Урок "Серце: його будова та функції. Робота серця"

Про матеріал
ознайомити учнів з біологічним значенням системи кровообігу; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями, властивості серцевого м’яза; розвивати уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом; удосконалювати практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами та підручником; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу життя, профілактики серцево-судинних захворювань.
Перегляд файлу

Тема уроку: Серце: його будова та функції. Робота серця.

Мета уроку: ознайомити учнів з біологічним значенням системи кровообігу; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями, властивості серцевого м’яза; розвивати уміння порівнювати, узагальнювати й робити висновки, працювати з додатковим матеріалом; удосконалювати  практичні навички учнів працювати з опорними конспектами й схемами та підручником; виховувати усвідомлене ставлення до свого здоров’я, організації здорового способу життя, профілактики серцево-судинних захворювань.

Педагогічні очікування

Учні: називають: будову та функції серця;особливості будови серцевого м’яза; характеризують: взаємозв'язок будови і функцій серця; застосовують знання:для профілактики хвороб серцево-судинної системи.

Обладнання: Дидактичний матеріал, інструктивна картка до уроку,    підручник,  ПК.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Структура  уроку

 

     І.Організаційний момент.

  1.              Привітання
  2.              Створення позитивної психологічної атмосфери й налаштування на співпрацю.

Учитель. Добрий день! Здається, що в цьому житті немає нічого вічного.

Пам’ятайте: «Все тече, все змінюється ». Проте на зміну зимі завжди приходить весна. Ніч, якою б довгою вона не була, скінчиться, настане ранок. Життя кожного з нас не існує саме по собі. Воно міцно вплетене в тканину загального буття, підпорядковане законам природи – складним і таємничим. Пізнати їх непросто, але дуже цікаво. Доки існують люди, вони прагнуть глибше пізнати навколишній світ. Нехай їхні мрії здійсняться! А наша з вами спільна праця принесе задоволення.

     ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

       Гра « Повітряна куля»

          - Ми сідаємо в цю кулю і летимо. Але куля потрапляє в зону зледеніння  і стрімко починає падати, треба швидко позбавитись хоч одного вантажу. Який «вантаж» ми можемо скинути ?

 Вантаж №1   Біологічний диктант

 Вантаж №2  «Відгадай, хто я?»

 Вантаж №3   «Коментатор»

 Вантаж №4   «Творча лабораторія»

 Вантаж №5   Малюнок серця

 

 

    Вчитель Серце! У всі віки воно було в пошані у поетів, мислителів, лікарів. Скільки віршів, пісень написано про нього! Хто сильніше, ніж поети, розкрили дивовижні властивості неспокійного, благородного, безстрашного, чистого, холодного, злобного, щирого, ніжного і доброго серця людини?

Існує велика кількість ліричних віршів. Ви теж на уроках літератури вивчали їх.

А скільки існує легенд, міфів про серце! Згадаємо лише легенди про Данко, Прометея, серце матері. Стародавні греки вірили, що серце — центр душі, китайці асоціювали його із центром щастя, а єгиптяни вважали, що емоції та інтелект живуть саме в серці.

Споконвіку люди вважали серце символом кохання. Напевно, це пов’язане з тим, що душевний стан людини впливає на роботу серця людини, яке може завмирати від страху, стискатися в тузі і шалено битися від радості. Усі знають «валентинки» — зображення серця, які дарують на День святого Валентина 14 лютого. Їх дарують тому, кого люблять.

Спробуємо і ми розгадати сьогодні всі таємниці серця.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Серце: будова та функції. Робота серця.

 ІV. Вивчення нового матеріалу

На минулому уроці ми з вами вивчали кров, її склад, функції. А значить ми продовжуємо знайомитись з Кровоносною системою.

Протягом уроку учні роблять заповнення інтелект карти

1.Еволюція кровоносної системи

  Розгляньте таблицю «Кровоносні системи хребетних».

— Як відбувається ускладнення кровоносної системи у хребетних тварин?

Кільчасті черви – поява кровоносної системи.

Членистоногі – трубчасте серце, незамкнена кровоносна система.

Риби – 2-х камерне серце, 1 коло кровообігу.

Земноводні – 3-х камерне серце, 2 кола кровообігу.

Птахи,ссавці – 4-х камерне серце, 2 кола кровообігу.

      Кров постійно перекачується по системі кровообігу як людини, так і тварин. І якщо хоч на хвилину зупинити рух крові, це стане смертельним для організму.

А за це відповідають органи кровообігу.

 

2. Кровоносні судини(розповідь вчителя)

На дошці зображення серця з кровоносними судинами.

        Без серця – немає життя, і недарма людство тисячоріччями вважало серце центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій. При усій своїй геніальній будові (абсолютного аналога йому створити поки не вдалося), серце - це всього лише м'язовий насос.

У вас на партах лежить уривок із книги Г. Юдіна «Головне чудо світу»

                                      ДІАЛОГ БАТЬКА Й СИНА

— Цікаво, а всередині серця що-небудь є чи так порожньо, як у мішку?
— Ні, воно не порожнє, а будову має складну й цікаву. Воно розділене перегородкою навпіл.
— На дві кімнатки?
— На дві двоповерхові квартирки. Над кожною ~ прихожа. У ліву приходить у гості лише ала кров, а в праву — темна. Коли воно стискається — двері закриваються і гості залишають серце.
— А із правої кімнати куди ж темна кров іде?
— У легені. Там вона обмінює вуглекислий газ на кисень. Із темної стає червоною і знову потрапляє в серце.
— Знову в праву частину?
— Ні, у ліву. Тобто кров ходить у гості з лівої кімнати в праву, а з правої — у ліву?
~ Правильно.
— Невже серце таке складне?
— Так, та ще й сильне. Один його удар може підкинути стакан води на 1 метр. Але якщо його не тренувати, воно швидко втрачає силу.

Вчитель У нашому організмі  дивовижний механізм, який підсвідомо ми вважаємо центром і джерелом усіх життєвих сил і емоцій, що має свій ритм та своє положення.

    3.Будова серця (розповідь вчителя)

    4.Будова стінок серця (розповідь вчителя)

    5.Клапани серця ( розповідь вчителя)

    6.Робота серця

Вчитель Які ж фізіологічні особливості має серцевий м’яз?

Серцевому м’язу властиві такі фізіологічні особливості, як збудливість, скоротливість, провідність і автоматизм.

(Робота в парах з картками)

1 параОхарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як збудливість.

2 параОхарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як провідність.

3 параОхарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як скоротливість.

4 параОхарактеризувати таку фізіологічну властивість серця, як автоматія.

 

Виступ учня «кардіолога»

У серці людини джерелом автоматизму є особливі м’язові клітини. Вони розташовані у різних відділах серця. У здоровому серці людини головним центром зародження автоматичних імпульсів є м’язові клітини, розташовані в правому передсерді. Серце, що працює автоматично, створює слабкі біоелектричні сигнали, які йдуть по всьому тілу.

Серце працює циклічно  (розповідь за таблицею)

        1903 році голландський фізіолог Ейнтховен створив спеціальний пристрій для запису електричних сигналів у серці – електрокардіограф. Якщо зафіксувати ці сигнали від шкіри рук і ніг, а також від поверхні грудної клітки, то вийде електрокардіограма. Електрокардіограма відображає стан серцевого м’яза й служить важливим показником його діяльності.

        Кількість серцевих циклів,які серце здійснює впродовж однієї хвилини називають частотою серцевих скорочень.

       Лабораторне дослідження  вимірювання частоти серцевих скорочень

Кровопостачання серця

Серце, забезпечує кров'ю весь організм людини, теж потребує постійного надходження кисню та поживних речовин. Обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини. На живлення серця витрачається 20% енергетичних ресурсів. Кровопостачання серця здійснюється коронарними, або вінцевими, артеріями. За добу по коронарних артеріях протікає в середньому 500 л крові.

      Видатний американський кардіолог Пол Вайт свого часу сказав: «Серце настільки сильне, що здатне битися до 150 років. Тому його хвороби і коротке життя — наслідок власних помилок».

 Що впливає на роботу серця?

  1. Недосипання.
  2. Дефіцит руху.
  3. Паління.
  4. Відсутність контролю за вагою й кров’яним тиском.
  5. Надлишок шкідливих жирів у раціоні.

 

Дослідницький практикум «Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня»

 

Фізкультхвилинка

Відео «10 цікавих фактів про серце»

 

V. Закріплення вивченого

Розвязання задачі (робота учнів у зошитах).

Серце людини скорочується у середньому 70 разів за хвилину, при кожному скороченні виштовхується 50 мл крові. Який обєм крові перекачує ваше серце за 6 уроків.

         Ми сьогодні з вами гарно попрацювали, отримали багато інформації,  запам’ятали і в будь-який момент зможемо використати її, оскільки наш мозок – це надійне місце для неї.

Мені дуже важливо знати наскільки була ефективною наша робота.

І пара   «Зробіть позначення»

ІІ пара «Лови помилку»

ІІІ пара «Тестовий контроль»

 

Тож давайте узагальнимо і озвучимо ваші інтелектуальні карти.

VІ. Рефлексія

Пропоную оцінити свою роботу на уроці рейтинговими картками

Червона 10-12; зелена 7-9; синя 4-6; чорна 1-3.

 Запрошую до поетичної сторінки

Прислухайся – у грудях серце стука, 
Вистукує один і той же ритм,
Коли немає серця – справжня мука,
І ми без серця жити не змогли б.
Штовхає кров у плетиво судинне,
Вона ж біжить до мозку, до легень,
Життя дарує в тілі всім клітинам
Щоночі, щосекунди, кожен день.
Така робота серця – титанічна
(Життя триває наше кожну мить).
Але воно – тканинне і не вічне,
Тож, люди, серце ваше бережіть.
Здавалося б, як камінь, серце стука,
Рікою кров судинами біжить,
Але без серця жити – справжня мука,
Тож, люди, серце ваше бережіть!

Серце-це життя!

Людина живе, поки б’ється серце!

Ставтесь з повагою до свого серця і до сердець інших!

VІ.Домашнє завдання

 Скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя»

 Підготувати повідомлення (презентацію) про М.Амосова – видатного  

 українського кардіохірурга, досягнення кардіохірургії .

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
1577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку