3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Проект. "Проблеми йододефіциту"

Про матеріал
Мета даного проекту: • привернути увагу дорослих до проблеми йододефіциту у школярів; • формувати в учнів мотивацію до бережливого, дбайливого та усвідомленого ставлення до власного життя і здоров’я; • діагностувати рівень йододефіцитних потреб організму школярів; • оцінити рівень інформованості батьків з даної проблеми; • визначити основні напрями подальшої роботи з учнями школи по профілактиці йододефіцитних захворювань.
Перегляд файлу

Паспорт проекту

 

Тема. Проблеми йододефіциту серед школярів.

 

Автори:  

Координатор: 

Навчальний  предмет: біологія.

 

Вигляд проекту: дослідницький, інформаційний, творчий.

 

Мета проекту:

  • привернути увагу дорослих до проблеми йододефіциту у школярів;
  • формувати  в учнів мотивацію до бережливого, дбайливого та усвідомленого ставлення до власного  життя і здоров’я;
  • діагностувати рівень йододефіцитних потреб організму школярів;
  • оцінити рівень інформованості  батьків з даної проблеми;
  • визначити основні напрями подальшої роботи з учнями школи по профілактиці йододефіцитних захворювань.

 

Завдання:

  • зібрати і обробити інформацію про йододефіцит;
  • вибрати методи для практичного вивчення теми;
  • розподілити обов'язки по виконанню проекту;
  • провести анкетування серед батьків про проблеми йододефіциту;
  • розробити памятку   для батьків  з профілактики йододефіциту;
  • розробити форму представлення результатів проекту;
  • оформити матеріали проекту.

 

Методи проекту: робота з літературними джерелами, анкетування, експеримент, аналіз, порівняння, спостереження, робота з комп'ютером.

 

Предмет дослідження: вміст йоду в організмі школярів.

 

Обєкт дослідження: учні 5 - 9 класів.

 

Новизна роботи: вивчення йододефіцитних станів серед школярів  школи раніше не проводилися.

 

Апробація результатів:

  • результати роботи будуть представлені на конкурс «Дотик природи 2019»;  на конкурс учнівських проектів на освітянському сайті «На урок»;
  • стаття про проведене дослідження буде розміщена на сайті школи та на шпальтах районної газети.

 

Практичне значення проекту

Результати проекту будуть використані при:

  • проведенні батьківських зборів,
  • виховних годин,
  • уроків біології та основ здоровя,
  • позакласних заходів, присвячених збереженню здоровя.

 

Форма презентації: доповідь, пам’ятка   для батьків  з профілактики йододефіциту, лепбук  «Проблеми йододефіциту».

 

     Календарний план проекту

Етапи діяльності

Діяльність вчителя

та учнів

Строки виконання

Проміжні очікувані результати

1.

Підготовка.

  • Визначення теми, мети та завдань проекту;
  • ознайомлення з критеріями оцінювання учнівських проектів.
  • вибір методів;

 

Учні: обговорення, пошук інформації.

Вчитель: заява задуму, мотивація, допомога у постановці завдань.

 

1 тиждень

Сформульована тема, та мета проекту.

Чітко визначені  завдання проекту

2.

Планування

  • Визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів представлення результатів;

розподіл функцій серед учасників проекту.

  •  

Учні: формулюють завдання і виробляють план дій.

Вчитель: коректує, про­понує ідеї, висуває про­позиції.

 

 

2 тиждень

Визначені методи експерименту.

Розроблені анкети для батьків.

3.

Виконання

  • Робота з літературою, анкетування, експеримент;
  • обробка і аналіз отриманих даних.

 

Учні: збирають інфор­мацію.

Вчитель: спостерігає, непрямо керує діяльністю.

3 тиждень

Зібраний теоретичний матеріал до проекту.

Результати експерименту.

Анкети, заповнені батьками  (додаток 1)

4.

Аналіз

Аналіз інформації,

оформлення матеріалів формулювання висновків.

Учні: аналізують інформацію, оформляють матеріали, працюють з компютером.

Вчитель: коректує, спостерігає, радить

4 тиждень

Доповідь.

Лепбук,  памятка батькам (додаток 2).

 

5.

Рефлексія

  • Аналіз виконання проекту (досягнуті результати – успіхи і невдачі, їх причина);

самоаналіз роботи в проекті (додаток 3);

  • оцінювання кожного учасника проекту(додаток 4);

 

Учні: аналізують інформацію, Вчитель: коректує, спостерігає, радить.

Вчитель і учні беруть участь у колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використані мож­ливості, творчий підхід.

 

 

 

 

5 тиждень

 

  1. Питання анкети «Самоаналіз роботи в проекті» (додаток 3).
  • Критерії оцінювання кожного учасника проекту(додаток 4).
  1.  

 

 

6.

Презентація

  • Презентація проекту  перед учнями класу,  батьківською громадою на батьківських зборах, перед учнями 2-4 класів  - під час шкільного «Тижня  основ здоров’я»;
  • оцінювання проекту (дод. 5) ).
  •  

Учні: ознайомлюють  із  проблемою йододефіциту серед учнів школи та шляхами  профілактичних заходів.

  • Вчитель: оцінює проект, згідно критеріїв.

 

На уроці захисту проектів

 

 

Згідно плану проведення

 

 

 

Виступ на батьківських зборах .

  • Критерії оцінювання проекту(додаток 5).

 

.

Теоретичні питання  для опрацювання  (кожен учасник опрацьовує одне питання).

  1. Характеристика йоду

1.1. Йод як хімічний елемент і проста речовина.

1.2. Накопичення йоду в організмі людини.

  1. Ознаки йододефіциту.
  2.  Вміст йоду у продуктах харчування.
  3.  Шляхи вирішення проблеми йододефіциту в Україні.

2.  Діагностика йододефіциту

2.1. Лабораторні дослідження.

 Йододефіцитні захворювання (ЙДЗ) – всі наслідки дефіциту йоду в населення, яким можна запобігти за допомогою забезпечення належного споживання йоду населенням.

Показники лабораторних досліджень використовуються для того, щоб визначити існуючу ситуацію, й можуть використовуватися для відстеження змін цієї ситуації з часом. Показники, як правило, мають кількісний характер (тобто можуть в якийсь спосіб вимірюватися), але можуть бути і якісними.

Для оцінки забезпечення йодом окремого пацієнта проводять:

  • пальпаторне дослідження зобу  (збільшення щитовидної залози);
  • УЗД щитовидної залози дає більш об’єктивні уявлення про її фізіологічний стан;
  • визначення екскреції йоду з сечею. Використовується добовий збір сечі у випадкових представників-груп, що складається приблизно з 40 субєктів;
  • визначення рівня тироксину сироватки крові(Т4) або тиреотропіну (ТТГ) побічно свідчить про статус йоду. Особливу увагу треба приділяти рівню ТТГ у новонароджених та вагітних жінок.

2.2. Побутові методи.

            Як визначити нестачу йоду в організмі?

Нестачу  йоду в організмі можна побачити за наступними симптомами:

- відчуття постійної втоми, слабкість, депресія;

- затримка росту у дітей;

- затримка інтелектуального розвитку у дітей;

- зниження розумової активності у дорослих;

- порушення обмінних процесів;

- погіршення пам’яті, слуху;

- сухість шкіри, втрата її еластичності;

- порушення роботи кишечнику;

- відчуття холоду;

- різке зменшення чи збільшення маси тіла;

- набряки;

- випадіння волосся .

Нанесення спиртового розчину йоду на шкіру.

Варіант 1

Для звичайною тесту знадобиться звичайний трьох або п'ятивідсотковий спиртовий розчин йоду, яким потрібно намалювати ввечері сітку на своєму тілі, зокрема - в нижній частині живота або на стегні. Після того, як йод висохне, лягайте спати. Якщо вранці сітка зникла хоча б наполовину – наявна настача йоду в організмі. Якщо колір сітки протримався добу - це натяк на надлишок йоду.

Варіант 2

Змочивши ватяну паличку в спиртовий розчин йоду, нанесіть йодну сітку на будь-яку ділянку шкіри, крім області щитовидної залози.  Якщо йод ввібрався менш ніж за 3 години – у вас йододефіцит, пора вживати серйозних заходів;

Якщо пройшло більше 3 годин і тільки потім сіточка почала зникати – проблеми є, але невеликі; якщо сіточка тримається більше 6 годин – йод в організмі є!

Варіант 3

Перед тим як лягати спати, нанесіть на шкіру в області передпліччя три лінії йодного розчину:тонку, трохи товщу і дуже товсту.  Якщо зникла перша, ледве помітна смужка, а дві інші лише трохи зблідли, то можна перестати турбуватися – йододефіциту немає. 

Якщо на шкірі залишилася тільки товста лінія, то неодмінно треба зайнятися його профілактикою. Відсутність всіх трьох ліній свідчить про виражену нестачу йоду в організмі, що може сигналізувати про серйозні порушення і повинно стати приводом для обов’язкового візиту до лікаря-ендокринолога.

Леткість йоду  тут майже нідочого. Пояснюється це тим, що організм через шкіру, як насос, всмоктує молекули йоду.

Народні методи

Спосіб перший-тибетський.

Мозоль або загрубіла шкіра на зовнішній стороні великих пальців ніг свідчить про порушення обмінних процесів в організмі, патології щитовидної залози, проблеми з йодом.

Спосіб другий-оригінальний, але нетрадиційний.

Це - потреба у фіолетовому кольорі. Психологи встановили, що перевагу кольорів парів йоду-фіолетовому-віддають люди, схильні  до втоми, легко збудливі, з розхитаними нервами, зі слабкою імунною системою.

Невідомо наскільки точно можна визначити народним методом чи достатньо в організмі йоду, але  провести таку діагностику в домашніх умовах не складе  жодних труднощів .

 

 

 

 

 

Додаток 1

Анкета для батьків

 

  1. Чи знаєте ви, що таке йододефіцит?
  2. Які є  ознаки йододефіциту в організмі людини?
  3. Чи відомі вам причини виникнення йододефіциту?
  4. Чи знаєте ви про ендемічні зони по дефіциту йоду в Україні?
  5. Які ви знаєте продукти багаті на йод?
  6. Яка добова потреба в йоді  у дітей та  дорослих?
  7. Які ви знаєте препарати для профілактики йододефіциту?
  8. Чи хотіли б ви дізнатися про вміст йоду в організмі вашої дитини побутовим методом?
  9. Якщо так -  то чи може медсестра  нанесити  спиртовий розчин йоду на  передпліччя дитини?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

                                                                                                                                                                                                                                                                        Памятка батькам

 

  • Йод надходить в організм людини з їжею та в розчиненому у воді стані.
  • Багаті на йод продукти  -  горіхи, молоко, яйця.
  • Найбільше йоду міститься у морепродуктах - креветках, кальмарах, рибі та водоростях  (ламінарія або морська капуста).
  • В Україні почали виготовляти  молоко та сир, збагачені органічним йодом.
  • Найкращий вибір для профілактики — це йодована сіль. При цьому не треба збільшувати кількість солі, яку споживаєш.
  • Йодована сіль має обмежений термін придатності — не більш як 6 місяців. Тому  слід купувати сіль у невеликих упаковках, щоб використати її до закінчення цього терміну.
  • Йодовану сіль треба зберігати щільно закритою, в сухому і темному місці. Порушення умов зберігання призведе до випаровування сполук йоду.
  • При високих температурах йод швидко вивітрюється. Тому слід додавати  йодовану сіль у страви перед тим, як подати їх до столу.
  • В Україні ендемічними  зонами по йододефіциту є західні області та Полісся.
  • Медичним засобом для профілактики йододефіциту є  препарат йодомарин, який слід приймати за рекомендацією лікаря.

 

 

 

 

 

Додаток 3

Самоаналіз роботи  в проекті

Запитання:

  • Як Ви оцінюєте свою участь у реалізації проекту (за дванадцятибальною системою)?
  • Чи є щось, що Ви хотіли б обговорити, змінити?
  • Що було важливим для Вас особисто в проектній діяльності?
  • Що Ви взяли для себе з цієї роботи (чого дізналися, зрозуміли, зробили, набули вмінь та навичок)?
  • Чи досягнена поставлена мета проекту?

 

 

Додаток 4

Оцінювання  кожного учасника проекту

 

Критерії оцінювання

Бали

1.

Участь в обговоренні теми, мети та завдань  проекту.

1

2.

Складання  календарного плану проекту.

1

3.

Опрацювання теоретичного матеріалу.

1

4.

Укладання анкети для батьків.

1

5.

Проведення експерименту.

2

6.

Оформлення матеріалів:

  • лепбук;
  • памятка  батькам;
  • формулювання висновків.

 

1

1

1

7.

Презентація проекту:

  • перед учнями класу;
  • перед учнями 1-9 класів;
  • перед батьками.

 

1

1

1

 

 

 

 

Додаток 5

Критерії оцінювання проекту

Рівні

Зовнішня оцінка

Оформлення
й виконання

Захист,
презентація

Високий      

- Проект має соціальну значущість, висунуті актуальні проблеми, достатня глибина проникнення в проблему.

- У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів, була продемонстрована нестандартність мислення.

- Кожен з учасників проекту працював активно, рішення приймалися колективно.

- Учасники демонстрували, взаємодопомогу, демократичність і діловитість у спілкуванні.

- Проект демонструє реальну, практичну спрямованість і
значимість.

- Учні продемонстрували творчість, оригінальність.

- Цитування й бібліографія оформлені відповідно до вимог.

-Усі записи виконані якісно, відповідно до стандартних вимог.

- Доповідь вирізняється якістю, переконливістю, аргументованістю.       

- Продемонстрована глибина знань з предмету.

- Доповідач готовий до дискусії, відповідає на запитання, має ділові й вольові якості.

Продемонстрована культура мовлення.

- Використана наочність

Достат-ній

- Проект має соціальну значущість, висунуті актуальні проблеми, але проникнення в них недостатнє.

- У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів, але учні мислили стандартно.

-Висновки й рішення недостатньо аргументовані.

- Учасники працювали активно, колективно приймали рішення, але між їхніми діями спостерігалася неузгодженість.

- Проект демонструє реальну, практичну спрямованість і
значимість.

-Учні працювали за зразком, стандартно.

- Допущені окремі помилки в цитуваннях та оформ-ленні бібліографії.

- У записах спостерігалися окремі порушення стандартних вимог.

- Доповідь переконлива, але не всі твердження достатньоаргументовані. - Не продемонстрована глибина знань з предмету.

-Доповідач має ділові й вольові якості, готовий до дискусії, але наявні недоліки у відповідях на запитання.

- Допущені мовленнєві недоліки. Використана наочність

Середній

- Проект не має соціальної значущості, проблеми не вирізняються актуальністю, розроблені поверхнево. -- Учні мислили стандартно.

- Рішення й висновки не аргументовані.

- Учні працювали неактивно, неузгоджено.

- Проект не має практичної спрямованості.

- Записи викоконані з порушенням стандартних вимог.

- Доповідь недостатньо аргументована, не переконлива.
- Знання з предмету поверхневі.

-Мовлення не розвинене. - Наочність відсутня.

Низький

- Проект не має соціальної значущості, висунуті проблеми не розроблені.

- Учні працювали безсистемно.

- Проект не має висновків, чітко висловлених рішень.

- Не всі учні працювали над проектом.

- Проект не має практичної спрямованості.

- Допущені мовні та мовленнєві помилки, порушення вимог.

- Доповідь не підготована.

- Рівень знань з предмету низький.

-Мовлення не розвинене.
- Наочність відсутня.

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
23 лютого
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку