Урок-семінар "Складання та оформлення доповідей"

Про матеріал
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про доповідь, правила її складання, вимоги до проголошення, ознайомлення з прийомами встановлення й збереження контакту з аудиторією, вміння складати і виголошувати підготовлені доповіді; розвивати навички публічного виступу, мовленнєво-комунікативні вміння, логічне мислення, творчі й організаторські здібності; збагачувати словниковий запас; виховувати самостійність, повагу до рідної мови, її краси та багатства. Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  1. Підготовка письмової доповіді-реферату на практичні заняття: При підготовці доповіді на практичні заняття учні відпрацьовують навички роботи з професійною літературою. Тема доповіді визначається відповідно до загальної тематики проведення уроку-семінару.
  1. Розробка наочного матеріалу за темою: Педагогічна наука має безліч прикладів про якість запам’ятовування навчального матеріалу, представленого графічним способом, тобто у схемах, рисунках та ін. У зв’язку з цим учню пропонується розробити одну із тем графічним методом. Учень повинен проявити вміння узагальнювати інформацію.

Розроблений наочний матеріал наводиться в звіті про самостійну роботу учня.

  1. Оформлення звіту із самостійної роботи: Під час самостійної роботи учень складає звіт, який підтверджує виконання встановленої програми. При відсутності звіту про самостійну роботу учень не допускається до складання заліку. Звіт про самостійну робота включає наступні частини:
  1. Письмова доповідь-реферат за встановленою темою.
  2. Розроблений наочний матеріал на відповідне питання.
  3. Конспект тем.

Звіти оформляють на аркушах формату А4 (210х297мм). Звіти виконують машинописним або машинним (за допомогою комп’ютерної техніки) способом на одній стороні аркуша білого паперу.

Окремі слова, формули, знаки, які вписують у надрукований текст, повинні бути чорного кольору; щільність вписаного тексту має максимально наближатися до щільності основного зображення.

Помилки, описки й графічні неточності допускається виправляти підчищенням або зафарбовуванням білою фарбою і нанесенням на тому ж місці або між рядками виправленого зображення машинописним способом або від руки. Виправлення має бути чорного кольору.

Скорочення слів і словосполучень у роботі допускається відповідно до чинних стандартів з бібліотечної і видавничої справи.

Сторінки роботи слід нумерувати арабськими цифрами, додержуючись наскрізної нумерації упродовж усього тексту звіту. Номер сторінки проставляють у правому верхньому кутку сторінки без крапки в кінці.

До статті прикріплені:

4                Вибір теми доповіді: Після цього вам потрібно вибрати заголовок для своєї доповіді. Він буде відрізнятися від теми доповіді і ви можете використовувати заголовок, щоб привернути увагу до своєї доповіді. На слайдах вкажіть і заголовок вашої доповіді, та тему.

  1. Складіть тези вашої доповіді.
  2. Формат слайдів: Слайди повинні бути збережені у форматі PPT. Переконайтеся, що після збереження в цьому форматі шрифти та ефекти (якщо ви їх застосовували) працюють так як ви задумали.
  3. Аудиторія: Розраховуйте на середній рівень слухачів. Не розраховуйте на те, що вас прийдуть слухати одні гуру і вони будуть розуміти ваш сленг, ваші натяки з півслова. Намагайтеся зробити доповідь зрозумілою і простою, але не примітивною . Тобто не потрібно розжовувати дуже прості речі.
  4. Жарти під час доповіді. Не можна жартувати: На міжнаціональні теми; Про секс; Про релігію; На теми, що принижують ваших слухачів. Використовуйте жарти тільки , якщо ви впевнені на 100% що жарт буде добре сприйнятий. Інакше краще відмовитися від цієї затії.
  5. Загальні правила створення хороших слайдів:
  •             Загальна кількість слайдів не повинно перевищувати 40-50 штук, тому що час на доповідь - 30 хвилин, а це значить, що на 1 слайд ви зможете витратити не більше 1 хвилини. Якщо слайдів багато, то потрібно подумати як їх об'єднати або розбити тему на 2 частини.
  •             Шрифт слайдів повинен бути достатньо великим, щоб його могли прочитати все. Не менше 44 пунктів для заголовків і не менше 32х пунктів для тексту.
  •             Не використовуйте більше 3-4 кольорів. Не використовуйте яскраві, кричущі кольори - це буде привертати увагу і відволікати від тему доповіді.
  •             Не використовуйте велику кількість різних шрифтів.
  •             Виділяйте головні слова на слайді жирним, щоб глядачі відразу бачили основну ідею.
  •             Використовуйте зображення, щоб покращити сприйняття. Зображення повинні бути легко читані навіть з великої відстані, тому вони не повинні містити багато дрібних деталей. Краще збільшити потрібний вам ділянку зображення і зробити його більше - на великому екрані навіть пікселізація не дуже помітна.
  •             На останньому або на першому слайді вкажіть ваші контакти. Особисто я суміщаю цей слайд зі слайдом із заголовком "Питання до доповідача". Поки йдуть питання, можуть записати ваші контакти.
  •             Добре дати можливість слухачам розуміти на якому етапі знаходиться ваша доповідь. Для цього можна використовувати зміст, нумерацію слайдів або щось типу хлібних крихт де-небудь у шапці або в футері.
  •             Намагайтеся давати не більше 5-6 рядків тексту на слайді. Це допоможе зберегти великий шрифт тексту і полегшить сприйняття слухачами. Якщо тексту багато - розбийте на кілька слайдів.
  •             Не варто без необхідності використовувати анімовані зображення. Бувають випадки, коли вони полегшують сприйняття, але це дуже рідко.

10              Поведінка під час доповіді: Що не варто робити?

  •             Тримати руки в кишенях.
  •             Занадто сильно жестикулювати. Так само як і не жестикулювати зовсім.
  •             смикати щось в руках - це відволікає слухачів.
  •             Намагайтеся контролювати час, щоб зберегти динаміку доповіді і не виходити за ліміт часу.
  •             Намагайтеся не читати з паперу і не читати все, що написано на слайді. Слайди - це допоміжний елемент, який повинен вам допомогти донести ваші думки до людей.
  •             Якщо щось пішло не так - не потрібно бентежитися. Це буває у всіх без винятку. Важливо як ви себе ведете в цій ситуації! Постарайтеся звернути все це в жарт або просто проігнорувати (не коментуючи) ситуацію.
  •             Якщо під час доповіді люди задають питання і це вас збиває, то намагайтеся відкласти відповіді на питання на кінець доповіді. Якщо ви відчуваєте, що зможете добре відповісти і питання дійсно доречне і дозволяє прояснити ситуацію - можна відповісти на нього відразу.
  •             Не варто дивитися в одну точку або поверх залу. Дивіться в очі людям!
  •             Не варто відповідати на питання, метою яких не є прояснення теми або уточнення. Це можуть бути провокаційні питання або питання відводять від теми. Якщо вам поставили складне питання (важке, з глузуванням, з провокацією) варто запропонувати це обговорити після доповіді. Швидше за все людина до вас не підійде взагалі, тому що його цікавила реакція залу на його випад. Якщо ж підійде, то ви зможете з нею спокійно порозумітися без зайвих вух.
  •             Не варто вирішувати особисті проблеми слухачів під час доповіді. Можуть бути питання пов'язані з тим, що робить або буде робити людина, але це нецікаво іншим людям. Краще запропонувати обговорити після доповіді, якщо у вас є на це час і бажання.

Що потрібно робити?

  •        проговорити доповідь перед дзеркалом
  •        Роздрукувати вашу доповідь. Це може бути структура доповіді або слайди з примітками. А може бути просто картка з ключовим словом, яке допоможе вам згадати про що треба говорити. У будь-якому випадку корисно мати ці матеріали під рукою, але читати з них не варто.
  •        Перевірте скільки часу займає ваша доповідь - засічіть час і проговоріть вашу доповідь.
  •        Постарайтеся тримати візуальний контакт зі слухачами. Це важко. Не вибирайте одну людину - це буде його напружувати. Замість цього - спілкуйтеся з усім залом.
  •        Будьте ввічливі. Звертайтеся до людей на "ви" і не забувайте дякувати своїх слухачів.
  •        Що стосується труднощів з апаратурою - варто попросити допомоги у адміністратора або навіть у залу. У цьому немає нічого поганого. Чим швидше буде виправлена проблема, тим краще.

Варіанти і формати:

Перелік вимог

I

II

III

IV

V

Де проводиться

У класі

В актовій залі

На природі

В іншому місці (музей, магазин, спортплощадка)

 

Як проводиться

Індивіду
ально

Групами

Командою

Усією групою

 

Проектуємий результат

Просто
знання

Нові знання

Активні
знання

Пасивні
знання

Практичні вміння і навички

Мотивація учнів

Оцінки і рейтинги

Реакція батьків

Похвала учителя

Самоствердження серед своїх

Інше

Технічні засоби

Комп’ютери, відео, інтернет

Мобілки, проектори, екрани

Роздатковий матеріал

Підручники і задачники

Відеомости з іншими училищами і країнами

Перехресні знання

Зв’язок з іншими предметами і синтепами

Зв’язок з іншими явищами і випадками

Повязування знань з життям дорослих

Повязування знань з
соціумом

Повязування з минулим і майбутнім

Інтерактив: скільки говорять діти, і скільки вчитель

Тільки вчитель

Діти 20%, вчитель 80%

Половину часу – діти, половину – вчитель

Діти – 80 %, вчитель – 20%

Діти 100%

Структура
уроку

Однотипна і монотонна

2-3 зміни вражень

5-10 змін вражень і акцентів

Постійне перемикання уваги

 

Технології

Вчитель-учень

Учні парами

Учні командами

Учні
самостійно

 

Акселеративні паузи

3-5 хвилин (пісні, речівки, зарядка)

1-3-5-хвилинні тести на активну ерудицію (must know)

Перемикання уваги. Ефект – урок пролетів непомітно (чи навпаки – тягнувся так довго).

Змагальність

У кінці уроку учні аплодують вчителю (а не піднімаються та втікають). Дуже сильний виховний прийом.

Ілюстрації

Відеокліпи

Графіки, таблиці

Кінофрагменти, вмикання телепрограми супутникового ТВ.

Картини та картинки

Інші

Домашнє
завдання

Регламентовані, дозовані

Відсутні

Повно-масштабні

Самостійна робота
(self-study)

 

Протяжність уроку

45 хв

30 хв

90 хв

Інша

 

Риторичні та «дитячі» питання від дітей

2-3 питання

Відповідає вчитель

Відповідають інші учні

Завдання комусь додому

 

Учить тому, что ещё неизвестно

Отсутствует

1 тема

Несколько тем

Акцент на розвиток не тільки коефіцієнта інтелекту IQ, але й емоційного коефіцієнта EQ, а також лідерського коефіцієнта LQ.

Пропорція навчальной інформації: 80% - вчить тому, що відомо, і 20% тому, що невідомо чи проблемно.

Готовність для викладу на інтернет-сайті

Повна

Часткова

Не готовність

 

 

Скільки раз проведений такий урок

1 раз

2-5

Більше 5

 

 

Оцінювання не тільки міцних знань уроку

Кмітливість

Завдання на час

Соціалізація (взаємодопомога і т.п.)

Довготривала інтенсивність уваги
учня

Інше

Незвичайні, нові та креативні учбові прийоми (і неучбові також)

Варіанти

 

 

 

Вчитель вирішив розповісти дітям коротку притчу

 

Мета: повторити та узагальнити знання учнів про доповідь, правила її складання, вимоги до проголошення, озна­йомити з прийомами встановлення й збереження кон­такту з аудиторією, учити складати і виголошувати підготовлені доповіді; розвивати навички публічного виступу, мовленнєво-комунікативні вміння, логічне мислення, творчі й організаторські здібності; збагачувати словниковий запас; виховувати самостійність, повагу до рідної мови, її краси та багатства.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

Сьогодні на уроці ви будете за матеріалами свого реферату складати текст доповіді, потім доповідати, аналізувати помилки свої та своїх товаришів — словом, учитися говорити красиво та впевнено.

 

Шевчук С. В. Українське ділове мовлення: Навч. посібник. — К.: Літера, 2000. — 480 с.

§ 1. Мистецтво публічного виступу. Доповідь

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Сценарії
Додано
9 листопада 2019
Переглядів
1456
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку