагадує скрипку або віолончель, але він, як правило, більший і набагато гучніший по звуку. Вона мала три або чотири струни і грали на ній лукоподібним смичком. Потреба у створенні басолі виникла в народній музичній практиці тоді, коли почали виникати інструментальні ансамблі. І зараз вона використовується лише в ансамблях троїстих музик. 

 

басоля
 

Коза (дуда). Один із найулюбленіших у народі інструментів. Найбільш розповсюджена його назва – волинка. Вона виготовляється з вичиненої шкіри кози або теляти. З цієї шкіри роблять суцільний міх, який служить резервуаром для повітря. В один з отворів міха вставляють трубку, через як умузикант вдуває повітря. Друга трубка – ігрова. У ній, крім пищиків, є 6 отворів для зміни висоти звуку. Раніше вона використовувалася пастухами, а також була у музичному побуті козаків-запорожців. А зараз цей оригінальний інструмент зустрічається в селах Гуцульщини та Бойківщини.
 

коза

 

 

Бугай  старовинниймузичнийінструмент, зберігсяпереважно у ЗахіднійУкраїні. Робилицейінструментсамімузиканти: у невеличкійдерев'янійконусоподібнійдіжечціверхнійотвір з двохбоківобтягуютьшкірою. В центріприкріпляють пучок кінськоговолосся. Технікагридуже проста. Музикант брав бугая під руку, і зволоженими у квасічипиві руками смикав за волосся. Так виникав ревучий звук, схожий на ревіння бугая. Звідси і назва.
 

Бугай

 

буйвол

Козобас  з’явивсялишенаприкінці 60-х роківминулогосторіччя. Його перший зразокзробили в НаціональномуукраїнськомународномухорііменіГригоріяВерьовки. Майжеодночасноподібну химеру змайстрували й у Київськомуоркестрінароднихінструментів.

Раніше на Івано-Франківщинібувтакийзвичай: коли музикантивжезалишаливесілля, а гостям щехотілосятанцювати, тоді вони брали відро, встромляли у ньогокоромисло, прив’язували дрота до дужки відра і верхньогокінцякоромисла, а потім палицею протягували по ньому. Такий "інструмент" розважав гостей на 5-7-й день весілля, також з ним колядникисупроводжувалиріздвяну "козу", імітуючиїї "голос". 
 

козобас

 

 

Українська кобза  вже давно забутий струнно-щипковийнароднийінструмент, поріднений, з одного боку, зісхідною домброю або дутаром, а з другого  з російськоюбалалайкою. Целютнеподібнийінструментзовальнимабонаближенимдо круглого корпусом, з довгим грифом і трьома струнами. Мандрівніспівці, часто незрячі, співали про тяжку долю, яка випала на долю українців та боротьбу за свободу. Акомпанували вони собісаме на кобзі, тому їх і називали кобзарями. Кобза булласправдінароднимінструментомукраїнціву 16-17 століттях, але потімїївитіснилабільшдосконала  бандура.
 

Кобза

Бандура

Це струнно-щипковийінструмент, оригінальнийвитвірукраїнського народу, який походить відкобзи. Окрімосновних струн є щеприструнки, натягнені на деціінструмента. Завдякиційособливості бандуру можнаохарактеризувати як інструмент, щопоєднуєособливостідвохінших: лютні й цитри. Цейскладнийінструментвимагаєнеабиякихнавичокгри. Концертнібандуриналічують до 65 струн! Навчитисяграти на бандурі непросто. Аджедіткам, яківперше за неїсідають, потрібновпоратися з важкимінструментом вагою 8 кг!
 

бандурист

Торбан

Це бандура з басами, протягненимивіддодаткової головки паралельно грифу інструмента. Він схожий за назвою та частково за зовнішнімвиглядоміззахідноєвропейськимлютнеподібнимінструментом – теорби, проте в останньогонемаєприструнків. Цейінструменттакожназивали "панською бандурою". Аджевінвимагавдо себедбайливогоставлення та віртуозноїгривиконавця. Раніше торбан вважався прикрасою концертнихвечорів.

Існують чутки, що на ньому любили гратиукраїнськігетьмани Іван Мазепа та Петро Дорошенко. Але в другійполовині 19 століття торбан поступовозникає. Однією з причин вважаютьйоговисокувартість  вінбув мало доступний простим людям. Крім того, доситьгабаритнийінструментмавскладнуконструкцію. Лише в кінціминулогостоліттякиївськімайстри почали відроджуватитрадиціювиготовлення торбану.

 

 


 

Торбан

Тулумбас і литаври

Один із видів військових барабанів в Україні мав назву тулумбас. Вінмаввиглядказаноподібного барабану з однією мембраною. Два казаноподібнихбарабанирізнихрозмірівмаютьназву литаври. Великілитаврибули в ЗапорозькійСічі. Біля них перебувавспеціальний литаврист - довбиш. З їхдопомогою скликали раду старшин, повідомляли про загрозуворожого нападу і навіть передавали наказипід час бою. Вирушаючи в похід, тулумбаси (вони ж литаври) брали з собою, прив'язуючиїх до сідла. Кажуть, що гул тулумбасів і пронизливетріщаннябубнівсіялипаніку у ворожомувійську.
 

 

 

 

тулумбас

 

литаври, тулумбас

 

 

 

ІV. Вокально-хорова робота.

Ми сьогодні на уроціпочнеморозучуватипіснюсучасногоавтора ОксаниСенків, яка так і називається «Музичні інструменти». Зараз я вам заспіваюїї, авимені скажете про якімузичнінародніінструментизгадується у пісні.

 

Музичні інструменти

 

У світі є багато музичних інструментів,

Ми чуємо їх звуки нащодень.

І серед них є наші-народні українські,

Без них нема весілля, без них нема пісень.

 

Приспів:

Бандура, сопілка, трембіта і цимбали-

Вкраїнські інструменти, вкраїнська в них душа.

Бандура, сопілка, трембіта і цимбали-

Ви слава наша давня, ви гордість і краса.

 

Бандура Вам розкаже і трошки засумує,

Про те, як жили наші герої й кобзарі.

Сопілка ж заспіває мелодію чарівну,

І з радістю підхопим мелодію цю ми.

 

Приспів

 

Трембіта Вас покличе у гори й полонини,

І голос цей почують в далекій стороні.

Цимбали Вас запросять до танку запального,

І буде веселіше всім жити на землі.

 

Приспів

 

 

  1. Виконання пісні учителем.
  2. Бесіда за почутим. (Зміст пісні.)
  3. Ознайомлення дітей з текстом пісні.
  4. Розучування пісні дітьми.
  5. Виконання пісні учнями.

 

V.Творча робота.

У кожної пари учнів на парті лежать предмети побуту (металеві банки з консервованих фруктів, овочів, повітряні кульки, палички для суші, пластикові ложки, контейнери з кіндерів, прищепки, кольоровий скоч, ножиці, крупа та інші предмети побуту)

Ми всі разом спробуємо з вами зробити своїми руками з підручних матеріалів копії музичних народних інструментів. (литаври, тріскачки, маракаси, бубон)

 

VІ. Слухання музики.

(Діти працюють, а в цей час звучить музика у виконанні ансамблю народних інструментів.)

  1. Слухання музики.
  2. Бесіда.

Під час роботи звучала народна музика. Скажіть, будь ласка, які музичні інструменти ви почули?

Так, вірно, це ансамбль народних інструментів. (Цимбали, бубон, скрипка, сопілка, контрабас, баян.)

 

На Україні широко відомий ансамбль з трьох інструментів, який називається Троїсті музики.

Склад троїстих музик часто змінювався: скрипка, бубон, цимбали або сопілка, бубон, цимбали тощо.

А ансамблі, які складаються з більшої кількості народних інструментів називаються ансамблі народних інструментів.

Зараз ми послухаємо народні мелодії, які виконує ансамбль народних інструментів і допоможемо їм у виконанні цього твору, самі спробуємо стати музикантами зі своїми власними музичними інструментами.

  1. Слухання та виконання музики.

(Учні підіграють ансамблю народних інструментів на щойно виготовлених власноруч інструментах.)

 

VІІ. Підсумок уроку.

 Сьогодні ви дізналися багато нового про музичні інструменти українців, відкрили для себе ще одну сторінку звичаїв, традицій рідного краю.

Навчаючись у гімназії, ви дізнаватиметесь завжди про щось нове, цікаве, переконаєтесь, що наша Україна дуже багата, самобутня, а досліджувати її, відроджувати – це ваше завдання на майбутнє.

А зараз я хочу перевірити, як ви запам’ятали музичні інструменти наших предків.

 

  1. Гра «Хто зайвий»

 

Умови гри: на слайді зображено 4-5 інструментів, а ви повинні знайти зайвий і сказать чому він зайвий.

- Цимбали, бубон, скрипка, фортепіано.

- Литаври, дримба, кобза,  електрогітара, трембіта.

- Бандура, цимбали, бубон, скрипка.

 

 

 

 

 

 

  1. Розгадайте кросворд.

 

         2       

1

 

3

4

5               7         8       9      10     11

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

і

н

с

т

р

у

м

е

н

т

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Духовий музичний інструмент із дерева, що має форму порожнистої трубки з отворами. (Сопілка)
  2. Ударний музичний інструмент, на якому розміщені брязкальця та дзвіночки. Інструмент, який бубонить. (Бубон)
  3. Смичковий чотирьохструнний музичний інструмент. (Скрипка)
  4. Ударний інструмент, який використовували на Запорізькій Січі. (Литаври)
  5. Це бандура з басами, протягненими від додаткової головки паралельно грифу інструмента. Цей інструмент ще називали «панською бандурою». (Торбан)
  6. Старовинний музичнийінструмент, Робили цей інструмент самі музиканти: у невеличкій дерев'яній конусоподібній діжечці отвір з двох боківобтягують шкірою. В центріприкріпляють пучок кінськоговолосся. (Бугай)
  7. Стародавній музичний інструмент, що складається з дерев’яного корпусу трапецієподібної форми і металевих струн, на якому грають, ударяючи молоточками або паличками. (Цимбали)
  8. Самий найдовший музичний інструмент. (Трембіта)
  9. Багатострунний щипковий інструмент овальної форми.(Бандура)
  10.                    Цейстаровинниймузичнийінструментнинірідкість в Україні.

На їїгрифі з металевимипоріжкаминатягнуто 5 металевих струн для виконаннямелодії за допомогоюплектора, якийодягають на великий палецьправої руки. (Цитра)

  1.                    Розповсюдженийінструмент у ЗахіднійУкраїні. Нагадує невелику металеву підкову, кінці якої подовжені паралельно один одному. У центрі закріплений сталевий язичок із загнутим кінчиком. (Дримба)
     

 

 

Оцінювання учнів.

Сьогодні, ви всі дуже добре попрацювали на уроці, за що всі отримуєте високі оцінки -12 балів, а також книжечки-сувеніри з піснями, в яких згадуються музичні інструменти та загадками про музичні інструменти.

 

VІІ. Д/з. Сьогодні для вас домашнім завданням буде розпитати своїх батьків, дідусів та бабусь про те, на яких музичних інструментах, можливо, грали вони та їх родичі. Намалюйте той музичний інструмент, який вам сподобався найбільше.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Malychok Irina
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1729
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку