29 травня о 18:00Вебінар: Фізика для сучасного школяра: традиції, інновації, STEM

Проект. "Проблеми йододефіциту"

Про матеріал
Мета даного проекту: • привернути увагу дорослих до проблеми йододефіциту у школярів; • формувати в учнів мотивацію до бережливого, дбайливого та усвідомленого ставлення до власного життя і здоров’я; • діагностувати рівень йододефіцитних потреб організму школярів; • оцінити рівень інформованості батьків з даної проблеми; • визначити основні напрями подальшої роботи з учнями школи по профілактиці йододефіцитних захворювань.
Перегляд файлу

Паспорт проекту

 

Тема. Проблеми йододефіциту серед школярів.

 

Автори:  

Координатор: 

Навчальний  предмет: біологія.

 

Вигляд проекту: дослідницький, інформаційний, творчий.

 

Мета проекту:

  • привернути увагу дорослих до проблеми йододефіциту у школярів;
  • формувати  в учнів мотивацію до бережливого, дбайливого та усвідомленого ставлення до власного  життя і здоров’я;
  • діагностувати рівень йододефіцитних потреб організму школярів;
  • оцінити рівень інформованості  батьків з даної проблеми;
  • визначити основні напрями подальшої роботи з учнями школи по профілактиці йододефіцитних захворювань.

 

Завдання:

  • зібрати і обробити інформацію про йододефіцит;
  • вибрати методи для практичного вивчення теми;
  • розподілити обов'язки по виконанню проекту;
  • провести анкетування серед батьків про проблеми йододефіциту;
  • розробити памятку   для батьків  з профілактики йододефіциту;
  • розробити форму представлення результатів проекту;
  • оформити матеріали проекту.

 

Методи проекту: робота з літературними джерелами, анкетування, експеримент, аналіз, порівняння, спостереження, робота з комп'ютером.

 

Предмет дослідження: вміст йоду в організмі школярів.

 

Обєкт дослідження: учні 5 - 9 класів.

 

Новизна роботи: вивчення йододефіцитних станів серед школярів  школи раніше не проводилися.

 

Апробація результатів:

  • результати роботи будуть представлені на конкурс «Дотик природи 2019»;  на конкурс учнівських проектів на освітянському сайті «На урок»;
  • стаття про проведене дослідження буде розміщена на сайті школи та на шпальтах районної газети.

 

Практичне значення проекту

Результати проекту будуть використані при:

  • проведенні батьківських зборів,
  • виховних годин,
  • уроків біології та основ здоровя,
  • позакласних заходів, присвячених збереженню здоровя.

 

Форма презентації: доповідь, пам’ятка   для батьків  з профілактики йододефіциту, лепбук  «Проблеми йододефіциту».

 

     Календарний план проекту

Етапи діяльності

Діяльність вчителя

та учнів

Строки виконання

Проміжні очікувані результати

1.

Підготовка.

  • Визначення теми, мети та завдань проекту;
  • ознайомлення з критеріями оцінювання учнівських проектів.
  • вибір методів;

 

Учні: обговорення, пошук інформації.

Вчитель: заява задуму, мотивація, допомога у постановці завдань.

 

1 тиждень

Сформульована тема, та мета проекту.

Чітко визначені  завдання проекту

2.

Планування

  • Визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів представлення результатів;

розподіл функцій серед учасників проекту.

  •  

Учні: формулюють завдання і виробляють план дій.

Вчитель: коректує, про­понує ідеї, висуває про­позиції.

 

 

2 тиждень

Визначені методи експерименту.

Розроблені анкети для батьків.

3.

Виконання

  • Робота з літературою, анкетування, експеримент;
  • обробка і аналіз отриманих даних.

 

Учні: збирають інфор­мацію.

Вчитель: спостерігає, непрямо керує діяльністю.

3 тиждень

Зібраний теоретичний матеріал до проекту.

Результати експерименту.

Анкети, заповнені батьками  (додаток 1)

4.

Аналіз

Аналіз інформації,

оформлення матеріалів формулювання висновків.

Учні: аналізують інформацію, оформляють матеріали, працюють з компютером.

Вчитель: коректує, спостерігає, радить

4 тиждень

Доповідь.

Лепбук,  памятка батькам (додаток 2).

 

5.

Рефлексія

  • Аналіз виконання проекту (досягнуті результати – успіхи і невдачі, їх причина);

самоаналіз роботи в проекті (додаток 3);

  • оцінювання кожного учасника проекту(додаток 4);

 

Учні: аналізують інформацію, Вчитель: коректує, спостерігає, радить.

Вчитель і учні беруть участь у колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використані мож­ливості, творчий підхід.

 

 

 

 

5 тиждень

 

  1. Питання анкети «Самоаналіз роботи в проекті» (додаток 3).
  • Критерії оцінювання кожного учасника проекту(додаток 4).
  1.  

 

 

6.

Презентація

  • Презентація проекту  перед учнями класу,  батьківською громадою на батьківських зборах, перед учнями 2-4 класів  - під час шкільного «Тижня  основ здоров’я»;
  • оцінювання проекту (дод. 5) ).
  •  

Учні: ознайомлюють  із  проблемою йододефіциту серед учнів школи та шляхами  профілактичних заходів.

  • Вчитель: оцінює проект, згідно критеріїв.

 

На уроці захисту проектів

 

 

Згідно плану проведення

 

 

 

Виступ на батьківських зборах .

  • Критерії оцінювання проекту(додаток 5).

 

.

Теоретичні питання  для опрацювання  (кожен учасник опрацьовує одне питання).

  1. Характеристика йоду

1.1. Йод як хімічний елемент і проста речовина.

1.2. Накопичення йоду в організмі людини.

  1. Ознаки йододефіциту.
  2.  Вміст йоду у продуктах харчування.
  3.  Шляхи вирішення проблеми йододефіциту в Україні.

2.  Діагностика йододефіциту

2.1. Лабораторні дослідження.

 Йододефіцитні захворювання (ЙДЗ) – всі наслідки дефіциту йоду в населення, яким можна запобігти за допомогою забезпечення належного споживання йоду населенням.

Показники лабораторних досліджень використовуються для того, щоб визначити існуючу ситуацію, й можуть використовуватися для відстеження змін цієї ситуації з часом. Показники, як правило, мають кількісний характер (тобто можуть в якийсь спосіб вимірюватися), але можуть бути і якісними.

Для оцінки забезпечення йодом окремого пацієнта проводять:

  • пальпаторне дослідження зобу  (збільшення щитовидної залози);
  • УЗД щитовидної залози дає більш об’єктивні уявлення про її фізіологічний стан;
  • визначення екскреції йоду з сечею. Використовується добовий збір сечі у випадкових представників-груп, що складається приблизно з 40 субєктів;
  • визначення рівня тироксину сироватки крові(Т4) або тиреотропіну (ТТГ) побічно свідчить про статус йоду. Особливу увагу треба приділяти рівню ТТГ у новонароджених та вагітних жінок.

2.2. Побутові методи.

            Як визначити нестачу йоду в організмі?

Нестачу  йоду в організмі можна побачити за наступними симптомами:

- відчуття постійної втоми, слабкість, депресія;

- затримка росту у дітей;

- затримка інтелектуального розвитку у дітей;

- зниження розумової активності у дорослих;

- порушення обмінних процесів;

- погіршення пам’яті, слуху;

- сухість шкіри, втрата її еластичності;

- порушення роботи кишечнику;

- відчуття холоду;

- різке зменшення чи збільшення маси тіла;

- набряки;

- випадіння волосся .

Нанесення спиртового розчину йоду на шкіру.

Варіант 1

Для звичайною тесту знадобиться звичайний трьох або п'ятивідсотковий спиртовий розчин йоду, яким потрібно намалювати ввечері сітку на своєму тілі, зокрема - в нижній частині живота або на стегні. Після того, як йод висохне, лягайте спати. Якщо вранці сітка зникла хоча б наполовину – наявна настача йоду в організмі. Якщо колір сітки протримався добу - це натяк на надлишок йоду.

Варіант 2

Змочивши ватяну паличку в спиртовий розчин йоду, нанесіть йодну сітку на будь-яку ділянку шкіри, крім області щитовидної залози.  Якщо йод ввібрався менш ніж за 3 години – у вас йододефіцит, пора вживати серйозних заходів;

Якщо пройшло більше 3 годин і тільки потім сіточка почала зникати – проблеми є, але невеликі; якщо сіточка тримається більше 6 годин – йод в організмі є!

Варіант 3

Перед тим як лягати спати, нанесіть на шкіру в області передпліччя три лінії йодного розчину:тонку, трохи товщу і дуже товсту.  Якщо зникла перша, ледве помітна смужка, а дві інші лише трохи зблідли, то можна перестати турбуватися – йододефіциту немає. 

Якщо на шкірі залишилася тільки товста лінія, то неодмінно треба зайнятися його профілактикою. Відсутність всіх трьох ліній свідчить про виражену нестачу йоду в організмі, що може сигналізувати про серйозні порушення і повинно стати приводом для обов’язкового візиту до лікаря-ендокринолога.

Леткість йоду  тут майже нідочого. Пояснюється це тим, що організм через шкіру, як насос, всмоктує молекули йоду.

Народні методи

Спосіб перший-тибетський.

Мозоль або загрубіла шкіра на зовнішній стороні великих пальців ніг свідчить про порушення обмінних процесів в організмі, патології щитовидної залози, проблеми з йодом.

Спосіб другий-оригінальний, але нетрадиційний.

Це - потреба у фіолетовому кольорі. Психологи встановили, що перевагу кольорів парів йоду-фіолетовому-віддають люди, схильні  до втоми, легко збудливі, з розхитаними нервами, зі слабкою імунною системою.

Невідомо наскільки точно можна визначити народним методом чи достатньо в організмі йоду, але  провести таку діагностику в домашніх умовах не складе  жодних труднощів .

 

 

 

 

 

Додаток 1

Анкета для батьків

 

  1. Чи знаєте ви, що таке йододефіцит?
  2. Які є  ознаки йододефіциту в організмі людини?
  3. Чи відомі вам причини виникнення йододефіциту?
  4. Чи знаєте ви про ендемічні зони по дефіциту йоду в Україні?
  5. Які ви знаєте продукти багаті на йод?
  6. Яка добова потреба в йоді  у дітей та  дорослих?
  7. Які ви знаєте препарати для профілактики йододефіциту?
  8. Чи хотіли б ви дізнатися про вміст йоду в організмі вашої дитини побутовим методом?
  9. Якщо так -  то чи може медсестра  нанесити  спиртовий розчин йоду на  передпліччя дитини?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

                                                                                                                                                                                                                                                                        Памятка батькам

 

  • Йод надходить в організм людини з їжею та в розчиненому у воді стані.
  • Багаті на йод продукти  -  горіхи, молоко, яйця.
  • Найбільше йоду міститься у морепродуктах - креветках, кальмарах, рибі та водоростях  (ламінарія або морська капуста).
  • В Україні почали виготовляти  молоко та сир, збагачені органічним йодом.
  • Найкращий вибір для профілактики — це йодована сіль. При цьому не треба збільшувати кількість солі, яку споживаєш.
  • Йодована сіль має обмежений термін придатності — не більш як 6 місяців. Тому  слід купувати сіль у невеликих упаковках, щоб використати її до закінчення цього терміну.
  • Йодовану сіль треба зберігати щільно закритою, в сухому і темному місці. Порушення умов зберігання призведе до випаровування сполук йоду.
  • При високих температурах йод швидко вивітрюється. Тому слід додавати  йодовану сіль у страви перед тим, як подати їх до столу.
  • В Україні ендемічними  зонами по йододефіциту є західні області та Полісся.
  • Медичним засобом для профілактики йододефіциту є  препарат йодомарин, який слід приймати за рекомендацією лікаря.

 

 

 

 

 

Додаток 3

Самоаналіз роботи  в проекті

Запитання:

  • Як Ви оцінюєте свою участь у реалізації проекту (за дванадцятибальною системою)?
  • Чи є щось, що Ви хотіли б обговорити, змінити?
  • Що було важливим для Вас особисто в проектній діяльності?
  • Що Ви взяли для себе з цієї роботи (чого дізналися, зрозуміли, зробили, набули вмінь та навичок)?
  • Чи досягнена поставлена мета проекту?

 

 

Додаток 4

Оцінювання  кожного учасника проекту

 

Критерії оцінювання

Бали

1.

Участь в обговоренні теми, мети та завдань  проекту.

1

2.

Складання  календарного плану проекту.

1

3.

Опрацювання теоретичного матеріалу.

1

4.

Укладання анкети для батьків.

1

5.

Проведення експерименту.

2

6.

Оформлення матеріалів:

  • лепбук;
  • памятка  батькам;
  • формулювання висновків.

 

1

1

1

7.

Презентація проекту:

  • перед учнями класу;
  • перед учнями 1-9 класів;
  • перед батьками.

 

1

1

1

 

 

 

 

Додаток 5

Критерії оцінювання проекту

Рівні

Зовнішня оцінка

Оформлення
й виконання

Захист,
презентація

Високий      

- Проект має соціальну значущість, висунуті актуальні проблеми, достатня глибина проникнення в проблему.

- У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів, була продемонстрована нестандартність мислення.

- Кожен з учасників проекту працював активно, рішення приймалися колективно.

- Учасники демонстрували, взаємодопомогу, демократичність і діловитість у спілкуванні.

- Проект демонструє реальну, практичну спрямованість і
значимість.

- Учні продемонстрували творчість, оригінальність.

- Цитування й бібліографія оформлені відповідно до вимог.

-Усі записи виконані якісно, відповідно до стандартних вимог.

- Доповідь вирізняється якістю, переконливістю, аргументованістю.       

- Продемонстрована глибина знань з предмету.

- Доповідач готовий до дискусії, відповідає на запитання, має ділові й вольові якості.

Продемонстрована культура мовлення.

- Використана наочність

Достат-ній

- Проект має соціальну значущість, висунуті актуальні проблеми, але проникнення в них недостатнє.

- У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів, але учні мислили стандартно.

-Висновки й рішення недостатньо аргументовані.

- Учасники працювали активно, колективно приймали рішення, але між їхніми діями спостерігалася неузгодженість.

- Проект демонструє реальну, практичну спрямованість і
значимість.

-Учні працювали за зразком, стандартно.

- Допущені окремі помилки в цитуваннях та оформ-ленні бібліографії.

- У записах спостерігалися окремі порушення стандартних вимог.

- Доповідь переконлива, але не всі твердження достатньоаргументовані. - Не продемонстрована глибина знань з предмету.

-Доповідач має ділові й вольові якості, готовий до дискусії, але наявні недоліки у відповідях на запитання.

- Допущені мовленнєві недоліки. Використана наочність

Середній

- Проект не має соціальної значущості, проблеми не вирізняються актуальністю, розроблені поверхнево. -- Учні мислили стандартно.

- Рішення й висновки не аргументовані.

- Учні працювали неактивно, неузгоджено.

- Проект не має практичної спрямованості.

- Записи викоконані з порушенням стандартних вимог.

- Доповідь недостатньо аргументована, не переконлива.
- Знання з предмету поверхневі.

-Мовлення не розвинене. - Наочність відсутня.

Низький

- Проект не має соціальної значущості, висунуті проблеми не розроблені.

- Учні працювали безсистемно.

- Проект не має висновків, чітко висловлених рішень.

- Не всі учні працювали над проектом.

- Проект не має практичної спрямованості.

- Допущені мовні та мовленнєві помилки, порушення вимог.

- Доповідь не підготована.

- Рівень знань з предмету низький.

-Мовлення не розвинене.
- Наочність відсутня.

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
23 лютого 2019
Переглядів
1017
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку