Паспорт проекту
Тема. Проблеми йододефіциту серед школярів.
Автори:
Координатор:
Навчальний предмет: біологія.
Вигляд проекту: дослідницький, інформаційний, творчий.
Мета проекту:
Завдання:
Методи проекту: робота з літературними джерелами, анкетування, експеримент, аналіз, порівняння, спостереження, робота з комп'ютером.
Предмет дослідження: вміст йоду в організмі школярів.
Об’єкт дослідження: учні 5 - 9 класів.
Новизна роботи: вивчення йододефіцитних станів серед школярів школи раніше не проводилися.
Апробація результатів:
Практичне значення проекту
Результати проекту будуть використані при:
Форма презентації: доповідь, пам’ятка для батьків з профілактики йододефіциту, лепбук «Проблеми йододефіциту».
Календарний план проекту
№ |
Етапи діяльності |
Діяльність вчителя та учнів |
Строки виконання |
Проміжні очікувані результати |
1. |
Підготовка.
|
Учні: обговорення, пошук інформації. Вчитель: заява задуму, мотивація, допомога у постановці завдань.
|
1 тиждень |
Сформульована тема, та мета проекту. Чітко визначені завдання проекту |
2. |
Планування
розподіл функцій серед учасників проекту. |
Учні: формулюють завдання і виробляють план дій. Вчитель: коректує, пропонує ідеї, висуває пропозиції.
|
2 тиждень |
Визначені методи експерименту. Розроблені анкети для батьків. |
3. |
Виконання
|
Учні: збирають інформацію. Вчитель: спостерігає, непрямо керує діяльністю. |
3 тиждень |
Зібраний теоретичний матеріал до проекту. Результати експерименту. Анкети, заповнені батьками (додаток 1) |
4. |
Аналіз Аналіз інформації, оформлення матеріалів формулювання висновків. |
Учні: аналізують інформацію, оформляють матеріали, працюють з компютером. Вчитель: коректує, спостерігає, радить |
4 тиждень |
Доповідь. Лепбук, пам’ятка батькам (додаток 2).
|
5. |
Рефлексія
самоаналіз роботи в проекті (додаток 3);
|
Учні: аналізують інформацію, Вчитель: коректує, спостерігає, радить. Вчитель і учні беруть участь у колективному обговоренні, оцінюють зусилля, використані можливості, творчий підхід.
|
5 тиждень
|
|
6. |
Презентація
|
Учні: ознайомлюють із проблемою йододефіциту серед учнів школи та шляхами профілактичних заходів.
|
На уроці захисту проектів
Згідно плану проведення |
Виступ на батьківських зборах .
|
.
Теоретичні питання для опрацювання (кожен учасник опрацьовує одне питання).
1.1. Йод як хімічний елемент і проста речовина.
1.2. Накопичення йоду в організмі людини.
2. Діагностика йододефіциту
2.1. Лабораторні дослідження.
Йододефіцитні захворювання (ЙДЗ) – всі наслідки дефіциту йоду в населення, яким можна запобігти за допомогою забезпечення належного споживання йоду населенням.
Показники лабораторних досліджень використовуються для того, щоб визначити існуючу ситуацію, й можуть використовуватися для відстеження змін цієї ситуації з часом. Показники, як правило, мають кількісний характер (тобто можуть в якийсь спосіб вимірюватися), але можуть бути і якісними.
Для оцінки забезпечення йодом окремого пацієнта проводять:
2.2. Побутові методи.
Як визначити нестачу йоду в організмі?
Нестачу йоду в організмі можна побачити за наступними симптомами:
- відчуття постійної втоми, слабкість, депресія;
- затримка росту у дітей;
- затримка інтелектуального розвитку у дітей;
- зниження розумової активності у дорослих;
- порушення обмінних процесів;
- погіршення пам’яті, слуху;
- сухість шкіри, втрата її еластичності;
- порушення роботи кишечнику;
- відчуття холоду;
- різке зменшення чи збільшення маси тіла;
- набряки;
- випадіння волосся .
Нанесення спиртового розчину йоду на шкіру.
Варіант 1
Для звичайною тесту знадобиться звичайний трьох або п'ятивідсотковий спиртовий розчин йоду, яким потрібно намалювати ввечері сітку на своєму тілі, зокрема - в нижній частині живота або на стегні. Після того, як йод висохне, лягайте спати. Якщо вранці сітка зникла хоча б наполовину – наявна настача йоду в організмі. Якщо колір сітки протримався добу - це натяк на надлишок йоду.
Варіант 2
Змочивши ватяну паличку в спиртовий розчин йоду, нанесіть йодну сітку на будь-яку ділянку шкіри, крім області щитовидної залози. Якщо йод ввібрався менш ніж за 3 години – у вас йододефіцит, пора вживати серйозних заходів;
Якщо пройшло більше 3 годин і тільки потім сіточка почала зникати – проблеми є, але невеликі; якщо сіточка тримається більше 6 годин – йод в організмі є!
Варіант 3
Перед тим як лягати спати, нанесіть на шкіру в області передпліччя три лінії йодного розчину:тонку, трохи товщу і дуже товсту. Якщо зникла перша, ледве помітна смужка, а дві інші лише трохи зблідли, то можна перестати турбуватися – йододефіциту немає.
Якщо на шкірі залишилася тільки товста лінія, то неодмінно треба зайнятися його профілактикою. Відсутність всіх трьох ліній свідчить про виражену нестачу йоду в організмі, що може сигналізувати про серйозні порушення і повинно стати приводом для обов’язкового візиту до лікаря-ендокринолога.
Леткість йоду тут майже нідочого. Пояснюється це тим, що організм через шкіру, як насос, всмоктує молекули йоду.
Народні методи
Спосіб перший-тибетський.
Мозоль або загрубіла шкіра на зовнішній стороні великих пальців ніг свідчить про порушення обмінних процесів в організмі, патології щитовидної залози, проблеми з йодом.
Спосіб другий-оригінальний, але нетрадиційний.
Це - потреба у фіолетовому кольорі. Психологи встановили, що перевагу кольорів парів йоду-фіолетовому-віддають люди, схильні до втоми, легко збудливі, з розхитаними нервами, зі слабкою імунною системою.
Невідомо наскільки точно можна визначити народним методом чи достатньо в організмі йоду, але провести таку діагностику в домашніх умовах не складе жодних труднощів .
Додаток 1
Анкета для батьків
Додаток 2
Пам’ятка батькам
Додаток 3
Самоаналіз роботи в проекті
Запитання:
Додаток 4
Оцінювання кожного учасника проекту
№ |
Критерії оцінювання |
Бали |
1. |
Участь в обговоренні теми, мети та завдань проекту. |
1 |
2. |
Складання календарного плану проекту. |
1 |
3. |
Опрацювання теоретичного матеріалу. |
1 |
4. |
Укладання анкети для батьків. |
1 |
5. |
Проведення експерименту. |
2 |
6. |
Оформлення матеріалів:
|
1 1 1 |
7. |
Презентація проекту:
|
1 1 1 |
Додаток 5
Критерії оцінювання проекту |
|||
Рівні |
Зовнішня оцінка |
Оформлення |
Захист, |
Високий ‘ |
- Проект має соціальну значущість, висунуті актуальні проблеми, достатня глибина проникнення в проблему. - У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів, була продемонстрована нестандартність мислення. - Кожен з учасників проекту працював активно, рішення приймалися колективно. - Учасники демонстрували, взаємодопомогу, демократичність і діловитість у спілкуванні. |
- Проект демонструє реальну, практичну спрямованість і - Учні продемонстрували творчість, оригінальність. - Цитування й бібліографія оформлені відповідно до вимог. -Усі записи виконані якісно, відповідно до стандартних вимог. |
- Доповідь вирізняється якістю, переконливістю, аргументованістю. - Продемонстрована глибина знань з предмету. - Доповідач готовий до дискусії, відповідає на запитання, має ділові й вольові якості. – Продемонстрована культура мовлення. - Використана наочність |
Достат-ній |
- Проект має соціальну значущість, висунуті актуальні проблеми, але проникнення в них недостатнє. - У процесі роботи використані різноманітні методи дослідження й обробки отриманих результатів, але учні мислили стандартно. -Висновки й рішення недостатньо аргументовані. - Учасники працювали активно, колективно приймали рішення, але між їхніми діями спостерігалася неузгодженість. |
- Проект демонструє реальну, практичну спрямованість і -Учні працювали за зразком, стандартно. - Допущені окремі помилки в цитуваннях та оформ-ленні бібліографії. - У записах спостерігалися окремі порушення стандартних вимог. |
- Доповідь переконлива, але не всі твердження достатньоаргументовані. - Не продемонстрована глибина знань з предмету. -Доповідач має ділові й вольові якості, готовий до дискусії, але наявні недоліки у відповідях на запитання. - Допущені мовленнєві недоліки. Використана наочність |
Середній |
- Проект не має соціальної значущості, проблеми не вирізняються актуальністю, розроблені поверхнево. -- Учні мислили стандартно. - Рішення й висновки не аргументовані. - Учні працювали неактивно, неузгоджено. |
- Проект не має практичної спрямованості. - Записи викоконані з порушенням стандартних вимог. |
- Доповідь недостатньо аргументована, не переконлива. -Мовлення не розвинене. - Наочність відсутня. |
Низький |
- Проект не має соціальної значущості, висунуті проблеми не розроблені. - Учні працювали безсистемно. - Проект не має висновків, чітко висловлених рішень. - Не всі учні працювали над проектом. |
- Проект не має практичної спрямованості. - Допущені мовні та мовленнєві помилки, порушення вимог. |
- Доповідь не підготована. - Рівень знань з предмету низький.
-Мовлення не розвинене. |