Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Урок "Серцево-судинні хвороби та їх профілактика"

Про матеріал
Урок "Серцево-судинні хвороби та їх профілактика" призначено для використання на уроках у 8-му класі. Також можна брати за основу для виховного заходу до Всесвітнього дня серця (відзначається 29 вересня). Направлений на ознайомлення учнів з найпоширенішими захворюваннями серцево-судинної системи, встановлення основних причин виникнення хвороб та їх профілактику; формує в учнів поняття про взаємозв’язок способу життя і здоров’я; розвиває логічне та критичне мислення; виховує дбайливе ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих людей.
Перегляд файлу

Тема. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

 

Цілі:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з найпоширенішими захворюваннями серцево-судинної системи, встановити основні причини виникнення хвороб та їх профілактику; формувати в учнів поняття про взаємозв’язок способу життя і здоров’я; розвивати логічне та критичне мислення; виховувати дбайливе ставлення до власного здоровя та здоровя оточуючих людей;

формування ключових компетентностей: вчити учнів застосовувати отримані знання і вміння у повсякденному житті; формувати усвідомлення значення збереження здоров’я  для повноцінного життя в сучасному суспільстві; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, розширювати кругозір учнів; продовжувати формувати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати та робити висновки, працювати з підручником.

 

Очікувані результати:

  • учні оперують термінами кровообіг, артеріальний тиск;
  • називають кровоносні судини; фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;
  • розпізнають органи кровообігу;
  • застосовують знання для профілактики серцево-судинних хвороб;
  • висловлюють судження щодо значення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров`я.

 

Обладнання: мультимедіопроектор, презентація до уроку, роздатковий матеріал.

 

Базові поняття і терміни: інфаркт міокарда, аритмія, дистонія, атеросклероз, гіпертонія, інсульт, ревматизм.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

1. Привітання з учнями, перевірка присутніх.

2. Позитивне налаштування на взаємну співпрацю з учнями.

 

 

 

 

 

 

Слайд 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми «Система кровообігу».

Кросворд «Система кровообігу та кровотворення»

 

Слайд 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Учням роздають підготовлені листки з надрукованим кросворд та запитання ми до нього, учні можуть працювати у парах.

По вертикалі:

2. Рідкаа сполучна тканина червоного кольору, що переміщується по замкненій кровоносній системі й забезпечує транспорт речовин та енергії в організмі…(Кров)

3. Кровоносні судини, якими кров рухається від серця до органів і тканин…

(Артерії)

4. Червоні кров’яні тільця, що здійснюють перенесення кисню й вуглекислого газу…( Еритроцити)

7. Рідка безбарвна сполучна тканина, як і кров, є частиною внутрішнього середовища організму людини…(Лімфа)

10. Кров’яні пластинки, що відіграють важливу роль у зсіданні крові…(Тромбоцити)

По горинзонталі:

1. Процес утворення, розвитку й дозрівання клітин крові… (Кровотворення)

5. Червоний дихальний пігмент еритроцитів, що складається з небілкової групи (гему) і білкової частини (глобіну)…(Гемоглобін)

6. Порожнистий м’язовий орган, пристосований до перекачування крові по судинах…(Серце)

8. Найдрібніші кровоносні судини, які поєднують між собою артерії і вени та забезпечують обмін речовин між кров’ю і тканинною рідиною…(Капіляри)

9. Кровоносні судини, якими кров рухається від органів і тканин до серця…(Вени)

11. Здатність організму людини зберігати відносну  сталість внутрішнього середовища, що забезпечує оптимальні умови  для життєдіяльності й пристосованості організму…(Гомеостаз)

 

ІІІ. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Питання до учнів

Як ви думає, захворювання серцево-судинним системи характерно тільки для людей похилого віку??

Як на вашу думку, що є причиною їх виникнення?

Що необхідно робити, щоб запобігти виникненню захворювань  серцево-судинним системи?

  Вислувуються усі відповіді учнів та підводиться підсумок, щодо необхідності знання серцево-судинним системи та профілактики даних захворювань.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

 

Слайд 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Пояснення нового матеріалу.

Бесіда (починається зі слів видатного хірурга М. М. Амосова)

Слайд 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Продовження бесіди

Серцево-судинні захворювання є найпоширенішими серед хвороб в усіх країнах світу.

Їх поділяють на хвороби серця (інфаркт міокарда, аритмія, вади серця, міокардити), хвороби артерій (дистонія, атеросклероз, інсульт, гіпертонічна хвороба), хвороби вен (варикозне розширення вен, тромбофлебіт).

Також хвороби системи кровообігу є вікозалежною патологією. При старінні людини в організмі поступово змінюються ліпідний і вуглеводний обміни, погіршується стан серцево-судинної системи, її резервні можливості.               Крім того, чинниками підвищення захворюваності є зміни в соціально-економічних відношеннях, ослаблення організаційних профілактичних заходів, поширення шкідливих звичок і нездорового способу життя.

Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо найпоширеніші хвороби серцево-судинної системи, ознайомимось з причинами їх виникнення, ознаками та профілактикою.

Основною причиною порушення кровопостачання серця, мозку та інших органів у людей старших вікових груп є атеросклероз – проникнення і відкладення у стінці артерій ліпідів (жирових мас) з послідуючим розвитком у цих ділянках сполучної тканини, звуженням просвіту судини з ішемією (порушенням і навіть повною втратою кровопостачання) відповідного органу.

Причинами розвитку можуть бути тютюнопаління, недостатня фізична активність, незбалансоване харчування, артеріальна гіпертонія), надмірні емоційні переживання, переїдання та ожиріння, цукровий діабет та ін.

 

Для попередження атеросклерозу потрібні:

• регулярна м'язова діяльність відповідно до віку і можливостей;

• раціональне харчування з переважанням рослинних жирів (їх ненасичені жирні кислоти утворюють легкорозчинні сполуки з холестерином, сприяють його перетворенню і екскреції);

• зниження маси тіла (за наявності надлишкової);

• уживання рослинної їжі, яка містить клітковину і пектини (сприяє виведенню з кишечника холестерину, який надходить сюди з жовчю);

• своєчасне і правильне лікування захворювань.

При цьому можуть виникати важкі ускладнення, наприклад, інфаркт міокарду, інсульт тощо.

Інфаркт міокардачасткове змертвіння серцевого м'яза внаслідок порушення його кровопостачання. Основними причинами виникнення є атеросклероз судин, ревматичне запалення стінок судин, тромбоз судин (утворення згустків крові в судинах та їх закупорка), стеноз судин (звуження просвіту, при якому навіть невелике навантаження призводить до ішемії м'яза серця – порушення кровообігу, що характеризується зменшенням припливу крові до органа), значне фізичне навантаження або емоційне напруження, що й без атеросклеротичних змін може спричинити невідповідність між потребою міокарда в кисні і можливістю припливу крові. Характеризується виникненням сильного болю в ділянці серця. Розвивається різка слабкість, задишка, виступає холодний піт, з'являється страх смерті, знижується артеріальний тиск. При підозрі на наявність інфаркту хворому забезпечують суворий постільний режим, викликають лікаря, через кожні 15 хв дають нітрогліцерин.

Стенокардія (грудна жаба)приступи раптового болю в грудях унаслідок гострої недостатності кровопостачання міокарда. Розвивається внаслідок атеросклерозу великих артерій серця і гіпертонічної хвороби, рідше ревматизму і сифілісу, розладів нервової регуляції серця. Однак найважливішу роль відіграє стрес. Підчас приступу рекомендується цілковитий спокій, постільний режим, гірчичники на ділянку серця, до ніг прикладають грілку, таблетку нітрогліцерину під язик, валідол. Поза приступом хворим призначають папаверин, сустак та ін.

 

ФІЗХВИЛИНКА (на вибір учителя)

 

 Продовження бесіди

 Гіпертонічна хвороба захворювання, що характеризується підвищенням артеріального тиску, розладами тонусу судин, гіпертрофією міокарда і склерозом коронарних судин. У перебігу гіпертонічної хвороби виділяють гіпертонічний криз – різке і тривале підвищення артеріального тиску, яке зумовлюється спазмом артеріол, омертвінням стінок судин і крововиливами. Ці зміни можуть виникати у головному мозку, серці, нирках і нерідко призводять до летального кінця. Хвороба супроводжується різким головним болем, запамороченням, відчуттям жару, пітливістю, посиленням серцебиття, іноді порушенням зору, нудотою, блюванням і непритомністю. Хворих з гіпертонією вкладають у ліжко і не дозволяють вставати. На потилицю накладають гірчичник, до ніг – теплу грілку.

 Інсульт мозкугостре порушення кровообігу мозку. У більшості випадків інсульти є ускладненнями гіпертонічної хвороби й атеросклерозу. Рідше вони обумовлені хворобами клапанів серця, інфарктом міокарда.

 Інсульт буває двох видів – ішемічний (інфаркт мозку) та геморагічний (внутрішньомозкова гематома).

 Ішемічний інсульт зустрічається найчастіше – в 90% всіх випадків.

 Геморагічний інсульт - становить приблизно 10% випадків захворювання.

 Симптоми інсульту:

раптова слабкість;

параліч або оніміння м’язів обличчя, кінцівок (часто з одного боку);

порушення мови;

погіршення зору;

сильний різкий головний біль;

запаморочення;

втрата рівноваги і координації, порушення ходи.

 

Слайд 5 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Якщо Ви помітили, що людина поводиться не природно, то не поспішайте думати, що у неї алкогольне сп’яніння, можливо, у людини інсульт. Щоб розпізнати дане захворювання, зверніть увагу на наступні пункти:

- придивіться, запитайте, чи не потрібна допомога людині. Людина може відмовитися, тому що сам ще не зрозумів, що з ним відбувається. Мова людини з інсультом буде утруднена;

- попросіть посміхнутися, якщо куточки губ розташовані на різній лінії і посмішка виглядає дивно – це симптом інсульту;

- потисніть людині руку, якщо стався інсульт, то рукостискання буде слабким.               Також можна попросити підняти руки вгору. Одна рука буде мимовільно опускатися.

 

VІ.  Узагальнення та систематизація знань.

 

Робота у парах

 Учні, працюючі з інтернет-джерелами,  аналізують причини виникнення захворювань серцево-судинної системи та яка профілактика даних захворювань. Потім свої дослідження презентують класу. Підводиться підсумок.

Підсумок

 Отже, основними причинами серцево-судинних захвоювань є гіподинамія (явище зниження рухової активності і зменшення витрат енергії), шкідливі звички (паління, алкоголь, наркотики), емоційні стреси (стан напруги, який виникає під впливом сильних подразників і є неспецифічною реакцією організму на їх дію), нераціональне харчування (сучасна людина вживає їжі набагато більше, ніж того потребують енергетичні втрати, що призводить до утворення жирової тканини), забруднення довкілля (пестициди, препарати побутової хімії, лікарські препарати тощо).

 

Слайд 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Рефлексія «Мішень».

 Учням пропонується Вправа «Мішень», за допомогою якої вони зможуть оцінити свою власну діяльність, діяльність педагога та поданий матеріал на уроці.

Мішень потрібно розділити на кілька частин, в залежності від чинників, які вас цікавлять. Чим ближче до цілі – тим більший бал. Кожен учень може зробити чотири постріли – у кожен сектор по одному. Якщо йому не сподобалося, то він обирає 0, якщо середньо – то 5, якщо йому все сподобалося – то буде ближче до середини.

 

VІІІ. Підсумки уроку.

Слайд 7

Учитель здійснює оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. Домашнє завдання.

1. Прочитати §23 с.102-105 (автор Соболь В. І.).

2. Скласти сенкан на поняття «серце».

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 квітня
Переглядів
91
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку