Урок «Щоб у серці жила Батьківщина»

Про матеріал
Урок «Щоб у серці жила Батьківщина» допоможе вчителю виховувати патріотів України.
Перегляд файлу

Тема:«Щоб у серці жила Батьківщина»

Мета: формувати компетентності:

ключові:

уміння вчитися – самореалізовуватися до навчально-пізнавальної діяльності;

соціальна – виявляти зацікавленість у подальшій навчально-пізнавальній діяльності та демонструвати позитивну спрямованість особистості;

загальнокультурна – дотримуватись норм мовленнєвої культури,  зв’язно висловлюватись;

здоров’язбережувальна – слухати пояснення вчителя, у разі необхідності звертатися з проханням про  індивідуальне консультування;

предметні:

доповнити і поглибити знання дітей про Батьківщину; формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією, багатою культурною спадщиною;

розвивати в учнів творче мислення, уяву, комунікабельність; формувати громадянські якості, патріотизм, людяність, працьовитість;

виховувати любов і повагу до Батьківщини - України, її символів, обрядів, традицій; налаштувати учнів на плідну роботу протягом навчального року, налагодити емоційний контакт як учителя із класом, так і учнів між собою.

Обладнання: карта України, державні та народні символи України; Конституція України , презентація.

Хід уроку

  1.                     Організація класу
    1.     Привітання

Учитель.

Ось перший дзвоник гучно вам лунає, —

Це школа щиро кожному бажає Навчатись із натхненням, із любов'ю,

І бути всім родиною одною.

  1.     Вступне слово вчителя

Дорогі діти! Я рада вас вітати з початком нового навчального року! Хочу побажати захоплюючих подорожей Країною Знань.

 

  1.                  Мотивація навчальної діяльності

Діти! Сьогодні на уроці ми поведемо розмову про найцінніше, що є у кожної людини.

Нехай тему нашої розмови вам підкажуть рядки вірша Ліни Костенко.

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,

Оці степи, це небо, ці ліси

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе, як є дорога, явори.

Усе моє все зветься....(Україна).

Україна... В одному цьому слові для нас бринить чарівна , ніжна, мелодійна музика.

 

Вправа «Аукціон слів»

Україна. Яка вона? Пропоную вам дібрати ознаки до слова «Україна».

(Україна рідна, багата, щедра, прекрасна, співуча, люба, мила, чарівна, цінна, неповторна.)

 

  1.              Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми поговоримо про чарівну, багату, щедру, співочу, сповнену краси землю, прекраснішої від якої немає у світі. Ми помандруємо просторами нашої України і відчуємо, що ми справжні українці.

Тема нашого уроку: «Щоб у серці жила Батьківщина»

Чому так говорять?

 

IV Робота над темою уроку

Діти! Улаштовуємося зручніше і вирушаємо в уявну подорож рідною Батьківщиною. Приготувались! Рушаймо!

 

Перша зупинка - «Виникнення української землі»

Легенда

  1.            й учень. Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, створив Бог. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
  2.            й учень. Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно назвав Землею.
  3.             й учень. Раптом мішок зі скарбом розв'язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов'янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь:
  •        Це справжній рай!
    1.             й учень. Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, і нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.
  •           Наша Україна - райська земля безмежних степів, неозорих ланів, прадавніх таємничих лісів. Це земля могутніх і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари - слово і пісню.
  •            

Учні виконують пісню « Україна –це ти..»Т/ Кароль/

А ми поспішаємо далі.

 

Друга зупинка - «Моя рідна країна»

Вітчизна, Батьківщина. Україна, рідна ненька. Земля-годувальниця, земля- рідна мати. Які прекрасні ці одвічні слова! Велика, священна любов до Батьківщини жила і житиме в усіх чесних та щирих серцях.

Україна - одна з найбільших європейських держав. Її площа майже 604 тис. км .

На території України проживає понад 110 національностей. Чисельність населення становить близько 43 млн. осіб.

На території України розташовуються Карпатські гори (Говерла - найвища гора в Україні ) та Кримські гори.

Теренами України протікає близько 70 тис. річок. Найбільші з них - Дніпро, Дунай, Дністер Південний Буг, Сіверський Донець. Найвідоміші озера: Світязь, Синевир, Ялпуг.

(Пізнавальна бесіда супроводжується демонстрацією на карті.)

 

Читання віршів напам`ять.

Учень.

Є в центрі Європи чудова країна,

Сягає корінням у сиві часи.

І це - незалежна моя Україна.

Тут гори Карпати, степи і ліси.

Учень.

Шістсот і чотири ще тисяч гектарів –

Приблизно таку має площу вона.

Є Київ - столиця у храмах і славі –

Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.

Учень.

Ґрунти чорноземні, джерела цілющі,

Озера блакитні та клімат м'який.

Козацькая слава повік невмируща

Та шлях до свободи,

завжди нелегкий.

А зараз ми перевіримо, як добре ви знаєте країну, в якій живете.

 

До Вашої уваги пропонується вікторина «Люби, вивчай свій рідний край».

  •         Як називається наша Батьківщина? (Україна)
  •          Столиця України. (Київ)
  •         Як називається найдовший у світі музичний інструмент? (Трембіта)
  •         Що собою являє малий Державний Герб України? (Тризуб)
  •         Чому Черкащину називають шевченківським краєм? (Тому що там народився Тарас Шевченко)
  •         Як називається урочиста пісня, що є державним символом України? (Державний Гімн України)
  •         Яка найвища гора в Україні? (Говерла)
  •          Найвідоміші брати- боксери з України? (Брати Віталій та Володимир Кличко)
  •         Яка грошова одиниця України? (Гривня)
  •         Який колір прапора України? (Синьо-жовтий)
  •         Розписані великодні яйця. (Писанки)
  •         Найбільша річка України. (Дніпро)
  •         Швидкий український танок. (Гопак)
  •         Хто з українських письменників узяв собі псевдонім - назву своєї національності? (Леся Українка)
  •         Кущ - символ рідного краю. (Калина)
  •         На якій вулиці знаходиться твоя школа?
  •         Яка річка протікає через твоє місто? (Інгул)
  •          Діти, ви справжні українці, тому що так багато знаєте про країну, в якій живете. Але ми не зупиняємося на досягнутому, а прагнемо ще більше пізнати рідний край.
  •          Тож займаємо свої місця і подорожуємо далі. Наступна зупинка - «Україна - незалежна держава».

 

Третя зупинка - «Україна - незалежна держава»

Україна - країна, де найбільше люблять волю, країна довгої вікової боротьби за неї.

Цього року 24 серпня ми відзначаєм 25 років Незалежності України. 24 серпня 1991 року Верховна рада проголосила Акт незалежності та створення самостійної держави.

Україна має свою Конституцію - Основний закон, за якими живуть українці.

Також Україна має свої державні символи.

 

Учень.

Наш герб - тризуб, це воля, сила,

Наш герб - тризуб! Недоля нас косила,

Та ми зросли, ми є, ми завжди будем,

Добро і пісню несемо ми людям. (Н. Поклад)

 

Учень.

Прапор - це державний символ,

Він є в кожної держави.

Це для всіх ознака сили,

Це для всіх ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маєм,

Синє - небо, жовте - жито,

Прапор свій оберігаєм,

Він - святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,

Ми з ним дужі і єдині,

Ми навіки є народом

Українським в Україні.(Н. Поклад)

 

Учень.

Слова палкі, мелодія врочиста,

Державний гімн ми знаємо усі

Для кожного села, містечка, міста –

Це клич один з мільйонів голосів.

Це клятва, заповідь священна,

Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна,

Від неї ясне світло навкруги.

 

Свої державні символи люди повинні шанувати й берегти. Про це записано у статті 65 Конституції України «Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов'язком громадян України». Також в Основному законі сказано, що державною мовою в Україні є українська мова.

Гра «Конверт запитань» (на столі лежить конверт, учні підходять і дістають з конверта аркуші із запитаннями та відповідають на них).

  1.      Коли звучить Державний Гімн України? (Під час урочистих подій, щодня о 6 годині ранку на Українському радіо.)
  2.      Хто написав текст Гімну України? (Павло Чубинський.)
  3.      Коли святкують День Незалежності України? (24 серпня.)
  4.      Що символізує тризуб? (Тризуб символізує волю, славу, силу.)
  5.      Коли святкують День Конституції України? (28 червня.)
  6.      Що символізують кольори українського прапора? (Синій - небо, жовтий - пшеничне поле.)

Ви ще раз продемонстрували свою любов до рідної держави своїми знаннями.

А наша мандрівка продовжується. Ми линемо над мальовничими краєвидами неньки-України і зупиняємось, щоб більше дізнатися про дивовижні місця, які є в нашій державі.

Четверта зупинка «Українські дива»

Перегляд відеоролика «Україна . Моя країна».

Перегляд презентацій учнів про Україну.

 

А скільки ще незвіданого таїть у собі наша неповторна Батьківщина. Будемо рухатися далі, милуючись красою рідного краю. І наша наступна зупинка «Українська народна символіка».

 

П'ята зупинка - «Українська народна символіка»

Народні символи - це те, що найбільше любить і цінує народ. Їх вишивають на полотні, про них складають вірші, пісні, легенди, використовують у звичаях та обрядах. Народні символи України є рослинні і тваринні. До рослинних символів належать: калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, духовну міць народу, засвідчують любов до рідної землі. Тваринних символів у нас також є багато. У княжі часи улюбленою твариною був тур. У козацькі часи - кінь. У багатьох думах, піснях оспівували козака і тут же згадували його коня. Але найулюбленішими тваринними символами є птахи. Люди вважали, що навесні душі померлих в образі птахів повертаються на землю.

Національні символи та обереги України

Жито - символ життя. Це знак добробуту і злагоди в сім'ї.

Барвінок - символ вічності.

Калина - символ краси, кохання, щастя.

Верба - символ журби.

Лелека - символ сімейного затишку і благополуччя.

Соловей - символ веселощів, задоволення.

Український віночок - є частиною українського національного костюма. У давнину його носили тільки дівчата. Плели віночки із живих квітів. Уважалось, що в них є чаклунська сила, здатна захистити від будь-якого лиха. Тому український віночок не просто прикраса, а й оберіг.

Традиційно український віночок прикрашали різнокольоровими стрічками. Кожен колір мав свою символіку. Так, коричневий - це символ землі, жовтий - символ сонця, синій - символ неба і води, зелений - символ життя, рожевий - символ врожаю, малиновий - символ здоров'я, фіолетовий - символ мудрості.

Вишитий рушник - стародавній оберіг дому. З рушником зустрічали гостей, молоді ставали на рушник під час шлюбного обряду. Уважалося, що візерунок вишивки оберігає від лиха та захищає від хвороб. Червоний колір символізує любов, а чорний - журбу.

Щоб перевірити, як добре ви знаєте народні символи, вам пропонується кросворд.


 

Робота в групах

А тепер попрацюємо в групах. Складіть прислів'я із «розсипаних» слів та поясніть їх зміст.

  1.                       5 агрупа
  •          калини, України, нема, і, Без, верби. (Без верби і калини нема України.)
  •          вербиця, здорова, там, срібліє, Де, водиця. (Де срібліє вербиця, там здорова водиця.)
    1.                       6 агрупа
  •         земля, в, жмені, і, Рідна, мила. (Рідна земля і в жмені мила.)
  •          край, життя, За, рідний, віддай. (За рідний край життя віддай.)
  1.                       7 я, а група
  •         умій, мати, Батьківщина, неї, постояти, за. (Батьківщина - мати, умій за неї постояти.)
  •          без, як, Батьківщини, людина, без, пісні, соловей. (Людина без Батьківщини — як соловей без пісні.)

4 -             8 а      група

  •          край, звичай, Кожний, має, свій. (Кожний край має свій звичай.)
  •          мила, де, мати, Та, родила, земля. (Та земля мила, де мати родила.)

Людина народжується на світ і разом із життям отримує у спадок, мабуть,

найбільше і найцінніше багатство - Батьківщину. Її не вибирають за смаком і бажанням, так само, як і не вибирають собі неньку. Вітчизна, як рідна мати, - це наша доля.

Шоста зупинка - «Кордони рідної держави»

 

  1.                    Діти, зараз візьміть деталь конструктора Lego, і подумайте, чого б ви хотіли побажати рідній Вітчизні (Я бажаю любій Україні добра, миру, безпеки, процвітання, щастя тощо). По черзі поставте свою деталь по контуру карти України, озвучуючи своє побажання. Таким чином ми позначимо кордони нашої Батьківщини. (Діти виконують завдання.)
  2.                    Попрацюймо в групах. Складіть з деталей конструктора букву (У,к,р,а,ї,н,а). Позначимо назву на карті.
  3.                    Читання віршів

Учень.

Люблю тебе, Вітчизно, мила Україно,

Бо щастя жити ти мені дала.

Для мене ти одна і рідна, і єдина!

Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!

Учень.

Я - твій громадянин, я прагну підростати,

Тягнусь промінчиком до сонця і тепла.

Моя свята і рідна Україно - мати,

Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!

Учень.

Я щиро так люблю усе навколо мене –

Усе, що є багато сотень літ.

Люблю чарівний ліс і житечко зелене,

Увесь казковий неповторний світ!

Учень.

Усе мені тут рідне: і поля, й джерельця.

Я міцно на своїй землі стою.

Тепло своїх долонь і розуму, і серця

Я Україні милій віддаю!

4.Додатково. Виготовлення з конструктора макетів будинків та інших споруд, які діти хотіли б, щоб були в Україні.

 

Пам'ятайте, діти, ви - майбутнє України. Україна - це ви! То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями прославляйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України.

Дякую вам за увагу і співпрацю! На все добре!

Список використаних джерел

  1.      Дітям про державну та народну символіку України / упоряд. Л.М. Римар. - X. : Основа, 2004.
  2.      Михайленко Л.В. Найцікавіше про Україну: Ілюстроване енциклопедичне видання. / Л.В. Михайленко, І.М. Реброва, В.А. Сушко, Т.І. Лагунова. - X. : Торнадо, 2007. - 96 с.
  3.      Щоб у серці жила Батьківщина (до 25-ї річниці незалежності України). Методичні рекомендації для проведення Першого уроку в 2016/2017 навчальному році / укладачі: Ю.В. Міцай, С.М. Пляка, Л.А. Гайда, Н.І. Дяченко, О.П. Третяк. – Кіровоград: КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2016. – 112 с.  
doc
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
1078
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку