Відкритий урок "Емоції"

Про матеріал
Формування знання учнів про емоції; ознайомлення з видами емоцій; розкриття взаємозв’язку мотивації й емоцій; розгляд ролі емоцій в житті людини; розвиток логічного мислення, пізнавальної та творчої активності учнів; удосконалення вміння встановлювати взаємозв’язки та робити узагальнюючі висновки; формування поваги до життя як найвищої цінності.
Перегляд файлу

1

 

Дата ___/____/____ Клас 8

Урок № ____

Тема. Емоції та мотивації

Мета уроку: сформувати знання учнів про емоції; ознайомити з видами емоцій; розкрити взаємозв’язок мотивації й емоцій; розглянути роль емоцій в житті людини; розвивати логічне мислення, пізнавальну та творчу активність учнів; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки та робити узагальнюючі висновки; формувати повагу до життя як найвищої цінності.

Очікувані результати: учні характеризують види емоцій, мотивації, домінанту; пояснюють зв’язок мотивації й емоцій; психічні процеси (емоції), що лежать в основі пізнання людиною навколишнього світу.

Обладнання:

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  •                             1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  •                             2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
  • Бесіда

Визначте, про які властивості уваги йдеться:

— Водій тролейбуса то дивиться на показання приладів, то на світлофори, то на зустрічний транспорт. (Переключення.)

— Деякі операції водій виконує одночасно. (Розподілення.)

— Учень, який пише диктант, слухає вчителя, записує текст, згадує правила. (Розподілення.)

— Один французький психолог міг читати вголос один вірш і в той же час писав інший. Він міг, декламуючи вірші, письмово виконувати складні математичні дії. (Розподілення.)

— Студент перед іспитом 12 годин поспіль не відривався від підручника. (Стійкість.)

— Наполеон формулював і диктував секретарям кілька документів одночасно. (Розподілення.)

— Дівчина легко може сприйняти 56-цифровий телефонний номер нового знайомого. (Обсяг.)

— Юлій Цезар в один і той самий час читав, робив записи і слухав донесення гінців (Розподілення.)

  • Вправа «Вірю — не вірю»

1. Під впливом нервових імпульсів, що надходять до мозку від сенсорних систем, формуються відчуття.

2. Ілюзія — це хибне, спотворене сприйняття людиною дійсності.

3. Неорганізоване сприйняття — цілеспрямоване.

4. Мимовільна увага не залежить від волі людини.

5. Довільна увага залежить від волі людини.

6. Увага не піддається тренуванню.

7. Обсяг уваги — це ступінь зосередженості на об’єкті.

8. Переключення уваги — це вміння швидко переключатись з одного виду діяльності на інший.

9. Розподілення уваги — це можливість людини зосередити увагу водночас на декількох об’єктах.

10. Концентрація уваги — це кількість об’єктів, які людина може водночас сприйняти з однаковим рівнем якості й чіткості.

11. Існують ілюзії, які виникають майже в усіх людей.

12. Кожна людина може розвинути в себе увагу.

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

+

+

  •                              
  •                             3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Звичайний ранок у міському багатоквартирному будинку. Мешканці поспішають у справах, на роботу, до школи. Попереду на них чекає насичений день, ніч позаду. Хтось гарно відпочив і набрався сил, у когось плакала дитина або болів зуб. Одна частина мешканців зустрічає новий день із цікавістю, друга — з тривогою, а третя — з ентузіазмом. Відкриваючи двері під’їзду, усі вони потрапляють у світлий ранок, бачать знайоме подвір’я.

Але чи спостерігають вони в цей момент одне й те саме?

Прокинувшись веселим і бадьорим, молодий чоловік, перш за все, помітив веселе сонечко. Його сусід, який не виспався,— весняний бруд, п’ятирічний хлопчик — смугастого гордого кота, з яким давно мріяв познайомитись. Кожен бачить те, що здається йому найбільш важливим, і на те направляє свої емоції — радість, гнів, цікавість, занепокоєння. Кожен момент свого існування ми опиняємося в певному емоційному стані. Він суттєво впливає на всі наші думки, дії, і в залежності від нього ми бачимо або, навпаки, не помічаємо чогось. Будь-який наш роздум насичений емоціями.

Отже, про що ми будемо сьогодні говорити на уроці?

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

  •                             4. Засвоєння нового матеріалу

1. Поняття про емоції. Значення емоцій.

Пізнаючи дійсність, людина так чи інакше ставиться до предметів і явищ, які її оточують: до речей, людей та до самої себе. Одні явища дійсності викликають радість, захоплення, інші — тугу, смуток, розчарування. Такі переживання називають емоціями.

Емоції являють собою реакції людини і тварин на вплив внутрішніх і зовнішніх подразників, що пов’язані із задоволенням (позитивні емоції) чи незадоволенням (негативні) різних потреб організму і мають яскраво виражене суб’єктивне забарвлення. відеоролик роль емоцій у житті людини

Позитивні емоції породжуються узгодженням обставин з нормами, що відповідають світогляду цієї особи. Коли ж виникають емоції?№8

 

  •                             Вправа «Мікрофон»

• Назвіть позитивні емоції людини.

Очікувані відповіді

Задоволення, радість, захоплення, замилування, самовдоволення, упевненість, задоволеність собою, повага, довіра, симпатія, ніжність, любов, подяка, спокійна совість, полегшення, безпека, каяття, совість та ін.

  •                             Розповідь учителя

Негативні емоції породжуються відхиленням обставин від параметрів життєдіяльності конкретної людини як особистості.

  •                             Вправа «Мікрофон»

• Назвіть негативні емоції людини.

Очікувані відповіді учнів

Горе (скорбота), невдоволення, туга, сум, нудьга, розпач, засмучення, тривога, переляк, страх, жах, жалість, жаль, розчарування, образа, гнів, презирство, обурення, ворожість, заздрість, ненависть, злість, ревнощі, сумнів, розгубленість, зніяковілість, сором, стид, відраза і т. ін.

  •                             Постановка проблемного питання

• Як ви вважаєте, як впливають на організм позитивні емоції і які наслідки мають негативні емоції?

Очікувана відповідь учнів

Позитивні емоції зумовлюють розширення кровоносних судин, підвищення інтенсивності енергетичного обміну, температури тіла, розумової і фізичної працездатності. Негативні емоції мають протилежний ефект. Проте вони теж можуть стимулювати активність людини, спрямовуючи її на подолання труднощів.

  •                             Розповідь учителя

Фізіологічну основу індивідуального вияву емоцій складає взаємодія кори головного мозку і підкіркових структур лімбічної системи.

  •                             Повідомлення учнів

 

 

Фізіологічні основи емоцій

Важливу роль у забезпеченні емоцій відіграє ретикулярна формація, волокна від нейронів якої йдуть у різні ділянки кори великих півкуль. Більшість цих нейронів неспецифічні і передають сигнали від усіх органів чуття до структур лімбічної системи і кори великих півкуль. Деякі ділянки ретикулярної формації мають більш спеціалізовані функції. Наприклад, така частина ретикулярної формації, як «блакитна пляма», пов’язується із пробудженням емоцій. Інша її частина — «чорна субстанція» — пов’язана з виділенням дофаміну, що сприяє виникненню приємних відчуттів.

З усіх ділянок кори мозку найбільшою мірою пов’язані з виникненням і усвідомленням емоційних переживань лобові частки. До них ідуть прямі нейронні шляхи від таламуса, ретикулярної формації й інших структур лімбічної системи. Різні травматичні ушкодження лобових часток мозку часто призводять до зміни в людини настрою (від ейфорії до депресії), порушення орієнтації в навколишньому середовищі, пов’язаної з утратою здатності до планування. Іноді зміни поведінки нагадують психопатичну поведінку (нестриманість у поведінці й мові, відсутність сприйнятливості до соціальних сигналів).

З активністю тім’яно-скроневих відділів правої півкулі пов’язують інтенсивність емоційної напруги, що надалі виявляється вже у вегетативних порушеннях.

Формування і прояв емоцій також пов’язані із функціональною асиметрією головного мозку.

Емоційний стан людини найбільше виявляється на міміці лівої половини обличчя, що говорить про переважну активність правої півкулі. Сприйняття емоційних сигналів переважно перебуває під контролем правої півкулі (її центральної скроневої частки). Вважається, що ліва половина обличчя більшою мірою виявляє негативні, права — позитивні емоції.

Відеоролик якими містами ми відчуваємо емоції

  •                             Розповідь учителя

Розрізняють прості та складні емоції. Переживання задоволення від їжі, бадьорості, втоми, болю — це прості емоції. Вони властиві і людям, і тваринам. Прості емоції в людському житті перетворилися на складні. Характерною ознакою складних емоцій є те, що вони є результатом усвідомлення об’єкта, що зумовив їх появу, розуміння їхнього життєвого значення, наприклад переживання задоволення під час сприймання музики, пейзажу.

  •                             Вправа «Мікрофон»

• Яке значення мають емоції?

Очікувані відповіді учнів

Завдяки емоціям ми краще розуміємо одне одного, можемо судити про стани одне одного і краще настроюватися на спільну діяльність і спілкування.

  •                             Доповнення вчителя

Чудовим, наприклад, є той факт, що люди, що належать до різних культур, спроможні безпомилково сприймати й оцінювати одне в одного такі емоційні стани, як радість, гнів, сум, страх, відраза, подив. Це, зокрема, стосується і тих народів, які взагалі ніколи не перебували в контактах один з одним.

  •                             Постановка проблемного питання

• Чи можемо ми визначити емоції людини за її зовнішнім виглядом?

• За допомогою чого? (Міміки.)

  •                             Постановка проблемного питання

• Чи можемо ми визначити емоції людини за її зовнішнім виглядом?

• За допомогою чого? (Міміки.)

  •                             Проекція зображення на екран

Перевод?

  •                             Пояснення вчителя

Міміка (від грец. mimikos — наслідуваний, акторський) — рухи м’язів обличчя, що виражають почуття і емоційний стан людини.

Міміка посідає значне місце в процесі комунікації як додатковий засіб вираження і сприймання емоційного стану людей, оскільки вона невіддільна від усього складу думок, дій, почуттів людини і є органічним виявом її внутрішнього життя. Мімічні рухи здійснюються, зазвичай, мимовільно, за безумовно-рефлекторним механізмом (міміка, яка спостерігається в повсякденному житті). Однак, включаючись у другу сигнальну систему, вони можуть виникати й довільно (міміка як один з елементів акторської майстерності, як мистецтво передачі душевного і фізичного стану персонажа за допомогою виразу обличчя й очей).

2. Взаємозв’язок між емоціями та мотивацією.

  •                             Розповідь учителя

Під мотивацією у психології розуміють сукупність психологічних процесів, які спрямовують поведінку людини. Мотиваційні процеси лежать в основі активності людини та її психічного функціонування, вони визначають той чи інший напрям людської поведінки, її траєкторію. Кожна людина є істотою, яка бажає, але рідко досягає повного завершеного задоволення всіх своїх потреб. Якщо в житті людини і виникає момент «мотиваційного затишшя», коли їй властива повна відсутність бажань та потреб, то такий момент є надзвичайно коротким або ж свідчить про порушення особистісного функціонування. Заспокоєння однієї актуальної потреби викликає прихід іншої. Усі люди завжди чогось бажають і є мотивованими на пошук особистих цілей, однак мотиваційні процеси відзначаються яскравою своєрідністю й утворюють осередок структури особистості.

  •                             Постановка проблемного питання

• Яка існує взаємодія між емоціями та мотивацією?

(Обговорення відповідей учнів.)

  •                             Формулювання висновку

Мотиваційний процес можна розглядати як форму емоційного. Мотивація — це емоція плюс спрямованість дії. Емоційна поведінка є експресивною, а не спрямованою до мети, її напрям змінюється разом зі зміною емоційного стану.

3. Прояви емоцій. Керування емоціями.

  •                             Розповідь учителя

Виявлятися емоції можуть у вигляді емоційних реакцій, станів та стосунків.

 

  •                             «Мозковий штурм»

Колективне створення схеми «Прояви емоцій»

Життя людини без емоцій неможливе. Виникає запитання:

• Чи можна і чи потрібно керувати емоціями?

• Які ви можете назвати способи керування емоціями?

  •                             Складання опорного конспекту

Способи керування емоціями:

• «сила волі» — керівництво діями;

• стримування зовнішніх проявів;

• переключення на інший вид діяльності; фізичні вправи;

• спілкування з природою;

• аналіз причин і наслідків тощо.

Відеоролик Емоційний стрес як з ним боротися

5. Узагальнення і закріплення знань

Слухання . музики.

Ніщо не забезпечує емоційний стан так, як музика. Послухайте музичний фрагмент та запишіть 5 предметів, з якими він асоціюється. Які емоції викликає у вас ця музика?

  •                             Вправа «Знайди протилежність» (робота в парах).
  •                             Один учень називає позитивну емоцію, інший — протилежну, негативну. У зошити записують 5 пар, утворених разом.
  •                             Учитель пропонує учням (проектує на екран або використовує як роздатковий матеріал) репродукції відомих картин.
  •                             Завдання
  •                             • Описати емоційний стан картини, подій, що намальовані (види емоцій, емоційні прояви).
  •                             Наприклад, картини І. Ю. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».

  •                             6. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...

— Урок важливий, тому що...

— Мені сподобалось...

— Мені не сподобалось...

— Від наступного уроку я чекаю...

  •                             7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання

1. Знайти в художній літературі описи емоційних реакцій, емоційних станів, емоційних стосунків.

2. Підготувати повідомлення на тему «Розвиток учення про темперамент».

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
5 січня 2022
Переглядів
1988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку